Vraag gebruikers/eigenaars Hit-Actief stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:16

voor de actiefstallen wordt geloof ik een oppervlakte van 80 tot 100m2 per paard aangehouden en 8m2 schuilruimte. Daarbij lijkt me de indeling inderdaad heel belangrijk. Niet 1 overzichtelijke paddockruimte, maar liefst meerdere "ruimten" die met elkaar verbonden zijn, maar niet in 1 blik te overzien. Dat geeft de mogelijkheid om een rustig hoekje op te zoeken en meerdere subgroepjes te vormen.

De hitactief stallen die ik heb bekeken vond ik ook niet heel vol lijken. Heb ook wel bij een stal gekeken die paddocks met schuilcontainers had, ongeveer 20 bij 40 met de containers in het midden en 6 tot 8 paarden en ook dat was niet heel druk en genoeg ruimte om te spelen of ergens rustig te staan of te liggen.

Heb zelf een leefpaddock van nu 900m2, waarvan 450m2 zand en de rest stenen en stalgebouw met overkapping en inloopstal, voor nu 4 paarden, met ruimte voor maximaal 6 paarden (kan er de 20 bij 60 bak en nog een zandpad met kleine paddock aan toe voegen) en nu is het helemaal niet druk. Denk wel dat de inloopstal wat vol is wanneer er 6 paarden staan en ik zou ze er dan nog voer geven. Daar krijg je eerder gedoe van. Maar daarvoor krijgen de paarden in een Hit-actiefstal ook geen voer in de rustruimtes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:26

Isegrim schreef:
Het probleem dat jij schetst, is er niet. Er is voldoende ruimte voor alle paarden. Het scheelt dat het geen vierkante ruimte is (ze kunnen elkaar makkelijk ontlopen) en dat er voldoende voerstations zijn. Het is gewoon echt niet te klein, er is voldoende ruimte voor iedereen.

Enneh sorry, maar de meeste paarden hebben een bewegingsruimte van 3x3 het grootste deel van de dag. :')

We hebben het niet over de stal paarden en dat valt ook wel mee, het is de eigenaar die er voor kiest om het paard binnen te laten, niet de stallen...maar anders wordt de dekens vies, de benen zwart als ze witte voeten hebben, gaan ze rollen en komt er modder in de manen, of dan hebben ze geen energie meer of zo....of ze moeten ze zelf buiten of binnen doen, of betalen er voor, legio smoesjes, maar dat is een andere insteek en kan je niet relateren naar, om maar dan maar wat minder want dit is altijd beter.

Ik heb een HIT aktief stal gezien en alles concentreert zich rond het voerstation...de hogere in rang waren heel de tijd baasje aan het spelen over de lagere in rang en die moesten blijven lopen, heel fijn als zo een paard dan niet bij het voerstation kan komen.

Ik vind HIT uitvinding van de eeuw, maar dan wel met een zee van ruimte en een finke overkapte schuur met windschermen om heerlijk te liggen.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:35

Ik rijd op een manege waar ze de grootste HIT-Aktief stal van Europa hebben. Dit vind ik een heel goed systeem, mits er voldoende onderhoud wordt gepleegd. De paarden hebben veel loopruimte en een grote schuilschuur, dit lijkt mij ook erg goed voor de paarden. Schoonvegen wordt gedaan met een shovel. Ik vind het een mooi initiatief en wens je heel erg veel succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:44

Wat een gezever over ruimte...
Komt er iemand met een topic over HIT.. reageren er mensen die hun paard de vrijheid bieden om uit een stal te zijn.... ruimte te hebben... buiten te lopen..
is het WEER niet goed!!!

Wordt er langzamerhand een beetje moe van, altijd dat gezever over buiten/stal.

Mijn pony stond op +- 50x50, en kreeg daarvan de HELFT!
En was hij ongelukkig? neehoor, meneer vermaakte zich prima. het kon gewoon niet anders omdat hij de kudde niet in kon.

Nu ben ik vast ook een dierenbeul o.i.d.

Komop.. op de foto's is toch te zien dat het ruimtelijk is!
Accepteer elkaar nou eens... iedereen doet zijn/haar best om het beste voor zijn/haar paard te hebben.
Dat niet iedereen 100 HA land heeft... het is nou eenmaal zo!

Sorry dat ik zo aangebrand reageer... maar wordt er beetje moedeloos van eigenlijk... :n :n

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:15

Er is niet continue ruzie bij het voerstation en er zijn geen paarden die niet of te weinig te eten krijgen en daar wordt zeer goed op gelet. Ze redden zich allemaal prima en in het algemeen hebben wij rustige, vriendelijke, relaxte en gezonde paarden staan die zich de hele dag prima vermaken en veel rennen en spelen. :)

Oh en een overkapte schuur is er ook, zelfs in twee delen. Alle paarden kunnen er tegelijk in en het achterste deel is echt het rustdeel, zijn veel paarden die daar suffen / slapen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:21

Vestlandhest schreef:
Ik rijd op een manege waar ze de grootste HIT-Aktief stal van Europa hebben. Dit vind ik een heel goed systeem, mits er voldoende onderhoud wordt gepleegd. De paarden hebben veel loopruimte en een grote schuilschuur, dit lijkt mij ook erg goed voor de paarden. Schoonvegen wordt gedaan met een shovel. Ik vind het een mooi initiatief en wens je heel erg veel succes!

Welke manege is dat, ben nieuwsgierig.

Ik vind het zeker ook een goed initiatief, ik hoop dat er over 20 jaar alleen nog maar stallen van dat soort zijn. Niet per se Hit Actief (er is inmiddels ook al een concurrent) maar stallen waar de paarden in kuddeverband worden gehouden en het grootste deel van de dag vrij kunnen bewegen.

Ik zou voor geen goud meer terug willen naar vroeger, toen ik mijn paarden ook 'gewoon' op stal had staan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:38

Jolliegirl schreef:
Mijn pony stond op +- 50x50, en kreeg daarvan de HELFT!
En was hij ongelukkig? neehoor, meneer vermaakte zich prima. het kon gewoon niet anders omdat hij de kudde niet in kon.
Komop.. op de foto's is toch te zien dat het ruimtelijk is!
Accepteer elkaar nou eens... iedereen doet zijn/haar best om het beste voor zijn/haar paard te hebben.
Dat niet iedereen 100 HA land heeft... het is nou eenmaal zo!
Sorry dat ik zo aangebrand reageer... maar wordt er beetje moedeloos van eigenlijk... :n :n

Wat wil je nou eigenlijk aangeven met je 50x50 en daarvan de helft voor je pony? Vind je dat zelf veel of weinig? Het komt nl op mij over dat je het eigenlijk te weinig vindt, maar dat het op dat moment niet anders kon.
In de gegeven voorbeelden lopen op hetzelfde oppervlak ongeveer 10 paarden.
Dit niet om te veroordelen, maar ter verduidelijking.

Ik denk echt dat het systeem, zeker met zoveel paarden en een beperkte ruimte, nadelen kan hebben voor een aantal van die paarden, mijn oudje zou ik nooit zo huisvesten, combinatie leeftijd en veel paarden zouden voor hem niet werken. Die zou dan echt beter af zijn met een paar uur paddock en rest stal. Voor mijn jonkie zou het systeem denk ik wel weer werken, als hij het eenmaal doorheeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 17:12

Citaat:
Ik denk echt dat het systeem, zeker met zoveel paarden en een beperkte ruimte, nadelen kan hebben voor een aantal van die paarden, mijn oudje zou ik nooit zo huisvesten, combinatie leeftijd en veel paarden zouden voor hem niet werken. Die zou dan echt beter af zijn met een paar uur paddock en rest stal. Voor mijn jonkie zou het systeem denk ik wel weer werken, als hij het eenmaal doorheeft.

Dat is iets waar ik ook over nagedacht heb gezien ik bij mij op stal ook wat oudere paarden hebt staan (mijn eiges o.a).
Gelukkig zijn ze allemaal nog goed in staat voor 'zichzelf' te zorgen. 1 ervan heeft nu wel wat extra aandacht nodig wat betreft voer en huisvestig(veel lopen).

Als ik het echt perfect zou willen dan zou ik graag een afdeling bejaarden willen hebben. Geschikt voor pakweg 5 a 6 paarden omdat dan het overzicht op goede verzorging en extra aandacht te doen is.

Citaat:
Ik vind het zeker ook een goed initiatief, ik hoop dat er over 20 jaar alleen nog maar stallen van dat soort zijn. Niet per se Hit Actief (er is inmiddels ook al een concurrent) maar stallen waar de paarden in kuddeverband worden gehouden en het grootste deel van de dag vrij kunnen bewegen.

Denk dat 20 jaar nog vrij kort dag is. Ik zou eerder inzetten op 50 jaar.
Daarnaast moet je de baasjes ook nog wijs maken dat een paard een groeps dier is. Als ik de mensen eten moest geven die hun paard per se alleen willen hebben om wat voor reden dan ook dan ben ik binnen no time straat arm.

* Hoe is het bij de stallen geregeld als er een ziek paard is.? Is er dan wel een box/aparte paddock beschikbaar?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:46

Bij ons zijn er nog aardig wat boxen waar een ziek paard terecht kan. We hebben een stuk of 13 boxen die vrij zijn en normaal gebruikt worden om te poetsen en te voeren.

En we hebben een oud paard wat meestal in de gewenningsbox staat (als deze niet in gebruik is door een nieuweling).

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:28

Het klinkt misschien voor sommigen klein, 2800m2 voor 25 paarden, dat vond ik in het begin ook erg klein klinken.. Bij ons staan er op het moment trouwens maar 18 in, maar wanneer je rond kijkt in het systeem ziet het er helemaal niet "druk" of "vol" uit..
Paarden hebben prima de ruimte om een keer een sprintje te trekken met zn allen, hebben over de hele breedte van het systeem een grote kapschuur staan waar ze lekker droog en/of uit de wind kunnen staan. Er liggen verschillende boomstronken, ballen, likstenen en stro-plekken verspreid waardoor ze zich eigenlijk de hele dag door lekker met zn allen vermaken. Erg leuk om te zien is ook de vaste "speelkwartiertjes" tussen zowel de merrie's als de ruinen onderling. :j
Ze vermaken zich allemaal prima, ik heb daarbij dan ook niet het idee dat ze het niet naar de zin hebben of het te krap vinden verder.. ruimte genoeg om een "plekje voor zichzelf" te vinden.

Ik zal kijken of ik binnenkort wat foto's kan vinden/maken om hier te plaatsen. |Dat is voor sommigen voor het idee misschien wat makkelijker. :)

Isegrim

Re: Vraag gebruikers/eigenaars Hit-Actief stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:17

Ja, leuk foto's! Ik vind het altijd erg leuk om foto's te zien van andere aktiefstallen. :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:12

Cowgirl schreef:
Maar hoe doe je dat dan met paarden die op ijzers staan?
Een hit-actie heeft geen boxen (wellicht 1 voor een ziek paard) dus opsluiten kan niet.

Ik ben ergens wezen kijken en daar mochten de paarden die in de kudde liepen dus geen ijzers. Enerzijds voor het geval er een keer geknokt wordt je de kans op verwondingen minimaliseert en anderzijds vanwege sneeuw/ijs in de winter en glijpartijen met ijzers.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:22

Cowgirl, een bejaardenafdeling vind ik wel een heel goed plan.
Mijn vriendin heeft haar oude paard dus weggehaald uit een hit actief stal omdat het voor hem niet werkte, hij was vreselijk ondergesneeuwd (figuurlijk) en ontzettend mager geworden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:12

Jibbel schreef:
Cowgirl schreef:
Maar hoe doe je dat dan met paarden die op ijzers staan?
Een hit-actie heeft geen boxen (wellicht 1 voor een ziek paard) dus opsluiten kan niet.

Ik ben ergens wezen kijken en daar mochten de paarden die in de kudde liepen dus geen ijzers. Enerzijds voor het geval er een keer geknokt wordt je de kans op verwondingen minimaliseert en anderzijds vanwege sneeuw/ijs in de winter en glijpartijen met ijzers.

Bij ons op stal mogen de paarden niet met achterijzers in de groep, voor mag maar ook liever niet.

De stal is geen Hit-actief stal, de paarden worden wel in kuddeverband gehouden. Er zijn geen voerstations (gelukkig), de staleigenaar haalt de paarden uit de kudde die krachtvoer bijgevoerd moeten hebben, meestal voeren de eigenaren dat echter zelf. Ruwvoer wordt verdeeld in de wei of in de paddock, dit is zo goed als onbeperkt beschikbaar. De paarden hebben altijd toegang tot de wei, in de winter staat daar dan helaas geen gras meer, ze hebben dan wel genoeg ruimte om paardendingen te doen.

Er zijn bij ons ook boxen beschikbaar om je paard even apart te zetten, deze worden ook gebruikt voor nieuwe paarden om te wennen.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:48

Zo'n voerstation lijkt mij wel praktisch in mijn eigen versie van paddock paradise, echter is dit voor een particulier wel betaalbaar?

Misschien toch maar eens informeren :). Welke leveranciers zijn er nog meer naast Hit en aan welke bedragen moet ik denken? Mag per pb hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:09

Ik heb nog ergens een prijslijst van 2011.
Ik heb de prijzen ook opgevraagd ivm het inrichten van mijn terrein als paddock paradijs/actiefstal en omdat ik paarden heb met verschillende voedingsbehoeften leek het me een mooie manier om individueel bij te kunnen voeren, naast het gezamenlijke beperkt ruwvoer voeren in slowfeeders.

Prijzen van de voermachines zijn in een paar jaar tijd toch wel flink gestegen. Boven op de kosten van de voermachines heb je ook nog de vervoerskosten en installatie kosten. Die weet ik dan niet. Voor de prijs van een voerautomaat kun je een leuk autootje kopen O:)
Omdat wij al heel veel geïnvesteerd hebben dit jaar zag ik het eerst niet zitten, maar ik hoop dat wanneer er wat meer concurrentie ontstaat de prijzen wat gaan zakken en we dat in de toekomst nog kunnen toevoegen.

Ik wil wel even kijken naar die prijslijst...

Andere leverancier van een actief/bewegingsstal is Schauer uit Oostenrijk. Helaas hebben die geen Nederlandse vertegenwoordiger. Dat maakt de communicatie toch lastiger.

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 16:45

Via google heb ik ook wat prijsindicaties gevonden en het is inderdaad behoorlijk prijzig.
De voerbehoefte van mijn paarden is inderdaad ook erg verschillend door verschil in ras, training en soms ook drachtige merries maar deze investering kan ik voorlopig niet maken. Maar als je de prijslijst nog aan mij wil doorgeven graag want dat heb ik pas echt een goed idee :j.

Als je puur voor een voerstation voor hooi gaat, zou dit dan goedkoper zijn?
Ik maak nu al gebruik van hooibakken maar toch moet ik dit overdag tussentijds bijvullen want met voordroogkuil uit een grote baal gaat het toch veel sneller dan bijvoorbeeld 2 kleine baaltjes hooi erin.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:06

ik heb hem niet online, maar met post.
zal even wat overtypen voor je.

Ruwvoerstation, enkel, zonder voercomputer: €7996,00
voercomputer : €1689,26
exclusief BTW, vracht- en verpakkingskosten. Halsbanden en chips geen prijzen van...

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 17:46

Daar kan je inderdaad ook een auto voor kopen! Nee, dat gaat het voorlopig niet worden, dan blijf ik gewoon handmatig verdeeld over de dag voeren :Y).
Ik hoop met je mee dat er meer concurrentie gaat komen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:37

Er is al wel een concurrent, die stond op Equitana. Zag er een stuk degelijker uit, vond ik zelf. Naam weet ik niet meer...

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:00

Best duur dus. Voor een particulier is dat een héle investering.

@ joyce : en een krachtvoorstation?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:09

afhankelijk van type, enkel of dubbel, van ongeveer €10.000 tot ongeveer €20.000
exclusief BTW/verpakkings- en vrachtkosten (en montage)

concurrent: http://www.pferdestallbau.eu/

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 20:35

Die prijzen liegen er niet om.

Voor het ruwvoer kies ik dan liever zo'n versie:
http://www.her-to.be/download_image.php?id=315

of een ronde afhankelijk van de prijs. Eventueel in combi met een fijnmazig net.
Ik wil gewoon dat de dieren de hele dag kunnen eten zonder eerst weer een apparaat in te moeten lopen.

Achterijzers zou ik zowieso niet willen in een groeps stalling wellicht zijn kunstof ijzers dan een alternatief mocht het paard ze nodig hebben.

@ Esther. Mag ik jou mening horen waarom je blij bent dat er geen voer stations zijn?

Ik heb van de week een kort gesprekje gehad met mijn stalhoudster waarin ik liet doorschemeren wel iets voor mezelf te willen hebben.
Ik heb toen wat kosten van hun gehoord bv de bestrating ...dat was nog niet voor de poes. En ik zal met een bedrijfsplan moeten komen. Daar had ik zelf al wat over opgezocht op het internet hoe dat in elkaar steekt.
Mijn stalhouders hebben het voordeel gehad dat ze al in het bezit waren van 14 hectare grond/gras...ik heb niks.

Dan komen er nog de vragen boven of ik het echt 200% wil. Wil ik ECHT 24/7 klaar staan voor andermans paarden. Hoe ga je om met 'lastige' klanten, klanten die niet voor hun paard zorgen etc etc.
Daarnaast is mijn gezondheid ook nog iets, mijn rug is slecht dus zal ik al moeten investeren in materieel om het werk haalbaar te maken voor mij ( dus geen 100 paardenhopen met een kruiwagentje weghalen). 1 of 2 stagiare's
Eigen bedrijf = ook eigen arbeidsongeschiktheids verzekering. Nu mijn stalhouder met rugklachten loopt weet ik inmiddels ook wat dat kost. -O-

Of word het 50/50. Kleine eigen stal en een deel bij een baas blijven werken. Maar ja wat als je eens een ziek paard hebt?

nou nog een hoop stof om over na te denken. Morgen eerst een soll. gesprek en dan maar eens wat op papier zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:49

Als je een kleine stal bent kan het niet uit. Je moet echt wel een stuk of 30 paarden hebben wil je er een inkomen uit kunnen halen na aftrek van de kosten en eventuele belastingen. Ben je kleinschalig, moet er dus een inkomen naast staan.

Wij hebben paarden aan huis. Ruimte voor maximaal 6 paarden. Hebben alles zelf moeten opbouwen, net nieuwe stal, stalinrichting en bestrating en paddock opnieuw aangelegd deze zomer en die kosten lopen echt in de vele tienduizenden euro's al met al, en dan zijn we nog niet klaar. Buitenbak en omheining wei hoefde gelukkig nu niets aan te gebeuren, dat kon blijven staan (hadden we eerdere jaren al gedaan en kon blijven zoals het was) Die investeringen verdienen we echt nooit terug met de pensionklanten. Die klanten zorgen dat we het onderhoud van terrein, bak en sloten en de afschrijving van de omheining en ander materiaal kunnen doen en dat mijn paarden gratis staan qua ruwvoer en strooisel. Maar dan is het geld echt wel op...

De prijzen liggen zo laag en de kosten voor strooisel, ruwvoer en krachtvoer zijn zo hoog dat er niet zoveel marge op een stal verhuren zit. Als je 100 euro over houd met stal om je vaste lasten en onderhoud en afschrijving van te betalen, je er ook nog dingen van moet aankopen en belasting af moet dragen, blijft er echt weinig inkomen over.... Met een marge van 100 euro per stal na aftrek directe kosten van voer en strooisel, en 30 paarden, zit je op 3000 euro per maand, waar eerst al je kosten vanaf moeten, je afschrijving van machines, omheining, gebouwen, vaste lasten... En met 30 paarden heb je volgens mij wel een dagtaak... Dan kun je beter parttime bij een baas werken en paarden als hobby houden ;)

Hier is het dus ook geen volpension maar gewoon helpen met van alles. En qua tijd lukt het nu omdat ik thuis ben bij mijn dochtertje, maar toen ik nog 3 a 4 dagen werkte was het echt pittig, vooral in de winter als het vroeg donker werd. Vooral decombi met weidegang was lastig omdat de paarden onrustig werden in het donker als ik te laat was om ze op te halen en ze in de zomer last hadden van de dazen en dan gingen rennen en diepe sporen langs de draden trokken terwijl ik op mijn werk zat. Niet leuk om dan thuis te komen en de paarden over de zeik te zien, buiten adem, nat van het zweet en je weiland stuk...

Die voermachine zou voor mij een uitkomst zijn omdat ik dan makkelijker langer van huis kan en ook voor de medestalgenoren fijn als ze oppassen bij onze afwezigheid, dat ze minder vaak langs hoeven te komen omdat de paarden dan toch verspreid over de dag nog extra kunnen eten.

Onbeperkt (zoals met die hooiruiven) kan hier niet, want zelfs met beperkt ruwvoer zijn er 2 nog veel te dik.
Met die voercomputers kun je sturen wie extra mag eten, en hoe lang. En je kunt het extra spreiden naast bijvoorbeeld 1 of 2 gezamenlijke voerbeurten. Snap ook niet zo goed wat mensen er dan op tegen hebben. Als het alleen zo'n voermachine is, is het niet goed voor het sociale kuddegedrag als ze echt om de beurt moeten eten en steeds op elkaar wachten. Dan blijven er niet veel momenten over om samen te spelen, of samen te rusten. Dat las ik eens bij een referentiesite van HIT. Die hebben toen ook 1 of 2x een gezamenlijke voerbeurt ingevoerd.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:30

Waarom ik blij ben dat wij geen voerstations hebben is omdat een paard dan geidentificeerd wordt dmv een chip. Ik wil niet nog een chip in mijn paard en een halsband om vind ik ook niet fijn omdat meneer nogal veel speelt en vooraan staat als er gereld gaat worden. :+
Verder worden de paarden dan niet vervelend bij de in- en uitgang van zo'n voerstation. Voor ruwvoer lijkt het me niet handig omdat ze dat eigenlijk naar behoefte moeten kunnen eten. Mijn paard is redelijk gevoelig op zijn darmen, als hij te lang niet eet loopt er water uit zijn darmen en raakt hij aan de diarree. Mijn ervaring is dat als het ruwvoer (bijna) onbeperkt beschikbaar is dat ze dan ook stoppen met eten als ze genoeg hebben (als ze gewend zijn).