Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:38

Rapperijder schreef:
Maar jij vind het huidige 'plan' wel diervriendelijk? Waarom kunnen ze 's nachts ook niet gewoon op een grote paddock/wei met schuilstal verblijven?

Nou ik wilde gewoonjullie mening hierover horen. Hoe jullie hier tegenaan kijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:39

Stand vind ik altijd erg. Of ze er nu 2 of 12 of 22 uur op staan.
Not done.

Niet voor niets dat ze niet meer gebouwd mogen worden.

Als het iemands eigen paard is zou ik ook niet kunnen begrijpen hoe je voor jezelf kunt rechtvaardigen dat je een paard opsluit in een stand!

Chaos

Re: Paard in 's nachts stand overdag wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:41

En stands mogen niet meer gebouwd worden, maar bestaande stands hoeven niet afgebroken!

Anoniem

Bah, nee. Ik zou het echt níet doen.
Inderdaad, of het nou 2 of 22 uur is, stands zijn gewoon echt not done.
Paard heeft vrijwel geen bewegingsvrijheid, kan ook niet goed zien wat er achter hem plaatsvind(!), werkt allemaal nogal geestdodend. Nee, ik zou er zelf absoluut niet voor kiezen.

suuzepuus

Chaos schreef:
Stand vind ik altijd erg. Of ze er nu 2 of 12 of 22 uur op staan.
Not done.

Niet voor niets dat ze niet meer gebouwd mogen worden.

Als het iemands eigen paard is zou ik ook niet kunnen begrijpen hoe je voor jezelf kunt rechtvaardigen dat je een paard opsluit in een stand!

2 uur ook niet?? heel veel paarden staan regelmatig een tijdje in een trailer. dat kun je best vergelijken met een stand lijkt mij. Zolang het niet dagelijks is is dat geen probleem lijkt mij!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

Lengte/breedte? Een stand van 3.5*3.5 heb ik niet zo'n moeite mee (dat is eigenlijk een stal maar dan minder muren erom heen) maar zo'n smalletje vindt ik echt vreselijk..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

Ze staan ook wel eens 2 uur op de wasplaats.

Dat is niet hun persoonlijke ruimte, zo zie ik een stal nl. wel. Dus nee, ook een stand voor 2 uur vind ik niet goed. :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:44

JoCo schreef:
TinePine schreef:
Ik denk dat het vragen is naar een paard met been, hoef, rug en gedragsproblemen. Het is niet voor niets verboden.

Inderdaad. Onze merrie heeft arthrose in de achterbenen, een zeer gevoelige rug en gedragsproblemen waar je een boek over kan schrijven...

Doordat ze in een stand heeft gestaan? Gelukkig heeft ze het dan nu beter.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:46

Tja... nee, en waarom zou je het willen? Geld besparen? Want dat is de reden van stands... meer paarden op zelfde oppervlakte. De enige stal die ik ken die het nog heeft...heeft daarnaast ook groepsstalling, dat lijkt me een stuk vriendelijker... die stands zijn ouderwets en achterhaald.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:46

Ik ken ook alleen maar "valse" paarden die in stands staan. Ze slaan, ze bijten. Ze zijn diep-ongelukkig. Ze hebben voernijd, poetsnijd, singelnijd etc. Zijn allen kopschuw. De paarden staan allemaal vlak langs elkaar en kunnen elkaar niet uitstaan. Paarden zitten onder de wonden omdat ze zich op elkaar afreageren. Voor mensen die achterlangs willen lopen is het ook alles behalve veilig. Heb ze ook gezien met ernstige rugproblemen doordat ze gaan liggen en zo een hele nacht vast komen te liggen.

Heb 2 maneges vlakbij waar alles contstant op stands staat.
Ik kom er niet eens, word er gewoon naar van als ik het zie.

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 01-11-11 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DunaCO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:48

nou als het paard voor de rest op het lands staat niet.
paarden staan in de natuur atijd en als hij voor de rest op het weiland staat dan vind ik dat niet erg.
Het beste vind ik dat hij dag en nacht (met shuilplaats) op het land staat want in de natuur zitten ze ook niet in stallen.
:D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:49

We hebben het hier niet over een box/stal he. Maar over een stand.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:50

Op een manege hier in de buurt staan paarden in stands, sommige in een gewone stal. Ik denk om ruimte te besparen. Ze gaan niet vaak op de wei erg sneu, maarja... Mijn pony staat gewoon los: lengte is 3 m, achter 2 meter (de helft) en voorkant 1,50. Hij staat er niet elke nacht in, wil hem liever vaak buiten hebben, hij heeft in de nacht toegang tot een zandruimte (eigenlijk paddock lookalike) met kuil. Hij moet nu binnen want heeft afgelopen nachten heel wat kuilbalen open gemaakt, dus moet even iets maken zodat het onbegaanbaar is voor mn pony!! Stouterd

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:52

Hermienlover schreef:
nou als het paard voor de rest op het lands staat niet.
paarden staan in de natuur atijd en als hij voor de rest op het weiland staat dan vind ik dat niet erg.
Het beste vind ik dat hij dag en nacht (met shuilplaats) op het land staat want in de natuur zitten ze ook niet in stallen.
:D

Je opmerking is deels terecht. Vergeet daarbij niet dat paarden in het wild niet de hele dag staan, maar lopen. Meer dan 30 km per dag al etend. Dit lopen is nodig om de doorbloeding in de hoef en de benen op gang te houden. Paarden op stands hebben dan ook meer last van ´stalbenen´.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:53

xxMaxx schreef:
Op een manege hier in de buurt staan paarden in stands, sommige in een gewone stal. Ik denk om ruimte te besparen. Ze gaan niet vaak op de wei erg sneu, maarja... Mijn pony staat gewoon los: lengte is 3 m, achter 2 meter (de helft) en voorkant 1,50. Hij staat er niet elke nacht in, wil hem liever vaak buiten hebben, hij heeft in de nacht toegang tot een zandruimte (eigenlijk paddock lookalike) met kuil. Hij moet nu binnen want heeft afgelopen nachten heel wat kuilbalen open gemaakt, dus moet even iets maken zodat het onbegaanbaar is voor mn pony!! Stouterd

Hij wilde ze gewoon allemaal proeven :D :Y)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:55

Doordat ze in een stand heeft gestaan? Gelukkig heeft ze het dan nu beter.[/quote]

Of het door de stand komt, weet ik natuurlijk niet 100% zeker, haar vorige eigenaar was een man, die echt wel dacht dat hij het goed deed, en geen kwaad zag in zijn stands, aangezien de paarden dagelijks naar buiten gingen.
Maar Tasmani bijt inderdaad, ze schopt, is kopschuw, kan geen enkel ander paard uitstaan, maar wordt ook helemaal wild als ze uit het zicht zijn. Ze is extreem moeilijk te zadelen, en het poetsen was ook een ramp. Kortom, alle dingen wat Chaos beschrijft.
Ik heb er een jaar over gedaan, te beslissen wat ik toch maar aanmoest met dit paard, ze was diep ongelukkig, werd verstoten door de rest en wantrouwde alles en iedereen. Ze was ronduit gevaarlijk.
Maar ik heb doorgebeten, en heb er nu een superpaard bij. Maar, nog steeds als je haar routine doorbreekt, haar in een andere stal zet, of iemand anders haar laat benaderen, dan heb je problemen.

Komt dit allemaal door een stand? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ze in mijn ogen, er serieuze "neuroses" aan overgehouden heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:57

TinePine schreef:
xxMaxx schreef:

Hij wilde ze gewoon allemaal proeven :D :Y)

Hahaah daar lijkt het op... In 1 nacht heeft hij er een keer 4 opengemaakt, paar nachten later nog 2, en de nacht van vrijdag op zaterdag afgelopen week nog een. Deze is nog niet dichtgetapet, maar er zitten een paar gaten in waar het kuil uit is gevroten :P er is namelijk een open plek waar hooi ligt en waar de paarden uit kunnen eten, maar hij kon hier in de nacht altijd bij. Dit hebben we helemaal afgesloten anders at hij de hele nacht door... Hij dacht zeker, ooh daar staat nog een pak hij was floep onder het draadje door gegaan en heeft het plastic open gebeten... Echt een brutaal kreng!! Hij eet al de hele dag gras wat nog goed te eten is, maar hij heeft nooit genoeg!!!!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:00

@joco. Is idd lastig te zeggen of het allemaal daar van komt. Dat zou ik ook niet durven. Wel jammer dat je paardje het zo zwaar heeft gehad. Het is geen normaal gedrag, maar dat geef je zelf ook aan. Moedig dat je een paardje een tweede kans geeft. En gelukkig gaat het beter met haar. Respect en succes!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:02

@xxMaxx hihi mijn pown loopt nog achter de trekker met baal aan om even zijn tanden erin te zetten. En heeft ook echt de hele dag eten voor zijn neus. Hij is gewoon de keurmeester ;-)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:02

JoCo schreef:
Of het door de stand komt, weet ik natuurlijk niet 100% zeker, haar vorige eigenaar was een man, die echt wel dacht dat hij het goed deed, en geen kwaad zag in zijn stands, aangezien de paarden dagelijks naar buiten gingen.
Maar Tasmani bijt inderdaad, ze schopt, is kopschuw, kan geen enkel ander paard uitstaan, maar wordt ook helemaal wild als ze uit het zicht zijn. Ze is extreem moeilijk te zadelen, en het poetsen was ook een ramp. Kortom, alle dingen wat Chaos beschrijft.
Ik heb er een jaar over gedaan, te beslissen wat ik toch maar aanmoest met dit paard, ze was diep ongelukkig, werd verstoten door de rest en wantrouwde alles en iedereen. Ze was ronduit gevaarlijk.
Maar ik heb doorgebeten, en heb er nu een superpaard bij. Maar, nog steeds als je haar routine doorbreekt, haar in een andere stal zet, of iemand anders haar laat benaderen, dan heb je problemen.

Komt dit allemaal door een stand? Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ze in mijn ogen, er serieuze "neuroses" aan overgehouden heeft.

Ja, dit klinkt idd als ALLE standpaarden/ponys die ik ken!
Weten zich gewoon geen houding te geven in een box met vrije ruimte. Sneu toch!
Dat soort paarden zijn naar mijn mening ook een soort van gebroken.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:04

Fijn dat het paard overdag buiten staat, maar het staat nog steeds een half etmaal vast aan een lijn. Niet meer van deze tijd en volgens mij verboden.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:04

TinePine schreef:
@xxMaxx hihi mijn pown loopt nog achter de trekker met baal aan om even zijn tanden erin te zetten. En heeft ook echt de hele dag eten voor zijn neus. Hij is gewoon de keurmeester ;-)

Ik verbaas me soms echt over zijn eetkunsten.... Of als ze op het weiland staan, dan kunnen uit een rek helemaal vooraan waar je jepaard uithaalt kuil eten (overdekt) het gras is echt nog heel goed op stal, maar hij eet liever kuil blijkbaar... Of tegenwoordig vind hij het gras zo lekker (ander weiland waar je geen kuil kan eten)dat hij zijn wei niet wilt uitkomen. Hij eet altijd zo druk!! Net of zijn leven ervan af hangt.... Dat als hij 3 sec niet eet hij dood gaat 8)7

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:09

nutella schreef:
Niet meer van deze tijd en volgens mij verboden.

Zie mijn post hierboven.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:12

Ik vind een stand eigenlijk alleen geschikt om je paard tijdelijk te parkeren, bijvoorbeeld tijdens een pauze bij een café. Niet om mijn paard een hele avond en nacht neer te zetten.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:16

Je hebt stands en stands. Ik heb ook stands gezien die wel breed genoeg waren om te liggen. En stands waarin ze niet tegen een blinde muur aankeken. En ja, in een box kan een paard ook maar net één of twee passen voor en achteruit zetten, ook niet echt mijn definitie van voldoende bewegingsvrijheid. Er zijn voldoende boxen met drie dichte wanden en één kant tralies en soms zelfs aan de overkant van het gangpad dan weer een blinde muur. Dan kan een paard in een stand nog meer zien en meer sociaal contact hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik zowel stands als dit type boxen absoluut onacceptabel vind.

Ik denk dat ik de stalling waarover TS praat liever zie dan 24/7 in een (oh zo ruime) box. Maar het is verre van goed.

En er is geen enkel excuus waarmee je een paard langer dan een uurtje in een stand zou mogen zetten waarin hij niet kan liggen.
Laatst bijgewerkt door shetjessweet op 01-11-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt