Glimmen alle paarden/ponies?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:28

Hier ook een schimmeltje die ik niet glanzend krijg. Ik vind het zelf ook vervelend met name omdat ik niet zou willen dat het iets medisch is wat ik over het hoofd zie. Hij krijgt meusli een halve kilo op 1 dag met olie erdoor. Eerste klas hooi en overdag staat hij op het land met nog voldoende gras. We hebben hem nu anderhalf jaar en heeft nog nooit geglommen, tandarts is erbij geweest en heeft hem opgeknapt, hij verwachte dat de glans dan vanzelf zou komen, maar helaas. Andere tips nog???????

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:54

Mijn paarden glimmen altijd als een spiegel... Vooral de combinatie voeding/algehele gezondheid/verzorging speelt daarbij een grote rol. Die van mij staan gewoon op een basis muesli, in de zomermaanden leven ze enkel van gras... Eerlijkheidshalve heb ik zelf nog nooit een paard gehad dat ik niet aan het glimmen kreeg :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:58

Hier zeggen ze altijd als een paard goed in zijn vel zit glimt ie :D

Pinda_Dipje schreef:
Eerlijkheidshalve heb ik zelf nog nooit een paard gehad dat ik niet aan het glimmen kreeg

Ik ook niet :7 Wel eens een dier gehad met een soort van dipje, maar die staat inmiddels ook weer te glanzen. Met de wintervacht is dat wel altijd wat lastiger te zien, maar ook dan kunnen ze glanzen :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:00

kiomiamigo schreef:
Hier ook een schimmeltje die ik niet glanzend krijg. Ik vind het zelf ook vervelend met name omdat ik niet zou willen dat het iets medisch is wat ik over het hoofd zie. Hij krijgt meusli een halve kilo op 1 dag met olie erdoor. Eerste klas hooi en overdag staat hij op het land met nog voldoende gras. We hebben hem nu anderhalf jaar en heeft nog nooit geglommen, tandarts is erbij geweest en heeft hem opgeknapt, hij verwachte dat de glans dan vanzelf zou komen, maar helaas. Andere tips nog???????

Voor jezelf gewoon het lijstje afgaan:
- Hoefsmid iedere 6 á 8 weken
- Tandarts 1 á 2 keer per jaar
- Elke dag een goede borstelbeurt
- Regelmatig door zand/modder laten rollen
- Weinig wassen (en anders alleen wassen met een paardenshampoo)
- Na het rijden het zweet goed afborstelen
- Wormenkuren op tijd geven
- Evt. wat lijnzaadolie inderdaad

Maar bij sommige paarden kan het ook gewoon in het koppie zitten; Zitten ze niet lekker in hun vel, of hebben ze stress of te weinig beweging, geen contact met soortgenoten etc. Dan zal de vacht al snel dof worden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:07

Rianneke schreef:
Ik ook niet :7 Wel eens een dier gehad met een soort van dipje, maar die staat inmiddels ook weer te glanzen. Met de wintervacht is dat wel altijd wat lastiger te zien, maar ook dan kunnen ze glanzen :j

Inderdaad. Mijn ruin stond vorige maand even met een dof vachtje; Zomerexceem kwam ineens weer boven water, zijn hoeven brokkelde licht en zijn vacht werd doffer. Dan gaan bij mij direct alle alarmbellen; Vacht gedept met calendula, vitamine shot toegediend, scheutje extra lijnzaad, hoefjes bijgekapt, gereinigd en ontsmet en 3 dagen rust gegeven (alleen borstelen en kroelen). Binnen welgeteld 4 dagen stond hij weer shining in het zonnetje.
Ik geloof persoonlijk helemaal niet in vachtsprays e.d. en wil alles zo natuurlijk mogelijk houden.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:37

@pinda dipje, alles van dat lijstje doe ik al, dus wat nu???? Ik heb wel het idee dat sinds hij onder een dek staat hij iets glimt op zijn billen, maar ik vind het niet overtuigend. Volgende week start mijn dochter haar eerste bixie wedstrijdje met hem en dan komt de oude eigenaar kijken, zal daar eens aan vragen of hij glom!! Bedankt in ieder geval voor het mee denken ;)

my_precious

Re: Glimmen alle paarden/ponies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:52

mijn paard is echt een ontzettende viezerik en zit altijd onder de modder en troep ik sta gerust een uur te poetsen net zo lang tot zijn glim weer terug is, ik gebruik daarvoor een hele fijne grote borstel met gijtenhaar echt zo ideaal, goed voer hangt er denk ik ook wel vanaf.
nu dat hij onder een deken staat blijft hij lekker schoon en glimt hij als een spiegeltje ik hoef er dan eigenlijk maar 1 borstel over te halen voor wat stof maar verder is hij zo schoon als maar zijn kan.. dus dekens is ook wel een optie ( wel eerst poetsen dan deken)

ik denk ook wel dat het ene paard meer verzorging nodig heeft dan andere hoor ligt aan type huid en vacht denk ik..dus zal het ene paard meer kunnen glimmen als het andere paard.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 00:50

De mijne kreeg ik terug in verwaarloosde toestand,maar heb ze vrij snel weer in goede glimmende conditie gekregen.
Gewoon goed voer,scheutje zonnebloem olie erbij,en verder borstelen en nog eens borstelen.
Een micro vezel doekje na het borstelen,of een babydoekje doet de rest. ;)

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 09:00

................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:19

mijn ponys staan dag en nacht buiten in de zomer en in de winter.
in de zomer dan kan ik wel een zonnebril opzetten zo grlimmen zei ik hoef ze ook bijna niet te poetsen omdat ze gwoon niet vies zij ik doe het dan alleen op de zadelplek even voor de zekerheid.
in de winter hebben ze ook geen deken op dus ze staan dan dik in het vacht en in de winter krijgen ze exttra hooij en de ene doet het er goed op maar de jongste moet ik wat vitamine brok bijvoeren maar een handje per dag maar die heeft gewoon net iets meer nodig en wij hebben de ervaring dat schimmels en bonte ook glimmen.
en hoe vaker je poets hoe minder vet ze overhouden

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:31

Ik ben van mening dat een gezond paard glanst :j Soms is het moeilijk te zien, maar een zekere glans moet je kunnen zien :j

(tenzij ze net als de mijne steeds zodanig onder het slijk en stof staan dat je zelfs met de duurste borstels ter wereld het stof er niet uit krijgt :+)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:36

haha ja maar zelfs als ze stoffig zijn dan kunnen ze glimmen die van mij rollen in de klei grond ik kan je zeggen dat je dat met geen mogelijk heid uit de manen en vacht krijgt. :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:37

Echte glans komt van binnenuit, goed voeren is dus het devies (en wat 'goed voeren' is verschilt per paard-maatwerk) :D je kunt wel helpen met bepaalde borstels en sprays enzo, maar ware diepe glans is een uiting van gezondheid. Zowel mijn schimmel als mijn vos glimmen de pan uit, ik zie de glans ook als indicator van hoe ze zich voelen/hoe het met de weerstand staat. Maar ik kan me voorstellen dat er haarstructuren zijn die minder glanzen, maar zeker weten doe ik dat niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:39

Het ligt denk ik ook aan de kleur. Mijn shet is vos, toen ze bevangen was zat ze niet lekker in haar vel en dat was te zien. Ze was dof en zat slecht in haar vacht. Nu gaat het goed met haar, ze krijgt vitamines bij en ze glimt je tegemoet. Mijn andere shet is vosbont. Zijn witte vlekken lijken minder te glimmen dan de voskleurige stukken (tenzij het echt heel zonnig is, dan glimmen zelfs de witte haren je tegemoed). En mijn palomino heeft meer een subtiel glimmetje. Terwijl ze alledrie verder gezond ogen en vrolijk zijn.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 09:51

Hier ook nog nooit een paard gehad wat niet glom... en ik heb alle kleuren van de regenboog wel gehad!

Het is niet alleen het voer, maar het algehele plaatje. Dus leef situatie, goede training, verzorging, voer, etc.

Mijn paard is ook stekelharig (wat overigens niets met de structuur van het haar te maken heeft, zoals een hierboven ergens gezegd werd ;) ). Maar hij glimt als een spiegeltje hoor!
Ik poets hem grondig voordat ik ga rijden, na het rijden word hij zorgvuldig afgespoeld elke dag, dan met het zweetmes erover en vliegendeken op. (Beschermt tegen de zon, de zon kan het haar erg uitdrogen!) Kwa voer moet je dat echt op je pony afstellen, en zorgen dat hij geen tekorten heeft. Was het maar zo simpel als "een scheutje olie"...
Mijn paard krijgt bijv. een suikervrije muesli met bietenpulp erin, een vitaminen/mineralen supplement op flax (gemalen lijnzaad) basis, en een vet supplement genaamd "Cool Calories".
Gewone olie is niet goed voor paarden door de scheve verhouding Omega 3/6/9, dus dat zou ik niet geven! Verder opletten of je pony genoeg vit.E en Sel in het dieet heeft, en of de Ph/Ca verhouding niet scheef ligt!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:25

@Libera: Toch is het mijn inziens niet nodig om je wezenloos te voeren aan supplementen e.d. Ik heb bij mijn paarden nog nooit gelet op alle precieze verhoudingen etc. Zij krijgen gewoon een onderhoudsmuesli, en krijgen hier een basisbix bij als ze vol in de sport lopen (Z+) en (afkloppen!) ik heb nog nooit problemen gehad... Wat mij soms wel eens doet vermoeden dat glans voornamelijk psyschisch gerelateerd is. Hoe reageert jouw paard op gewoon een basisbrok? Of nooit geprobeerd?

Kom net toevallig een filmpje tegen van mijn merrie, ongetraind 2 maanden geleden; Heeft hier alleen 24/7 weidegang tot haar beschikking, geen extra supps en ook geen muesli of brok.. Kortom heel basic, puur natuur: http://www.youtube.com/watch?v=LhsKPq5m_ZQ
Dan ben ik best heel tevreden :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:13

In brok zit zoveel toegevoegde rotzooi dat ik daar sowieso niet aan begin :n
Vroeger wel, met mn eerste pony. Maar toen wist ik niet beter... Als je je erin gaat verdiepen kom je er pas achter wat je wel en niet wilt voeren. De meeste paarden hebben gewoon geen brok nodig, en al helemaal niet in de hoeveelheden die op zo'n zak staan aangegeven. Goed hooi en voldoende vitaminen/mineralen zijn veel belangerijker vind ik. Voer me dus ook niet suf aan suplementen, want daar geloof ik ook niet zo in. Maar geef wel een kwaliteits vitamine supplement, simpelweg omdat paarden niet altijd alles uit hooi/gras kunnen halen :)
De enige reden dat ik een vet supplement bijvoer is dan ook voor extra calorieen omdat mijn paard hard werkt! En het helpt natuurlijk met de glans, mijn paard heeft echt zo'n metaal glans!

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:15

wij houen onze ponys ook zo natuurlijk mogelijk mijn vriendin zegt altyd vroeger gingen de paarden in het wild ook niet elke dag op zoek naar een hotel(stal) om te slapen en naar een restaurant (voerbak) om te eten en die werden ook niet bekapt nou laten wij ze wel bekappen maar op een natuurlijke manier.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:17

ieder paard glimt.
maar wanneer een (gezond) paard een wat dikkere vacht heeft glimt deze moeilijker, of als het paard al wat op leeftijd is. daarnaast zie je bij een donker paard de glans gewoon wat beter dan bij een licht paard.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:26

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn foto's van mijn paard, op de ene foto is ze ziek, de andere niet. Nu mogen jullie raden op welke ze ziek is.

Edit: Betere 2de foto (?)
Laatst bijgewerkt door Yviertje op 28-10-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:31

Nou, op de onderste foto zit ze volgens mij onder het (half opgedroogde) zweet, dus dan glimmen ze sowieso al niet ;)

Pinda, nog vergeten te zeggen in mn vorige post, maar dat het voor een groot gedeelte ook psychisch is ben ik wel met je eens hoor! Daarom is het ook zo belangerijk dat een paard genoeg beweging/training en aandacht krijgt.
Maar elke dag het zweet er goed afspoelen en goed masseren (aka poetsen ;) ) draagt ook wel degelijk bij, daarom is het zo belangerijk om niet te focussen op 1 ding, maar te zorgen dat het hele plaatje compleet is :j

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:36

Heb een andere foto gekozen, waar ze imo beter glimt. Is dezelfde dag gemaakt.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:42

Afbeelding
hier mjijn pony hellemaal natuurlijk word hij gehouden 24/7 gras en weide

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:45

Yviertje, ik gok de eerste foto, want neem aan dat je met een ziek paard geen marathon gaat rijden (hoop ik dan toch!)

ETA, hier is mijn paard in z'n wintervacht, niet in de zon genomen maar binnen ;)
Afbeelding

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:58

die van mij is 3 weekjes terrug genomen voor show foto's :P helaas ook geen zon