Jaarling 24/7 buiten ook in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veulen/jaarling gehele jaar naar buiten

ja, gehele jaar naar buiten
67 (77%)
ja, alleen overdag, s'avond naar binnen
14 (16%)
nee, absoluut niet
1 (1%)
nee, wel in een opfok stal.
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 86

Rosebud

Re: Jaarling 24/7 buiten ook in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 23:01

Hey, echt super gedankt voor al jullie reacties :D
Ik heb nu iets gevonden waar ook nog een paard met een oudere leeftijd bijstaat, 1,5 H weide, plus ong 30x50 zand paddock/bak en grote schuilstal, worden elke dag bijgevoerd met ruwvoer!! dus denk dat die het gaat worden!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:23

Klinkt als een ideale plek :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:58

Klinkt goed! :)

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:44

ik zou hem lekker buiten laten het hele jaar maar zorg wel voor een schuil plek!!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:10

Hey, ik heb er gister uitgebreid met mijn staleigenaar over gepraat en zei rade mij toch echt wel aan, haar ergens te zetten waar ze overdag naar buiten kunnen, maar s'avonds naar binnen worden gehaald in een grote opfok boks omdat we er deze winter ook echt een strenge winter aankomt, mijn stalgenooit heeft ook haar jaarling 24/7 buiten gehad met alleen een schuilstal en die heeft ze halfdood uit het landmogen halen, andere jaarlingen waren ook dood ziek.. door de kou en omdat het land om den duur toch drassig etc wordt.. dus zit nu sterk te denken dat ik haar dan op zo'n speciale opfok stal zet waar ze dus overdag wel gewoon naar buiten kan, dat is ook een professionele stal, die 24/7 buiten is particulier.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:20

Het is helemaal jouw keuze, maar ik zou mijn veulen/jaarling/paard niet binnen zetten, ook niet 'snachts, als er een andere goede oplossing is. Paarden zijn niet van suiker, al worden ze zo wel vaak behandeld. Jonge dieren worden wel eens ziek, dat is normaal en daar worden ze ook sterk en hard van en boost het immuunsysteem. Ze zoveel mogelijk beschermen van alle 'schadelijke' invloeden kan zich later ook gaan wreken.
Ik denk dat die vriendin van jou gewoon pech heeft gehad, wat natuurlijk echt niet fijn is.

Enneh, die strenge winter: paarden maken wel extra vacht aan en passen zich aan. Ik ben ook 'bang' voor de komende winter, maar ga ze niet al bij voorbaat binnen zetten. We zien wel hoe het loopt, mijn paarden zijn volop bezig winterreserves aan te leggen en ook een lekkere warme winterjas voor zichzelf te breien ;) .

Een goede opfok is zeker helemaal ook niets mis mee, dus volg gewoon je hart.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:21

Laat je toch niet gek maken. Het is echt onzin dat paarden niet tegen kou kunnen!
En er is een paddock en schuilstal aanwezig, dus wat is het probleem?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:23

Paarden kunnen dacht ik zeker buiten staan tot een -12° / -15°. Maar in de kranten werd volop besproken dat het dit jaar kon oplopen tot wel -25°!

Normaal gezien zou ik zeggen ja, maar moest het nu van nature al een niet al te sterk veulen zijn zou ik toch opteren voor s nachts binnen :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:01

uit eigen ervaring zou ik een veulen niet 24/7 buiten houden. Een jaarling is al een ander verhaal. Zal met bepaalde rassen best kunnen maar met de gewone kwpn er zou ik het niet doen. Vaak gaan ze rond oktober van hun moeder af en gaan dan in conditie achteruit. Als het dan snel slecht weer wordt daar kunnen ze vaak nog niet best tegen. Een jaarling zou ik wel overwege. Maar ik haal ze het liefst in de namiddag binnen. Kan je ze gewoon makkelijk voeren.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:33

Mijn jaarling staat het hele jaar 24/7 buiten, ze heeft ook een gruwelijke hekel aan de stal :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:37

Ik heb ze vorige winter toen het veel vriesde en het veel sneeuwde ook buiten gelaten... MAAR ze hadden wel schuilgelegenheid en als ik sochtends kwam om te voeren lagen ze daar ook lekker te slapen en te rusten... Ik deed ze wel om de paar dagen lekker een nachtje binnen zodat ze heel goed in een dikbestrooide stal konden slapen en bij konden komen want het is wel pittig om als veulen met de vrieskou buiten te blijven zoiets moet je niet onderschatten. En ik voerde ze ook heel veel krachtvoer en hooi bij !

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 10:39

het gaat hier om een jaarling van 16 maanden, heeft altijd buitengestaan vorige winter ook, geen stal gekent. heeft een schuilstal en word dagelijks met ruwvoer bijgevoerd ;) dus zover ik het nu allemaal lees, is dit geen probleem!

Josje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 23:01

Ik vind het wel kunnen, als er maar genoeg eten is en iets om te schuilen als hij dat wil.

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:30

Mijn 2 jaarlingen lopen ook 24/7 buiten. Hebben wel schuilstal want dat vindt ik wel een eis.
Weiland is ook omringd met bomen waardoor ze wat beschutter staan.

frosty117

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:16

Kan prima, mits ze kunnen schuilen ergens. Schuilstal of boom voldoet daar al aan. Jonge dieren hebben groot voordeel aan buiten lopen, dus zeker doen!

Herve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:26

ja, ik vind van wel. natuurlijk wel met hooi en een schuilstalletje

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:43

Kan prima, zelf vind ik dit veel beter dan de hele dag op stal.. Een schuilstal zou wel handig, of in ieder geval een paar bomen waar hij kan schuilen.