s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: s'winters buiten, maar wel hele dag zonder eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:09

slecht..

tis natuurlijk wat anders als je paard van 10 tot 5 in de wei staat

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:10

dus 10 1/2 uur zonder eten buiten in de winter is geen probleem volgens jou, dendrofleur?
hebben jou merries wel eens koliek gehad?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:15

Beter dan 10,5 uur op stal met eten maar zonder beweging naar mijn idee. Dat is de keuze die ik hier heb. In de wei is in de winter niet mogelijk hier op de kleigrond en bij vriezend weer zit je dan weer met gevaar voor hoefbevangenheid. Ben daar dus ook voorzichtig mee. Dat kan dan alleen als mijn vriend thuis is en ze binnen en buiten kan zetten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:18

Je kan dat natuurlijk niet vergelijken eigenlijk. Je moet niet de ene behoefte afstrepen tegen de andere. Je moet een situatie zoeken waarbij beide behoeften voldoende bevredigd worden voor een goed welzijn en goede gezondheid van het dier.
Mijn paard heeft hetzelfde probleem, die mag gewoon niet de hele dag eten omdat ze dan veel te dik wordt. Haar alleen zetten vind ik geen optie. Dus heeft ze een graaskorf. Verre van ideaal, maar zo kan ze wel de hele dag eten, maar niet teveel, en kan ze prima contact hebben met haar soortgenoten. Ik zou het liever anders zien, maar die optie is er niet. Maar moet ik mijn paard dan of te dik laten worden en het risico op hoefbevangenheid nemen? Of haar isoleren van de groep? Natuurlijk niet, dan zoek je een middenweg.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 01:22

Eilleen mijn haf loopt zomers ook met graaskorf. Ik wil haar niet weghouden van het gras en de andere paarden. Dus net wat je zegt er moet een middenweg zijn.

Ik ben iig blij dat ik de hoeveelheid ruwvoer dalijk zelf kan bepalen :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:23

DendroFleur schreef:
Als ik moet kiezen dan heb ik ze liever zonder eten buiten dan een dag opgesloten op stal. Beide heb ik hier. De merries staan in de winter van 07.30 tot 18.00 in de paddock en hebben dan geen eten ivm zand. De hengsten gaan een uurtje 's ochtends of de avond naar buiten en hebben wel hooi op stal. Toch lijkt het me voor de verveling, contact met soortgenoten en beweging beter om ze buiten te hebben. Ze staan de hele dag rustig tot ik thuis kom omdat ze dan weten dat er binnen eten wacht.

Nou sorry,maar ik denk hier even anders over...
Mijn paardjes staan deze winter op stal,omdat ze afgelopen winter bijna het leven hebben gelaten aan in de kou staan zonder volop voer en hooi.
Ze stonden in verzorging,en die dacht blijkbaar ook dat ze wel langere tijd zonder eten konden....Dus niet :(
Ze staan nu op stal,en zijn net voor de winter genoeg aangekomen om het goed te kunnen doorkomen,en dat hou ik graag zo ;)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:25

Ik ben er bewust van dat het niet ideaal is en dat is ook de reden dat mijn vriend ze buiten zet als hij thuis is en ze dus langer op stal kunnen eten en korter buiten staan. Maar hij is regelmatig afwezig en ik moet ook gewoon werken, dan is er weinig andere keus. Weidegang is hier niet mogelijk, die wordt erg glad als het iets regent. Daarbij vind ik het ook fijn om ze iedere dag in handen te hebben. In de zomer is het licht, dan zie je wel of er iets aan de hand is. In de winter is het donker en dan zou ik met een zaklampje in de wei de paarden moeten controleren. Ook niet echt te doen. Ik heb gewoon het dilemma waar ook werkende ouders mee zitten, altijd schipperen tussen werk en de zorg voor je dieren/kinderen. Het gevoel hebben dat je het niet 100% kan doen.

JanF, dan zijn ze echt voedingsstoffen tekort gekomen. Hier hebben ze nog steeds op een brokrantsoen (1kg/dag), ze zijn bijna nog te dik. Een aantal hebben wel een regendeken op (gevoerd en ongevoerd) omdat ze in sport lopen, in de verkoop staan en eentje omdat die bij koude wind staat te bibberen. Dat scheelt ook energieverlies.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:31

is het geen optie om wat hier al eerder in het topic voor TS bedoeld was, een stukje van je paddock te betegelen en daar dan een slowfeeder oid op te zetten? zoals je het verteld heb je echt een stukje voor jezelf, en niemand aan wie je toestemming moet vragen en een hoop geregel. Als ik jou was zou ik zeker zoiets proberen, het gaat misschien al die tijd nog goed, maar 10 uur zonder eten vind ik wel echt onacceptabel, en ik bedoel dit niet gemeen absoluut niet, maar het kan nooit goed zijn voor je paarden, ik hoop echt dat je een oplossing gaat vinden/zoeken.
mijn paard staat bij TS op stal en ik loop ook tegen dit probleem aan, maar mijn vorige stalling stond hij swinters binnen in een heerlijk hoog bed van stro en altijd goed ruwvoer, tuurlijk is het niet ideaal dat hij er maar 2 uur uitkwam maar als ik echt moest kiezen tussen deze twee heb ik mijn keuze al gemaakt..
maar gelukkig verhuist mijn paard ook erg snel naar een plekje waar hij swinters lekker op goed land staat en ook lekker veel ruwvoer heeft zowel buiten als op stal :)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:39

Paddock is niet heel groot (9x20) maar dan zou ik iets net erbuiten moeten maken of tussen de 2 paddocken in (andere is 10x10). De keren dat ze de hele dag buiten staan, zijn niet heel vaak. Mijn vriend is onregelmatig thuis en de bijrijdster zet ze ook eerder binnen als ze komt. Maar ze krijgen evenveel hooi als de paarden op stal, daar doen ze geen hele dag mee. Verschil is wel dat ze als ik alleen ben, hooi en brok tegelijk krijgen terwijl ik het normaal in 2x voer. 's Avonds krijgen ze altijd eerst hooi en brok apart.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:45

Ik lees hier veel dat het te lang is, maar ik vraag me dan toch af hoe anderen dat 's nachts doen. Op de meeste stallen wordt er rond een uur of 10 voor de laatste keer gevoerd (als dat al gebeurd) en dan de volgende ochtend op zijn vroegst rond 8 uur pas weer. Dan staan ze ook 10 uur zonder ruwvoer, dat is dan ook veel te lang zou je zeggen.

@ ts: kun je niet met je stalbaas overleggen dat je jouw drachtige merrie graag extra ruwvoer wilt aanbieden, ivm het veulen en haar bijv. op een apart stukje kan zetten om te laten eten? Waar sta je nu als ik het vragen mag (ik kom ook uit de regio nl.)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:58

´s nachts staan ze (op veel stallen) op stro, dan is er altijd wat te knabbelen en daar gaat het om. Daarom zou ik ook geen andere bodembedekker willen, tenzij je een hooinet voor de hele nacht op kunt hangen.

Ik heb ook op een stal gestaan waar ze 6 a 6,5 uur zonder eten buiten stonden. Met de staleigenaren was daar niet over te overleggen, ze wilden geen hooi in de paddocks omdat de bodem daar slecht van wordt. Gevolg was dat het na het middaguur gedonder was in de paddock, paarden kregen honger en begonnen vervelend te worden.. helaas was mijn paard dan vaak degene die opgejaagd werd. Ze heeft er ook nog een blessure door opgelopen (waar ze nu al 8 maanden mee staat) en is een keer in midden in de winter in de sloot beland. Ik heb het met behulp van een paar lieve stalgenoten uiteindelijk zo op kunnen lossen dat mijn paard er tussen de middag uit ging en op stal bleef, dan kon ze ook eten. 's avonds deed ik haar er zelf dan nog even uit. Zodra ik de mogelijkheid kreeg ben ik verhuisd naar een stal waar ze wel met ruwvoer buiten mogen. Het lijkt ideaal, lekker buiten, maar op deze manier wil ik het niet meer.

Is het een optie om eventueel met verzorgsters of stalgenoten iets te regelen dat je paard tussen de middag even op stal kan eten?
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 08-11-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:00

Jibbel schreef:
Ik lees hier veel dat het te lang is, maar ik vraag me dan toch af hoe anderen dat 's nachts doen. Op de meeste stallen wordt er rond een uur of 10 voor de laatste keer gevoerd (als dat al gebeurd) en dan de volgende ochtend op zijn vroegst rond 8 uur pas weer. Dan staan ze ook 10 uur zonder ruwvoer, dat is dan ook veel te lang zou je zeggen.

@ ts: kun je niet met je stalbaas overleggen dat je jouw drachtige merrie graag extra ruwvoer wilt aanbieden, ivm het veulen en haar bijv. op een apart stukje kan zetten om te laten eten? Waar sta je nu als ik het vragen mag (ik kom ook uit de regio nl.)

Hangt er ook vanaf hoeveel je savonds nog bij voert natuurlijk. Als je een goede berg kuil in de stal gooit kunnen ze daar gerust nog een uurtje of 3 zoet mee zijn. Bij ons word er tegen 11en nog gevoerd(soms eerder soms later) smorgens tussen 8 en 9 weer. En we hebben geen paarden die tegen de boxen schoppen. (gaat trouwens ook alleen om 5 pensionpaarden de over 60 paarden staan dag en nacht buiten. Met kuil en stro ;)

Rhorseoutlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:39

Ik denk dat het ook te maken heeft met de hoeveelheid die je voert en hoeveel paarden er staan (ivm dominantie) wij voeren ook 2 x per dag, en merk vaak dat sóchtens nog wat kuil in de stal ligt. vooral bij onze shet die geef ik (voor mijn gevoel) steeds minder aangezien er gewoon nog veel ligt, en ook overal en als poep plaats wordt gebruikt.

als ze naar buiten gaan krijgen ze dezelfde hoeveelheid als savonds dus neem aan dat dat genoeg is.
minimaal moet een paard toch 1.2kg ruw voer per dag hebben per 100kg paard?
misschien kun je dat als richtlijn houden?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:49

Mijn paard stond vorig jaar in een paddock van 10 tot 16 uur. Hij heeft hier maagzwe(e)r(en) van gekregen.
Gelukkig heb ik er 2 en kon ik ze samen op stal zetten, dat deed ik dan meestal rond 13 uur. Ik gaf dan gelijk (ruw)voer.

Ik zou mijn paard nooooit meer een hele dag zonder eten laten staan. En als ik moest kiezen tussen 2 kwaden, dan korter buiten.

Wij zijn inmiddels van stal veranderd, en nu staan ze niet meer in een paddock maar op een weide, veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:04

DendroFleur schreef:
Als ik moet kiezen dan heb ik ze liever zonder eten buiten dan een dag opgesloten op stal. Beide heb ik hier. De merries staan in de winter van 07.30 tot 18.00 in de paddock en hebben dan geen eten ivm zand.

Ai, ik zou die merries heel goed in de gaten houden op de symptomen van een maagzweer en zelfs misschien voor de zekerheid een supplementje bijvoeren ter ondersteuning van de maag. Zo lang zonder eten is echt funest voor de maag, er wordt namelijk alleen maar zuur aangemaakt maar omdat er niets binnenkomt zal dit niet neutraliseren en daardoor de maag gaan irriteren waardoor er zweren ontstaan.

Het is een lastige situatie, maar na de ellende met mijn paard die een maagzweer heeft gehad zou ik toch ook eerder kiezen voor binnen staan met een heleboel hooi en een aantal uur naar buiten dan een hele dag zonder eten buiten staan. Ten eerste vervelen ze zich kapot zonder eten, is er een grotere kans op zandkoliek door het scharrelen en is het echt zo slecht voor de maag. Het is zoals eerder gezegd kiezen tussen 2 kwaden en zitten er ook veel nadelen aan langer binnen staan, tenslotte delen genoeg ruwvoer en uitloop allebei de 1e plaats als het aankomt op de levensbehoefte van het paard. Mooiste oplossing is natuurlijk gewoon lekker op de paddock met een goed gevuld hooinet ;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:11

Wij hebben op bovengenoemde stal (6,5 uur per dag naar buiten toendertijd) ook paarden met maagzweren gehad.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:18

Jastiehorse, daarom vind ik het fijn bij Annie! Ze krijgen hun kuil in de paddock. We zijn er over aan het nadenken om hooitassen op te hangen... Waterdicht, dan heb je toch minder verspilling. Als het nu regent en kuil is nat, dan eten de paarden het niet meer..... ik vind het onacceptabel om paarden de hele dag zonder ruwvoer buiten te laten staan.. Zo zitten ze niet in elkaar! Paarden horen de hele dag kleine porties te kunnen eten.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:22

Edit: Oplossingen zijn er genoeg, helaas kiezen veel staleigenaren voor de makkelijke weg: geen ruwvoer in de paddock... Mocht ik ooit een eigen paard hebben, dan zou ik hem nooit zolang zonder ruwvoer buiten zetten. Dan maar een paar uur buiten en op stal met ruwvoer!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:28

Mijn oude pony die op rust staat krijgt s ochtends eten en gaat dan in de bak. die krijgt wel tussendoor nog een keer biks en als mijn paard buiten loopt
gaat zij op stal en kan dan wat stro eten en hooi. Als mijn paard weer naar binnen gaat komt zij weer in de paddocck te staan.

Wij voeren bewust geen hooi ivm zand mee naar binnen krijgen en ook wordt de bak dan al gauw een grote rommel.

Maar ik zou mijn paard nooit van 7.30 tot 18.00 geen eten geven.

Wij hebben er bewust voor gekozen om 4x per dag te voeren. Onbeperkt ruwvoer wil ik niet geven maar zo krijgt hij toch meerder porties.
daarnaast staat hij op stro dus genoeg te knabbelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:32

ik heb de paarden hier 6 uur per dag in de zandbaan staan en halverwege die periode krijgen ze een berg kuil, ze staan 3 om 3 dus alles een eigen bergje. er wordt gewoon van de grond af gegeten en er is er in de 16 jr dat ik ze aan huis heb nog geen een geweest met zandkoliek. ik zie dat eerder bij paarden die p te kort gras staan en te weinig ruwvoer erbij krijgen dan paarden die ruime hoeveelheden ruwvoer krijgen.
op stal staat alles op stro en ze krijgen op de box overdag hooi of kuil in een kleinmazig net , voor de nacht [het liefst na half 12 als ik het zolang volhoudt] een dubbeldik net

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:04

Mareng schreef:
Jastiehorse, daarom vind ik het fijn bij Annie! Ze krijgen hun kuil in de paddock. We zijn er over aan het nadenken om hooitassen op te hangen... Waterdicht, dan heb je toch minder verspilling. Als het nu regent en kuil is nat, dan eten de paarden het niet meer..... ik vind het onacceptabel om paarden de hele dag zonder ruwvoer buiten te laten staan.. Zo zitten ze niet in elkaar! Paarden horen de hele dag kleine porties te kunnen eten.

Bij annie gaan ze nog eerder naar buiten en hebben hun kuil dan ook wel rond een uur of 11/12 op. Staan ze nog lange tijd zonder ruwvoer. Maar goed..tis al beter dan waar ik nu sta. Helaas neemt ze geen drachtige merries aan ;)

Nu ik hier van alles lees over maagzweren haal ik mijn paard het liefst vandaag nog weg..maar dat gaat helaas niet lukken..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:20

ik zal wel een vreselijk slechte paardeneigenaar zijn maar die van mij staat ook van 10 tot 17 uur in de zandpaddock zonder voer in de winterperiode. (ze staan nu nog op de weide). Drinkwater is wel ruim voldoende voorhanden.

We willen allemaal naar het ideaal plaatje toe, maar dat heb ik nog niet gevonden en dan moeten er concessies gedaan worden. Daarin heb ik deze keus gemaakt en tot dit soort topics op bokt had ik er, eerlijk gezegd, nog niet eens bij stil gestaan. Mijn paard was altijd happy en gezond, zoals hierboven vermeld zijn er geen paarden die er maagzweren oid hebben opgelopen, dus ik heb geen enkele negatieve ervaring bij het op deze wijze houden van paarden. Ik sta inmiddels 12 jaar op deze stal op deze manier.

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:11

Besef wel dat paarden met maagzweren vaak geen symtomen laten zien, vaak is het al heel ernstig als de eigenaren wat gaan merken... ik wil daar liever niet op wachten :=
toch raar dat zoveel pensionhouders dit zo doen... zouden hun er ook niet over nadenken of maakt het ze gewoon geen worst uit

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:34

Het lijkt mij ook beter idd om de paarden gewoon 3 tot 4 x daags te voeren. Er zijn inderdaad veel pensionnen die dat niet doen.
Op mijn stal wordt ook maar 2x daags gevoerd. Gelukkig mogen ze daar tot op de dag van vandaag overdag nog wel op het land.
Ik voer zelf de biks rond 6 uur.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:52

Enige mogelijkheid misschien dan op de stal waar je nu staat is haar eerder binnen te halen. Dus een paar uurtjes meer op stal..als het een ruime stal is met stro dan heeft je paard toch wat te knabbelen en te doen.
Ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat die paarden zich gaan vervelen in paddock. Dat is nou net het probleem met buitenzetten als je niet beschikt over een paar hectare goed grasland..het is gewoon te klein en er is te weinig te doen/eten. Ik begrijp dat sociale contacten belangrijk zijn maar het moet niet ten koste gaan van de gezondheid van je paard. Je wilt niet dat je paard geblesseerd raakt..of koliek krijgt door zandeten of zo
Of anders toch iets aanbieden in de paddock..zou zou grote hooi/strobaal geen optie zijn? Kun je in de hoek van de paddock zetten, in zo'n houder. Het stro dat er dan uit valt moet dan wat vaker worden opgeruimd, maar ja is dat heel erg?