wat te doen met erg werkwillige 1.5 jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:55

geerke schreef:
waar ik benieuwd naar ben is hoe je er achter komt dat een 1.5 jaar oude shet 'werkwillig' is.
Meer dan wandelen zo ik persoonlijk niet doen.

Werkwillig is wat veel mensen en nieuwsgierige, jonge pony noemen die graag nieuwe dingen onderzoekt en doet. En dat is een iets wat een heel groot deel van de jonge pony's heeft. Hoort bij jong dier zijn om de wereld te willen ontdekken en onderzoeken. Mens vertaalt dat met willen werken of (in)gereden willen worden, beide is onzin, aangezien mens op de rug dragen geen voorwaarde is om te overleven en dus niet in het aangeboren pakket overlevingsinstincten zit.

HiskeM

Re: wat te doen met erg werkwillige 1.5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:36

Niks, lekker laten staan en uitgroeien, geef hem maar een skippybal de meeste jongen dieren vinden dit al leuk.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:18

Absoluut geen bit er in hangen, beesie is pas anderhalf jaar in leven, is nog van alles aan het ontdekken, dit vind ik en lichamelijk en physiek niet goed..
Hoort geen discussie over nodig te zijn, een baby van anderhalf jaar hoeft ook de marathon niet te lopen, een paard dus ook niet (niet helemaal correcte vergelijking maar oké)

Voor de TS, leuk dat je toch wat met hem wilt doen, ga inderdaad lekker wandelen, fietsen, kunstjes leren en dat soort dingen, goed voor je band met het paard, dan gaat hij later voor je door het vuur!

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:20

NIKS! een shetlandertje van zo jong niet overbelasten poetsen is genoeg, en zorgen dat hij over 2 jaartjes nog zo gewillig is!
succes!

r_onaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:04

niks, en lekker 24/7 buiten zetten

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 07:19

Ik wil mijn pony helemaal niet vroegtijdig aan het werk zetten. In tegenstelling. ;)
Ik ben er vol op tegen...

Maar hij geeft duidelijk met zijn gedrag aan dat hij meer wilt als een beetje in de wei gras eten en afentoe geborstelt te worden... ;)
Hij rent graag, krijgt graag aandacht, springt graag. ( Ik laat hem niet springen, maar zodra hij in een afgezet stukje stond, sprong hij er zo uit. ;)) btw. Dit kan niet meer. :) Hij staat allang niet meer appart.
Hij laat gewoon blijken dat hij ''meer'' wilt. Wat dan ook!

De paarden waar hij al mee staat zijn rond de 15?!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:32

Mss is het leuker als je een wat jonger dier kunt regelen? Oudjes willen niet zo vaak spelen als de jonkies en dan is het wel leuk als ie een leeftijdsgenootje heeft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 11:35

lovelygirly schreef:
Maar hij geeft duidelijk met zijn gedrag aan dat hij meer wilt als een beetje in de wei gras eten en afentoe geborstelt te worden... ;)
Hij rent graag, krijgt graag aandacht, springt graag. ( Ik laat hem niet springen, maar zodra hij in een afgezet stukje stond, sprong hij er zo uit. ;)) btw. Dit kan niet meer. :) Hij staat allang niet meer appart.

Hij springt niet graag, hij wil graag bij de rest staan, als de enige manier om er te komen over de draad springen is dan doet hij dat dus.
Rennen is normaal voor zo'n jong ding, laat 'm zich lekker uitleven in de wei, waarom denk je dat hij toe is aan werk als hij in de wei rent?
Het is een jong ding wat hoort te spelen in de wei.

Wat ik met mijn jonge shet heb gedaan op die leeftijd is af en toe een keer een wandelingetje maken, aan het halster.
Hem poetsen, met vreemde dingen laten kennis maken, jas op de rug leggen, laten wennen aan afspuiten. Dat in sessies van een kwartiertje tot max een half uur, 1 keer per week / 2 weken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:14

TS, het is misschien handig om de adviezen over "geschikte weidemaatjes van eigen leeftijd" nog eens door te lezen. Ik denk dat daar het probleem ligt. Als je een jonkie hebt, moet je daar echt de juiste omgeving voor regelen. Vandaar dat velen hun jonkie in de opfok zetten, daar is een reden voor. Niet iedereen heeft meerdere jonkies staan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:15

albert1975 schreef:
niets, eerst uit laten groeien

Nou inderdaad... ik word gek van dit soort topics, laat die beesten nou eens met rust.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:16

lovelygirly schreef:

Dan zal hij zich wel vervelen in de wei.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:56

Inderdaad, gewoon lekker van zijn jeugd laten genieten! Een leeftijdsgenootje erbij zetten is al een hele oplossing. Dan kan hij lekker spelen en ravotten. Naar mijn idee verveelt hij zich gewoon in de wei..
Mijn paard is ook bijna 1,5 en staat in een opfok. Kan ie zich heerlijk vermaken..

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:05

Ik heb ook een shetlandermerrie van 1,5 jaar, die lekker op de wei staat te genieten van haar jonge jaartjes! :D
Af en toe een wandelingetje of een stukje fietsen en ze is een paar keer meegeweest naast de kar stappen, ze vind het wel echt super leuk allemaal! :)
Daarnaast rent ze ook regelmatig mee als mijn stalgenootje haar shetlander gaat longeren in de wei haha.

Ik snap wel wat je bedoeld met 'werkwillig'. Die van mij is soms ook super druk en dan zit ik ook maar te bedenken wat ik met haar zou kunnen doen om haar energie eruit te krijgen.
Maar gewoon denken dat als ze echt hun energie willen uiten ze echt wel een blokkie om door de wei rennen hoor haha! :D

lekker laten genieten van zijn jeugd, je kunt over een aantal jaar zat met hem doen! :j

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:01

ik zou ook aan een skippybal denken, gewoon leuke dingen pionnen skippyballen, kijken of ie zich daarin kan interesseren, het wandelen is inderdaad leuk meer zou ik er ook niet mee doen als ze zo jong zijn.
ik weet niet hoeveel tijd je hebt maar je kunt hem ook bijv. inplaats van 1 x per dag van de wei halen, dat 2 of 3 x per da doen. het gaat bij paarden namelijk neit om hoelang je iets met ze doet maar hoevaak. je kan ze beter 3 x per dag aandacht geven als 1 x een uur en daarna niets meer:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:08

Ik doe skippy voetbal met mijn 2 jarige, is erg leuk.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:15

Ik ben erg benieuwd of al die mensen die hier maar zeggen dat je niks met een jong paard mag doen en het dan vaak vergelijken met een mensenkind hun eigen kind ook niks laten doen? Ook maar laten kruipen tot ze 4 zijn? Praten? Ach waarom zouden we hen dat leren? Kinderen kunnen ook kinderen zijn en leren. Een veulen/jaarling kan dit ook prima! Volgens mij gaan de meeste kinderen ook al naar de peuterspeelzaal waar ze al leren dingen en kleuren te herkennen? Ooit gehoord dat ze straks kinderen vanaf 3 al naar school willen laten gaan? Dat kleuters van 4/5 al leren te schrijven nu al? Ik word moe van het soort reacties dat je ze niks moet/mag laten doen. Nee het is goed als ze 3 of 4 zijn en ze ineens te overdonderen met van alles en nog wat!

Sorry voor mijn reactie maar word juist moe van altijd hetzelfde gezeur! Iedereen weet het altijd maar beter!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:46

lovehaffie, er wordt gevráágd wat ze met het beest kan doen. Dus krijgt ze antwoorden. En als iemand vindt dat er niets mee gedaan moet worden, dan staat dat er ook. Dus dat gezeik dat "iedereen het maar beter weet" staat helemaal verkeerd, ze vraagt om meningen/antwoorden. Dat dat niet allemaal gelijk is aan de jouwe, betekend niet dat je zo moet reageren.
En geirriteerd zijn omdat zoveel mensen "altijd maar zeggen" dat er niets mee gedaan mag worden... denk je niet dat als de meerderheid dat altijd maar weer zegt, er een kern van waarheid in zit? Ervaring? En je vergelijken met mensenkinderen slaat helemaal nergens op, paarden kun je niet met mensen vergelijken.

Waar ik zelf een beetje moe van wordt, is het aandragen van rare "oplossingen", als skippyballen etc. Als je een jonkie hebt, moet je m een paardwaardig, en een goed tehuis kunnen bieden. Alleen maar paarden van 15 bij een 1,5 jarige is niet ok. Zorg eerst dat je aan de basisbehoeften voldoet. Spelen met je veulen is geen oplossing, dat doet een veulen zelf wel met andere veulens, als ie daar maar de kans toe krijgt. En zeker met veulens zeg ik: als je het dier niet zijn basisbehoeften kan bieden, geen veulen neerzetten. Als je zelf geen goede situatie voor je paardje kunt bieden, dan breng het beest naar de opfok. Waar het het wél naar de zin heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:07

GamblersCup schreef:
Als je zelf geen goede situatie voor je paardje kunt bieden, dan breng het beest naar de opfok. Waar het het wél naar de zin heeft.

Maar of het veulen het daar naar zijn zin heeft kan pas blijken als hij daar staat. Er is geen enkele garantie dat een opfok wel voor hem werkt. Niet alle opfokadressen zijn zo ideaal voor jonkies, vaak is er bijvoorbeeld geen toezicht van oudere paarden bij die het jongspul corrigeren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:11

Nee, maar dat is aan de eigenaar om uit te zoeken en een goede opfok te vinden ;-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:24

Iedereen valt weer over de leeftijd van het paardje.

Waarom mag een jong, 2 jarig, paardje niet gestimuleerd worden om zijn motoriek te ontwikkelen ?
Waarom mag een jong, 2 jarig, paardje niet gestimuleerd worden om bijzondere ervaringen te leren ?
Waarom moet een jong, 2 jarig, paardje in de opfok ?

Juist deze periode van het jaar is heel geschikt, ook dankzij het frisse droge weer, om wat actiever bezig te zijn met je twee jarige.
Leer hem de basis dingen van het toekomstige leven.
Beetje longeren, zadeltje erop, dubbele lijnen, ze vinden het prachtig.

Juist de opfok is slecht voor de ontwikkeling van de motoriek, daar verzetten ze echt geen stap extra als het niet nodig is.

Dus al de kinderen niks laten doen en tzt zitten de vetkwallen achter de pc en kunnen amper lopen en praten.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:33

een paard kan maar 3 jaar volop paard zijn, dit hoord bij zijn natuur ... vanaf 3 jaar gaan mensen zich er echt mee bemoeien.
voordat ik les had gehad over paard en zijn leefomgeving van vroeger tot nu , dagt ik altijd gwn jong aan alles laten wennen enz.
veel bezig zijn.
maar dat is erg veranders na toen, ik vind nu een veulen in opfok is goed, samen spelen met leeftijds genoten, kudde gedrag kunnen vertonen.
opgroeien en volwassen worden.
laat het paardje nog even paard zijn. geef hem een vriendje of breng hem naar een opfok.....

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:21

hij heeft vriendjes. 2. Wel is waar ouder, maar hij kan er goed mee overweg. Staat er graag samen mee! Er staat tevens een bult aan schapen in! Heeft alle ruimte om zn benen te strekken of juist alleen te zijn! Ik vraag of er dingen zijn om wat te doen. Zeg niet dat ik wat doe. Overwegingen!

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:32

Het enige wat ik kan verzinnen en wat ik met mijn 1.5 jarige doe is lekker buiten wandelen ik heb het geluk dat ik zowel bos als strand in de buurt heb. Tijdens het wandelen ook soms uitdagen bijv. plotseling halt houden, aandraven etc. Verder inderdaad soms een bal bij hem in het weiland gooien en zo met hem spelen. Hij staat weliswaar met oudere maar ook met een leeftijdsgenootje helaas is meneer zelf niet zo actief dus help ik hem een handje ;) Ook geduld leren bij bijv. stilstaan in de poetsplaats etc. Ook weet die van mij al kusje geven op commando kleine dingen leren en duidelijk grenzen stellen is iets waar jij en hij/zij lekker mij bezig kunnen zijn! :D