stalbox op aarde gemaakt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: stalbox op aarde gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 03:10

Mijn paard krijgt eens per week een helemaal schone stro-stal, dan maken we er een potstal van een week van en dan beginnen we weer van voor af aan. Vind het zelf ideaal. Alleen de kleur van mn paard iets minder, maar daar heeft ze zelf gelukkig geen last van.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 05:38

Een pot stal heeft toch iets langer dan een week nodig
maar in de winter is het wel heel fijn
de laag moet wel dik zijn ik denk minimaal 30 cm de urine zakt naar benede en de boven laag blijft droog
zo staat het paard altijd redelijk droog is de laag dik genoeg kun je de bovenkant gewoon uit mesten
de onderste laag composteerd en geeft warmte af idiaal
Alleen tegenwoordig wil iedereen een mooie voor het oog schone stal
jammer voor de warmte en het stro / vlas verbruik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 10:40

@Vivat : op concours staan de tenten er maar beperkt en dus ook de bodembelasting/verontreiniging.

Een goede potstal gaat een hoop stro in zitten en de nodige kennis (en een stal die hoog genoeg is :D )
En een paard die geen graver is, want dan werkt het ook niet.
Het gaat dus door meerdere oorzaken vaker mis en dan heb je én een slecht milieu voor je paard om in te staan (longen) én het is slecht voor de hoeven.

@GittekeZ1 : voor een warme stal heb je 'moderne' dingen tegenwoordig. Zoals zachte rubber matrassen en dekens.
Beter een schone stal dan een ongezonde stal.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:17

Daar heb je zeker gelijk in DubbelDun, stond ik niet bij stil :o
TS staan alle paarden op deze stal zo?

ikealover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 13:12

hoi , nee niet alle paarden staan er zo bij, wij staan in een stal van 5 paardjes.
De rest staat gewoon binnen in de originele boxen en die worden dan dus ook iedere x leeggehaald.
Weet niet of hij dat alleen in t weekeind doet, en voor de rest beetje opstrooien.
Van de week heb ik hem wel gevraagd wat voor bodem dit is, hij zegt zelf dat tie t niet echt weet beetje puinaarde grond,, volgens mij zijn die stallen gewoon er neer gezet en was dat gewoon normaal stukje grond.
Nu blijkt dat in t weekeind een andere jongen die ook zijn paarden in ons gedeelte heeft staan de stallen uitmest, en heb ook aangegeven dat ik t zelf afentoe wel wil doen,, (of iedere dag) maar daar ging hij niet zo op in.
Heb wel gezegd dat ik soms de natte stukken eruit schep en gewoon stro pak, nou dat was dan gelukkig niet meer zo een probleem.
Hij zei ook eerlijk dat een hoop niet in zo een stal willen staan, maar t maakt mij niet zo uit als t maar niet schadelijk is.
En ja ben wel een type die normaal heel me box leeg maakte (op t schone stro na) en maakte hem soms met water ne bezem schoon, dus dit is wel ff wennen voor ons.
T paard maakt er geen probleem van die vind t wel lekker warm, en dat is t zeker ook wel.
Maar hoop alleen dat t niet ongezond voor der is .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:20

Ongezond is het als het dier met de hoeven in de smurrie staat (urine is érg ongezond voor hoeven) en dat er een duidelijke 'pis'lucht hangt. Ammoniak is nl érg slecht voor de longen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:24

Als ik het zelf voor het uitkiezen had koos ik voor een zand ondergrond! Stalbenen bij mijn oudere pony zijn dan zo goed als verleden tijd, het stro blijft mooi droog.. etc. :) Zand voert alles mooi weg op een natuurlijke manier. Sta helaas nu niet meer bij zo'n stal waar ze dat hebben maar het beviel me prima! :j