1 paard wel ontwormen en de andere (haast) niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:23

Mijn Fries wordt ook gewoon maar 2x per jaar ontwormd hoor... niks mis mee. Mestonderzoek is zeer zeker niet sluitend, je moet hoe dan ook 2x per jaar ontwormen voor lintworm en horzellarven, dus de rest is alleen als je twijfelt.

Het heeft idd alleen geen zin om jou merrie ontworming te geven als de ander niet gedaan wordt, je zou eens als je vermoed dat ze wormen heeft wat mest van de pony kunnen pakken, open maken en kijken of je iets van hele dunne kleine rode draadjes ziet (dat duidt op bloedwormen) of witte vierkantjes (lintworm) ed. Dan heb je iets concreets om de eigenaar te laten zien zonder dat je iets doet waar hij het niet mee eens zou zijn.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 21:58

hee hee! bedankt weer voor jullie reacties, morgen ga ik eventjes bellen naar de kliniek om te vragen voor mestonderzoek
(wel jammer want ik heb net een jaar recept gekocht voor mijn paard, net onder het nieuwe regelement door ;) )

@ gohya, we hebben ong. 1.5/2 hec. land dus ze staan vaak op verschillende weides, als ze na een week naar een andere weide gaan, mesten we.

@ juliomarniner: de eigenaar, ookwel mijn opaa, is opgegroeid met paarden en heeft al zo'n 40 jaar paarden die de zorg kregen die ze nodig hebben. Dat hij nog een beetje van de oude garde is, geef ik graag toe. Maar dan spring ik in het plaatje en neem op eigen kosten de pony mee naar dierenarts. (de pony was mijn leerpony dus die staat nog in de top *D )
Sinds 1.5/ 2 jaar rij ik ong niet meer op de pony, dus dat ze wat magerder eruit ziet kan ook komen door afname van haar spieren!

@ LecyTinker: Dus het kan gevaarlijk zijn om de pony te ontwormen? Ze is van nature niet koliekerig, maar als ze door mij een koliek aanval krijgt, zou ik verschrikkelijk vinden.. Toch maar even een onderzoek laten doen.. Maar dat kan geen kwaad als ik van allebei wat mest mee neem bij elkaar? dat vond ik wel een goede:D Bedankt voor de tip!

LecyTinker

Re: 1 paard wel ontwormen en de andere (haast) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:09

TS, als ze bijvoorbeeld veel wormen zou hebben en die sterven allemaal tegelijk, dan zouden die een blokkade in haar darmen kunnen veroorzaken en dus koliek geven. Nou hoef je je hier niet gelijk zorgen om te maken, maar het komt wel eens voor.
Probeer wel zo vers mogelijk poep te pakken, des te beter ze het kunnen onderzoeken.
Het heeft natuurlijk alleen zin om van allebei te pakken als je dan uiteindelijk na aantonen van wormen ze ook allebei mag ontwormen.
En wormbesmetting kan tot 3 jaar in een land blijven zitten. Dus als je de drollen niet van je land haald, dan kan je wel van weide verwisselen, maar zodra de weide besmet is maakt het kwa besmettingsgevaar niets meer uit.

KayaKais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:31

Het kan geen kwaad als je de pony niet ontwormt, het enige is dat het paard zijn gedrag kan veranderen. Als het paard wel last van wormen heeft, kan hij zich slecht in zijn vel voelen !

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:34

KayaKais schreef:
Het kan geen kwaad als je de pony niet ontwormt, het enige is dat het paard zijn gedrag kan veranderen. Als het paard wel last van wormen heeft, kan hij zich slecht in zijn vel voelen !

Wat een onzin..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:38

H_Nalanta schreef:
KayaKais schreef:

Wat een onzin..

Ja, ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Een paard dat langdurig wormen heeft kan wel degelijk langdure schade oplopen.
Maar dit is even niet het doel van dit topic en naar aanleiding van de leeftijd en het aantal geposte berichten van de plaatser, denk ik dat we hier niet heel fanathiek op in hoeven te gaan, behalve te zeggen dat we het er niet geheel mee eens zijn. ;)