moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:54

xxxxxx2000 schreef:
xxxxxx2000 schreef:
kan je niet in overleg met de eigenaar een simpele schuilmogelijkheid maken?

weet niet heel zeker, maar vgl mij heb ik eens op marktplaats een verrijdbaar schuilmogelijkheid gezien waar geen vergunning voor nodig is (omdat het niet vaststaat)
ik kende ook iemand die voor 50 euro een oude afgekeurde tweepaardstrailer had gekocht en de paarden liepen daar dan zelf in als ze wilden schuilen, heb je ook geen vergunning voor nodig, beetje stro op de bodem...

Ligt aan de gemeente, vaak mag het niet omdat je het als stal gebruikt en dan heeft het dus geen tijdelijke functie meer.

Ik vind dat een paard toch wel minimaal moet kunnen schuilen tegen de wind en de ergste regen, dus in mijn ogen zijn beide maatregelen niet ideaal. Kun je niet ergens een stal huren dat je je paard iig binnen kunt zetten als het heel slecht weer is?

HiskeM

Re: moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:57

Hier staan de meeste paarden het hele jaar lekker buiten.De meeste paarden vinden dit niet eens erg, voor de miepen onderling doen we altijd een goede regendeken op en het probleem is hier verholpen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:33

pmarena schreef:
Ik zou ook geen genoegen nemen met 24/7 buiten zonder schuilstal , maar steeds goed blijven zoeken naar een betere oplossing. Tot de tijd dat ik die zou hebben zou ik als ik uit jouw opties moet kiezen , toch gaan voor de wei want de hele dag binnen staan is al helemaal niks voor een paard :n

Ik zou dan wel zorgen voor een goed betegeld stuk waar je hooi op voert en water neerzet , en dat uitkomt op een stuk met drainagezand zodat ze in principe de modder niet in hoeven maar op de tegels en het zand kunnen rondwandelen , lekker rollen en slapen in het zand. En voor de ergste dagen zou ik toch een gevoerd regendekentje achter de hand houden. Van die dagen met af en toe een buitje of als het gewoon droog vriesweer is , dat vinden gezonde en goed gevoerde paarden meestal geen probleem , dat kan de vacht wel aan :)

Maar als het echt van dat waardeloze snotweer is met veel wind en kou en vrijwel constant regen daarbij , dan houdt de vacht het water echt niet buiten helaas en verkleumen de paarden tot op het bot. Op zulke dagen zou ik dan een gevoerd regendekentje op leggen om het beestje er even doorheen te helpen.

Helemaal mee eens! Een schuilstal gebruiken ze meestal alleen tegen de gure wind (die hun vacht-deken systeem in de war gooit) en warmte/vliegen/zon in de zomer. Voor regen of sneeuw hoef je niet bang te zijn, zeker niet als ze droge voeten kunnen houden. 24/7 in de blub zou voor mij misschien de enige reden zijn om over de stal te denken.

Overigens gebruik ik wel dekens. Maar ik werk dan ook vrij intensief met mijn pony en hij is (half) geschoren. Mocht hij een winter op 'rust' staan en bijv. maar 1 buitenritje per week maken, zou ik aan dat dekengedoe niet eens beginnen. Probeer je eigen warme bedje los te laten, je paard is beter bestand tegen de winter dan wij, en zal van 30 graden zomer ook niet vrolijker worden, terwijl wij daar van genieten.

Nachtlampje

Re: moeilijk: 24/7 buiten zonder schuilstal of 24/7 op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:50

Absoluut buiten. Veel gezonder en fijner voor je paard, goed in de gaten houden dat z'n kacheltje goed blijft branden, onbeperkt hooi zonodig, en een vriendje.
Mijn paard staat al 9 jaar (zn hele leven dus :o) 24/7 buiten, en is echt op-en-top gezond, hij heeft nooit wat gehad. En hij staat ook zonder deken :)
Als je paard een goede wintervacht ontwikkeld, moet het echt makkelijk kunnen.
Veel beter dan op stal, bedenk je eens, jij in een wchokje opgesloten, voor 22 uur per dag :)