Wie heeft er een paardenmatras voor zijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eb01

Re: Wie heeft er een paardenmatras voor zijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:19

Maar is HIT het enige (zachte) matras? Zo nee, welke zijn er nog meer en waar kun je ze bestellen? Ik vind het erg lastig om er iets over te vinden, muv de discussies op BOKT dan.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 15:51

Ik wilde perse een losliggende matras die wel op zijn plaats blijft liggen. Ik kon niets anders vinden dan de HIT-matras.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:03

Ik vind het verhaal van het hoefijzer toch wel schrokkend :oo En niet een gokje om te nemen...

Eb01
Ik heb dus ook allerlei sites gelezen over het Hyndermatras. Die dekt het hele staloppervlak...
Ik ben benieuwd hoe dat gaat met afvoeren van urine en een richtprijs.
Ben benieuwd of hier ook mensen ervaring mee hebben :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:46

Meer matrassen dan Hynder en HIT zijn er denk ik ook niet, de markt voor paardenmatrassen is niet zo enorm dat er heel veel keuze is uit matrassen. Logisch ook want wie koop er nou zo'n ding van ruim 400,-, moet je mn stalgenoten eens horen over mijn matras..... Er is dus niet zo heel veel markt voor.
In de koeienmatrassen is meer keuze en die zijn echt wel te vinden op internet.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:50

poeeh had hier nog nooit van gehoord. maar zijn de rubberen matten niet bijna het zelfde?

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:56

ok hynder kan ik vinden. Als ik google op hit-matras en alle variaties erop dan krijg ik enkel hits voor BOKT of Hit-actief stal. Waar zijn die Hit-matrassen te koop?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:07

Hier ook al jaren een positieve gebruiker van de HIT matras/softbed. Het scheelt aanzienlijk in strooisel en het is echt zacht. Paard heeft iig geen last meer van kale hakken, wat ze bij normaal strooisel wel altijd had.
Die van mij ligt gewoon op stoeptegels en langs de zijkant heb ik dunne rubber matten (zonder noppen) zodat er geen richel is. Achterin ligt houtkrul tegen het spetteren.
Ik heb hem wel eens opgetild en er onder was het de eerste 20 cm wat nattig, maar verder was het droog.
Nooit problemen met verschuiven of optillen, scheuren of whatever. Zalig ding gewoon.
Ze zijn idd helaas wel duur, maar het levert zijn geld wel op.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:13

ik wist wel dat er matrassen waren voor koeien, maar voor paarden?

weer wat geleerd :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:17

Ik heb deze sinds een paar weken voor mijn oude friesje http://www.aacomfort.nl/index.html

Het is geen losse mat maar een vloer die vloeistofdicht wordt gemonteerd. Ik heb het gedaan omdat ze haar voeten niet echt optilt in de stal en het strooisel zo steeds wegschoof en ze dan half op het beton lag. Nu kan ze lekker zacht liggen en ook goed opstaan. Bovendien bespaard het veel strooisel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:20

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:32

Had er nog nooit van gehoord op deze manier voor paarden maar het klinkt heel normaal en best doordacht eigenlijk. Ik laat normaal wel even een dunne plaslaag liggen onder het schone stro zodat ze niet op het betonlaag terrecht komen, maar dit lijkt me ook wel slim. Ik kan helaas niet zo heel veel informatie over de bedden vinden, kwa prijzen en verschillende soorten?

Hier http://www.aktivstall.de/produkte/pferd ... aleinstreu ziet het er in ieder geval erg fijn uit! Zou ik het bed spontaan van willen kopen :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:45

Aisie, die link is interessant. Als je stallen nl dicht bij de buren staan, kan dat best wel voor lawaai "overlast" zorgen. Die zachte stalwanden lijken dan ook wel ideaal :-)

Ik had al eerder gehoord van matrassen, maar niet verwacht dat paarden er op gaan liggen. Wel dus :+
Wat liggen die paarden er overigens comfortabel bij!
Honden liggen ook graag in een zachte mand (liefst in bed :D zelfs), zou met paarden ook wel op gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:12

Zipporah schreef:
Ik laat normaal wel even een dunne plaslaag liggen onder het schone stro zodat ze niet op het betonlaag terrecht komen

neem aan dat je een VLAS laag bedoelt?? :+

Mijn paard ligt nooit zo vaak in de stal dus ik hoop dat ze dat nu wel vaker gaat doen.

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:15

Ik heb thuis altijd paarden met ijzers op de matrassen staan, na 5 jaar nog steeds goed!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:08

aisie schreef:
Ik heb deze sinds een paar weken voor mijn oude friesje http://www.aacomfort.nl/index.html

Het is geen losse mat maar een vloer die vloeistofdicht wordt gemonteerd. Ik heb het gedaan omdat ze haar voeten niet echt optilt in de stal en het strooisel zo steeds wegschoof en ze dan half op het beton lag. Nu kan ze lekker zacht liggen en ook goed opstaan. Bovendien bespaard het veel strooisel.

O die ziet er ook lekker uit, hoeveel was je er voor kwijt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:43

Ik heb hier thuis in alledrie de boxen een Hynder-matras laten leggen.
Het is niet zo dat je moet denken dat het superzacht is maar vergelijkbaar als de verende grond van een weide. Als hij net gelegd is is hij wat zachter dan wanneer de paarden er een tijdje op gelopen hebben. het onderhoud is makkelijk, viezigheid veeg je er zo af en ik spuit hem regelmatig schoon en trek dan het water en vuil naar buiten. heb er een klein laagje bodembedekking op liggen (rapsodie) om de urine te absorberen. Dit laagje ligt alleen achter tegen de wand waar ze netjes plassen. Mijn paard draagt overigens sliding ijzers en dat beschadigd de toplaag totaal niet!

Ik zelf zou geen losse matrassen/matten willen hebben. Bevestigd van wand tot wand is ideaal want er komt geen vuil onder en het is veilig voor het paard.
de toplaag van de Hynder-matras is ook niet glad.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:56

beetje lastig op een pensionstal om een mat van muur tot muur te gebruiken, vandaar dat ik een matras heb gekozen :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:58

kende het niet maar idd als je het voor koeien ook hebt, waarom dan niet voor je paard, aan goede zadels ed geven we immers ook een fortuin uit en het bespaart nog bodembedekking ook

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:07

Nikka schreef:
aisie schreef:

ik ben ook wel benieuwd naar de prijs

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:07

cissy schreef:
beetje lastig op een pensionstal om een mat van muur tot muur te gebruiken, vandaar dat ik een matras heb gekozen :)

dat begrijp ik ;)

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:17

Ik begrijp dus dat de matrassen niet de grootte van de stal hebben.
Is er dan geen risico op vastliggen?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:36

Nikka schreef:
aisie schreef:

495,00 excl btw en leggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:40

Arizona schreef:
Ik begrijp dus dat de matrassen niet de grootte van de stal hebben.
Is er dan geen risico op vastliggen?

Hoe bedoel je vastliggen??

Het HIT-bed is 180x240. groot genoeg om een paardenlijf op te laten liggen.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:56

Ik bedoel dat ze zeg maar tussen bed en muur terecht komen als ze zich omrollen. Of doen ze dat niet op zo'n bed (die van mij rollen altijd en overal...)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:58

Nee hoor, dat bed is niet zo hoog dat ze er klem tussen komen en je moet ook achter de mat wel strooisel doen.
Ik heb op de mail wel foto's van mijn matras toen ie net gelegd was voor de liefhebbers.