twee of meer paarden uit de wei halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:22

Er is niets mis met paarden achter elkaar aan laten lopen als je ze aan de hand meeneemt. Doe ik ook hoor...maar dat zijn paarden waarvan ik weet dat ze niet slaan en dat ze elkaar goed kennen.

Dus als er vier staan, dan neem ze per twee mee. Of vraag of iemand je even wil helpen. Maar echt geen paard alleen achterlaten, daar komen brokken van.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:25

Even een vraag; heeft die eigenaresse jou gevraagd om de paarden rond die tijd uit de wei te halen? Zo ja, dan had ze er toch meteen even bij kunnen zeggen dat die van haar drama zou maken als ie alleen zou achterblijven? Was jij ook meteen op de hoogte geweest.

Ik sta eigenlijk best wel te kijken van de reacties hier, vraag me dan af of ik nou echt zo'n gemakkelijk paard heb... De mijne heeft er totaal geen problemen mee om alleen achter te blijven. Op één paard na heeft bij mij op stal eigenlijk geen enkel paard problemen om alleen achter te blijven. Ze staan dan braaf bij het hek te wachten tot het hun beurt is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:28

Ik zou gewoon een keer proberen met twee paarden te lopen, en dan iemand op een meter of 10 erachter of ervoor zodat als er iets is diegene je kan helpen. Heb het zelf nog nooit gedaan maar ik denk dat het zo wel lukt :)
Vind trouwens dat er nogal overdreven gereageerd wordt op TS. Wat vankje al zegt, als zij dat had gevraagd dan getuigd dat ook van weinig kennis van je paard

Paard voor me uit laten lopen zou ik trouwens zelf niet doen..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:28

Eerste keer is even paniek, en dan leren ze vanzelf dat ze na 5 minuutjes ook opgehaald worden en s er niks meer aan de hand.

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:29

Ik was er eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat het goed zou gaan. Het andere paard staat er al een jaar en is de hele zomer buiten geweest. De eigenaresse van het paard had me er ook niet specifiek op gewezen, misschien omdat ze ervan uit ging dat het goed zou komen. Ik haalde de mijne er als eerste uit, omdat ik vermoede dat de mijne zich zo achterlijk zou gaan gedragen :o Om dat te voorkomen heb ik dus eerst die van mij eruit gehaald. Dus had er wel overna gedacht. Ik ga inderdaad eerste die andere de volgende keer eruit halen en als de mijne dan zo maf doet, tja daar moet ik nog even over nadenken. Denk dat ie dan een heropvoeding krijgt :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:29

Ik vind het onzin hoor, een paard moet gewoon even 5 minuten alleen kunnen blijven. Lijkt me niet meer dan normaal, en als hij dat nog niet kan, dan moet hij dat maar leren. Hoe wil je anders ooit in het eentje buitenrijden, in de bak rijden enz.???

Mijn paard gaat in het weekend ook naar 'de grote' wei, waar nog 10 eigenaren hun paard(en) op mogen zetten. Mijn paard gaat er meestal als laatste bij, omdat we ver van stal wonen en als zij er dan 2 uur staat gaat de rest er al weer uit. Ze blijft dan alleen over. Vond ze in het begin niet leuk, maar ze went er maar aan! Nu gaat het gewoon goed en gaat ze rustig grazen.

Elk paard moet en kan het gewoon leren hoor. De situatie is niet altijd dat je 2 of meer paarden tegelijk mee kunt nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:31

Paarden leren heel erg snel aan het hoe en wat. MIjn paarden lopen met zijn 3 achter de gene die ik vast heb....want die ene gaat zijn eigen weg :P Overigens kan het paard dat niet alleen kan staan gewoon zonder halster mee lopen, door even aan zijn kin de andere kant in te sturen als hij denkt dat hij zijn eigen weg kan gaan...verder loopt hij gewoon richting stal en gaat er zelf in...ken veel paarden die gewoon vanaf de wei hun eigen stal in lopen.....

Doe desnoods wat lekkers in de voerbak, paardensnoepje, handje brok en ze gaan zeker wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:32

demo_love schreef:
Ik vind het onzin hoor, een paard moet gewoon even 5 minuten alleen kunnen blijven. Lijkt me niet meer dan normaal, en als hij dat nog niet kan, dan moet hij dat maar leren. Hoe wil je anders ooit in het eentje buitenrijden, in de bak rijden enz.???

Mijn paard gaat in het weekend ook naar 'de grote' wei, waar nog 10 eigenaren hun paard(en) op mogen zetten. Mijn paard gaat er meestal als laatste bij, omdat we ver van stal wonen en als zij er dan 2 uur staat gaat de rest er al weer uit. Ze blijft dan alleen over. Vond ze in het begin niet leuk, maar ze went er maar aan! Nu gaat het gewoon goed en gaat ze rustig grazen.

Elk paard moet en kan het gewoon leren hoor. De situatie is niet altijd dat je 2 of meer paarden tegelijk mee kunt nemen...

Lekker makkelijk praten als je geen idee hebt waar je het over hebt. En een mooie tip om mee te geven aan iemand die dat ook nog niet weet......

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:33

russel schreef:
Paarden leren heel erg snel aan het hoe en wat.

Dan zouden ze ook moeten kunnen leren hoe het is om even alleen te moeten blijven :) (en dat ze daarna snel genoeg opgehaald worden)
*edit: maar misschien is het voor mij gemakkelijk praten omdat ik paarden gewend ben (zowel die van mij zelf als die van mijn stalgenoten) die daar geen problemen mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:34

Vankje schreef:
russel schreef:
Paarden leren heel erg snel aan het hoe en wat.

Dan zouden ze ook moeten kunnen leren hoe het is om even alleen te moeten blijven :) (en dat ze daarna snel genoeg opgehaald worden)

Ooit gehoord van kuddegedrag, vluchtinstinct, prooidier dat achter blijft en dus prooi wordt, angstig karakter? Dus gewoon paardenkennis.?

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:36

Wij hebben vier pony's en ik neem er altijd 2 mee en dan de andere 2 want die worden ook helemaal wild als ze alleen staan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:37

russel schreef:
Ooit gehoord van kuddegedrag, vluchtinstinct, prooidier dat achter blijft en dus prooi wordt, angstig karakter? Dus gewoon paardenkennis.?

Angstig karakter is ook lekker als je dat aan je touw hebt,terwijl je met 2/3/4/5 paarden tegelijk loopt,dat is lekker veilig.
Kudde gedrag,als er nou een aan het touw schrikt,en ze gaan er vandoor,wordt jij ondergelopen,zie maar eens 5 geschrokken paarden in bedwang te houden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:41

Ik vind het erg jammer dat de eigenaar van het andere paard niet heeft kunnen melden dat haar paard niet alleen kan staan, had een hoop gescheeld denk ik.
Zelf moet ik 6 paarden binnen zetten, per 2 staan ze in een andere wei. Mijn eigen paard kan ik met zijn maatje tegelijk meenemen zonder problemen. De ruin en merrie laat ik tot het hek los lopen, daar pak ik de ruin en laat de merrie achter, de ruin staat in een stal tegenover het hek. De merrie trapt als een paard te dicht op loopt, heb ik zelf ervaren tijdens een buitenrit waardoor ik mijn been brak, dus ik neem geen risico met haar. De laatste twee ruinen doe ik een voor een, daar kan ik mijn aandacht niet over verdelen, die gaan ruzie maken omdat de bruine ruin heel erg dominant is over de schimmel, en die dus niet naast of voor de bruine mag.

Zo gaat het bij mij prima, als er iemand is vraag ik die te helpen met de schimmel en bruine, maar om en om lukt het ook prima :)

__Cindy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:41

Over kuddegedrag et cetera heb ik wel bij stil gestaan, maar er zijn toch ook paarden die wel even kunnen wachten? En wat dacht je van politiepaarden, ik bedoel; bepaalde dingen zijn toch wel aan te leren? Je kan niet alles scharen onder 'prooidier'. Natuurlijk moet je hier wel rekening mee houden en vanuit dat oogpunt aan een aanpak gaan werken. Maar er moet toch een manier zijn... Uiteraard zal niet ieder dier ervoor geschikt zijn. Maar als ik het niet probeer zal ik er ook nooit achter komen.

Twee paarden tegelijkertijd ga ik niet uit de wei halen. Ik kan dat niet overzien en dan ga je pas meemaken wat vluchtgedrag is....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:42

FlorisSam schreef:
russel schreef:

Angstig karakter is ook lekker als je dat aan je touw hebt,terwijl je met 2/3/4/5 paarden tegelijk loopt,dat is lekker veilig.
Kudde gedrag,als er nou een aan het touw schrikt,en ze gaan er vandoor,wordt jij ondergelopen,zie maar eens 5 geschrokken paarden in bedwang te houden.

Je hoeft met 3, 4 of 5 paarden niet tegelijk te lopen. Als je weet dat je er een angstig type bij hebt zitten dan neem je die apart of met een vast maatje samen, zodat je het steun kunt geven. Wel blijven nadenken over wat je doet, he? :roll:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:44

Ja ehh.. Leuk hoor, instinct, maar er is niks mis mee als een paard leert dat zijn wei/schuilstal óók een veilige omgeving is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:49

het ligt ook aan het paard
de mijne kan je niet alleen achter laten :n die gaat over de draad.
maar de 2 paarden van de stalhoudster kunnen dat wel
ze haalt meestal eerst de mijne met haar fries samen uit de wei en gaat dan het andere paard halen
en naar de wei toe eerst de fries en dan de mijne met haar andere paard samen

mijn paard kan wel alleen staan als je er even bij blijft,maar niet als hij de anderen weg ziet lopen.

en ik kan wel begrijpen dat de vrouw boos was, stel dat er iets gebeurd was met het paard dat je achter liet?
in een paar minuten kan er veel gebeuren :j

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:49

russel schreef:
demo_love schreef:

Lekker makkelijk praten als je geen idee hebt waar je het over hebt. En een mooie tip om mee te geven aan iemand die dat ook nog niet weet......

Ik weet prima waar ik het over hem, dank je...

Kuddegedrag, prima. Maar dit heeft met opvoeden te maken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:50

Mijn pony staat nu als enige nog op een weide, er staan nog wel verderop wat paarden (maar hier kan ze niet mee in aanraking komen). Overdag worden er soms nog wel pony's er bij in gezet maar 's avonds gaan die er weer uit. Poown heeft nergens last van (zolang ze maar kan grazen :') ). Maar wellicht komt dat ook omdat ze dag en nacht buiten staat en dus niet weet dat ze naar stal moet en daar brokjes/hooi krijgt.

Mij lijkt de beste oplossing nog altijd het drukste paard eerst en de rustigste als laatst. Ik heb met meerdere paarden tegelijk lopen nooit verstandig gevonden en zou dat zelf niet zomaar doen, zeker niet met andermans paard dat ik niet goed ken.

_Nancy

Re: twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:54

Ik nam er eerst altijd drie mee, ook uit een gang van 1.50 breed.

Twee voor, eentje braaf achter.

Wij hadden ook een inrit waarvan de poort automatisch open en dicht kan, dat is juist handig voor die paarden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:02

ik heb mijn merrie aangeleerd om er los achterna te lopen, maar weet wel dat niet bij elk paar dit kan.
vaak liep ik gewoon met 2 paarden, maar helaas kan dit ook niet met elk paard.

iemand anders paard los laten lopen zou ik zoizo nooit doen, kan natuurlijk altijd wat fout gaan...
met 2 paarden tegelijk lopen terwijl paarden 1 keer bij elkaar hebben gestaan in het land ook nooit doen, paarden kennen elkaar nog niet zo goed en omdat ze dan vlak naast elkaar lopen trappen ze nog wel eens na elkaar.. ( rang orde bepalen ) volgende keer gewoon samen uit het land halen en als ze rangorde bepaald hebben kan meestal wel met 2 tegelijk lopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:24

demo_love schreef:
Ik weet prima waar ik het over hem, dank je...

Kuddegedrag, prima. Maar dit heeft met opvoeden te maken.

Imo heeft dit niks meer kuddegedrag of opvoeden te maken. Het gaat er hier om dat de TS eerst haar eigen paard heeft gehaald en het paard van een ander heeft achtergelaten met alle risico's van dien. In dit geval kon zij niet overzien hoe haar eigen, of het andere paard zou reageren, aangezien dit de eerste keer was dat die 2 samen stonden. Dan laat je niet een paard achter zonder toezicht, en al helemaal niet net het paard wat niet van jou is. En als je dat wel wilt doen, laat je altijd jou eigen paard achter.

Je kan bijna elk paard leren even (of langer) alleen achter te blijven. Maar nogmaals dat was in deze situatie nvt. Het ging hier om 2 paarden die voor het eerst bij elkaar stonden. Ik kan mijn eigen dan wel allemaal tegelijk meenemen, maar die kunnen echt ook wel even alleen achterblijven mocht dat nodig zijn. Dat hebben ze geleerd. Maar daar zit dus ook de crux, dat hebben ze geleerd en in bij de TS is dat leerproces dus nog niet geweest. Als er hier een nieuw paard bijkomt, ga ik na een gewenningsperiode heel voorzichtig en met toezicht kijken wat wel en niet kan. En aan de hand daarvan leer ik ze ook even alleen te blijven.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:34

Russel schreef:
Vankje schreef:

Dan spreek je jezelf toch wel tegen, als ze volgens jou "heel erg snel leren aan het hoe en wat". Zou het prettig vinden als je een wat minder belerend toontje aanslaat, nergens voor nodig lijkt me.
Denk dat het nogal per paard verschilt, de mijne kun je overal alleen achterlaten, die heeft daar echt geen problemen mee. Terwijl het toch ook echt een prooidier met kuddegedrag en vluchtinstict is ;)

Ik vind nog steeds, als de eigenaresse van tevoren wist dat dit een probleem zou worden ze dit aan TS had kunnen melden. Ze wist toch dat TS die dag de paarden zou binnen halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:03

Vankje, ik spreek over 2 verschillende dingen, mag toch wel verwachten dat je dat begrijpt en dat je het wezen paard begrijpt? Niet elk paard durft alleen achter te blijven..Dan heeft mijn paard nog een extra beschermend tintje naar kuddeleden toe omdat hij de "baas" is, dus alleen op stal en anderen buiten gaat ook weer niet......hij moet ze kunnen zien, om te weten dat ze niet in gevaar zijn.

minikatje

Re: twee of meer paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:18

er zijn verschillende oplossingen voor dit probleem:
- beide paarden meenemen aan een longeerlijn.
- iemand vragen mee te lopen.
- touw spannen zodat ze los naar de stal kunnen lopen

altijd controleren of het hek dicht is, straks krijgt die van jou het in de bol en rent zomaar de weg op "omdat het hek niet dicht is."
dat je het altijd zo hebt gedaan, tja in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.
je staat nu daar op stal dus neem ook kennis aan van je stalbeheerder.

met 2 paarden lopen is niet zo'n groot probleem, meestal sjokken ze wel gemoedelijk achter elkaar aan.
paarden dwingen alleen achter te blijven terwijl ze in paniek raken "omdat ze dat nu eenmaal moeten leren"vind ik persoonlijk not done.
je hebt verantwoordelijkheid over beide paarden aangenomen, doe dat dan ook. :)