kopen julie nieuwe pony als het (ff) slecht gaat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kopen jullie nieuwe pony/paard?

ja, kwil verder komen
2 (2%)
nee, ik zet door!
54 (55%)
misschien, alleen als het echt niet meer lukt
34 (35%)
overig/andere reden.....(vertel dan ff waarom)
7 (7%)

Totaal aantal stemmen: 97

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:35

fsoudan schreef:
Nee ik vind, dan heb je paarden voor je eigen eer, en niet omdat je ervan houd. Als je van je paard houd neem je het zoals het is, wel of geen wedstrijden, houden van is houden van.

Tsja, ik houd ontzettend veel van mn pony. Maar over 2 jaar moet ik starten bij de paarden, kan ik met haar dus geen wedstrijden meer rijden. Dan moet ze er hoogstwaarschijnlijk toch uit hoor.. Of ik nu van haar houd of niet.
Dus dat vind ik een beetje stom gezegd als ik eerlijk moet zijn.
Zo ken ik ook zat mensen die een paard/pony gekocht hebben, daar wel van zijn gaan houden maar dat het niet klikte. Het beste voor zowel paard en ruiter is dan toch verkopen. Maargoed.. dat is dan mijn mening.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:36

Vind het heel verwend!!!

Vaak ligt het niet eens aan 't paard maar aan de ruiter.
Maar ja zo blijf je bezig, en worden er meer en meer paarden verpest.

Bij overgang pony-paard vind ik het wat anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:39

fsoudan schreef:
Nee ik vind, dan heb je paarden voor je eigen eer, en niet omdat je ervan houd. Als je van je paard houd neem je het zoals het is, wel of geen wedstrijden, houden van is houden van.

Ik vind dat ook een beetje overdreven. Je bent er niet mee getrouwd hoor!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:50

Idd.
Je hebt je paard/pony voor je plezier neem ik aan. Als het niet gaat heb je er geen plezier meer aan en is er maar 1 oplossing.
En vaak is dat voor het paard zelf ook fijner om een ruiter te hebben die wel plezier aan hem beleefd.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 17:51

Meeste mensen zijn beter voor 't paard dan voor de echtgenoot/echtgenote, Zep Haha!

En er zijn ook mensen die bezig blijven, ken er een die er 38 heeft versleten, dan ligt het toch aan haar, of niet?!?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:26

Ik heb een paar maanden gehad dat het niet lekker ging, ik had toch wel 4 a 5 keer in de week "ruzie," maar ik ben blijven doorzetten en inmiddels gaat het perfect. Ik heb toch voor misschien gekozen; als het na meer dan een halfjaar en alles geprobeert nog niet lukt, zou ik toch na gaan denken over verkopen aan iemand waarbij ze misschien een gelukkiger leven kan leiden.

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:31

Nathalie schreef:
Idd.
Je hebt je paard/pony voor je plezier neem ik aan. Als het niet gaat heb je er geen plezier meer aan en is er maar 1 oplossing.
En vaak is dat voor het paard zelf ook fijner om een ruiter te hebben die wel plezier aan hem beleefd.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens
Kijk maar naar mij en Jordy..Tussen mij en Jordy ging het ook niet..
Ik werdt er niet gelukkiger op..en Jordy ook niet.. dan is verkopen gewoon het beste.. Lachen
Zelf zou ik m'n paardje niet zo gauw weg doen als het niet zou gaan op wedstrijd..
Maar als de ruiter..dressuur wilt.. en het lukt maar niet met het huidige paard om dressuur te rijden..
Dan snap ik best dat die gene hem dan weg doet..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:43

Moeilijk hoor, ben vroeger doorgegaan tot aan het uiterste, wilde haar absoluut niet opgeven.

Tegenwoordig ben ik toch iets anders geworden.
Ik zet door en zal dat aan iedereen waarmee het even niet goed gaat aanraden.
Maar je moet ook een grens kunnen trekken.
Als het niet klikt, klikt het niet, en als zoiets jaren duurt is het zowel voor mens als dier wellicht het beste om dat in te zien.

Niemand heeft er wat aan als jij door blijft pruttelen.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:55

Wanneer het tussen mij en mijn paard niet zou klikken, waardoor we beiden ons plezier in het rijden en in de omgang met elkaar zouden verliezen, dan zou ik mijn paard liever verkopen.
Zoals al eerder werd gezegd: als het niet werkt, dan werkt het niet. Ergens moet je een keer de grens trekken waar je niet meer overheen kunt / wilt. Voor de ene zal die grens eerder bereikt zijn dan voor de ander.
Maar als je je paard wegdoet omdat je niet in je eerste wedstrijd winstpunten hebt gereden, dan ben je verkeerd bezig. Een paard is geen machine die alles automatisch doet. De ruiter moet er wel energie in steken.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 18:56

Ik heb mijn vorige pony verkocht omdat het gewoon barsslecht ging.
Ik ben gaan privé lessen maar uiteindelijk liepen we toch telkens met onze kop tegen de muur. Voor haar niet leuk en voor mij niet leuk, en het is nog steeds m'n hobby en het hobby moet leuk zijn. Haha!
(af en toe slechte momenten ok, maar tussen ons was dat constant met ALLES )

Nu staat ze in Nederland bij een meisje van 9, tis haar eerste pony en het gaat echt super tussen die 2. Lovers
Ben reuze blij dat ik ze verkocht heb en niet nog is 4 jaar ermee heb aangemodderd ...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 19:24

Locanda schreef:
Vind het heel verwend!!!

Vaak ligt het niet eens aan 't paard maar aan de ruiter.
Maar ja zo blijf je bezig, en worden er meer en meer paarden verpest.

Bij overgang pony-paard vind ik het wat anders

Hier ben ik het mee eens! Vind het wel zo iets belachelijks als mensen hun paard "eventjes" inruilen omdat het ietsje slechter gaat... Koop dan gelijk een gigantisch goede knol. Al denk ik niet dat het daar dan wel goed mee gaat als je het zo snel opgeeft.
En houden sommige mensen soms niet van hun paard ofzo? Ik rijd een pony die behoorlijk gemeen is tegenover mij, maar stiekem houd ik toch wel machtig veel van dat dier hoor, moet er eigenlijk niet aan denken haar kwijt te raken... Scheve mond En mijn shetlander ook niet. Ik ben zeker niet van plan dat dier in te wisselen voor een "echt paard" Knipoog .
En waar halen ze het geld vandaan voor steeds een nieuw paard, zijn ze sinterklaas ofzo. Verward

Ik vind het wel wat anders als paard en ruiter echt niet klikken en daardoor beide totaal geen plezier meer hebben in het rijden.

En ja, overgang pony naar paard... hmm, ik weet niet, ik denk niet dat ik en pony zou kunnen verkopen omdat dat toevallig zo hoort in de dresuur en springen enzo. Hoeveel mensen zijn er nu die met een pony tussen de paarden rijden? Niet zo veel. Scheve mond
Ik vind het nog steeds apart dat er geen andere rubriek bij is gekomen, 18 jaar en ouder op pony's ofzo. Haha! Ik vind het nu zo, dat je bijna gedwongen wordt op een paard te gaan rijden wil je na je 18e wedstrijden blijven rijden.
Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Zal er over ophouden anders ga ik erg off-topic. Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:20

pff als ik alle slechte momenten op moest noemen had ik nu al tig nieuwe paarden Haha!
Maar ik zet gewoon door.
En het gaat altijd nog goed.
Dus waarom verkopen als het nog goed gaat.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 20:56

Het ligt er maar net aan wat je wil.

Ik heb m'n pony verkocht omdat ik er geen plezier meer aan had, het ging gewoon niet met haar.

Als je gaat voor de punten en je ouders steken er veel geld in zou ik ook misschien wel m'n pony verkopen als het niet goed ging.
Natuurlijk niet als hij een keertje niet goed liep ofzo maar wel als het altjid hetzelfde was.

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 21:38

No way!!!! Ik zal haar nooit ofte nimmer verkopen, ook al breek ik mijn 2 benen door haar, dan laat ik haar wel door iemand anders berijden, ze is mij te veel waard Lovers

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 22:38

Ik denk dat het er om te beginnen heel erg aan ligt waarom je een bepaalde pony/bepaald paard hebt gekocht.

Stel je bent jong & fanatiek, wedstrijden etc., dan zoek je je paard daar ook op uit. Kan me voorstellen dat als het dan niet gaat, dat je dat paard weer van de hand doet aan iemand die er wel wat mee kan.

Zelf heb ik toch gekozen voor doorzetten. Dat zal ik nl. met mijn Harry altijd blijven doen omdat ik hem voor een andere dan de bovengenoemde reden heb gekocht. Samengevat: ik kende hem al ruim 2 jaar voordat hij verkocht moest worden. Ik wist dat hij dwars (staken), lastig (rijden was grote volte bij B-E volle galop), onvoorspelbaar (99 keer geen probleem, 100e keer dwars over je heen want er ligt bijv. plastic) was. Daarbovenop papierloze Fjord, ruin & luchtzuiger. Wie biedt? Waarschijnlijk uiteindelijk, na de 11-manegetocht, de slager. Dus ik nam hem mee. En dat is forever want Harry is nog steeds Harry & zal dat altijd zo blijven. En de slager krijgt hem niet van mij. >;)

p.s. dit najaar 1e poging wedstrijd... Schijnheilig

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-03 23:18

Soms gaat het gewoon echt bagger en dan denk ik soms echt van: En nu ga je echt weg! Al die stomme moeite voor niets!!! En dan een week later loopt ie de sterren van de hemel en dan ben je toch wel weer trots. Dan ben ik blij dat ie er nog is.

Maar bij sommigen blijkt het gewoon echt niet te klikken en dan is het alleen maar oorlog tussen ruiter en paard. T kan nou eenmaal heel anders uitpakken dan je denkt met een (nieuw) paard. Ik zie dan niet in wat het probleem van verkopen is. Dat is voor zowel ruiter als paard fijner. Je moet toch ook plezier aan je hobby houden. En je paard moet ook gelukkig zijn.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:22

Nathalie"]
[quote="fsoudan schreef:

Tsja, ik houd ontzettend veel van mn pony. Maar over 2 jaar moet ik starten bij de paarden, kan ik met haar dus geen wedstrijden meer rijden. Dan moet ze er hoogstwaarschijnlijk toch uit hoor.. Of ik nu van haar houd of niet.
Dus dat vind ik een beetje stom gezegd als ik eerlijk moet zijn.
Zo ken ik ook zat mensen die een paard/pony gekocht hebben, daar wel van zijn gaan houden maar dat het niet klikte. Het beste voor zowel paard en ruiter is dan toch verkopen. Maargoed.. dat is dan mijn mening.
[/quote]

Ik heb mijn vorige paard moeten verkopen omdat ik hem niet aankon, ik heb het daar nog steeds moeilijk mee.
Mijn inziens hou je niet van van je paard als je het verkoopt om hogerop in de wedstrijden te komen. Koop dan gelijk een paard, er wordt al genoeg gesjoemeld met die beesten. Sommige paarden hebben voor de 5e jaar al tig eigenaren gehad... dat kan toch nooit gezond zijn
Maar als niemand zijn paard verkoopt is er geen handel ook Knipoog
Maar om even terug te komen op het verhaal, nee ik zelf zou het nooit doen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 07:55

Ik zou absoluut doorzetten Waarschijnlijk zal ik zelf een hele hoop fout doen als het niet goed gaat dus daar kan zeker wat aan gedaan worden

Wel een goede reden om een paard pony te verkopen is als het absoluut niet klikt tussen ruiter en paard ( mijn vriendin heefthet gehaden met pijninhaar hart is het paardje weg , maar ze heeft nu een nieuwe waar alles wel goed mee gaat en heeft er heel veel plezier van ) en de overgang van pony naar paard dat is ook een goede reden
Maar als het met kane en mij een tijdje slecht gaat komen we daar zeker wel uit !!!! weg gaat hij niet

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 08:08

Ik heb ook een diep dal gekend met Seven, maar ik heb doorgezet. Ben daar nu erg blij. Heb het gevoel dat ik er zelf alleen maar beter door ben gaan rijden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:30

Zep"]
[quote="fsoudan schreef:

Ik vind dat ook een beetje overdreven. Je bent er niet mee getrouwd hoor!
[/quote]

Nee, en ookal zou dat zo zijn, liefde waait ook wel eens over!
Als het echt niet klikt is het t beste voor beide partijen om het paard te verkopen aan iemand waar het wel mee klikt; Dan is het paard happy en jij ook.
Ik heb Goldy nu 6 jaar en ik heb ook hele moeilijke tijden met Goldy gehad maar ik heb doorgezet (toen dacht ik er nog niet eens over na dat ik dr ook kon verkopen) en ik heb later ook wel eens gedacht ze gaat weg. Een tijdje geleden moest ze zelfs weg omdat ik overstap wilde maken naar een paard maar ik mocht/kon geen 2 paarden hebben. Nu heb ik een deal met mn ouders en mag ze wrsch toch blijven. En het gaat nu super. Binnenkort gaan we onze eerste M proef rijden en dat had ik een jaar geleden nog niet eens kunnen en durven dromen!

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 10:55

ik vind het heel erg van de reden af hangen waarom je hem verkoopt. als het rijden met je paard steeds een gevecht blijft, dan gaat de lol er op een gegeven moment ook vanaf. en dan heb ik het niet over een paar maanden maar over een paar jaar. ik denk dat het dan zowel voor de ruiter als het paard beter is om je paard dan te verkopen.
als het alleen op wedstrijden niet zou lukken met mn paard zou ik hem trouwens niet verkopen, dan zou ik lekker recreatief gaan rijden. maargoed dat ben ik.

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:09

Nee, ik zet door. Als het paard tenminste in staat is ook te werken en geen gezondsheidsproblemem heeft ofzo, dan wordt het wat anders, maar zou ik het paard nog niet snel verkopen.
Tuurlijk wil ik verkomen, ik rij niet voor niets wedstrijden maar meestal komen naar slechte periodes ook wel weer goede periodes!
Zo rij ik nog 2 van mijn eigen paarden in de wedstrijdsport. Een paard is nu 8, hebben we al van veulen afaan. Ik heb haar beleerd toen ze 4 was, heb er een tijdje op gereden, maar altijd was er wat... Meestal had ze last van haar benen (die niet al te sterk zijn). Nu, nadat ze 2 jaar heeft stil gestaan ivm haar pezen en een blij veulentje heeft heb ik haar weer opgepakt.. Eerst was ze een beetje demonstrafief, maar zeer goed te pas EN haar benen houden het goed! Ik rij nu ongeveer 3 maand weer op haar en ze gaat met grote sprongen vooruit, ze heeft alweer haar eerste wedstrijdjes gelopen en tot nu toe me goed resultaat.
Vooral dit paar heeft dus een enorme dip gehad, maar met doorzettingsvermogen is ze er tot we nu kunnen zien super uitgekomen!

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:31

Ik vind het een hele rare stelling, natuurlijk zet je door als het "even" niet goed gaat, ik denk dat er maar weinig mensen anders over denken! Maar als het gewoon niet meer gaat, gaat het niet meer, ik heb in zo'n situatie gezeten en dan kan verkopen soms de beste oplossing zijn, dat was in mijn geval in ieder geval wél zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:45

Ik heb heel erg veel problemen met Jamaica gehad. Het enige wat goed ging was het rijden, maar daarvoor deed ik er wel een half uur over om in de bak te komen omdat mevrouw continu op haar achterbenen stond, en mij over het hele erf sleurde.
Ik kon dit niet aan, was hier te onervaren voor. De advertentie stond al bijna op internet, omdat ik mezelf en haar nog zag verongelukken. Ik werd elke dag banger van haar.... Tot ik in de stal kwam, en haar koppie zag.... Ik kon het niet, en daar ben ik nu heel blij om.
Wat het geweest is zullen we nooit weten. Ik ben destijds van de een op andere dag van stal verhuisd, en vanaf het moment dat ze op die andere (huidige) stal stond, had ik een ander paard en heeft ze het nooit meer gedaan.....
Waar een wil is, is een weg

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 11:53

ik vind het echt stom als je zo'n beestje dan weer afdankt omdat hij niet goed genoeg zou zijn. ik zou me toch eerst eens ernstige zorgen maken over mezelf. en of ik echt wel om paarden geef... als je van je paard houd dank je hem niet zomaal af.