catalyst1 schreef:Okay..krijg vast heel bokt over me heen nu....maar aangezien ik zo'n beetje ieder paard kan scheren,zal ik er toch wel verstand van hebben.
Zorg dat je paard goed en veilig vastzet,aan 2 kanten.Dan zet je het scheerapparaat aan en als je paard angstig wordt leg je je hand op zijn rug( je vrije hand dus)Na eventjes wachten leg je dan je andere hand erbij op zodat hij de trillingen van het apparaat voelt en dan ga je scheren.Ik begin altijd bij de romp.Voor de paarden het prettigst en voor mij de minste kans om geslagen te worden.Van hieruit ga je langzaam verder. Ik praat niet tegen het paard,kijk hem niet aan en concentreer me alleen maar op het scheren.Is hij onrustig,dan negeren en er geen punt van maken,is hij braaf,dan belonend tegen hem praten.
Van het laten wennen worden de meeste paarden angstig.Prima als je het op de juiste manier doet,maar als je zelf al denkt dat hij het eng gaat vinden,dan geef je dit onbewust door en wordt het probleem alleen maar erger.Ik vind ieder paard braaf en ben er van overtuigd dat hij het scheren fijn zal vinden.Hierdoor kan ik de meest lastige paarden scheren.Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ,maar dat zijn de paarden die in de omgang ook al compleet gestoord zijn.Ik verdoof ze dan met Domosedan gel.Hetzelfde als wat de DA spuit,het voordeel alleen is dat het in pasta vorm is ( onder de tong,dus tong uit de mond halen en dan eronder spuiten) en het scheelt de voorrijkosten van de DA. Nadeel is dat je dan wel goed moet kunnen scheren ( net als bij verdoving van de DA) want na een uurtje is het uitgewerkt.
succes
.. Wij kunnen elkaar een handje schudden !!.