Pensionstal -> alleen voor je paard of ook voor jezelf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MickeyenVici

Re: Pensionstal -> alleen voor je paard of ook voor jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:17

Het belangrijkste is dat mijn paarden goed staan!
Bij ons komen ze de hele dag buiten, in de winter ongeveer 5 tot 6 uur per dag.
We hebben geen binnenbak maar zitten wel 200 meter van de manege van de rijvereniging af waar we gebruik van kunnen maken.
Buitenbak is wel aanwezig.
Ik zit meteen aan het bos en langs de DA dus dat is ook echt ideaal!
Het is een kleinschalige pensionstal waar het over het algemeen niet zo druk is.
Eens per jaar doen we een bbq en voor de verder rest als je elkaar ziet is het altijd gezellig en gaan verschillende mensen regelmatig met elkaar buitenrijden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:21

Ik kijk ook wel degelijk naar mezelf. Mijn paard is mijn hobby en als ik mezelf ergens niet op m'n gemak voel ga ik niet met plezier naar mijn paard.
Ben ik niet happy, dan pikt m'n paard dat zo op (hoezo spiegelen :D ).
Natuurlijk wil ik dat ze zoveel mogelijk buiten staat. Dat de stallen ruim en licht zijn, voldoende opgestrooid enz. Maar ik wil zelf ook wel gewoon warm en droog kunnen zitten, naar de wc kunnen ed.
Verder hou ik ervan om gezellig met stalgenoten te kletsen. Af en toe is het ook heerlijk om helemaal alleen op stal te zijn.
Dat is de luxe die wij wel hebben. Best veel pensionklanten maar ondanks dat heb je ook geregeld de hele stal voor jezelf. Maar goed, met 3 bakken heb je toch wel voldoende ruimte.
Paarden staan in de zomer 24/7 op de wei, in de winter gaan ze s'nachts binnen in ruime lichte stallen. Voeren wordt gedaan, uitmesten wordt gedaan, binnen en buiten zetten wordt gedaan.
Ik ben supertevreden over de stal waar m'n paard staat!! Paard blij, ik blij. Ik blij, paard blij :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:24

Ben er vrij simpel in, ik wil dat mijn paard het goed heeft (een aantal uren per dag op weide, ruwvoer enz) en ik wil met rust gelaten worden. Na 8 uren werken heb ik tijd noch zin om veel met anderen te doen. Ik sla wel eens een praatje maar als ik een dag geen zin heb om sociaal te zijn wil ik er ook gewoon met een "hoi" vanaf kunnen zijn.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:27

Ayasha schreef:
Ben er vrij simpel in, ik wil dat mijn paard het goed heeft (een aantal uren per dag op weide, ruwvoer enz) en ik wil met rust gelaten worden. Na 8 uren werken heb ik tijd noch zin om veel met anderen te doen. Ik sla wel eens een praatje maar als ik een dag geen zin heb om sociaal te zijn wil ik er ook gewoon met een "hoi" vanaf kunnen zijn.

Maar word je dan niet snel genegeerd door de anderen? Omdat je niet vaak een praatje maakt?

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:35

Ik sta op een zeer rustig klein-schalig pensionstal (Noordwest Veluwe). Super degelijk groot stalling, mooi, groot veilig afgerasterd weilanden. Mijn keuze ging naar deze stal uit vooral omdat het heel rustig is. Ik kies dus voor de beste omgeving voor mijn paard!
Toevallig is het ook de beste omgeving voor mij, omdat het 600m vanaf huis is, 500m vanaf de rijvereniging is (grote binnen bak voor de winter maanden) en 2km vanaf de Veluwe trail. Meer heb ik niet nodig!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:36

Amaretto27 schreef:
Ayasha schreef:

Maar word je dan niet snel genegeerd door de anderen? Omdat je niet vaak een praatje maakt?

Nee eigenlijk niet. Ik heb een vrij sprekende manier van doen, ze hebben snel door wanneer ze me even met rust moeten laten en zelfs al zou dat zo zijn. Dan zou ik dat nog niet zo erg vinden eigenlijk. :+ Mijn vrienden heb ik sowieso niet tussen de paarden zitten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:41

Dat het paard het goed heeft, is het meest belangrijke maar de sfeer vind ik toch ook wel bepalend. Ik kom er voor mijn paard maar het is leuk als het gezellig is en er leuk met elkaar wordt om gegaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:42

Ik sta erg fijn :j Er is weinig comfort voor mezelf, geen kantine ofzo maar da's geen ramp. Dan nemen we gewoon een thermoskan hete chocolade of thee mee in de winter!

Heb gekozen voor 3, diongen: mijn paarden, mezelf én mijn portemonee. Sta denk ik in 1 van de goedkoopte pensions in de buurt, op kwartiertje auto van thuis. Heb grote buitenbak en zit ook vlakbij heel wat wandelroutes.
Doe alles zelf, koop vlaslemen en voer aan via de pensionhoudster. Omdat ik 3 stallen huur kan ik vlaslemen per pallet aankopen en betaal dan ook de groothandelsprijs ipv particuliere prijs/pakje. Voer is ook goedkoper omdat zij bij een voerfabrikant/leverancier werkt. Komt best handig uit, ik moet maar seintje geven en het boeltje wordt geleverd en kan kiezen of ik contant betaal of via overschrijving.

Stalling is ook kleinschalig. Zij hebben er zelf 4 grote paarden en 2 veulens staan, dan nog 2 paarden van klant 1, klant 2 brengt 1 paard mee en ik ben klant 3 en heb er 2 paarden en 2 pony's staan. Ben wel de enige in halfpension. Heb een shethengstje en een warmbloed hengst van 3. Was absoluut geen probleem. Integendeel, ze zijn net gecharmeerd van die 2 heren hoe voorbeeldig ze zich wel gedragen, ook met merries in de buurt.
Heb mijn eigen paddock ook. Ik wissel vaak af: de ene dag de 2 hengsten buiten, de andere dag de merrie en de ruin. 's Nachts of bij nat weer hou ik ze liever binnen, er is geen beschutting op de paddock en het kan er best hard waaien. Ook is het kleibodem en die laat ik nu liever niet omwoelen, dan is hij mooi vlak en stevig als het zou gaan vriezen. Maar daar ben ik dus 100% vrij in!

Als ik het eten klaarzet geven zij het ook. Controle is er top en alles is bespreekbaar. Elk doet ook waar die zin in heeft, niemand loopt voor de voeten van een ander en als we een keer wat samen willen doen, dan kan dat maar het moet niet.

Zit er dus naar mijn zin ideaal. Paarden krijgen genoeg beweging, ik heb de luxe om meer dan genoeg privacy te hebben en toch ook optie tot sociaal contact zonder dat de boel overbevolkt is...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:51

Ik sta op een kleinschalige privé stal.
Is een boerderij, er zijn 8 paarden.
Er zijn 5 mensen die een paard in pension hebben.
Onderling is het erg gezellig.
Vaak samen naar het bos, koffie drinken op stal.
Dingen voor elkaars paard doen, als iemand bijvoorbeeld niet kan.

De stalhouder is betrokken bij iedereen en alle paarden, en dat is erg prettig.
De stalhouder voert, zet de paarden binnen en buiten, en mest de stallen uit.
Er is een piepklein keukentje, daar zorgt de vrouw van de stalhouder voor dat er altijd koffie en thee is, en limonade. En koekjes.

De paarden komen de hele dag buiten, en 's nachts in buitenstallen.
Er is verder weinig luxe, wel een goede buitenbak met verlichting om te rijden.
En vlak bij het bos.

Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn paard het hier goed heeft.
Anders zou ik wel naar een 'echte' pensionstal gaan met meer luxe voor de ruiter.

En voor mezelf vind ik het ook fijn, omdat het kleinschalig is.
Geen gedoe met spullen die kwijtraken, hordes kinderen en mensen, etc.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:57

ik ben naar deze stal gegaan voor mijn pony
veel buiten in de winter en buitenstal

helaas voor mij stukken minder, ik ben de enige pensionklant en de stalhoudster heeft 2 paarden ,1 kan niet meer bereden worden en de andere is vorig jaar geopereerd maar loopt niet helemaal zuiver af en toe en ze heeft er nog niet op gereden
voor mij qwa rijden erg ongezellig
ik kan het wel heel goed vinden met haar, en ben ook veel op stal
het is een bedrijf dus is er een verwarmde kantine met thee/koffie apparaat ,verwarmde wc ,en als ik daar ben kan ik altijd meeeten :Y) :j ze zijn heel gastvrij

paard staat daar echt super! +:)+

ik zou het wel fijn vinden als ze toch weer kan rijden met het paard of dat er nog iemand op stal bijkomt die net als ik lekker buiten rijd en overdag kan komen.
nu moet ik altijd alleen rijden,is niet altijd even leuk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:12

Ik sta meer op een privéstal. De eigenaar heeft zelf 3 paarden die ik al jaren verzorg, mijne is de enige die er gestald staat. Moet zeggen dat ik het heerlijk vindt om dingen zelf te doen, geen gedoe om me heen. En ja af en toe zou het misschien fijn zijn om nog iemand erbij te hebben. Maar eigenlijk vindt ik het veel te lekker om alleen te rijden en zelf bezig te zijn. Moet er niet aandenken om op een manege te staan. Ik zou me daar niet prettig voelen veel te veel mensen die kijken en misschien ook roddelen. Gewoon lekker rustig je eigen ding doen zonder dat mensen daar over lopen praten of zich er mee bemoeien al dan niet achter je rug om.
Verder kom ik dagelijks dus ook bij de staleigenaar binnen en wordt er veel gepraat. Kom daar inmiddels al zo lang dat het zo goed als m'n tweede thuis is haha.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 07:34

Ik heb op hele grote gestaan en middel grote en nu sta ik op een hele nieuwe

Er zijn momenteel 19 paarden waaronder er aantal mensen zijn die paarden dubbel hebben.
Ik ben daar gaan staan omdat de paarden vaker los komen dan op mijn vorige stal, en dat mijn pony langer van weidegang kan genieten met zijn 28 jaar.

De sfeer is goed iedereen is op zich zelf er is nu nog geen haat of nijd en geen ruzies maar de stal is nog maar 1 jaar open en de mensen die er staan zijn allemaal zeer relax. Het oogt als een kakstal alleen staan er geen kakker maar mensen die alles voor hun paard over hebben.
De prijs is redelijk hoog waardoor de lompe "boeren" al niet snel komen staan.
Wel de mensen die geld hebben of de mensen die alles voor hun paard over hebben.

Binnen komen bij de stalhoudster is niet normaal ook zij hebben een prive-leven.
Onderling gaan mensen wel wat doen maar er wordt niet echt wat georganiseerd, de meeste hebben daar geen behoefte aan.
Er is genoeg sociaal leven op stal en hebben allemaal al moeite met ander sociaal leven te combineren.

Ik zou mijn paarden absoluut niet aan huis willen..helemaal niemand is niks voor mij

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:06

Mijn paarden staan op 2 plekken.

1 op een pension stal heel het jaar door op de wei veel ruimte. Helaas word er erg zuinig gedaan met het stro, en er is geen binnenbak dit is ook de reden waarom mijn andere paardop de manege staat. Voor mezelf fijner veel leuke mensen en het is best gezellig :D Paard mág het hele jaar door de wei in maar dit wil ik zelf niet. Ik bedoel hiermee te zeggen dat ze eerst met z'n alle de hele wei verrot lopen tot er bijna niets meer op staat en weg zakken tot op de kogels ( klei grond) als het dan gaat vriezen kletteren ze lekker met ze alle over die kapot getrapte gaten heen... Dus in zo'n tijd heb ik hem toch liever een paar uurtjes in de paddock :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:21

Ook voor mijn paard.
Die staat lekker dag en nacht buiten. Ik kom ook alleen voor mijn paard en niet voor mijn stalgenoten. Het is er wel gezellig, aardige mensen enzo, maar ik ben er natuurlijk niet om vrienden te maken (:

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:26

Ik kijk naar beide.
Mijn paard moet in eerste plaats rustig en veel buiten kunnen staan, en ik moet niet te lang hoeven reizen en boven mijn gewenste budget uitkomen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:38

Dit vind ik wel leuk ik ben 1 oktober namelijk verhuisd van stal en ik deed het voor mijn paarden. Er kwam een hit actief stal bij een stal waarvan ik nooit had verwacht dat ik daar zou gaan staan. Ik dacht in eerste instantie dat ik het er wel leuk zou vinden maar niet met de mensen zou kunnen vinden. Dus ik heb toen echt gehandeld uit het oogpunt voor mijn paard,

Nu hebben we het allemaal naar ons zin. En vind ik het heerlijk om daar te zijn.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 08:56

Ayasha schreef:
Nee eigenlijk niet. Ik heb een vrij sprekende manier van doen, ze hebben snel door wanneer ze me even met rust moeten laten en zelfs al zou dat zo zijn. Dan zou ik dat nog niet zo erg vinden eigenlijk. :+ Mijn vrienden heb ik sowieso niet tussen de paarden zitten.

Oke, maar word je dan niet snel betiteld als chagarijn? Of afstandelijk?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:31

Amaretto27 schreef:
Ayasha schreef:

Oke, maar word je dan niet snel betiteld als chagarijn? Of afstandelijk?

afstandelijk, jep :j Chagrijn, kan ook maar zeggen ze me iig niet in mijn gezicht. Maakt me ook al niet veel uit eigenlijk :')
Mensen denken toch wel van je wat ze willen, of je nu je best doet om vriendelijk te zijn of niet. Ze weten wat ze aan me hebben, heb ik een k*tdag zeg ik gewoon "jonges vandaag ben ik geen goed gezelschap" en dan laten ze me ook gewoon. :j (als ze me iets langer kennen zien ze het ook wel aan mijn manier van doen of ik in de stemming ben of niet). Ik snauw ook niet of ben niet onvriendelijk, ik zeg gewoon weinig op zo'n dagen en je merkt aan mijn manier van doen dat ik graag met rust gelaten wil worden. :) Op de stal waar ik nu sta respecteren ze dat en als ik van een ander zie dat die zo'n dag heeft van "vandaag effe niet" dan respecteer ik dat ook :j

We spreken onderling af in het weekend, ze gaan met een groepje op weide en een van die mensen wil liefst 's morgens en ik wil dan weer liefst 's avonds. Dus zij zt ze in de ochtend buiten, ik haal ze 's avonds binnen. :) Mijn mobiel nummer hangt ook op mijn stal. Het zou niet de 1e keer zijn dat iemand smst van "he het is die en die van dat paard, ben je op stal en zo ja, zou je hem mee binnen kunnen nemen?" dus zo chagrijnig zal ik niet over komen als ze zo durven sms'en :D Aan de andere kant, als ik wat later ben door omstandigheden krijg ik soms ook een sms van "is het goed als ik Sam mee binnen neem, hij staat aan de draad".

Dus het is niet dat ik geen enkel contact heb met mijn stalgenoten :) Ik heb gewoon dagen dat ik stil ben en niet echt zin heb in kletsen. :)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:37

PP >> VSW

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:46

Ik vind beiden belangrijk. Uiteraard moet het er voor mijn pony gewoon goed zijn, maar als de sfeer etc niet leuk is, of de afstand te ver, of noem maar op, ga je er zelf ook met een minder graag gevoel heen.
Ik vind juist het sociale eromheen ook belangrijk.
Ik sta op een niet heel erg grote pensionstal, waar je veel zelf moet doen en dat vind ik prima. Maar sfeer onderling is ook echt wel een punt.
En echt niet dat ik elke dag alleen maar aan het socializen ben, maar juist op onze zelfzorgstal is het wel heul handig dat je met een groepje onderling het een en ander voor elkaar kunt doen. Er zijn altijd dagen dat je druk bent, of ziek, of op vakantie en dan is het toch wel prettig dat je de mensen hebt om met een gerust hart je paard bij achter te laten.

Echter is het lastiger peilen of je het zelf naar je zin zult gaan hebben op een nieuwe stal, dan of de voorzieningen voor je paard goed genoeg zijn.
Paar keer komen kijken kun je wel sfeer proeven (en zien dat de paarden lekker buiten staan, hoe de boxen eruit zien, etc) maar hoe het er echt is als je er bent, merk je pas als je even meedraait.

Bij ons op stal zijn ook verschillende mensen, meer en minder op zichzelf, gaat denk ik bij ons ook wel beetje zoals bij Ayasha.
Vind het wel belangrijk dat je jezelf kunt zijn op stal, je eigen ik.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:48

Wij hebben zelf een kleinschalige pensionstal (3 pensionklanten). We hebben een opvang voor de dierenbescherming en mijn moeder en ik zijn zelf fanatatieke ruiters. Ook geeft mijn moeder op donderdagmiddag en zaterdagochtend kinderlesjes. 2 vrijwilligers helpen ons met uitmesten en de verzorging. Met 2 bijrijders erbij is ons 'team' compleet.

Komt er op neer dat er altijd wel mensen zijn, ik vind dat erg gezellig en iedereen gaat ook leuk met elkaar om. De kinderen worden door iedereen geholpen en onderling worden er spullen uitgeleend om te proberen, gaan met elkaar mee naar wedstrijden, dagjes uit als horsevent en tentenkamp worden ook zeker niet overgeslagen! :)
Maar ook de dagelijkse dingen als elkaar helpen met uitmesten, samen een buitenritje doen of met zijn allen een parcourtje bouwen waar iedereen plezier van heeft zijn ook zeker leuke dingen. Afentoe organiseren we een wedstrijdje of clinic aangezien mijn moeder Centered Riding instructrice is vind ze dat altijd leuk om te doen en leerzaam. Mensen van elders zijn dan ook altijd welkom :)

Wij doen er weinig aan om de sfeer goed te houden, is nog niet nodig geweest. Wel attenderen we iedereen op ;spullen netjes opruimen, mest weghalen etc. om irritaties bij andere te voorkomen.

Het welzijn van de paarden staat bij ons altijd op nr 1. We voeren 5x per dag en alle paarden lopen 24/7 in loopstallen. Ze kunnen naar binnen met slecht weer, maar dat doen ze eigenlijk niet. De shetjes maar ook de sportpaarden niet.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:59

Voor beiden....eerst het paard maar ik kijk ook zeker naar mezelf.
Heb vorig jaar winter getwijfeld om naar mijn huidige stal te gaan, maar toen besloten nog even te wachten.
Toen ik ging kijken in die tijd was het meer voor mezelf, omdat ik graag door wilde rijden in de winter en hier een binnenbak op 10 meter lopen ligt. Toen toch besloten het op de vorige stal nog even aan te kijken, hier hadden ze immers veel weilanden.
Helaas was de winter op de oude stal waardeloos, slecht kuilgras 1x per dag, amper stro in de binnenstal en er stond sneeuw in de stal ipv water. Toen vervolgens de zomer aanbrak en mijn paard zodra het gras begon te groeien ontzettende jeuk kreeg was voor mij de knoop snel doorgehakt.
Hij staat nu niet meer op gras maar met een maatje in de paddock, heeft een heerlijke buitenstal waar hij lekker om zich heen kan kijken en krijgt prima voer 2x daags.
Mijn paard is hier ontzettend van bekomen (is toch zo'n 50 kilo aangekomen inmiddels) heeft het goed naar zijn zin. Ik heb de "luxe" van een goede stalbaas die alles direct in orde maakt als je ernaar vraagt, warm water en de binnenbak op loopafstand.
Voor mij is dus uiteindelijk het welzijn van mijn paard voorgegaan maar heb zelf ook gekozen voor een beetje extra luxe voor mezelf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:21

Ik heb (zoals je weet) de paarden aan huis met ruimte voor meer paarden.
Omdat het mijn hobby is, en mijn eigen terrein, vind ik de sfeer erg belangrijk en ook dat ik op kan schieten met de mensen die hier hun paard neer zetten. Het moet een toegevoegde waarde hebben in sociaal opzicht en wat betreft verdeling van de lasten van de verzorging. Want voor het bedrag aan stalgeld hoeven we het niet te doen. Dat stelt niet veel voor op de totale kosten en investeringen en lasten van het zo wonen (al is het altijd meegenomen aangezien ik daar het "paarden-onderhoud-potje" mee vul om de kosten van het loonbedrijf/onderhoud weiland/stal/bak en materiaal voor stal/omheining etc. van te betalen.

Even een kletspraatje, dingen delen en uitwisselen die je meemaakt, overleggen over de paarden en de verzorging, elkaar vervangen bij ziekte/vakantie etc. elkaar helpen als er om gevraagd wordt of dat nodig is, gezellig een stukje wandelen of samen buitenrijden, of eens ergens heen als er iets is wat iemand anders ook leuk vind, dat vind ik de toegevoegde waarde in sociaal opzicht.

Iemand die alleen voor zijn eigen paard komt en liefst paard uit de wei haalt, poetst, rijdt, eigen stal/wei/paddock uit mest en weer vertrekt, dat geeft me niet zo'n goed gevoel...
Hier draait het om samen doen en samen beleven van de paardenhobby, met alle lusten en lasten die er bij komen!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:25

Ik sta op een kleine prive stal,op basis van doehetzelf.
Bevalt me prima,kan lekker zelf bepalen hoe ik iets wil doen,en wanneer ik het doe.
Ze worden in de ochtend en avond gevoerd(zet zelf hun voer neer) en doe verder alles zelf.
Ben wel even onderweg er naar toe,maar heb dat graag voor mn 2 ukken over :D

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:52

Voornamelijk het meest voor het paard. De enige eis die ik voor mezelf heb is een fijne bak met verlichting. Maar ook dit vooral om mijn paard beweging te geven om de uren die zij op stal staat te compenseren, dus eigenlijk ook voor mijn paard. Luxe zegt mij echt niks. Af en toe mis ik wel eens een binnenbak. Even geen harde grond door de vorst of drek waar je diep in wegzakt na de zoveelste regenbui. Je kan niet alles hebben. :)