Aantal vragen over kleinschalige stal beginnen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Re: Aantal vragen over kleinschalige stal beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:21

Het is op bosgrond, er mag absoluut niet meer worden gebouwd als dat er nu staat, ook geen schuilstallen of i.d. Dit is wel een tegenvaller, dit betekend dat ik hoe dan ook nooit een leuk bedrag er uit kan halen. Ik ga winst maken, maar dit zal hooguit rond de € 300 euro per maand zijn, dit word gewoon op de rekening bewaard voor ongevallen (dingen kapot etcl) en misschien na een jaar heb je een leuk bedrag gespaard en loopt het allemaal lekker en wil ik gewoon een eigen paard neer gaan zetten. Op die manier kan ik met de verhuurde stallen mijn eigen paard financieren, dan doe je het toch ergens voor! Voor de rest vind mijn moeder de locatie helemaal geweldig, het op bos grond, er zit een tuinhuisje bij met vijver waar je in de weekenden in kan logeren, de stallen zijn heel gezellig, er ligt een moestuin aan waar je mee kan hobbyen. Ze is gewoon gek op het "boerderij leven" en wij wonen zelf in een rijtjes huis, dus dat ze een stok grond tot haar beschikking heeft waar ze wat diertjes neer kan zetten en kan rommelen alleen vind ze al super, ze zou daar zelfs voor willen betalen!

Voor de rest heb ik alles tot in de puntjes onderzocht (wil in een korte tijd hoor) en moet het echt te doen zijn. Wij betalen maar 1750 per jaar voor alles behalve stroom en water (hier maak ik me niet heel druk om) In de winter zul je meer stroom moeten gebruiken, en extra hooi geven. In de zomer weer minder hooi en stroom en wat extra water...dit compenseerd redelijk. Ik krijg het start bedrag van mijn vader, die ik vervolgens maandelijks terug zal betalen, dit word ong. 150 euro per maand, ook moet ik natuurlijk een extra € 150 euro apart houden per maand om het geld van het jaar dr op in 1x kunnen te betalen, voor de rest reken ik (heel ruim!) € 100 euro voor stroom en water per maand, maar dit is echt een gok. Dan zit je al op de € 400, best een redelijk bedrag! Voor de rest helpen wij al een hele tijd een boer mee op zijn boederij (paarden buiten zetten,voeren,mesten etc.) en leasde mijn moeder in ruil hiervoor een paard. Deze boer haalt zelf hooi van zijn wei en verkoopt dit ook, en koopt altijd hele grote aantallen van vlas in, we hebben met hem kunnen regelen dat wij nu indien wij blijven helpen daar, gratis hooi en vlas mee mogen nemen voor 4 pension paarden...dit scheelt natuurlijk veel in de onkosten. Dan hoef ik me alleen nog druk te maken om brok, maar dat kost nog wel het minste van alles. Als ik 4 stallen zou verhuren voor € 175 euro per maand (200 vond ik toch te prijzig na wat onderzoek) verdien ik € 700 euro per maand, dan kijk je dus tegen ongeveer € 200-300 euro winst per maand aan. Dat is een beetje hoe ik het inschat.

Na een jaar is het geld aan mijn vader terug betaald, dan valt er €150 euro per maand weg, ook zullen wij dan hopelijk ondertussen wat geld hebben kunnen sparen, en zou ik er een eigen paard neer kunnen zetten.

Voor de rest heb ik al een adv. neer gezet gewoon ook om te kijken wat er zou gebeuren, en er zijn al 2 telefoontjes en een stuk of 5 mailtjes binnen gekomen, en dat terwijl de stal pas in januari beschikbaar is, en de adv. er pas vanaf gister op staat. Dus ik zie het opzich positief in.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:32

Hoi,

Ik ben vorig jaar een soortgelijke kleine stal begonnen, als je vragen hebt e.d. mag je me een pbtje sturen! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:46

Klinkt goed hoor !

Het is natuurlijk wel aardig wat werk , als je moeder weg zou vallen qua werk en je geen gratis hooi / vlas meer zou krijgen , is het dan ook nog haalbaar ? Daar zou ik wel rekening mee houden namelijk.

Wij hebben hier 2 ponies in de gehuurde wei achter het huis staan en zijn qua kosten al 150 euro in de maand kwijt , en dan hebben we nog niet eens een bak en is de bouw van de nieuwe stal (bij ons in de tuin) er niet eens bij gerekend.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:48

Moos99 schreef:
De stal komt in de regio Noord-Brabant, Bakel.
Ik betaal de huur voor een jaar, deze begint in januari.
Ik probeer dan ook vanaf januari de stallen vol te hebben, hoe makkelijk dit word weet ik dus nog niet.
Alle stalling in omgeving liggen ook tussen de 200-300 euro.

mwah vind het niet zo gunstig geprijsd met pondje bij Brakel overvaren en je staat aan de overkant voor 215 incl binnenbak.
Ander stal met 2 buitenbakken zijn 150 pony 180 paard

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:52

Brakel en Bakel ligt een flink eind uit elkaar tita, ik weet niet waar je het nu over hebt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:55

:o ja sorry ik las het verkeerd nog niet wakker

Citaat:
voor de rest reken ik (heel ruim!) € 100 euro voor stroom en water per maand

Persoonlijk vind ik dit een beetje aan de lage kant.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:48

Wat is de belangrijkste reden dat je er een pensionstal van wilt maken? Zit 'm dat in het geld of gaat het ook om de gezelligheid van stalgenoten of het verdelen van het werk?
Het gaat om een locatie die je gaat huren, dus alles wat je er aan verbetert doe je voor een ander. Bosgrond is meestal vrij zuur, je geeft aan dat de weide niet in topconditie is en met 4 paarden (plus de eventuele Shetlander) zit je eigenlijk al over de draagkracht van de wei heen (vuistregel is 0,5 ha per paard). Zelf hooien zit er dan ook vermoedelijk helemaal niet in. Om de wei in het voorjaar in goede conditie te krijgen schat ik dat een rondje bekalken vóór de winter nodig is, gevolgd door eventueel doorzaaien na de winter. Ik zou de grond even laten bemonsteren voor een goed bemestingsadvies (zit ook kalk en mineralenadvies bij in).
Voor zover ik weet gelden milieuregels voor het bedrijfsmatig houden van paarden. Om te voorkomen dat particulieren hele kuddes beginnen zonder dat de milieuwetgeving daar grip op heeft, wordt een kudde van 7 of meer paarden ook beschouwd als bedrijfsmatig. Dat betekent niet dat je met minder dan 7 paarden automatisch buiten de regels blijft, als je een pensionstal begint waar derden jou geld betalen voor de zorg voor hun paard, is dat een bedrijfsmatige activiteit en val je dus onder de milieuwetgeving.
Omdat het geheel altijd kleinschalig blijft, kun je misschien ook nog kijken naar een andere vorm. Wanneer je de locatie met meerdere mensen zou huren, zou de verantwoordelijkheid voor het geheel ook gedeeld worden. Dat betekent bijvoorbeeld dat als een stal leeg staat, dat een gedeelde kostenpost wordt. Een soort coöperatieve stalling. Ik weet niet of zoiets bestaat, maar mij lijkt het risico van de kosten van weidebeheer, hooi- en strokosten en één of meer ongewenst lege stallen te groot om onbezorgd van je plekje te kunnen genieten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:44

Toevallig weet dat er in omgeving Bakel al diverse pensionstallen zijn met royale binnenbak (70*25, overdekte longeer mogelijkheid etc )en die zitten maar iets boven die 200 euro van jou.. Rond de 230 en dan heb je dus wel al die binnen faciliteiten + mooie spuitplaats met onbeperkt warm water, gratis trailer stalling etc

Dus ik denk dat het vrij lastig gaat worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:56

@Studiemiep Hoe zit het bij de door jou genoemde/bedoelde stallingen met weidegang? Hoe lang per dag, zelf binnen/buiten zetten of wordt dat gedaan, etc? Misschien is dat iets waar TS zich op zou kunnen onderscheiden (en daardoor een andere doelgroep aanspreken).

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:23

Ik weet het uiteraard maar van 1 stalling en daar sta ik zelf, Paarden worden binnen en buiten gezet 6 dagen per week, op zondag moet je het zelf doen. Paarden staan per 2 in een ruime weide (dus geen paddock), paarden staan zo gemiddeld 4.5-5-5.5 uur buiten (afhankelijk van het weer..) de weidegang is extra en kost 25 euro.

Uitmesten mag je zelf doen maar kan ook voor je worden gedaan (kost 25 euro extra). Paarden staan allemaal in zeer droge schone stallen (ik laat mijn stal uitmesten)

AB Pony's vanaf 130 euro in de maand.

CD pony's vanaf 150 euro in de maand.

Paarden vanaf 210 euro in de maand.

Het gebruik van de accommodatie zit daarbij inbegrepen, evenals brok, kuilvoer, stro en ontworming

(uitmesten is dus + 25 euro en weidegang ook +25 euro).

Dus tis prima voor TS als ze een pensionstal wilt beginnen maar ik denk dat ze haar prijs al behoorlijk hoog moet zetten om zelf al uit de kosten te komen omdat de hooi/stro kosten zo hoog zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 17:15

N
studiemiep schreef:
Ik weet het uiteraard maar van 1 stalling en daar sta ik zelf, Paarden worden binnen en buiten gezet 6 dagen per week, op zondag moet je het zelf doen. Paarden staan per 2 in een ruime weide (dus geen paddock), paarden staan zo gemiddeld 4.5-5-5.5 uur buiten (afhankelijk van het weer..) de weidegang is extra en kost 25 euro.

Uitmesten mag je zelf doen maar kan ook voor je worden gedaan (kost 25 euro extra). Paarden staan allemaal in zeer droge schone stallen (ik laat mijn stal uitmesten)

AB Pony's vanaf 130 euro in de maand.

CD pony's vanaf 150 euro in de maand.

Paarden vanaf 210 euro in de maand.

Het gebruik van de accommodatie zit daarbij inbegrepen, evenals brok, kuilvoer, stro en ontworming

(uitmesten is dus + 25 euro en weidegang ook +25 euro).

Dus tis prima voor TS als ze een pensionstal wilt beginnen maar ik denk dat ze haar prijs al behoorlijk hoog moet zetten om zelf al uit de kosten te komen omdat de hooi/stro kosten zo hoog zijn.
.

In principe betaal je voor een paard dus 260 voor alles? Met wei en uitmesten dan? En dan nog gaan de paarden minder dan eeen halve dag naar buiten?

Zoals ik in vorige post zei, ik ben gezakt naar 175 pm. Daar komt bij dat er veel mensen zijn die graag op een kleine stal staan in eeen rustige omgeving waar niet teveel mensen rond lopen. Ook kunnen wij ons makkelijk op persoonlijke wensen richten, met 50 paarden is dit niet te doen. Voor iemand die lekker recreatie rijd en naar buiten wilt, met een pony die ze gewoon lekker de hele dag buiten willen hebben is dit fijner als een grote stal met alles erop en eraan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:22

Tuurlijk kun jij je prijs laag zetten, alleen ik denk dat het voor jou dan vrij lastig is om uit te kosten te komen vanwege de hoge stro en hooi prijzen, en ik neem aan dat jij wel uit te kosten wilt komen. En wat doe je met die mensen die heel veel stro en hooi gebruiken?

Bij ons op stal is het trouwens ook super rustig en hebben veel recreatie rijders en veel mensen die buitenritten maken (zal van het weekend eens tellen hoeveel paarden ze hebben staan).

Uitmesten gebeurd trouwens iedere dag behalve zondag (ik laat het doen omdat ik gene tijd ervoor heb, maar er zijn ook genoeg die het zelf doen en dat is ook prima te doen omdat we echt goede droge stallen hebben)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:42

studiemiep schreef:
Tuurlijk kun jij je prijs laag zetten, alleen ik denk dat het voor jou dan vrij lastig is om uit te kosten te komen vanwege de hoge stro en hooi prijzen, en ik neem aan dat jij wel uit te kosten wilt komen. En wat doe je met die mensen die heel veel stro en hooi gebruiken?

Bij ons op stal is het trouwens ook super rustig en hebben veel recreatie rijders en veel mensen die buitenritten maken (zal van het weekend eens tellen hoeveel paarden ze hebben staan).

Uitmesten gebeurd trouwens iedere dag behalve zondag (ik laat het doen omdat ik gene tijd ervoor heb, maar er zijn ook genoeg die het zelf doen en dat is ook prima te doen omdat we echt goede droge stallen hebben)

Zit jij ook in de omgeving van de TS dan? Want hier is echt overal weidegrond en staan op iedere straathoek paarden...Dat scheelt al een stuk in prijs.
Daarnaast geeft TS al aan waar ze vlas en hooi vandaan haalt, voorlopig heeft ze daar weinig kosten aan.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:54

ik zit denk ik 1 km van TS af dus dat vind ik persoonlijk wel een aardige referentie kader ;).

Ik wens TS ook heel veel succes maar tis toch ook leuk als TS er nog een beetje geld aan overhoud. Ik wil alleen maar met haar meedenken hoor. Heb er zelf geen na/voordeel bij wat TS wel/niet doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 17:57

Kijk overigens ook even goed naar het kosten-verhaal van elektriciteit en water , dat verbruik kan hoger liggen dan je denkt :=

Zeker in de zomer drinken ze zich soms scheel en stel je voor dat iedere eigenaar elk paard 2x per dag even lekker onder de kraan zet om op te frissen , of elke hoef 10 minuten onder stromend water wil hebben om de vochtbalans op peil te houden...dan tikt het metertje hard door :=

Denk ook aan mestafvoer en onderhoud van afrastering en grasmat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:33

Water kost ongeveer 1,40 per kubieke meter.
Een groot paard verbruikt maximaal 50 ltr per dag in een warme zomer.
Gemiddeld per dag per jaar 30 ltr per dag.
Dus ff rekenen over de water kosten per jaar.
5 paarden X 30 ltr X 365 dgn X 1,40 euro gedeeld door 1000 is 77 euro per jaar afgerond.
Elektriciteit voor een buiten stalletje, paar tientjes per jaar.
Dus de water en stroom kosten ? 100 tot 125 euro per jaar.

Dan de bodembedekking.
Stro geeft heel veel mest afvoer.
Elke kg stro die je koopt moet je ook weer kwijt raken.
Stro composteerd haast niet.
Dus 1 kg stro kopen en gebruiken is een kg stro mest met de paardenmest erboven op geteld.
Je moest eens weten hoe veel kubieke meter een grote stro baal is, als die eenmaal gebruikt is.
Van 5 paarden heb je binnen een paar weken een gigantische grote stromest berg op de mestplaats.
Afvoer van stromest door een compost handelaar is al gauw 6 tot 7 euro per kubieke meter.
Container op de wagen, kraantje, arbeids uren, het is duur stromest afvoeren.
Kan een vrachtwagen met container op je nieuwe plekje komen ??
Vlas is in aanschaf wat duurder, maar je hebt veel minder mest opslag doordat vlas heel snel composteerd.
Dus je kan een vlas mesthoop enkele jaren laten liggen.
Hooguit een keer per jaar een kraantje erbij die de mesthoop omgooit.

En om het stalstroolsel gecontroleerd te hebben moet je zelf gaan uitmesten en opstrooien.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:24

En hoe doe je dat met sleutels? Krijgt iedereen een sleutel en kunnen ze komen en gaan wanneer ze willen? Of is er altijd iemand aanwezig tot een bep. tijd. Is er iemand die bij de stallen woont?

Wat als er onderling ruzie komt. Praat uit ervaring. Sta je sterk genoeg in je schoenen om geen partij te kiezen.

Begrijp me niet verkeerd. Is voor mij ook een droom hoor als ik 300 per maand zou overhouden maar ben bang dat je dat niet red.

Hoe zit het met verzekering? Toen ik wat ging huren kon ik dus niet de loods enz verzekeren omdat ik niet de eigenaar ben. Ik kan alleen de spullen in de loods verzekeren. Dus niet de stallen zelf. Daar draait de eigenaar op, die kan het wel door verrekenen in de huurprijs.

Ben wel beniewd hoe alles verder gaat hou dit topic zeker in de gaten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 08:30

mhollander schreef:
En hoe doe je dat met sleutels? Krijgt iedereen een sleutel en kunnen ze komen en gaan wanneer ze willen? Of is er altijd iemand aanwezig tot een bep. tijd. Is er iemand die bij de stallen woont?

Wat als er onderling ruzie komt. Praat uit ervaring. Sta je sterk genoeg in je schoenen om geen partij te kiezen.

Begrijp me niet verkeerd. Is voor mij ook een droom hoor als ik 300 per maand zou overhouden maar ben bang dat je dat niet red.

Hoe zit het met verzekering? Toen ik wat ging huren kon ik dus niet de loods enz verzekeren omdat ik niet de eigenaar ben. Ik kan alleen de spullen in de loods verzekeren. Dus niet de stallen zelf. Daar draait de eigenaar op, die kan het wel door verrekenen in de huurprijs.

Ben wel beniewd hoe alles verder gaat hou dit topic zeker in de gaten.

Hoe het er nu voor staat, zal ik hooguit 3 huurders hebben, die mogen van mij de sleutel allemaal hebben.

Over de onderling ruzie, mijn doel is echt om er een gezellige stal van te maken, natuurlijk voorkom je ruzies of stallen nooit, maar ik probeer ook een beetje mensen te kiezen waar ik een goed gevoel bij krijg! Momenteel ligt de interesse aardig hoog, dus de kans dat ik kan gaan "selecteren" is er wel.

Met de staleigenaar word afgesproken dat wanneer er iets kleins kapot gaat dit onze verantwoordelijkheid geheel is, indien er iets gebeurd zoals stroom of water compleet kapot, zijn deze kosten voor de eigenaar.

Voor de rest zal in het huur contract met pension klanten komen te staan dat wij niet aansprakelijk zijn voor evt ziektes etc voor hun paard/pony mits het aantoonbaar is dat dit komt door opzet of grove nalatigheid van de stal. Hetzelfde geld voor wanneer een pension klant iets kapot maakt.

zuzuJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:35

even over de waterkosten....

ik heb een eigen wei en vorig jaar betaalde ik voor 1 tinker en 1 shetlander , die ik nooit was en weinig afspuit in de zomer al 8 euro per maand voor het water

dus 12 x 8 euro = 96 euro per jaar

dus de berekening van 77 euro per jaar die ik even terug las , vind ik wel heel erg weinig dan!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:44

hee hoi,ik ben ook een pensionstal begonnen,je mag als je wilt mij ook vragen stellen hoor via pb.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:48

Hoe ga je bv bak onderhoud doen? Heb je bv een traktor ? Hoe groot zijn je boxen?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:04

Jullie wonen niet bij die stallen. Dus er is niet altijd iemand aanwezig bij de paarden. Hoe houd je indringers dan buiten? Tegenwoordig wordt er overal makkelijk gestolen. Zeker als je bij een bos zit is het aantrekkelijk om als dief even te komen kijken of zelfs een paar paarden ongezien op de trailer te laden. Ik denk dat je de hele situatie een heel stuk romantiseert. Tegenwoordig is de concurrentie tussen pensionstallen moordend, ook in Oost-Brabant. Denk dat er weinig mensen zullen kiezen hun paarden ergens te stallen met een slechte buitenbak en alleen buitenstallen. Dat is de winter erg koud wanneer je nog niet even binnen kan staan. Hoe ga je dat met bevroren leidingen doen? Hoe krijgen de paarden dan water? Wie zet de paarden buiten en wie verzorgt de paarden wanneer je moeder ziek is en jij bij haar in het ziekenhuis zit? Je moeder is nu heel enthousiast, maar wat als ze het na een tijdje beu is om uit te mesten, paarden buiten te zetten etc.?
Laatst bijgewerkt door Ankie2011 op 22-10-11 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:05

Jammer dat Bakel te ver is voor me anders had je al een klant! Het klinkt allemaal superleuk en ontspannen, daar hou ik wel van!
Ik heb ooit iets gehoord van iemand (stalhouder) dat hij met een stankcirkel te maken had. Meer dan 5 (of was t 3, sorry ik weet het aantal echt niet exact meer) paarden houden is niet meer hobby-matig en moet aan bepaalde vergunningen voldoen. Deze stal lag wel in de bebouwde kom, maar ik zou er voor de zekerheid even naar informeren bij de gemeente Bakel.
Veel succes!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:10

Over de prijs zou ik niet zo inzitten als je een goede verzorging kan bieden. Ik kan voor €30,- meer ook 1km verder gaan staan en dan heb ik een goede buitenbak, binnenbak en stapmolen. Nu heb ik alleen een (niet zo'n goede) buitenbak, maar mijn paard wordt wel heel goed verzorgd en komt de hele dag op de wei.
Ik zou het wel echt een nadeel vinden dat er geen mensen bij wonen, maar dat is misschien wel op te lossen met goede sloten, camera etc.
Verder heb je genoeg opslag ruimte? Ik heb namelijk het idee dat als je ieder jaar op een prijsgunstig moment hooi en stro in kan slaan voor een flinke periode dat enorm scheelt in de kosten. En je zult ook iets nodig hebben om te bak te slepen. Is er een put voor grondwater? Zodat je goedkoop je bak en eventueel weide kunt sproeien?

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:23

Hoe zit het met toezicht: is er altijd iemand aanwezig, ook 's nachts?
1,5 hectare is wel weinig voor 4 paarden: dat hebben ze zo kaal gegeten dus je zult rekening moeten houden dat
er ook in de zomer goed bijgevoerd moet worden.