Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:25

Ik heb er 2 op vlas staan en ze zijn beide niet echt schoon. Nr 1 is een hele viespeuk en nr.2 is iets schoner. Bij nr 1 elke dag natte plek eruit en 2x in de week een baal erbij. Bij nr. 2 om de dag natte plek eruit en 2x per week een halve baal erin, daarbij schep ik de zijkanten steeds naar binnen en maak ik achter een richel om te mesten. Bij nr. 2 strooi ik aan de voorkant bij de staldeur een laagje stro zodat hij daar op kan knabbelen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:28

Phoe ik heb altijd wel schone paarden gehad. Ik deed het zo:

Start: 4 pakken
Dagelijks: drollen eruit en vlak trekken zodat het nat NIET open gaat of als het open is, weer zo snel mogelijk dicht.
Wekelijks: 1 of als het nodig is 2x per week natte plekken eruit
Schoon vlas: 1 pak per week, na een tijdje deed ik er dan tussen door 1keertje 2 bij als het nodig was, alles op het oog.

Stro vind ik zelf geen optie, stinkt, veel werk, veel afval, veel stof en blijft sneller nat.

Ik heb ook tijden gehad, maar toen woonde ik bij stal dat ik smorgens deed vlak maken en drollen eruit en savonds. En oh ja mijn paarden lopen heel de dag buiten als dat niet was merkte je dat verschil meteen.

Misschien 2 balen per week erbij om het droog te houden?

Fairytail

Re: Hoe houd ik mijn stal schoon-vlas dilema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:32

Wat een reacties en wat een verschillen. Een aantal methode heb ik zelf ook gebruikt. Ik ben gestart (vorige week) met 3 schone balen boven op 1 a 1,5 oude (na een grondige mest beurt). Dit is nu dus al helemaal vies aan de achterkant er ligt een natte plek van 2 x 1 m van 10 cm dik. Ik vind 2 balen persoonlijk dus best veel aangezien ze hier wel 7,- per stuk zijn. Het moet toch kunnen met 1 baal per 6 dagen denk ik dan i.pv. een half of heel per week wat andere met schone paarden halen.

En inderdaad niet te weinig dat heb ik al ondervonden.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:33

Liesje89 schreef:
ikke20 schreef:
als tip kan ik je wel geven mest je stal helemaal goed uit goede dikke laag erin en bewaar wat oude drollen gooi die in 1 hoek op die manier gaan de meeste paarden die hoek gebruiken als toilet

Dan kun je beter wat drollen van een ander paard pakken, dan hebben ze eerder de neiging om eroverheen te kakken.

Van haar zelf heb ik wel geprobeerd dat werkte niet van een ander heb ik nog niet geprobeerd :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:34

2 balen vind ik ook veel maar je moet iets :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:34

Als je paard veel plast, dan is 1 baal in de winterperiode net te weinig en dan moet je vaak toch gemiddeld een halve tot een hele aanvullen. Ik denk dat ik als basis er 1 extra als start nu op zou gooien, zodat je echt een goede basishoeveelheid hebt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:35

fargo schreef:
Natte plekken (mits deze in de stevige onderlaag zitten) zijn helemaal geen probleem, dit geeft stevigheid en grip (anders draait de vlas ook alle kanten op en staat je paard op een betonnen koude bodem) en ook warmte in koude wintermaanden. De onderlaag moet natuurlijk niet door en door nat zijn en rood gekleurd zijn en de toplaag moet al helemaal niet zeiknat zijn natuurlijk.

Alles staat of valt met genoeg vlas zodat je een vochtige/nattige maar compacte onderlaag hebt die nog steeds vocht kan absorberen en een goede laag daaroverheen met schoner/gekleurd vlas zodat je paard wel droge voeten heeft en kan liggen zonder nat te worden.

Ik probeerd dat elke keer te bereiken maar ik eindig welke uitmest methode ook altijd met een dikke plak van 2 bij 1 meter waarvan de toplaag nat is. Strooi ik hier nieuw overheen is het na enkele uren al weer nat.
Als ik elke dag of om de dag natte plekken weg haal word de stal ontzettend snel leeg lijkt mij.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:36

fargo schreef:
Als je paard veel plast, dan is 1 baal in de winterperiode net te weinig en dan moet je vaak toch gemiddeld een halve tot een hele aanvullen. Ik denk dat ik als basis er 1 extra als start nu op zou gooien, zodat je echt een goede basishoeveelheid hebt.

Maar 2 balen per week is dan zelfs in de winter toch ook veel lijkt mij? Zou ik echt 5,5 pak op een stal van ruim 3x3 moeten doen dat lijkt enorm.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:39

Ik deed altijd op woensdag een halve baal, en op zaterdag een hele erin. Misschien werkt dat bij jou ook en is maar 2 balen á 14,- per maand extra. Dat is toch niet zo veel? Het kan net dat kleine beetje schelen. En gewoon echt dagelijks de natte plekken eruit, en de boel egaal trekken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:40

Ik begon met 5-6 balen vlas in een stal van 3,5x3,5.

Elke dag drollen er uit en recht/los trekken(het natte niet los trekken uiteraard, daar moet je niet aan zitten)
1 keer in de 2 weken één kruiwagen nat er uit(het ergste)
Rest van het minst vieze/natte op de betonnen bodem verspreiden en het schone erover heen gooien en de schone bodem weer los halen en vlak maken.
1 keer in de week gooi ik er 1 baal vlas bij.
Dit blijf ik op deze manier herhalen en ik heb een schone stal met een hele mooie dikke stevige bodem.

Voordeel van vlas is dat het kan drogen( de minst natte stukken)
Dus erg zonde om dat elke dag er uit te halen.
Dan ben je veel geld kwijt. Vlas is perfect om mee te potten.
Wil je dat niet, kan je beter zaagsel nemen.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-11-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:40

Ik ga het nog een laatste maal proberen dan maar. Ik vraag met regelmaat aan de andere paarden of die mijn merrie willen uitleggen hoe dat moet in een hoekje poepen maar helaas geen resultaat :P

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:41

5 a 6!!!? Dat is ehct veel ik vind als er teveel in ligt het ook onwerkbaar. En het nat verspreiden?? Dat doe ik nooit je moet er vanaf blijven of het eruit scheppen. Is mijn mening :)
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 09-11-11 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:41

maak je je vlas wel iets nat?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:42

Oh ja er is een verschil tussen nat en donkerder worden....vergis je jezelf daar niet in?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:42

Als soort van goede kickstart valt het te proberen, lijkt me.

Het klinkt alsof jouw natte plekken toch nog te nat zijn namelijk want de toplaag moet daar eigenlijk echt niet nat worden. Een onderlaag van zo'n 8 tot max 10 cm die nog kan absorberen en een toplaag van ook iets van 10 tot 12 cm?
Als ik het zo lees dan zou je 1 keer in de week al een stuk van je natte plek weg kunnen halen want die moet toch nog steeds vocht op kunnen nemen eigenlijk. Is het bruin rood wat je daar aantreft?

zoals liesje het deed, deed ik het ook het liefst, een halve erbij als ik het daarmee haalde en anders een hele.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:43

Nee ik heb het over een oude laag gedaan wat welk droog was maar vochtig. Zou dat echt 'het' verschil kunnen maken dan?

edit: het is echt donkerbruin en rood van onder. Als ik 2 maal per week de nattigheid eruit haal krijg ik alsnog zo'n plak achterin.
moet ik er dan nu toch 2/3 boven op gooien en kijken of het dan stabiel blijft?
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 09-11-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:43

Zonnetje81 schreef:
5 a 6!!!? Dat is ehct veel ik vind als er teveel in ligt het ook onwerkbaar. En het nat verspreiden?? Dat doe ik nooit je moet er vanaf blijven of het eruit scheppen. Is mijn mening :)

Ja, zo ben ik op stal gekomen.
Dat is dus eenmalig :j en een stal van 3.5 x 3.5
Ja het minst natte ja, wat je overhoud na die ene kruiwagen.
Dat moet namelijk je bodem weer gaan vormen na het vlak maken.
Vermengen met schoon schijnt ook goed te zijn, omdat het dan droogt.
Maar ik behoud liever een stevige vaste bodem.

Ik heb wel altijd de schoonste vlas stal overal(met verschillende paarden..dus ik doe toch iets goed :D
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-11-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:45

Maar spitten jullie heel de stal dan om?? Ik schraap eerst het droge weg tot ik op het nat kom en haal de plek weg, alles wat aangekoekt is, rood/bruin, tot ik op schoon kom (bij de randen) dan verspreid ik alles weer netjes en gooi er een heel pak overheen en verspreid dat ook tot op 1 meter van de voorkant van de box.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:45

Bij vlas is het juist van belang dat je een stevige onderlaag hebt. Als je dus altijd de natte plekken eruithaalt en het niet de tijd geeft om te vormen dan wordt ook alles door elkaar gelopen.

Ik begin met 4 balen vlas. Haal elke dag de mest eruit en trek de stal vlak aangezien alles naar de zijkanten geduwd wordt ivm lopen. Mijn paard is wel zo schoon dat ik maar 1 baal per 1,5 week erbij hoef te gooien.
Overigens haal ik bijna nooit de natte plekken weg maar door de stal vlak te trekken en de schone zijkanten er weer overheen te trekken blijft mijn onderlaag stevig en mijn bovenlaag droog. Overigens duurd dit bij een compleet schone stal wel zo'n 2 à 3 weken voor de onderlaag er goed is.

Heb de stal afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden helemaal leeggehaald. Toen werd hij pas echt sneller vies en beginnen we nu weer van voor af aan.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:46

Zo doe ik het ook maar dan moet ik na 1 week 2 balen bijstrooien dan red ik het niet met 1 baal om te compenseren voor wat ik er uit hebt gehaald.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:46

Zonnetje81 schreef:
Maar spitten jullie heel de stal dan om?? Ik schraap eerst het droge weg tot ik op het nat kom en haal de plek weg, alles wat aangekoekt is, rood/bruin, tot ik op schoon kom (bij de randen) dan verspreid ik alles weer netjes en gooi er een heel pak overheen en verspreid dat ook tot op 1 meter van de voorkant van de box.

Tuurlijk, je moet al het schone en minst natte bewaren!
Alleen 1 keer in de 2 weken 1 kruiwagen het supernatte rode d.bruine verwijderen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:46

Fairytail schreef:
Zo doe ik het ook maar dan moet ik na 1 week 2 balen bijstrooien dan red ik het niet met 1 baal om te compenseren voor wat ik er uit hebt gehaald.

Dan haal je er te veel uit ;)
1 baal per week moet je redden, maar het begin/start is heel belangrijk!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 09-11-11 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:47

Ik heb ook vanalles geprobeerd totdat ik het zo ging doen hoor.

Dagelijks drollen, 1x per week nat => Vreselijk gore stal.
Dagelijks drollen, 2x per week nat => Nog steeds een gore stal
Dagelijks drollen, om de dag nat => Minder gore stal
Dagelijks drollen, dagelijks nat => Prima stalletje.

Heel vaak hoefde ik die halve baal er geen eens bij te gooien, alleen bij de ruin van mijn zus want die pist veel meer dan mijn ruin, en kwam ik uit met 1 baal per week op deze manier. Maar dan moet je wel echt met 5 schone balen begonnen zijn. Ik probeerde wel de schone vastere onderlaag ongeschonden te laten, dus niet los te halen. Als je bodem dan wat dunner wordt aan het einde van de week, is je stal iig niet kaal tot op de vloer. Alleen de pis ging er echt tot het laatste restje uit.
Laatst bijgewerkt door Liesje89 op 09-11-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:47

Ik haal 1 kruiwagen (zo'n grote groene) per week nat uit de stal.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:48

Ik haal er alleen uit wat zijk nat en donkerbuin/rood is dat is een plak van 1m bij 2m bij 10 cm bijna 1/3 van je stal dus.
Misschien dan toch maar dagelijks nattigheid eruit en een mat voor het liggen..
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 09-11-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt