paard op koeienrooster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:06

daar zou ik dus echt rubber matten op leggen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:07

Esmeralda schreef:

Dan nog zullen ze de 800 kilo van een belgje niet houden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:07

Koeien staan hier over algemeen niet op ze mesten erop. Mijn ervaring (incl doorzakke ) is dat het met de duur niet sterk genoeg is. Je kan er ook betonnen koeienroosters in doen met matten erover of hele grote tegels met gaatjes, de afvoer is namelijk ideaal!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:09

Nee, op zulke roosters kunnen paarden niet lopen. Mijn paard had al moeite met de 'gewone' roosters. Heb daar nu stalmatten (tegels) op liggen. Dat gaat perfect. Wat hierboven ook al gezegd is, lijken de roosters ook niet zo heel stevig...

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 11:10

hm, niet doen dus..?

Jammer, dan wordt het toch buiten voeren denk ik. Vol storten met beton ga ik niet aan beginnen, geen idee hoelang we hier nog wonen ivm verkoop huis. Kan 1 maand of 3 jaar zijn... wie zal het zeggen ;).

In elk geval bedankt allemaal!

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:10

niet doen hoor, is echt gevaarlijk !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:11

Oud tapijt lijkt me geen goede oplossing, dat zuigt zich helemaal vol met urine en gaat in no time rotten.
Ik zou gewoon voor rubber matten gaan of van die speciale tegels die vocht doorlaten, dan drijft de plas zo de kelder in en is de stal altijd droog.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:12

Caira schreef:
Esmeralda schreef:

Dan nog zullen ze de 800 kilo van een belgje niet houden.

ging mij eigelijk meer om het glijden enzo
had nog niet gelezen dat het geen wicht kan houden

maar goed, koeien lopen daar ook overheen???

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:14

ik heb alleen ervaring met er overheen rijden
wij rijden met onze belgen 2 keer per dag door een natuurgebied met zulke roosters (in draf en stap)
die dingen buigen geen mm in en ze glijden niet
maar het in stal erop staan heb ik geen ervaring mee
onze belgen wegen verschillend tussen de 900 en 1200 kilo dus er komt in één keer dik 2000 kilo overheen
en dan nog een kar vol met mensen van +-4000 kilo
dus kwa gewicht kan het makkelijk

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:21

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:31

je zou het wel kunnen doen als je even op marktplaats gaat zoeken naar gebroken puin (of zand) en hiermee de geul dicht gooit, dan kan de urine wel naar de put toe gaan, maar ze zakt er niet door heen en voor de zekerheid stalmatten erover heen. stalmatten hoeft helemaal niet zo duur te zijn, we hebben onlangs 7 matten gekocht voor 11 euro per stuk.
en wat betreft het gewicht kunnen hebben, denk dat het niet zo'n probleem is, we hebben zelf ook koeien, die staan dan wel op betonnen roosters, maar wat iemand hierboven zei dat koeien rustiger en stiller staan op stal vind ik niet echt kloppen. heeft ze nooit onze koeien op stal gezien ;) .

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:41

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 25-04-23 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijn8

Re: paard op koeienrooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:46

of volstorten met zand en dan een mat erover...... Dat kost niet de hele wereld en dan kan hij er niet doorzakken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:00

Iedereen zegt leuk volstorten, maar vaak komen die mestgeulen uit in een grote mestput, dus als je ze vol wilt storten, zou je bijna ook die hele mestput vol moeten gooien, of iets bedenken waardoor die geulen niet meer doorlopen naar een grote put

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:03

En je kan het wel met puin volstorten, maar wat als het huis verkocht is en je moet al dat puin weer afvoeren. Dat is dan ook weer een klus. Kan je er niet achter komen hoe sterk die roosters zijn? Indien die dingen stevig genoeg zijn hoef je er alleen nog rubberenmatten o.i.d. op te leggen (moeten ze alleen niet kunnen verschuiven).

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:04

en dat stuk van de stal afzetten met lint? dan kan het er wel naartoe lopen (mest, urine) maar kunnen ze er niet op gaan staan.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:57

Ik heb de roosters er uit gehaald, heb geen goede ervaring met rubber matten. Ik vond ze erg zwaar, wanneer ik goed schoon wilde maken en met mesten zat mijn riek steeds vast. Bij ons kon de grup niet volgestort worden met puin of beton, omdat dat te zwaar zou worden voor de fundering. Maar goed, dat is voor jou sowieso geen optie. De betonnen koeienroosters die hier ook genoemd worden zijn niet geschikt voor paarden. De amoniak tast het betonijzer dat er in zit aan. Dit zie je niet totdat je paard als gevolg van betonrot door de roosters zakt. Het voordeligst voor jou is m i toch matten over de roosters heen . Succes met je keuze.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:59

Lillian__ schreef:
en dat stuk van de stal afzetten met lint? dan kan het er wel naartoe lopen (mest, urine) maar kunnen ze er niet op gaan staan.

als je er geen verstand van hebt geef dan aub geen tips, dat is toch levens gevaarlijk! hoe kun je dat bedenken, lint in de stal.

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:16

hoi allemaal,

Wij hadden ook in de stal de koeien op deze roosters staan. Koeien kunnen hier prima op lopen en staan.
Sinds een paar jaar hebben we de koeien weggedaan en de stal omgebouwd voor paarden.
Deze roosters zijn NIET geschikt voor paard en zeer zeker GEVAARLIJK voor paarden. De roosters zijn niet zogemaakt dat paarden er op kunnen staan, of om op te lopen en al helemaal niet voor een Belgisch trekpaard. ( Die hebben wij namelijk ook)
Je zult op wat voor manier de grup eronder dicht moeten storten,of de bovenkant met stevig materiaal dichtleggen en dan beton ( minimaal 10 tot 15 cm) erop storten.

Succes!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:51

Sluit me bij bovenstaande reactie aan :j
Er zit een zeker risico aan koeienroosters ed vast; je zal niet willen weten hoeveel / pony's paarden er toch stiekem door zijn gezakt door beton / staal rot en verdronken zijn in de gierput :n
Heb het van dicht mee gemaakt en is nie grappig |(
Zou het niemand aanraden :n

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:59

fokfanaat schreef:
Lillian__ schreef:

als je er geen verstand van hebt geef dan aub geen tips, dat is toch levens gevaarlijk! hoe kun je dat bedenken, lint in de stal.

Nounou fokfanaat... waarom niet? Zo'n koeienstal is misschien net zo groot als de gemiddelde paddock. Ik zou niet weten waarom je daar niet met wat linten boven elkaar een stukje van af zou kunnen zetten. Ik vind het eigenlijk wel een goed plan. Simpel, goedkoop en gemakkelijk weg te halen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:11

Mijn oudste haf stond ook ooit op een koeienrooster toen ik mijn paarden nog in pension had staan.
Het rooster hield hem op een gegeven moment niet meer (was dus al aangetast door roest) en ondanks dat er rubber matten overheen lagen is hij er vol doorheen gezakt.
Gelukkig heeft hij er enkel wat schaafwonden aan overgehouden en kon hij er zelf uitkrabbelen. Maar als je een ander type paard hebt wat meteen in paniek raakt ben je verder van huis.
De pensioneigenaar heeft nog datzelfde jaar alle roosters weggehaald uit de stallen en de gierkelder volgestort met beton.
Maar goed, denk dat mijn geval wel een uitzondering zal zijn hoor.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:06

fokfanaat schreef:
Lillian__ schreef:

wat ia dit voor reactie, lekker volwassen van je misschien had je het wat anders kunnen brengen ik geef gewoon een idee ls ts het niks vind doet ze het toch niet?
Misschien wel meerdere (zichtbare) lijnen spannen dat ze er niet in gaan liggen?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:13

Nounou fokfanaat... waarom niet? Zo'n koeienstal is misschien net zo groot als de gemiddelde paddock. Ik zou niet weten waarom je daar niet met wat linten boven elkaar een stukje van af zou kunnen zetten. Ik vind het eigenlijk wel een goed plan. Simpel, goedkoop en gemakkelijk weg te halen.[/quote]
en als je lint hebt wat bij (veel) druk breekt kunnen ze er niet heel erg verstrikt in raken.

Of dat gat vullen met zand? Dan loopt de urine weg, hoef je alleen maar drollen te scheppen, dan kan het rooster er gewoon uit dan loop je niet methet risico dat ze er met hun hoeven in vast gaan zitten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:38

Mijn paarden hebben ook een box gehad in een grupstal met zo'n rooster. Beviel erg goed met rubber matten er op met gaten er in. De boxen zijn nog nooit zo schoon geweest.