Hooinet dilemma's! Op zoek naar een goed hooinet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:08

DubbelDun schreef:
Mijn eerste netten zijn van Heunetz.de (6x6 cm) en die leven nog steeds, al heb ik hier en daar wel een maasje moeten samenknopen omdat paardlief er met de sluiting van zijn deken in was blijven hangen.
Verder heb ik ze van 3x3 en 4,5x4,5 (aanhangernetten).
Er is nog nooit een paard met de voeten in gekomen, geen tanden die er achter blijven hangen of andere ongein. Gewoon blije paardjes die lekker enthousiast aan de netten staan te rukken :D

Zaak is dat het materiaal niet te dun mag zijn. Minimale dikte is 3 mm, dikker is beter/steviger. Dunner wordt te scherp en is sneller stuk.
Zoek een ophangmanier die ook makkelijk weer los te maken is, want af en toe moeten ze echt even gewassen worden :D Zelf knip ik van autobanden dikke 'elastieken' en klem die om een houten paal.

Die aanhangernetten zijn dik genoeg? Daar kan ik zelf wel iets moois van maken. Mijn pony kauwt graag. Ze hadden onze halsters met touwen voor de stal gehangen en hij had touw naar binnen en die was uitgekauwd. Touw braak ook meteen. En hij heeft genoeg ruwvoer te kauwen.
De netten zijn bedoeld voor in stal. Ze krijgen ruwvoer op stal en staan buiten in de wei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:10

Elmyh schreef:
Het is echt niet zielig hoor, ik heb netten met mazen van 3,5 bij 3,5 en ik vind dat ze er nog veel te snel over doen, ik voer ongeveer 1 plak per keer, en dat heeft mijn Fries in een uur op! ( ze krijgen vaker per dag en dan minder per keer)
Ik heb vrij goedkope netten ( ik meende iets van een tientje) en ik doe er al ruim een jaar mee, en er mankeert nog niets aan.
Ik hang ze wel laag, een paard eet van de grond, dus niet te hoog hangen! Verder haal ik ze 's avonds laat uit de box, dat is meer voor mijn gemoedsrust, ben toch altijd bang dat ze op een of andere manier in dat net blijven hangen.

Ik ga ze sowieso net bovende grond hangen, want zoals je al zegt, paarden eten van de grond normaal en wil ze niet hoog hebben. Heb ook een d pony en shet in 1 stal, dus moeten er beiden bij kunnen. Nu eten ze gewoon te snel. Overdag staan ze dus verder op de wei, gaat echt om lang ruwvoer knabbelen op stal. Geef verder ook ruwvoer door de muesli en alle beetjes helpen met goede manier van eten, maar moet veilig en als je afhankelijk bent van stal en voerbeurten kan het geen uren werk zijn om te vullen etc.

DubbelFun

Re: Hooinet dilemma's! Op zoek naar een goed hooinet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:12

Ja, als een paard er doelbewust op gaat staan kauwen dan zullen ze daar niet tegen bestand zijn, daar zijn ze ook niet voor bedoeld :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:17

Tja, ben bang dat het ook lekker smaakt als er steeds hooi in zit. Houdt me al lang tegen, maar wil het wel gokken een keer. Alleen een net van 50 vind ik dan zo zonde meteen. Zag ook van die mooie bakken hier op bokt die mensen zelf maken, maar ben dan met ijzer best beetje bang door meneer. Met metaal heb je al snel een echt probleem en bij een net kan ik het met dagelijkse controle wel zien aankomen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:23

Netten van Nicky's keet zijn niet duur en gaan lang mee (bij mij tenminste) Het proberen waard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:27

DubbelDun schreef:
Ja, als een paard er doelbewust op gaat staan kauwen dan zullen ze daar niet tegen bestand zijn, daar zijn ze ook niet voor bedoeld :D

En zo'n exemplaar heb ik dus. Niks subtiel met je lipjes aan een uitstekend sprietje frutsen. Nee, je doet je mond helemaal open, neemt zoveel mogelijk hooi + net in je mond en trekt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:41

Dan zou een hooitas misschien een oplossing zijn, alhoewel ik nu al van diverse kanten gehoord heb dat de stiksels ook niet erg stevig zijn.
Metaal zal idd niet snel kapot gaan, maar als je paard zo bezig is kon dat wel eens slijtage aan zijn tanden opleveren.

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:53

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:11

Super fijn al die tips en reacties! Ik moet ook inderdaad me even gaan verdiepen in de ophang mogelijkheden maar zal hem niet te hoog hangen..

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:35

Wij hebben deze http://www.dubbelsprong.com/default/hooinet-fijnmazig-large.html
Extra sterk en extra fijne maas (maaswijdte 33mm). Door de kleine maas kan je paard niet met de hoeven in het hooinet verstrikt raken.
Het standaard fijnmazige hooinet kost €11,- (gratis verzending binnen NL) en het extra large fijnmazige hooinet kost €14,- (gratis verzending binnen NL).

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:37

Hooi voeren op de grond is nog het allerbeste omdat een paard in de natuur ook de gehele dag van de grond eet. Als je perse een hooinet wil dat niet zo knoeit kun je mischien beter voor een hooizak gaan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:42

Ik heb al jaren een 3 meter lang hooinet met 6 cm mazen gehad van Heunetz.de , supersterk ding , amper slijtage. Maar die gebruiken we nu niet meer. Begin van het jaar (geloof ik) heb ik 2 nieuwe netten bij Heunetz.de besteld , nu met mazen van 3 cm en een lengte van anderhalve meter lang. Deze bevallen uitstekend ! We wilden er nog meer (hangen ze her en der buiten en in de stal op) en nu is mijn stalgenootje ze zelf gaan maken met materiaal van Huck. Het materiaal is helaas hartstikke duur waardoor de netten toch al snel 50 euro kosten , het is niet anders.

Zij is ze nu ook gaan maken voor anderen , zie onderschrift :)

Tussendoor hebben we nog aanhangernetten gehad en de netten zoals van Nicky's Keet , maar netten die plat tegen de muur gaan zijn toch 100x praktischer , ruimtebesparend en veel makkelijker te vullen :)

De goedkopere netten gaan ook sneller stuk of het materiaal is van dunner touw , dat is toch wat scherper voor de lippen en neus die er steeds langs gaan , daarom wil ik dat niet meer en ook geen netten met knoopjes tussen elke maas...dat is gewoon veels te scherp aan die snoet.

De netten die wij hier hebben zijn gewoon helemaal vlak en van dikker touw , veel paardvriendelijker en duurzamer :)

De 3 cm mazen bevallen ook veel beter dan de grotere , daarmee morsten ze toch teveel en hier eten ze ook gewoon prima uit maar doen nog iets langer met hun hooi. Toch vinden ze het wel leuk om er uit te eten , als je eens een los plukje hooi er naast legt eten ze vaak nog liever uit het net , is leuker blijkbaar om lekker te pulken en sjorren :P

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:00

Judith_VB schreef:
Kijk even op de website van Nikki's keet of van Epple Jack. Zij hebben de fijnmazige hooinettten. Dit zijn de zogenaamde slowfeeders en ze werken perfect. Ik voer er al een jaar mee en ik ga nu nieuwe halen.

Deze gebruik ik ook sinds kort en het zijn echt hele fijne netten!
Paarden doen lang met hun voer en de netten zijn makkelijk te vullen!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:12

Ik voer kuil en hooi in 2-paardsnetten met een maaswijdte van 4 cm. Gekocht bij http://www.reitshopcuxland.de/ met staffelkorting. Ze bevallen goed, vullen makkelijk en mijn paarden doen er ongeveer 3 uur over om zo'n net leeg te eten. Je kunt ze mooi laag hangen. Heb ook een aanhangernet voor het hooi en dat bevalt ook goed. Ben zelf nog op zoek naar net met een maaswijdte van 3cm, dan gaat het nog langzamer en hoef ik nog minder vaak netten bij te vullen... ;) Tips genoeg in dit topic!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:38

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:12

Cuubje schreef:
Ik heb de hooinetten van EJ http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=8040007 zijn super *D De goedkoopste in NL en van super kwaliteit, mijn hooinetten gaan al 2 jaar mee. Op stal netten en buiten in de hooibakken, ideaal voor de beestjes *\o/*

Leg jij de hooinetten gewoon gevuld in de bakken buiten? Of maak je ze ergens aan vast?
Ik heb 4 paardjes buiten staan en staan nu nog op het gras. Straks komen ze alleen nog in de paddock en krijgen ze in bakken hun kuil.
Ik heb grote bakken staan. Gooi tot nu toe het kuil er los in :) Wel zoveel dat ze de hele dag en nacht voldoende hebben, maar er valt veel naast op het zand. En ze worden er nogal dik van O:) Dus ben ik op zoek naar een slowfeeder. Eentje die bestand is tegen slopers :+

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:37

kainda schreef:
Cuubje schreef:
Ik heb de hooinetten van EJ http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=8040007 zijn super *D De goedkoopste in NL en van super kwaliteit, mijn hooinetten gaan al 2 jaar mee. Op stal netten en buiten in de hooibakken, ideaal voor de beestjes *\o/*

Leg jij de hooinetten gewoon gevuld in de bakken buiten? Of maak je ze ergens aan vast?
Ik heb 4 paardjes buiten staan en staan nu nog op het gras. Straks komen ze alleen nog in de paddock en krijgen ze in bakken hun kuil.
Ik heb grote bakken staan. Gooi tot nu toe het kuil er los in :) Wel zoveel dat ze de hele dag en nacht voldoende hebben, maar er valt veel naast op het zand. En ze worden er nogal dik van O:) Dus ben ik op zoek naar een slowfeeder. Eentje die bestand is tegen slopers :+

hooikliko's van zeldenruststables kunnen tegen een stootje en zijn makkelijk te vullen hooi blijft ook mooi droog waardoor ze t blijven eten dus verspil je minder!

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:09

kainda schreef:
Cuubje schreef:

Ik heb in alle 4 de hoeken van de palletboxen een gaatje geboord, een touwtje er door heen gestoken en daar een karabijn haak aan gedaan. 's morgens maak ik 2 karabijnhaken los aan de openingskant van het hooinet, zodat ik hem kan vullen en dat klik ik hem weer vast ;) Afbeelding

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:46

Jeetje wat zijn jullie allemaal creatief met hooinetten! haha

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:48

Ik denk dat ts aardig geholpen is zo. :)
Doen hoor, het is een hele fijne oplossing!

Mocht er iemand nog netten vinden die kleiner zijn dan 3x3 dan hoor ik dat heel graag. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:52

Goldy schreef:
op http://www.zeldenruststables.nl verkopen ze hooikussens in div vermaten en maaswijtes.

wij hebben ze nu 2 jaar in gebruik en op een enkel maasje dat door gebeten is blijven ze erg lang heel!

ook hebben ze andere vormen van slowfeeders!

Ik heb ook 2 netten van deze verkoper!

Ik heb een grote waar zo'n 6 kilo in kan (feitelijk past er 8,5 in :+ met een beetje aandouwen) met mazenwijdte 4,5 is dat geloof ik voor de Fries en die doet het daar prima mee. En voor de pony (c pony Welsh Arabier) een kleinere met 3 cm maaswijdte en daar zou 3 kilo in kunnen (ik heb er max 4,5 in gekregen :Y) ). Moet wel eerlijk zeggen dat ik kuil voer (is zwaarder dan hooi). En ze poepen er wel eens op :D Ik heb ze gewoon los in de box liggen. Beide paarden hebben geen ijzers nml.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 23:51

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat ts aardig geholpen is zo. :)
Doen hoor, het is een hele fijne oplossing!

Mocht er iemand nog netten vinden die kleiner zijn dan 3x3 dan hoor ik dat heel graag. :)

elim-a-net zijn 2.5x2.5, maar daar gaat niet zoveel in (3 kg ongeveer). Liggen hier nog 2 die weg zouden mogen.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:26

Zilfstar schreef:
Goldy schreef:
op http://www.zeldenruststables.nl verkopen ze hooikussens in div vermaten en maaswijtes.

wij hebben ze nu 2 jaar in gebruik en op een enkel maasje dat door gebeten is blijven ze erg lang heel!

ook hebben ze andere vormen van slowfeeders!

Ik heb ook 2 netten van deze verkoper!

Ik heb een grote waar zo'n 6 kilo in kan (feitelijk past er 8,5 in :+ met een beetje aandouwen) met mazenwijdte 4,5 is dat geloof ik voor de Fries en die doet het daar prima mee. En voor de pony (c pony Welsh Arabier) een kleinere met 3 cm maaswijdte en daar zou 3 kilo in kunnen (ik heb er max 4,5 in gekregen :Y) ). Moet wel eerlijk zeggen dat ik kuil voer (is zwaarder dan hooi). En ze poepen er wel eens op :D Ik heb ze gewoon los in de box liggen. Beide paarden hebben geen ijzers nml.

leuk bevallen ze goed?
mijn vriendin is eigenaar van deze webwinkel/stalling dus als je tips hebt om ze te verbeteren horen we dat graag!!
mag per pb evt!