ik zou ook echt voor de 2e gaan!!! zoveel mogelijk buiten lopen is het beste voor je paardje!
jesito
Geplaatst: 04-11-11 10:06
Das niet zo'n moeilijke keuze naar mijn idee, stal 2 natuurlijk. Jij moet voor jezelf nagaan of je die toeslag voor hooi wil betalen en of je 1x in de week de tijd en zin hebt de paarden te voeren en buiten te zetten.
ik zou ook zeker weten voor stalling 2 gaan. Stapmolen heb je niet zo perse nodig, en dat wat je voor t hooi eventueel maandelijks zou moeten bijbetalen zal nooit zoveel zijn dat je aan dat bedrag komt wat je bij stalling 1 moet betalen. En wat je bij stalling 1 krijgt in vergelijk bij stalling 2 stelt niet zoveel voor vind ik zelf. Maar da's wat je zelf wilt natuurlijk, ik wil mn paardje t liefst zoveel mogelijk buiten en dat is bij stalling 1 erg beperkt
Ik denk dat je als eigenaar altijd je paard voorop moet stellen, jij kiest namelijk alles voor hem.. Het eten dat hij eet, de beweging die hem word toegestaan, de vriendjes die hij mag zien, de ruimte die hij krijgt.. En daarin is het gewoon feitelijk bewezen dat paarden gezonder zijn, blijer en ontspannener, en ook nog es langer leven als ze meer op de weide staan.
_Dune_
Geplaatst: 05-11-11 10:24
Stal 1, meer buiten in de winter, goedkoper en betere uitrijmogelijkheden. Edit, stal 2 dus
Laatst bijgewerkt door _Dune_ op 05-11-11 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
cursebreaker
Geplaatst: 05-11-11 10:25
_Dune_ schreef:
Stal 1, meer buiten in de winter, goedkoper en betere uitrijmogelijkheden.
volgens mij ben je in de war met stal 2, stal 1 heeft namelijk minder weidegang en minder goede uitrijmogelijkheden
_Dune_
Geplaatst: 05-11-11 10:57
o0melis0o schreef:
_Dune_ schreef:
Stal 1, meer buiten in de winter, goedkoper en betere uitrijmogelijkheden.
volgens mij ben je in de war met stal 2, stal 1 heeft namelijk minder weidegang en minder goede uitrijmogelijkheden
Tis nog vroeg Heb wel voor stal 2 gestemd hahaha
Tigra_
Geplaatst: 05-11-11 14:15
Nr 2 heel simpel geen water in de paddock kan gewoon echt NIET! Ook het hooi zou ik niet blij mee zijn dat ze dat niet krijgen. Grote kans dat ze dan zand gaan eten want wat moeten ze anders in een paddock. Verder vindt ik de kuil van stal 2 niets vinden maar goed hooi is dus bespreekbaar en dan maar wat meer centen kwijt.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-11-11 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Ben het helemaal eens met je column! Alleen ben ik van mening dat stro ook een prima ruwvoeder is (naast hooi dan, dus niet ter vervanging) (in jouw column staat dat paarden stro eten wanneer ze te weinig hooi krijgen, vandaar dat ik hier even op reageer). Bevat veel ruwe celstof en is lekkere buikvulling. Ik wilde dan mijn merrie (pony van 400 kg) 6 kg hooi gaan voeren per dag en verder onbeperkt stro. Ik zat te denken aan 3/4 kg hooi in de slowfeeder en de rest vullen met stro (kan 12 kg in) zodat ze de hele dag te kauwen heeft en dan 2/3 kg in de stal 's nachts waar ze natuurlijk op stro staat en dat nog kan eten. Klinkt dit een beetje goed?
Op dit moment krijgt ze afwisselend genoeg of te weinig hooi. Soms krijgt ze rond de 6 kilo per dag, soms net aan 3 kilo (ruwe schatting want ik zie niet alle voederbeurten dus ik basseer op de beurten die ik zie).
Fleurtje100
Geplaatst: 05-11-11 20:33
Komen ze op de stal 2 in de zomer wel op de wei? Of altijd in de paddock, dan zou ik namelijk verder zoeken, mijn paard vind het zoveel leuker op de wei. Ik zou als ik moest kiezen voor stal 2 kiezen met bijbetaling voor hooi. Helemaal eens met de column van stable enable. Zeker omdat steeds meer stallen kiezen voor vlas als bodembedekking. Is er helemaal niks eetbaars meer te vinden zodra het ruwvoer op is. Aan stallen waar de paarden op vlas staan doe ik ook niet, tenzij onbeperkt ruwvoer, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt op een pensionstal.