Ondergrond zand?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimberleyE

Re: Ondergrond zand?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:46

Hallo Bedouin en Lakshmi,

Bedankt voor jullie reacties !
Tja .. ze staan op zand ik ben er gewoon niet echt een fan van misschien is dat het .. heb gister van alle paarden de ontlasting op kweek gezet en dat vanmiddag gecontroleerd en ik allemaal de emmers zat een volle eetlepel met zand... kan niet goed zijn denk ik ?

Het hooi word gegeven vanuit een ruif.. maar zodra het op de grond valt eten ze dat natuurlijk vanaf de grond.. gaan morgen de matten onder de ruif en de voerbak zetten. ( onder de ruif is trouwens wel een soort van afgezet iets zal er een foto van maken morgen.. waar het in zou kunnen eventueel maar de vraag is dan of het dan alsnog in contact komt met het zand.

De paarden hebben de hele dag door water... een gewone elektrische waterbak !

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 17:56

nja elektrisch klinkt gevaarlijk ! hihi .. eentje die zelf weer bijvult ! en ze krijgen zoet water wat gefilterd word !

De paarden staan verder dus op een zandlaag waarvan sommige nu over zijn gegaan naar zaagsel..

het is nu al de 3e dag dat de leverancier weigerd om de Tarwezemelen aan te leveren en dus zitten de paarden al 3 dagen zonder .. ( het is hier héél erg moeilijk om aan dit eten te komen bij iemand anders )

Ik ben er nu trouwens nog steeds niet echt uit of ik nu wel of niet moet rustig aan moet beginnen met krachtvoer ( bix of museli ...)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:19

Mijn paarden krijgen nauwelijks krachtvoer, echt nodig hebben ze het niet als ze genoeg ruwvoer krijgen.
Ik geef ze vitamines bij zodat ze niets tekort komen.
Paarden die zo'n enorme bal in hun maag hebben (je weet niet hoe het bij de andere paarden zit van binnen..) zou ik gewoon proberen op lekker veel ruwvoer te houden en een supplement, kun je later altijd nog kijken wat je extra bijgeeft als het niet bevalt.
Arabjes zijn tenslotte sobere paardjes!
En zo'n drinkbak heet een automatische drinkbak ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:44

Ja ik snap wat je bedoeld, ik heb ze toch ook liever op stro, ook al is het relatief duur hier. (euh ja vergeleken met gratis is het natuurlijk sowieso duur haha, maar het kost ook minstens zoveel als in NL omdat het uit het noorden gehaald moet worden). Feit blijft dat ze er nog nooit koliek op hebben gehad.. Wat je zegt dan, van die rubber matten weer onder de hooiruif leggen is misschien wel een goed idee! Dan krijgen ze iig niet zoveel zand per ongeluk met het hooi mee naar binnen..
Hier voeren veel mensen ook zemelen, makkelijke dikmaker en goedkoop maar zit verder weinig goeds in. Kan ook koliek veroorzaken, helemaal als het in grote hoeveelheden wordt gevoerd, en hier zelfs hier geven ze het bij hoge temperaturen niet omdat het dan extra slecht zou zijn..
Je bent wel goed bezig daar zo te zien, hoe bevalt het je verder in Saoudi Arabie?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:26

Hoi,

Ze hebben nu dus al een aantal dagen geen zemelen gehad en als het goed is worden deze vandaag weer aangeleverd.
Ik heb de staljongens net de opdracht gegeven om alle stallen helemaal goed schoon te maken en de matten er in te leggen onder de voerbak en de hooi ruif! dus als het goed is ... gaan ze dat zo doen !

Maak me wel nog een beetje zorgen om de ontzettend dunne paardjes! De dunste ( wel een van de liefste) die blijft mijn broekzak met paardensnoepjes maar plunderen en die kreeg ik net niet meer mee toen ik met haar ging wandelen en ze een stuk groen sappig gras zag ! oftewel ik denk dat deze misschien nog wel het dubbele mag hebben.
Haar ontlasting heb ik net gecheckt, en deze heeft een goede stevigheid alleen je ziet het hooi gewoon nog zitten..
dus dit is een teken denk ik van niet goed verteren / kauwen ?!!?

Sowieso ben ik op zoek hier naar een tandarts om alle paarden even te laten controleren, wish me luck ! :-)

Lakshmi - Saudi bevalt verder goed hoor ! Het begint nu eindelijk een beetje af te koelen .. het is nog steeds wel rond de 34 graden, maar het word nu iets aangenamer.. Uiteraard zijn er wel wat min puntjes van het land.. maar het is niet zo erg als dat gedacht word ! :-) Mensen zijn over het algemeen redelijk vriendelijk als ze hun dag hebben hihi...

Nou mijn pauze zit er weer op.. eens even kijken of de heren al iets aan het doen zijn !
Groetjes En iedereen .. super dat jullie allemaal reageren !

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:36

Good luck! +:)+ Voor de tandarts, Ik wil er ook 1 langs laten komen maar heb al zoveel negatieve verhalen gehoord en vraag me af of er 1 helemaal naar ons wil komen.
Fijn dat je opdrachten uit kan delen, je efficientie zal vast zijn uitwerking hebben ook op de medewerkers!
Ga je ergens een topic openen om meer over jezelf uit de doeken te doen? Ik ben in ieder egval wel reuze benieuwd wat je gaat doen, mag doen en je dagelijkse avonturen.

Ik ben in ieder geval geinspireerd door je vragen in dit topic en ben vandaag eens in de weer gegaan met hooinetten die ik nog had liggen. Bij ons wordt het hooi overal heengeslingerd op zoek naar de lekkerste sprietjes.
De hooinetten hebben weliswaar grote gaten maar we hebben 1 paard dat steeds over zijn hooi heenpiest >;) en een ander die onzindelijk overal mest waar hij toevallig staat. >;)
Deze 2 waren volgens mij best in hun nopjes met hun nieuwe speeleetbal, eens zien hoe ze de nacht ermee doorbrengen.

Zo dat is nog best warm bij jou! Hier is het 10 graden koeler.

Offtopic: Wij ontvangen hier engelstalige filmzenders uit SA maar al 3 dagen is er een nieuwsuitzending met het verslag van overlijden, en uitvaart vermoed ik - van kroonprins Sultan die al ver over de 70 was. Krijg jij daar nog iets van mee? Of zit je met de aandacht volop in de paarden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:41

Het probleem zit 'em inderdaad aan de hoeveelheid ruwvoer wat ze krijgen. Zet je paarden op zand met onbeperkt hooi dan zul je geen zandkoliek meer krijgen. Bij mij krijgen ze toch wel een kilo of 10 per paard/per dag. Succes!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:39

Arm beestje die magere.. Maar wel interessant te lezen hoe het daar is :) pfff nog steeds zo warm, verschrikkelijk! Dat je dat hooi nog ziet zitten, hmm nee hoort niet.. Zijn daar sowieso paardentandartsen?

Bedouin: die Franse paardentandarts is een paar keer bij ons geweest, ging altijd goed hoor. Hij reist het hele land rond voor zover hij ons zei, maar dan moet het wel een redelijk aantal paarden zijn zodat het voor hem rendabel is. Hij is niet goedkoop.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:35

Ah ja Martine, de franse tandarts, zie je pb box. :P

Ik ben hier met niemand echt blij, met de DA niet, met de hoefkapper maar matig en op een zgn. tandarts uit Kebili wachten we nog steeds. :roll:

Helaas zijn ze hier niet gewend met buitenlandse van alles op de hoogte zijnde en kritische vragen stellende vrouwen om te gaan, onze DA is me nu echt aan het negeren of gaat juist arabisch tegen me praten :o? terwijl hij steeds op werkbezoek naar Frankrijk gaat.
Dierenbloedonderzoek kunnen ze niet doen want 'de machine' is er niet.
Was ie er ooit geweest? Geen flauw idee.

KimberleyE kun je om bloedonderzoek vragen dan zou je oa al vitamine gebrek kunnen bepalen? Wat voor taal wordt daar gesproken toch ook standaard arabisch of zit jij nu juist in een uithoek met bijzondere dialecten? Bloed in het arabisch is 'dem'.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:12

Als de paarden daar veel zemelen eten ,kunnen daar de maagstenen van komen.
Dat zei mijn dierenarts van de week,nadat ze mijn oude paard de tanden had gedaan.
Hij heeft extra voer nodig,dus zei ik dan haal ik wel een zak zemelen.
Waarop zij zei, ben ik niet zo blij mee dat geeft veel maagstenen.

Dus daar kunnen de sten wel eens van komen.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:40

bedouin schreef:
Offtopic: Wij ontvangen hier engelstalige filmzenders uit SA maar al 3 dagen is er een nieuwsuitzending met het verslag van overlijden, en uitvaart vermoed ik - van kroonprins Sultan die al ver over de 70 was. Krijg jij daar nog iets van mee? Of zit je met de aandacht volop in de paarden?

Normaal is het 3 dagen, maar ze hebben besloten het wat langer te doen .... om het wat somber en sober te houden !
op de radio is alleen maar saaie klassieke muziek te horen en op de tv idd geen films ! of wel een film maar zonder geluid... :+

Verder zit ik wel veel met mijn gedachten hier bij de paarden ! Ik vind sommige zo ontzettend sneu en het is een behoorlijke klus die ik op mijn handen heb gehaald ! 18 paarden, 1 zeeeeeer eigenwijze paardentrainer die vroeger jockey is geweest maar eigenlijk geen kaas heeft gegeten van paarden.... en 4 stalhulpen die allemaal geen of heel weinig engels spreken ! Fijn ! :-)

Wat ik met de trainer aan moet weet ik nog niet... hij is niet bang voor de paarden dus dat is iig goed en gezien mijn veiligheid en mijn " verzekering " als " werkende" vrouw hier in dit land is het verstandiger als hij op de paarden rijdt die nog niet zo lief zijn ! ( niet dat ik dat niet durf.. maar verzekerings technisch is dat nogal een heissa als ik van een paard zou vallen bijvoorbeeld ! )

De zemelen zijn zojuist weer gearriveerd, en ik blijf erg onzeker over dit punt! Ik weet dat mijn vroegere verzorgpaardje altijd museli of bix en Slobber kreeg en de rest heel de dag door kuil of hooi.... Maar ze blijven maar dat die zemelen onwijs goed voor ze zijn en deze willen blijven voeren ! Terwijl ik inderdaad op internet lees van jullie hoor dat dit o.a. de stenen kunnen veroorzaken.. word ik er een beetje onzeker van wat ik nu moet doen ! Heeft iemand trouwens een idee hoe je ongeveer kunt uitrekenen of kunt zien hoeveel voer een paard exact nodig heeft? Want ik neem aan dat een veulen niet evenveel nodig heeft als een volwassen hengst van 9 jaar? REacties welkom!!!!!

groetjes, Kimberley