voor het voeren gaan rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWup

Re: voor het voeren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:10

ik rij zowiezo niet langer dan een half uur, paard is pas 6 week onder het zadel.
ging mij er ook om of het paard er geestelijk last van heeft,
misschien denk ik er wel te menselijk over :)
dat zodra het paard eenmaal bezig is niet in de gaten heeft dat het niet gegeten heeft,
routine wordt wel in een keer anders, weet niet of dat een goede combi is met net beleerd paard.
ik heb al wel een keer gelongeerd voor het eten.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:45

pearlie schreef:
Aniek2011 schreef:
Het zal idd geen kwaad kunnen. Maar zo heb ik laatst op bokt ook gelezen dat het niet erg schijnt te zijn om na het voeren te gaan rijden. Omdat een paard 'in het wild' dan met een volle maag niet zou kunnen vluchten voor een roofdier zonder daarna aan koliek te overlijden... Klonk mij wel logisch in de oren!

Is ook logisch, alleen in het wild eten paarden gras met veel minder voedingsstoffen en suikers dan het krachtvoer wat wij ze geven... daarom zal hooi niet zoveel kwaad kunnen maar een flinke portie bix wel. (oa suikerdip)

Inderdaad, in het wild eten ze geen anderhalve kilo brok in 10 minuten :') dus dan is het logisch dat ze gewoon kunnen vluchten als ze aan het grazen zijn. De standaard regel is 2 uur na het voeren pas weer rijden omdat een volle maag kan gaan draaien bij werk vlak na het voeren, dat kan dodelijk zijn. Voor het voeren kan best, meteen erna absoluut niet.

12sterre34

Re: voor het voeren gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:48

Edit: ik rij wel gewoon na een voerbeurt met alleen hooi, dat ligt lichter op de maag dan brok.