Hoe vertel je je paard dat scheerapparaat geen monster is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:04

catalyst1 schreef:
Okay..krijg vast heel bokt over me heen nu....maar aangezien ik zo'n beetje ieder paard kan scheren,zal ik er toch wel verstand van hebben.
Zorg dat je paard goed en veilig vastzet,aan 2 kanten.Dan zet je het scheerapparaat aan en als je paard angstig wordt leg je je hand op zijn rug( je vrije hand dus)Na eventjes wachten leg je dan je andere hand erbij op zodat hij de trillingen van het apparaat voelt en dan ga je scheren.Ik begin altijd bij de romp.Voor de paarden het prettigst en voor mij de minste kans om geslagen te worden.Van hieruit ga je langzaam verder. Ik praat niet tegen het paard,kijk hem niet aan en concentreer me alleen maar op het scheren.Is hij onrustig,dan negeren en er geen punt van maken,is hij braaf,dan belonend tegen hem praten.

Van het laten wennen worden de meeste paarden angstig.Prima als je het op de juiste manier doet,maar als je zelf al denkt dat hij het eng gaat vinden,dan geef je dit onbewust door en wordt het probleem alleen maar erger.Ik vind ieder paard braaf en ben er van overtuigd dat hij het scheren fijn zal vinden.Hierdoor kan ik de meest lastige paarden scheren.Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ,maar dat zijn de paarden die in de omgang ook al compleet gestoord zijn.Ik verdoof ze dan met Domosedan gel.Hetzelfde als wat de DA spuit,het voordeel alleen is dat het in pasta vorm is ( onder de tong,dus tong uit de mond halen en dan eronder spuiten) en het scheelt de voorrijkosten van de DA. Nadeel is dat je dan wel goed moet kunnen scheren ( net als bij verdoving van de DA) want na een uurtje is het uitgewerkt.
succes

_/-\o_ .. Wij kunnen elkaar een handje schudden !!.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:36

Langzaam opbouwen idd, mijn paard vond het eerst ook eng maar steeds een stukje, nu wordt hij wel in 1 x geschoren.

xx

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:43

de meeste paarden worden rustig als je gewoon begint. ik haal het scheerapparaat altijd een paar halen op 5cm afstand over het lijft heen, terwijl ik hem dan met mijn hand onder het scheerapparaat het paard aai (snap je het nog) dan hebben ze even de tijd om aan het geluid te wennen en dan begin ik gewoon, dit werkt eigenlijk altijd.

heb jij eigenlijk wel al eens een paard geschoren? want de eerste keer valt dit meestal nogal tegen en een bang paard is dan niet echt geschikt om op te oefenen vind ik zelf. straks pik je hem een paar keer goed in zijn benen en dan kun je hem daarna nooit meer op een rustige manier scheren.

x_joyce_x

Re: Hoe vertel je je paard dateen scheerapparaat geen moster is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:46

Onze wattenbol hengst hebben we gister geschoren met een mega prop watten in zijn oren, oornetje er overheen voor het eruit schudden tegen te gaan, en werkte perfect.
Voor zijn hoofd en oren scheren konden de watten er zelfs uit :D

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:39

loulou schreef:
de meeste paarden worden rustig als je gewoon begint. ik haal het scheerapparaat altijd een paar halen op 5cm afstand over het lijft heen, terwijl ik hem dan met mijn hand onder het scheerapparaat het paard aai (snap je het nog) dan hebben ze even de tijd om aan het geluid te wennen en dan begin ik gewoon, dit werkt eigenlijk altijd.

heb jij eigenlijk wel al eens een paard geschoren? want de eerste keer valt dit meestal nogal tegen en een bang paard is dan niet echt geschikt om op te oefenen vind ik zelf. straks pik je hem een paar keer goed in zijn benen en dan kun je hem daarna nooit meer op een rustige manier scheren.

Ik heb het zelfde paard vorig jaar in delen gedaan, want bij die vrouw liet meneer het niet toe, dus de moeilijke stukken heb ik gedaan, verder is er iemand bij die het voor doet, op die manier :)
Heb hem overigens gister niet geschoren, maar dat kwam omdat 1 setje messen bot waren, en toen hebben we er goede ingedaan, hadden we de messen er verkeerd om in :') ik had al zo idee maar mijn vader zei: ik weet zeker dat het zo moet! Dus apparaat naar maker gedaan, waren dus toch de messen verkeerd om :') maar zij gaan nu gewoon gelijk de boel ff weer slijpen. Ik moet zeggen dat toen we het uitprobeerden, hij best goed bleef staan! We hadden voor er tijd drie keer geoefend, dag ervoor dus :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:14

toen ik mijn pony net had zat hij echt verschrikkelijk in zijn wintervacht en toen heb ik hem ook geschoren omdat ik hem ging beleren. Ik wist niet of dat hij al een keer geschoren was en had er eigenlijk niet aan gedacht dat hij het misschien eng zou vinden terwijl het best wel een schijtebroek is. ben gelijk begonnen met scheren en er was helemaal niks aan de hand, dat jaar daarna heb ik een paar weken voordat ik hem ging scheren 1x het scheerapparaat zo aangezet en toen schrok die zich wezenloos ik kon gewoon niet in de buurt komen. paar weken daarna toch gewoon geprobeerd om hem te scheren en wat denk je hij gaf geen kik!! dus ik denk ook dat je beter gewoon gelijk kan beginnen zodat je hem "overvalt" en dan geen kans heeft om het eng te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:21

Haal eerst een ladyshave over zn vachtje dan went ie aan het geluid en het gevoel

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:45

probeer het een met een epilady..vind hij de paardenscheermachine vast veel leuker!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:52

catalyst1 schreef:
probeer het een met een epilady..vind hij de paardenscheermachine vast veel leuker!

Haha :+

Is er geen ander paard die ook geschoren moet worden? Dan kan je hem er misschien naast zetten.. Zo ben ik ook al bezig om mijn veulen (1.5jr) eraan te laten wennen voor later.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:18

catalyst1 schreef:

Hahha arme dier, gepileerd vachtje haha

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:20

Hij is btw geschoren, ik ben nog niet helemaalbklaar, hrt grote apparaat deed het niet dus heb et hele paard op een paar plekken na met een mini geschoren, dat was uiteindelijk ool zonder praam te doen, want toen ik hem even verloste van de praam bleef zijn neus in die stand staan..?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:20

Mijn shetlander is een scheitbak eerste klas, snel onder de indruk van dingen. Toen ik hem net had kwam hij totaal niet uit zijn vacht en heb ik zijn buik geschoren. Ik heb hem eerst aangezet, zodat hij aan het geluid kon wennen. Daarna heb ik hem rustig geaaid met het scheermachien aan. En daarna gewoon begonnen. Hij vond het eerst wat spannend, maar daarna bleef hij gewoon rustig staan.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:35

Mijn pony heeft ook een ''hekel'' aan het scheerapparaat. Als ik ga scheren, dan verdoof ik haar met tranquigel. Werkt erg goed. Daarna is het scheren een makkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:40

Scheerapparaat op de rug leggen en aandoen gwn ff vasthouden tot dat hij stil staat dan is het vaak in 1 x over dat gekl**t!
Doe ik ook altijd en dat werkt het beste.

Desnoods een beetje sedalin