Een 2e paard erbij, hoe gedaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:45

het is idd weer wat geld en tijd meer.
ik had een oude pony. wou graag een jong paard erbij (is toen een jaarling geworden) toen mn oudje een paar jaar geleden overleed miste ik iets. na een paar weken al een erg leuke jaarling tegen het lijf gelopen en na een klein jaartje toch besloten dat die maar mee naar huis ging.
ik vind het heerlijk. het is voor mij veel werk en hoop geld en tijd. maar zou er niet meer 1 willen hebben(is ook niet te doen met eigen stallen dus minimaal 2 paarden)

ik woon ook nog thuis. kan het lekker redden met mn geld en op jezelf gaan in je uppie is tegenwoordig toch amper te doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:47

Bij een bank vragen ze niet naar dat soort kosten. Die kijken blanco naar je salaris, dus mbt een lening zou ik me niet zo druk maken.

Hoe dat hier ging? Wij kochten één paard voor ons 2. En toen kwam er een paardje bij, omdat één van ons geen klik had met het eerste paard. Hoopte nog dat de ander overstag zou gaan om te verkopen, maar het 2e paardje is wel heel leuk, want nu kunnen we samen naar de bossen. :+ Toen mocht dochtertje lief niet meer op opa's pony en hoppa... je raad het al... pony erbij... bestand staat nu op 3. Bij ons is het echter een minder groot 'probleem'. We hebben gras zat van eigen land en paardjes eten van de wei. Het geld wat een ander in pensionstalling steekt, steken wij in voer en hypotheek. Per saldo is dat lucratiever, dan een pensionstal sponsoren.

Volg je gevoel. Realiseer je dat de handel heel slecht is en waarschijnlijk ook zal blijven. Verder kan er maar één persoon beslissen wat voor jou het beste is: Dat ben je zelf. Succes met je besluit!

onley

Re: Een 2e paard erbij, hoe gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:49

ik ruilde mijn ruin in op een merrie en kreeg de 2de gratis erbij zonder dta ik het wist :+
nu heb ik er dus 2 staan.
helaas op het moment op 2 verschillende plekken maja dat is ook maar tijdelijk..
dus nu nog wel iets moeilijk om eens in de 2 weken tijd te maken om haar aandacht te geven te poetsen en ect (veulen)

maar ik zou der ook niet meer willen missen :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:54

ik heb er ook twee. ja dubbele stallingkosten, oke.
Maar het gaat soms best lastig om allebei de beweging te geven die ze dagelijks nodig hebben.
Meestal doe ik ze om en om....begrijp me niet verkeerd... ze krijgen allebei de dagelijke beweging hoor!
Maar ik rijd ze nooit allebei op 1 dag!

Succes met het nemen van je beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:55

@ idefix4 : neen, inderdaad, als ik mijn loonfiche laat zien krijg ik in principe gewoon een (serieuze) lening :j Maar die kosten moet ik er voor mezelf natuurlijk wel aftrekken, iets overhouden is wel handig :+ Vandaar ;)

@ ikke20 : dat laatste is inderdaad helemaal waar, het is daarmee dat ik ook zit .. In je eentje is het amper te doen, dus moet ik daarom alles maar laten, omdat het misschien dan toch ooit wel eens een keertje zou kunnen als het allemaal net uit zou komen .... Vind ik een moeilijke :+

noahlady : de basisverzorging zal inderdaad geen probleem zijn, maar het echt ermee werken is een ander verhaal :j Nu is het wel zo dat ze allebei (eventueel dan samen) 24/7 buiten staan en beide geen types zijn die blij worden van hard & veel werken ... Dus ik zie daar niet meteen grote problemen in, denk niet dat ze iets te kort zullen komen bv. ;)

Bedankt nogmaals voor de massale reacties :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:02

Ik heb van mijn man een dekking cadeau gekregen en ben zo aan mijn tweede paardje gekomen. De eerste periode was geen probleem, veulen-jaarling-tweejarige kosten niet zoveel tijd. Nu is hij 5, zijn moeder 17 en beiden moeten dus hun aandacht krijgen. Als ze op de wei staan is dit geen probleem, nu ze op stal staan merk ik gewoon dat het erg veel tijd kost en vooral ook moeite om je aandacht tussen beiden te verdelen. Het is bij mij puur de tijd en de verdeling van aandacht. Als ik met de ene bezig ben, staat de ander te roepen om aandacht v.v. Wel heb ik het geluk dat ze ook erg aan elkaar hangen, zodat ik loswerken met beiden tegelijk kan doen. Als ik dus zelf wat minder tijd heb, doe ik dit. Ik houd ze allebei, zolang dit mogelijk is, maar als één van de twee weg valt, komt er geen tweede meer bij. Financieel kunnen we het wel hebben, dat is op dit moment geen zorg.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:04

Ik heb 4 jaar lang twee paarden gehad en heb er vorige week één van verkocht. Zolang het tweede paard, dat ik als jaarling kocht, nog niet bereden werd was het prima te doen, maar daarna niet meer. Ook al stonden ze 24/7 buiten. In mei van dit jaar ben ik bevallen van een dochter en toen lukte het me helemaal niet meer. Ik had het idee dat ik beide paarden maar "half" deed en heb daarom besloten om er één te verkopen. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik er geen tweede paard bijgenomen hebben.

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:21

Ik besloot mijn tweede paard te kopen, omdat ik beter wilde leren rijden en een stal vrij had. Ik zat rijtechnisch met mijn eerste paard, die ik al 15 heb, in een vicieuze cirkel en hoopte hieruit te komen door op verschillende paarden te rijden. Het was de bedoeling om het nieuwe paard na een aantal maanden te verkopen, maar hij staat er nog steeds. :D

Ik heb enorm moeten wennen aan het hebben van 2 paarden. Het verzorgen en rijden van 1 paard was met een fulltime baan en een huishouden al pittig, laat staan dat je er twee mag doen en met beiden wedstrijden rijdt. Daarnaast valt het niet altijd mee om je aandacht en liefde gelijkwaardig te verdelen, zeker als je één paard al meer dan 15 jaar hebt en daarmee kan lezen en schrijven.

Toch is het mijn beste beslissing ooit. De paarden zijn dol op elkaar, ik heb qua gedrag heel veel van de nieuwkomer geleerd (waar mijn eerste paard ook enorm van profiteert) en ik ben rijtechnisch flink vooruit gegaan. Ik geniet dagelijk van ze en hoop dat nog lang te kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:39

Daar zit inderdaad denk ik ook wel een pluspunt ... Een eigen paard is super, maar eens wat anders is ook weer heel leerzaam, anders blijf je steeds met hetzelfde bezig zeg maar ... En daarom lijkt nu deze mij ideaal, deze heeft zeg maar hetzelfde basiskarakter als die van mij (komt echt héél erg overeen qua karakter, en ik heb altijd gezegd dat ik hoop er ooit nog zo eentje met zo'n karakter te vinden moest die van mij ooit eens moeten gaan, zou niet makkelijk zijn ... ) maar is tegelijk toch gewoon een heel ander paard. Lijkt me geweldig om daarmee aan de slag te gaan en wat je dan van de ene leert weer bij de andere te kunnen toepassen enzo. Maarja, de rest komt er natuurlijk ook bij kijken :+

Ik heb gelukkig wel het voordeel dat ik geen kinderen heb (en wil, tenzij er héééééééél veel zou veranderen) en ook totaal geen wedstrijdambities, zelfs rij-ambities heb ik momenteel maar heel beperkt, ben meer een grondpersoon en doe graag veel verschillende dingen van op de grond. Dus dat ligt dan toch ook alweer anders als je 2 paarden moet doen ... Uit een kwartiertje spelen met je paard haal ik evenveel plezier als iemand anders met een uur hard trainen denk ik :)

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:01

Op mijn 16e kocht ik mijn eerste eigen paard Muccato. Doordat Muccato een knieprobleem heeft is het rijden beperkt.
Ik ben dmv mijn stager erachter gekomen dat ik een pony/paard voor de kar/sulky toch wel erg leuk vond, en heb toen een shetlander veulen hengstje erbij gekocht om shows mee te lopen en er mee te gaan mennen in de toekomst. Helaas is mijn lieve kleine beertje met 10 maanden overleden en had ik dus alleen Muccato over.
Omdat ik toch het "trainen" met een paard mistte, heb ik besloten om er toch nog eentje bij te kopen. Toen viel mijn oog op mn kleine Dino.
En we zijn nu een gelukkig team met zn drietjes!

Ik moet wel zeggen, dat ik momenten van spijt heb. 2 paarden zijn natuurlijk dubbel zoveel geld, pony of paard maakt geen verschil.
Mensen zeggen vaak; ik koop er een pony bij vanwege financiele redenen. Een pony is (bij mij iig even duur bij de hoefsmid, tandarts,veearts,enting etc etc.)
Ik woon op dit moment ook nog bij mijn ouders. Mijn droom is altijd geweest om de wereld te ontdekken. Deze droom is afgezwakt, ik red het gewoon niet om te sparen voor een wereldreis met 2 paarden.

Denk er goed over na, denk na over wat je wilt in de toekomst. Misschien krijg je straks ook huisje boompje beestje en heb je geen tijd meer voor 2 paarden. Maar mijn instelling is eigenlijk altijd; Je kan beter dingen doen wat een gokje waard is,, dan dat je in de toekomst spijt krijgt van de dingen die je niet gedaan hebt...
Ben benieuwd naar je keuze en succes!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:12

Dank je wel :)
Gelukkig heb ik geen behoefte aan een wereldreis (of zelfs reizen in het algemeen eigenlijk) dus dat maakt het ook wel weer makkelijker :+ Maar zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden :j

En inderdaad, misschien krijg ik dat .. maar misschien ook helemaal niet .. en dan is het misschien 'had ik toen maar' ... :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:17

Hoe oud is Cobe eigenlijk Sabine?

Dit paard heeft jou uitgezocht... hij is niet zomaar op je pad gekomen en het is wel heel toevallig dat het zo goed klikt tussen jou en hem en mogelijk ook tussen hem en Cobe. Hoe veel tijd heb je om te beslissen/voordat de eigenaar verhuist?

Ik vind nog steeds dat je rekening moet houden met het financiële plaatje. Denk er heeeeel goed over na. Wat voor (rationele) meerwaarde heeft dit paard, anders dan dat het goed met 'm klikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:21

[***] is nu 15 :)

De eigenaar verhuist eigenlijk volgende week, maar dat ga ik sowieso niet redden (denk ook niet dat dit verwacht wordt), dus daar moeten we het nog over hebben, maar eerst moet ik het voor mezelf 100% zeker weten ;) Ik ga morgen en in het weekend met hem werken, dus echt met hem aan de gang zeg maar, wie weet klikt het dan wel helemaal niet meer :+ (kan het me niet voorstellen, maar je weet nooit ;) ).

Moet een paard een meerwaarde hebben dan? Weet niet zo goed wat ik daaronder moet verstaan ...
[***] is natuurlijk nog jong genoeg, maar ooit zal ik afscheid van hem moeten nemen (we gaan er even vanuit dat dit nog minstens 10 jaar duurt :+ ). Ik heb al zitten denken 'stel dat ik hem moet laten gaan'. Ik weet dat geen paard meer heel waarschijnlijk geen optie gaat zijn, dus dan begint de zoektocht. Heb dan ookal zitten denken 'waar vind ik ooit nog een paard met zo'n karakter' .. Ik hou gewoon van dat type paarden, en ze zullen wel rondlopen, maar deze stond (liep) er nu wel heel toevallig := Het is allemaal wel heel erg toevallig, heel dat verloop :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:25

Ik bedoelde eigenlijk wat jij denkt dat dat andere paard zou toevoegen aan jouw (en Cobes) leven :)

Maar het is inderdaad wel heeell toevallig ja :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:27

Oh, op die manier.
Tja, zoals ik al eerder zei: ik zal er vast weer veel van kunnen leren, andere dingen van kunnen leren, die ik dan ook weer kan gebruiken in de omgang en het werken met [***] (omdat ze zo gelijk zijn, maar tegelijk toch ook anders :+ ). En ja, misschien een soort van opvolger? Al kan je dat nooit met zekerheid zeggen natuurlijk, er kan zoveel gebeuren ;) En verder gewoon .. tja .. een maatje voor [***] en mij? Weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:33

Ik denk dat ik het wel begrijp :) Het is vooral een heel lastige strijd tussen je gevoel en verstand, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:35

Klopt :j
En dan niet omdat mijn gevoel zegt ja en mijn verstand zegt neen.
Mijn gevoel zegt nog niet 100% ja (wil eerst met hem werken en bezig zijn en hem kennis laten maken met [***]) en mijn verstand zegt niet 100% neen, maar mijn verstand heeft vooral moeite met de toekomst (wat als ... ) en dat is best wel vervelend, want die kan je niet voorspellen := :+

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 00:55

Bij mij kwam er een 2e pony omdat ik graag zelf land wilde huren en ik mijn pony niet alleen wilde laten staan. Mijn pony is 13 en heeft fase 3 en 4 hko vandaar dat ik er graag een rijpony bij wilde maar wel eentje die blanco is. Dus kocht ik een 2 jarige. Hij klinkt ontzettend goed met mijn eerste pony en hij is erg relaxed wat mijn gevoelige eerste pony erg goed doet. Het kost wel meer tijd maar in de periode van nu niet zo veel, pony 2 wil ik pas over 2 jaar inrijden en pony 1 kan en wilt toch niet elke dag. Ik denk dat je moet overwegen of je hem niet een maandje mag huren dan weet je genoeg :j

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:40

[***] schreef:
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik vind het een moeilijke ... Ik ben natuurlijk (denk ik) niet van plan om eeuwig thuis te wonen, maar heb in ieder geval zeker geen haast. Daarnaast is het ook niet zo dat ik een kinderwens heb (nooit gehad en denk ook dat die niet meer komt :+ ) en verdien ik echt wel een leuke cent ... Geen 800 euro basisloon ofzo, dat ligt toch wel een stuk hoger ;) Dus ik zal niet snel in de situatie komen dat ik op een manege moet gaan inwonen en werken om mijn paarden te kunnen onderhouden ofzo, tenzij ik uiteraard mijn werk verlies en heel lang niks kan vinden, maar als je daarop moet gaan denken dan kan je niks meer doen natuurlijk ...

Ik ben er van overtuigd dat ik qua geld & tijd een hele tijd vooruit kan, en verder heb ik ergens zoiets van 'e rest moet je aanpakken als het zich voordoet' .. maar langs de andere kant denk ik toch 'wat als ... ' :+

eh...ik "moest" niet op een manege gaan wonen- maar het is heel natuurlijk dat je de drang hebt om je los te maken van je ouders, en zelfstandig te zijn- met 2 paarden is dit nog moeilijker dan met 1 paard!

De manege was aan zee, op een plek waar ik wilde wonen, helaas is het me niet gelukt daar iets te kopen omdat de prijzen ineens erg stegen + de duitsers me steeds te snel af waren. Dus plan B, even terug thuis wonen, en toen werd het Belgie.

en...wat heeft een kinderwens hiermee te maken? die heb/en had ik ook niet? En 800euro basissalaris ? van het dubbele of 3dubbele kun je niet alleen wonen en 2 paarden onderhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:58

Dus als je van het 3dubbele niet alleen kan wonen dan kan kan je toch ook niet alleen wonen als je geen paarden zou hebben? Het is dat waar ik mee zit ... de kans dat je het alleen redt is in deze tijd sowieso al heel miniem, moet ik daarom 'alles' maar opgeven en niks meer doen of proberen? Die vraag stel ik mezelf momenteel ... Maar ik kan niet in de toekomst kijken ...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:03

Ik zeg ook niet doen. Je bent 26 en bent nog niet van plan het huis uit te gaan? Ik kan me daar niets bij voorstellen, maar het lijkt mij logischer om eerst eens op eigen benen te gaan staan, en als je dat allemaal kunt betalen, zou je er eventueel een tweede bij kunnen nemen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:14

Abiola: Ha, ja, wat jij schrijft, dat dacht ik. Ik dorst het niet te vragen. :+ Ik was met 17 al weg! _O-
Maar ja, ik ben ook meer van het eerst zorgen dat mijn zaakjes helemaal op orde zijn. Het lijkt me nu, dat je dit ook met de mensen moet overleggen waar je bij woont. Ze zullen zich realiseren, dat je nog wel even blijft dan. Als de verhoudingen onderling goed zijn, is dat prima, maar ja, ik heb inmiddels al te vaak om me heen en zelf ervaren, dat het anders kan worden. Zelfs de beste relaties kunnen beschadigd worden. En nu je dus zo'n investering gaat doen, kan je minder sparen. Ik zou het mijn dochter uit haar hoofd praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:15

Tja, ik ben altijd al raar geweest :+
De mensen die ik hier gesproken heb konden zich dat wel voorstellen en begrijpen, aangezien het tegenwoordig echt niet makkelijk is om alleen wat op te bouwen, zelfs als je geen dieren zou hebben ;)

Zoveel mensen woon ik trouwens niet bij hoor, enkel mijn moeder.
Denk dat het ook anders is als je nog broers en/of zussen hebt ofzo die er nog bij wonen :j

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:17

Tja dat is inderdaad het lastige met in de toekomst kijken... je weet niet hoe het loopt :P
Maar wie zegt dat het 'minder' word... het kan ook helemaal goed komen toch :D
Ik was ook 25, wonend bij mijn ouders, 2 paarden... Kwam mijn man tegen...
Heb nu huis, waar de paarden bij staan en dat zijn er nu 4 :o
Ik vind het prachtig mooi om met meerdere karakters te maken te hebben, leerzaam en zou
niet graag anders meer willen.
In de loop van de jaren weleens stal gewisseld, meer en minder geld gehad... maar ben er altijd uitgekomen.
Ennuh... heb ook op mezelf gewoon toen ik 20 was.. vond het hartstikke ongezellig :')
Dus als je inderdaad een goede relatie met je ma hebt en het loopt goed zo... waarom niet?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:28

Ach, ik was 26 en bij mij stelden ze vast dat ik heel snel geopereerd moest worden. Tijdens de operatie ging er iets mis en toen ik na de operatie ontwaakte, had ik een zeer opgeluchte man. Die had toen ik de OK in ging te horen gekregen dat ik het misschien niet eens zou redden. Ik had op dat moment een baby van 11 maanden. Dus wat ik denk? Droom niet, maar pak je kansen. Ik wil niet in het bejaardenhuis terecht komen en moeten zeggen: "Had ik het maar zus en zo gedaan, dan.." Leef je leven. Morgen kan het weg zijn.
Dat neemt niet weg, dat ik met zulke financiële besluiten mijn kinderen wel op het hart zou drukken: Denk er goed over na voor je het doet. Idd als de situatie er naar is, dat het kan, dan moet je het natuurlijk gewoon doen!