Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kuijsje2010

Re: Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:46

ik ben nog niet zo lang lid van dit forum maar zag deze vraag over stalling en toebehoren vandaar dat ik even reageer

onze boederij is ook omgebouwd tot kleine pensionstalling van zon 20 boxen.

Wat pensionklanten vaak belangrijk vinden is dat er voldoende weidegang en paddocks zijn waarop de paarden/pony's overdag naar buiten kunnen.

Bovendien is het belangrijk om te kijken hoe je het met ruwvoer en krachtvoer doet, bodembedekking en het ruwvoer zit bij ons bij de prijs inbegrepen, voor het krachtvoer dient men zelf te zorgen of men moet het tegen een meerprijs betalen zodat wij het kopen en voeren. het voeren en dergelijke word door onszelf gedaan omdat het anders een zooitje zou worden. Dan weet je op een gegeven moment niet meer welk paard nu wel ofniet zijn ruwvoer en krachtvoer heeft gehad.

Wanneer je stro en hooi niet van eigen land kan halen kan dit erg in de kosten lopen,

Verder is het zeer belangrijk dat je ruime boxen maakt i.v.m. met de regels die binnenkort zullen worden aangescherpt.

onze boxen zijn 5 x 3 meter echter is 4 x 3 meter ook voldoende.

Wij hebben ook uitloopstallen, hierbij heeft het paard zelf de keuze om binnen of buiten te staan wanneer het paard dit zelf wil. Deze stallen zijn zeer in trek en als dit tot de mogelijkheden behoord zou ik dit zeker aanraden.

verder is het belangrijk dat je een goede rijbak hebt wanneer je met dressuur en springpaarden te maken hebt.

Wanneer je alleen paarden en pony's voor de recreatieruiters hebt dan is het niet echt nodig om een goede rijbak aan te leggen.Hierbij zou een longeercirkel of een wat grotere paddock ook geschikt zijn.

wat mensen vaak ook belangrijk vinden dat waneer een ruiter een bosrit/recreatierit wil maken niet allerlei drukke wegen enz over moet steken.

Wij hebben ook een kantine en wc bijgebouwd, dit vinden mensen ook vaak wel prettig.

Overigens hebben we er ook voor gekozen om putjes in de ( gestorte) betonnen vloer van onze stallen te laten maken wat zeer handig is wanneer men de stal wil reinigen of ontsmetten. wellicht dat bij jullie ook een oude mestput onder de vloer zit zodat dit ook te creeren is.

bovendien door deze putjes kunnen we als we een stal leeg hebben deze ook vaak als wasplaats gebruiken.

dit is wel zon beetje wat een pensionklant graag wil hebben op een eenvoudig pension met redelijk tot goede voorzieningen.

ik hoop dat je iets aan de informatie hebt , mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

moet alleen nog ff uitvogelen hoe het forum allemaal werkt haha

groeten

HolyPope

Re: Wat zijn jullie eisen voor een kleine stalling in Z-H?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:00

Ik zou het allemaal niet TE duur maken met het oog op een nieuwe crisis die er weer aan zit te komen.
Maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

Hou rekening met opslag voor hooi en stro en voer. En ook dat paarden mensen graag kastjes hebben waar ze hun tuiggage in op kunnen slaan.

Spuitplaats vinden een hoop ook belangrijk en een plekje voor de hoefsmid.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:20

kuijsje2010 schreef:
iverder is het belangrijk dat je een goede rijbak hebt wanneer je met dressuur en springpaarden te maken hebt.

Wanneer je alleen paarden en pony's voor de recreatieruiters hebt dan is het niet echt nodig om een goede rijbak aan te leggen.Hierbij zou een longeercirkel of een wat grotere paddock ook geschikt zijn.

Ok, hier ga ik je toch echt tegenspreken, wat een onzin! Iedereen die z'n paard rijd heeft een gewone, goed rijdbare bak nodig met normale afmetingen. Alsof reacreatieruiters "wel met een paddockje of longeercirkel" genoegen nemen :=

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:56

GamblersCup schreef:
kuijsje2010 schreef:
iverder is het belangrijk dat je een goede rijbak hebt wanneer je met dressuur en springpaarden te maken hebt.

Ok, hier ga ik je toch echt tegenspreken, wat een onzin! Iedereen die z'n paard rijd heeft een gewone, goed rijdbare bak nodig met normale afmetingen. Alsof reacreatieruiters "wel met een paddockje of longeercirkel" genoegen nemen :=

Hier ben ik het ook mee eens. Mensen die recreatief rijden rijden ook gewoon in een bak en rijden dressuur of springen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:07

visiontimes schreef:
Mijn vader is bezig met een planning om zijn boerderij te veranderen in een kleine stalling. Nu wil ik van jullie weten wat jullie wel handig vinden om te hebben en hoeveel je er voor uit zo willen geven
Deze puntjes zijn de feiten tot nu toe:
- goed bereikbaar (Moordrecht bij Gouda)
- winter en zomer weidegang
- kleinschalig max. 8 tot 10 boxen
- buitenbak ( wordt gerenoveerd)
Ik hoop dat jullie me op nieuwe ideeen kunnen brengen om zo de perfecte stalling te creeeren! :D

-Ik zou het omdat het kleinschallig is gewoon bij 1 soort stalstrooisel houden wat jijzelf handigste vind.
-Paddock is altijd handig ivm niet te veel gras mag eten en dan het liefst zo dat als alle paarden op stal zouden moeten dat ze allemaal naar paddock kunnen ipv dat ze om te beurten moeten, bijv per 2 eigen paddock .
-Dat de eigenaren van de paarden die bij je komen staan zelf krachtvoer kopen en klaar zetten, ivm dat iedereen toch ander merk willen en of andere hoeveelheden krachtvoer willen, dat voorkomt gedoe voor de stalhouder.
-per box een zadelkast aanwezig in zadelkamer, alle zelfde afmetingen, anders gaan de klanten zelf kasten meebrengen sommigen erg groot en of qua bouw dat niet in de zadelkamer past, dat is erg rommelig, gewoon voor iedereen gelijke zadelkasten van de stallen zelf,
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-11-11 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:09

Of gewoon 2 soorten voer aanbieden. Deden ze op mijn oude pensionstal ook, kon je kiezen en geen gedoe voor de stalhouder.

Want hier weer: als iemand een dagje niet langs komt, heeft paard geen eten. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf of het een complete dhz stal moet worden of dat pa service verleent als buitenzetten en binnenhalen, voeren, zelfs uitmesten.

Iedereen eigen voer betekend ook weer plaats moeten hebben voor al de zakken/tonnen. En mensen willen een eigen plek daarvoor hebben, wat afgesloten kan worden. ivm stelen. En wat als iemand vergeten is voer te kopen? Paard laat je niet een voerbeurt overslaan.

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:30

GamblersCup schreef:
Of gewoon 2 soorten voer aanbieden. Deden ze op mijn oude pensionstal ook, kon je kiezen en geen gedoe voor de stalhouder.

Want hier weer: als iemand een dagje niet langs komt, heeft paard geen eten. Maar dat hangt er natuurlijk vanaf of het een complete dhz stal moet worden of dat pa service verleent als buitenzetten en binnenhalen, voeren, zelfs uitmesten.

Iedereen eigen voer betekend ook weer plaats moeten hebben voor al de zakken/tonnen. En mensen willen een eigen plek daarvoor hebben, wat afgesloten kan worden. ivm stelen. En wat als iemand vergeten is voer te kopen? Paard laat je niet een voerbeurt overslaan.

oke ik moet je hier echt even tegenspreken, het gaat hier over een kleine stalling!!! dan moet je niet allemaal dingen gaan uitbreiden want dan ken je net zo goed de dame die dit topic heeft geopend net zo goed een manege beginnen voor de hogere pieten waar jij onder valt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:36

De hogere pieten waar ik onder val?? _O- _O- Ik sta op een kleinschalige stal, ik heb een hekel aan grote stallen met een gouden randje en zal mijn paarden daar nooit meer neer zetten :')
En 2 soorten voer is geen overbodige luxe, of ben jij er zo eentje die alle paarden gewoon maar een simpele brok in de bak donderd? Niet belangrijk wat voor soort paard, leeftijd, conditie, werk etc? Ah, zoals het op een grote manege gaat bijvoorbeeld...

Joh, ik had voor mijn eigen stal waar ik 4 verschillende paardjes had staan al 3 soorten voer. Ieder paard is anders. 2 soorten voer aanbieden is geen enkele extra moeite of kosten.