liksteen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:50

tamary schreef:
Likits zijn lollies, slecht, duur en bij veel paarden heel snel op.

slecht?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:57

Ja, slecht. Teveel suiker!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 03:33

Mijn ruintje gebruikt de knz zoals het volgens mij hoort,met mate en als het nodig is...
Mijn merrie van 2 en half gebruikt het als een soort speen lijkt het wel...ik ben met die twee gewoon een hele liksteen in de twee weken kwijt :+
1 van de twee knaagt er ook stukken af...
Ik vermoed de merrie,maar ze staan samen in een ruime stal,dus het is dan moeilijk bepalen wie dat doet...(hoewel ik wel goed kan inschatten
wie er meer gebruik van de steen maakt,en dat is dus de merrie).
Krijg als het goed is,vandaag de hymalaya liksteen binnen,en dan eens kijken wat daarmee gebeurd...
Ben zelf voorstander van de rode liksteen van knz,maar die gaan wel erg hard hier,en ook dezelfde vorm van een eigen merk van faunaland in het wit,maar die wel passen in de houder van knz gaan erdoor als een snoepje...
Nu eens kijken wat ze doen met een hymalaya steen,en hoelang die het houd ;)

miss_lizje

Re: liksteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 06:39

Hier ook een bruin/rode knz steen hangen. De eerste vrat hij binnen een paar weken op maar nu we een paar stenen veder zijn doet hij er wat langer mee. Helaas plast hij nu wel giga veel.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:29

capopjekop schreef:
Ik heb knz stenen. Daarvoor had ik hymalayastenen, omdat die lang meegaan, maar ik heb gelezen dat die gewonnen worden uit de bergen en dat slechter is voor het milieu dan bijv een knz steen. Dus vandaar de overstap. Maar met de laatste doen ze ook best veel, denk dat ze iedere dag wel een paar likken nemen van dat ding.

Dat is precies ook de reden waarom ik geen himalaya stenen meer koop. Helaas zie ik op markten nog hele stands met alleen himalaya stenen (ook lampen).

Ik koop afwisselend de ene keer een witte en de andere keer een rode liksteen van KNZ. De smaakjes moet je niet aan beginnen, want die hebben ze zowieso binnen een dag op (wat me niet echt gezond lijkt) en zijn in verhouding veel te duur.

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:41

Als je een mineraalsteen neemt, dan is dit voor het paard wel goed.. waarom omdat deze stenen niet gemaakt zijn door de mens, enkel al in de natuur voorkomen en paarden waarnschijnlijk zelf ook naar opzoek gaan in de natuur...
maar dat is mijn theorie!

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:00

Ik wist niet dat die liksteen slecht was maar nu wel ;)
Bij mij hangt er altijd een knz steen in de stal en die gaat ruim 2 maanden. :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:36

Ts vergeet je niet dat een paard altijd een liksteen moet hebben? Ook in de zomer.
Wij hebben trouwens een groene 'standaard' liksteen :o
Bij ons likken ze er sowiezo 1x per dag aan :)
En zoals al eerder gezegt werd zijn likstenen met een smaakje totaal niet goed, teveel suiker, duur en die van mij hadden hem binnen een dag op :o

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:33

Ik heb er 2 voor mn paardje, een mineralensteen is rood/kristal achtig.. en een witte zoutsteen, de mijne vind de witte lekkerder, en zal het dan ook wel nodig hebben:)

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 22:41

Ik heb een himalaya liksteen en een roda knz liksteen

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 23:17

1997suus schreef:
Bij mijn paard hang ik soms de hymalaya steen van haar buurmerrie in de stal op. Dan begint ze er gulzig aan te likken. En best lang ook.

Haal jij zomaar de liksteen uit de box van een stalgenoot en geef je die een minuut of wat aan je eigen paard!? Zodat die er wat van kan likken!? En wat ik hieruit begrijp is het dus zonder toestemming!? Ben je wel goed bij je hoofd???? |o Dat staat gewoon gelijk aan diefstal.... :(

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:12

Heb vandaag de hymalaya opgehangen,en allebei hebben even staan proeven.
Maar zo te zien gaat deze minder hard als de KNZ liksteen...
Morgen maar eens kijken of mijn merrie gedurende de nacht de steen als speen heeft gebruikt ;)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:47

Mijn paardje heeft een Himalaya liksteen en een likit appel smaak. Die Himalaya hangt er nu een jaar en likt ze zelden aan. De Likit hangt er nu een week en daar is ze nog helemaal niet aan geweest.

Wat ze wel erg lekker vindt zijn die musli Likits, maar die zijn na 2 dagen op.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:42

Darkness85 schreef:
1997suus schreef:
Bij mijn paard hang ik soms de hymalaya steen van haar buurmerrie in de stal op. Dan begint ze er gulzig aan te likken. En best lang ook.

Haal jij zomaar de liksteen uit de box van een stalgenoot en geef je die een minuut of wat aan je eigen paard!? Zodat die er wat van kan likken!? En wat ik hieruit begrijp is het dus zonder toestemming!? Ben je wel goed bij je hoofd???? |o Dat staat gewoon gelijk aan diefstal.... :(

Ten eerste, raar dat jij zoon opmerking maakt waarvan jij de achtergrond er niet eens van weet. Ten tweede ken ik die eigenaar en die vind het geen probleem dat ik de steen af en toe in mijn paard's zijn stal leg. En ik ben echt wel goed bij mijn hoofd hoor :?

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:25

Likit zijn idd lollies, eenmaal begonnen hebben ze hem zo op. Die grote rode/bruinige likstenen zijn wel goed, doen ze ook zeker lang mee!

DaiskeLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:31

k had voor mijn paard op ponykamp een appel liksteen een groene die vinden ze vaak heel lekker is niet duur maar wel snel op dus meerdere is wel handig die liksteen is wel meer een soort snoepje maar heel erg slecht is die niet

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:31

Bij ons krijgen ze eens in de winter wanneer ze vaak op stal staan een Likit maar die zijn binnen een paar dagen gewoon op.
Daarnaast krijgen ze zo'n rood/bruin liksteen die gaat altijd lang mee.

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:09

hymalaya doet het bij mij goed. is maar idd waar je paard voorkeur voor heeft :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:22

Na het lezen van het artikel op PN komen er bij mij geen himalaya stenen meer in. Er zit niks in dus dat is de reden dat de paarden er veel gebruik van maken.

Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar de KNZ witte stenen, kosten een paar euro en voegen dan ook werkelijk wat toe.
Voor de winter wil ik ook nog een grote rode ophangen. Dan hebben ze keus en kunnen ze zelf bepalen.
Ik heb ze absoluut niet voor anti verveling want daar zijn ze niet voor. Likstenen zijn om te korten aan te vullen.

Likits zijn rotdingen, bestaan volgens mij uit 99% druivensuiker ofzo. Verder zijn ze belachelijk duur en binnen 1 minuut op.
En je de volgende dag maar afvragen waarom je paard zo stijf is. (O.D tje aan suiker)
Zelfde voor die musli dingen, die bestaat volgens mij uit 80% melasse om de boel bij elkaar te houden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:00

Die van mij at die stenen op terwel hij geen tekorten had aan iets. Naar aanleiding van het overmatige gebruik een uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Kwam niks uit. Dus zoutsteen aan de buurvrouw gegeven en hij krijgt nu op advies van de DA een theelepel zout door zijn voer en een halve eetlepel bruine suiker. Om toch die behoefte van zout en electrolyte aan te vullen, maar om te voorkomen dat hij te veel binnenkrijgt.

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:08

Himalaya likstenen zijn wel goed, mijn ene pony doet er al eeuwen mee maar mijn andere pony had hem binnen 3 dagen op (echt slecht!, hij ligt nu in haar voerbak en nu doet ze er wel langer mee. :')

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:15

mijn merrie heb een Himalaya en zo'n roze/rode... en weet je.. ze gebruikt ze allebei niet :+ en die lickit dingen vind ze vies :+

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:26

Bij ons hangt een Himalaya liksteen op. Hij hangt in de wei ze doen er ongeveer 6 weken over voordat hij op is, er staan 4 paarden in de wei.
Je ziet ze allemaal wel eens likken aan de steen.

Unaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:13

Wij hebben altijd de rode, grote liksteen in de wei, daar zit namelijk meer in dan in de witte. En een liksteen is niet zozeer voor de lekker, ze hebben hem ook echt nodig.

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:15

Ik heb KNZ liksteen. Daar zitten ook mineralen in! Mijn paard vind hem in iedergeval fijn.