huur weiland kwestie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:13

liss schreef:
nee, het gaat hun alleen om de grond,
de stallen en bak zijn van mij zelf.
aangezien ik straks geen gras meer genoeg heb moet ik ook zomers 400 euro betalen aan hooi,
dat is rond de 900 euro per jaar aan hooi,
komt vlas er nog overheen, 250 euro per jaar
hier (Groningen) betaal je rond de 150 euro per maand aan pensionstal, zit alles bij.
als ik 1500 per jaar zou betalen zou ik 1200 per jaar meer betalen als dat ik het paard op pension zet.
hier ligt de huurprijs per hectare rond 800 euro per jaar.
dit stuk is 0.18 hectare

Het is misschien wel veel wat je meer gaat betalen dan wanneer je het paard op pension zet, maar denk ook aan de vrijheid die je nu hebt. Je kunt bepalen wat je wilt, hoeveel je wilt en wanneer je het wilt (op alle gebieden voer, bodembedekking, buitengang). Misschien is dat je de prijs wel waard? Vrijheid is immers niet te koop..

Is er geen ruimte om te onderhandelen met die mensen? Zij zullen altijd proberen het onderste uit de kan te halen, wellicht kun je dat ook proberen en uiteindelijk ergens middelen?

YvonneV

Re: huur weiland kwestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:31

Heb je die ombudsman nu gebeld?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:39

kan de gemeente niks voor je betekenen? Wat betaalde je voorheen aan de gemeente voor het stuk land? Het lijkt me dat de gemeente toch een verantwoordelijkheid heeft t.o.v. de pachters van het land, ook al besluiten ze de grond weg te geven.

Neem eens contact op met het juridisch loket in jouw buurt, www.juridischloket.nl

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:52

de email voor de wethouder is onderweg, ze hebben inderdaad plichten aangezien ik het bebouwd heb en we er langer zitten dan 10 jaar.
onze advocaat wordt ook ingeschakeld.
we betaalden 14 jaar lang 133 euro per 3/4 hectare kale grond.
het gat is te groot, wat redelijk is voor dat stukje grond en wat dorpsbelangen wil hebben,
we zullen niet bij elkaar komen.
gaat hen alleen om het geld, ze draaien namelijk verlies, ze moeten straks een hectare 'knollenland' en volkstuintjes omtoveren tot een prachtig sportveld...vandaar dat ze geld moeten hebben.

en wat betreft de vrijheid die ik nu heb:

ik heb ook paarden op pension gehad, laatste 14 jaar doen we het zelf,
op vakantie kunnen we niet, zomaar een dagje weg ook niet, 3 keer per dag, 7 dagen in de week moet ik naar de paarden, probeer dan maar een baan te vinden die goed te combineren is.
en dan nog de enorme overlast als het vriest en sneeuwt, moet wel 3 keer per dag met een steekkarretje met warm water van huis naar de paarden door een halve meter sneeuw!
nee, zoveel vrijheid heb ik niet.
mooi zo'n eigen plekje, maar enorm tijdrovend!
en ik zal 1200 euro meer per jaar betalen dan dat ik een paard in pension zet, dat vind ik nog al wat, vooral omdat de paarden geen weidegang meer krijgen!

Kruimel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:56

Ik ben werkelijk heel benieuwd hoe de gemeente hierop gaat reageren maar aangezien ze ten alle tijden grond mogen en kunnen onteigenen (en je was al geen eigenaar maar pachter met een simpel contract als ik dat zo las) denk ik dat je nog mazzel heb dat je dat stukje mag blijven pachten.
Ik hoop het beste, echt :)

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:22

ik zou eerst echt eens contact met iemand op nemen die er verstand van heeft allemaal en je hiermee kan helpen voordat je alles opgeeft.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:54

Weer een mooi voorbeeld van een sterk staaltje onbehoorlijk bestuur zeg.
Ben je lekker mee met zo'n gemeente.
Hoe zit het met de rest van de grond. Koop breekt geen huur maar hoe dat met pacht zit...???

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:11

liss schreef:
de email voor de wethouder is onderweg, ze hebben inderdaad plichten aangezien ik het bebouwd heb en we er langer zitten dan 10 jaar.
onze advocaat wordt ook ingeschakeld.
we betaalden 14 jaar lang 133 euro per 3/4 hectare kale grond.
het gat is te groot, wat redelijk is voor dat stukje grond en wat dorpsbelangen wil hebben,
we zullen niet bij elkaar komen.
gaat hen alleen om het geld, ze draaien namelijk verlies, ze moeten straks een hectare 'knollenland' en volkstuintjes omtoveren tot een prachtig sportveld...vandaar dat ze geld moeten hebben.

en wat betreft de vrijheid die ik nu heb:

ik heb ook paarden op pension gehad, laatste 14 jaar doen we het zelf,
op vakantie kunnen we niet, zomaar een dagje weg ook niet, 3 keer per dag, 7 dagen in de week moet ik naar de paarden, probeer dan maar een baan te vinden die goed te combineren is.
en dan nog de enorme overlast als het vriest en sneeuwt, moet wel 3 keer per dag met een steekkarretje met warm water van huis naar de paarden door een halve meter sneeuw!
nee, zoveel vrijheid heb ik niet.
mooi zo'n eigen plekje, maar enorm tijdrovend!
en ik zal 1200 euro meer per jaar betalen dan dat ik een paard in pension zet, dat vind ik nog al wat, vooral omdat de paarden geen weidegang meer krijgen!

Het klinkt nu bijna alof je het niet leuk vind om je paarden zelf te doen........
dan kun je ze inderdaad maar beter in pension zetten scheelt je centjes en het hele lijstje waar je over klaagt ;)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:40

dat heb je dan helemaal verkeerd opgevat! :n

het ging erom dat iemand zei dat je meer vrijheid hebt als je je paard bij huis hebt
dan als je hem op pension hebt staan, dat is niet zo!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:43

Als je ze zelf helemaal verzorgt heb je wel minder vrijheid qua tijd (meerdere keren per dag verzorgen, niet zomaar een dagje weg/vakantie).
Maar je bent wel vrijer in hoe je paard verzorgt wordt. Hoeveel hij buiten staat, hoeveel en welk voer hij krijgt enz.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:45

je hebt vrijheid en vrijheid ;)
yvonnedv schreef:

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:25

Paarden aan huis zijn gewoon handen binders, 7 dagen in de week, bij mooi of slecht weer!

Maar daar gaat deze topic HELEMAAL niet over!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:28

liss schreef:
dat heb je dan helemaal verkeerd opgevat! :n

het ging erom dat iemand zei dat je meer vrijheid hebt als je je paard bij huis hebt
dan als je hem op pension hebt staan, dat is niet zo!

er zijn verschillende soorten vrijheid denk ik dan maar
want ik vind namelijk wel dat je veel meer vrijheid hebt als je ze thuis hebt staan
maar zo zie je maar dat iedereen het anders bekijkt

ik hoop dat jullie er uit gaan komen het bedrag is wel enorm gestegen wat jullie nu zouden moeten betalen
dat lijkt me niet reel, maar mischien is het het toch wel waard ;)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:15

yvonnedv schreef:
je hebt vrijheid en vrijheid ;)
yvonnedv schreef:

ik heb mijn vader gevraagd het te doen,
ik weet niet of hij het al gedaan heeft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:56

het is belachelijk veel geld. ik geloof dat 500 tot 1000 euro per jaar normaal is voor een hectare

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 00:27

hangt er van af waar je woont, hier in Groningen is dat rond de 500/hectare

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:19

daarom schrijf ik ook 500 tot 1000 euro ;) het is inderdaad plaatsafhankelijk.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:21

Wij betaalden voor 1 hectare 1000 euro (en dat op de veluwe, we zaten echt aan de rand van het bos), maar ook wij zijn op een hele vervelende manier het stuk land kwijt geraakt, nu word het verhuurd voor 2600 euro per jaar :')
Hier stond pas geleden een stuk grond te huur een halve hectare voor 1100 euro per jaar.....ik vind het belachelijk hoge prijzen.
Wij huren nu zelf nog 1 hectare van 2 verschillende eigenaren, voor de een betalen we 150 euro per jaar en de andere 250 euro per jaar, dus we betalen 400 euro per jaar voor 1 hectare en we zitten aan de rand van het bos, het is hier echt een paarden gebied, wij hebben deze weilanden al 11 jaar maar ik vrees het ergste mochten we op zoek moeten naar wat anders.
Helaas zal dat geen 10 jaren plan worden aangezien we van hele oude mensen huren en die helaas niet het eeuwige leven hebben.
VOor ons zal het geen optie zijn om pension te gaan aangezien wij er 5 hebben lopen en dat is dan helemaal niet betalen.

Maar idd het bedrag wat jij noemt is helemaal niet normaal meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:42

@Jacqueline
Je moet ook inzien dat de huur wordt berekend over de waarde van het stuk grond.
Een hectare kost ong 45 - 60.000 Euro... als je daar een rente van 5% over rekent is dit al:
2250-3000 Euro per jaar.
Dit is vaak een richtlijn voor het vragen van de huur.
Als je het zou willen kopen betaal je dit ook + nog eens de aflossing (= nog eens minimaal 2000 per jaar).

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:47

Je zou is moeten kijken als niemand meer stukken land van de gemeente wil pachten, gemeente zou alles op eigen kostte moeten bijhouden, de sloten enzv.

Pas dan gaan ze anders piepen, maar helaas.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:50

HolyPope schreef:
Je zou is moeten kijken als niemand meer stukken land van de gemeente wil pachten, gemeente zou alles op eigen kostte moeten bijhouden, de sloten enzv.

Pas dan gaan ze anders piepen, maar helaas.....

Wat voor grote kosten heb je aan de sloten dan?
Daarnaast moet de eigenaar(verhuurder) vaak alsnog de sloten (laten) schouwen.
Maar dit zijn ook niet de kosten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:52

Tsja, je hebt daar 14 jaar voor een prikkie gestaan... tel je zegeningen zou ik zeggen. Het was nu eenmaal nooit je eigen land dus dit zat er in toch? Nu gaat het je meer kosten, zoals anderen ook. Jammer voor je maar je kunt het ook zo zien; je hebt al die tijd geluk gehad!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 00:12

en wat moet ik hier mee? :?

mijn hobby is straks weg, na 26 jaar...en die van mijn dochter ook!

dit zat er niet in, het is op een achterbakse manier gegaan, misschien niet buiten de wet om, maar erg menselijk is het ook niet.
maar goed, het hele verhaal ken jij ook niet, ik wel

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:16

Brainless, ja idd als je het zo stelt dan klopt het wel.
Zo had ik er nog niet over nagedacht.
Nou idd ook wij moeten nog maar even genieten van onze super goedkope landjes, ik hoop nog een flink aantal jaren.

Maar ik kan me Liss heel goed voorstellen dat dit wel een erg vervelende manier is om op deze manier haar land kwijt te raken.
Liss ik hoop dat er een oplossing komt of dat je een ander betaalbaar stuk grond kan vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:43

@TS
Ik bedoelde dit ook niet naar jou hoor.
Bij jou is het heel anders omdat je al langere tijd huurde voor weinig geld.

Juist grond van gemeente/Rijkswaterstaat ed is vaak goedkoper om diverse redenen.
Balen voor jou is dat het nu verkocht is en een ander zo beroerd is een hogere prijs (wat je helemaal niet verwacht hebt) te vragen.