strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:15

Ik heb me laten informeren over rubben stalmatten omdat ik ook wil overstappen. Naar mijn idee is er wel degelijk verschil.

Speeltuinmatten:
- niet bestand tegen puntbelasting of het gewicht van een (groot) paard op langere termijn.

Bij echte stalmatten is er verschil in de soort mat. Er zijn vochtdoorlatende, die een open structuur hebben waardoor er, als je strooisel gebruikt dit er veelal in gaat zitten en daardoor bacteriëen e.d. de kans geeft om te vermeerderen. Er zijn matten waarbij wordt aangegeven dat ze vochtdoorlatend zijn maar waar de urine een half uur nodig heeft om er door heen te gaan. Daar zit je ook niet op te wachten. Infomeer daar goed naar! Er is heel veel kwaliteitsverschil. Ook goed kijken naar de 'noppen' aan de onderzijde. Vooral die op de hoeken zitten. Die zijn namelijk erg belangrijk aangezien ze daar als eerst gaan slijten doordat de druk daar het hoogst is. Zorg dus dat je een mat koopt die daar ook noppen heeft zitten.

Ik denk dat ik voor deze ga kiezen http://www.terburgbv.nl/documents/34.html ze zijn niet goedkoop maar naar mijn mening de beste keuze. Deze matten zijn niet in hun geheel vochtdoorlatend maar alleen op de openingen die op iedere 10 cm. zijn aangebracht. Het gaatje waar de urine meteen door wordt afgevoerd loopt naar beneden toe breder uit. Deze matten zijn makkelijk schoon te houden door de niet open structuur en ze hebben grote noppen aan de onderzijde die overal gelijk is op de mat.

Dan over 'oppotten' van een stal.
Is fijn als je dit kunt doen maar is niet voor iedereen weggelegd. Zeker niet als je in je uppie na verloop van tijd de stal moet leeghalen. Is niet te doen, veel te zwaar werk! En daarbij moet je een stal hebben met een hoog dak. Zo'n oppotstalbodem kan wel 50 cm. hoog worden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:28

weet jij er prijzen van singasong?
zie het nergens staan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:40

mariska32 schreef:
zie het nergens staan.

Ja, ik heb inmiddels een prijsopgaaf gekregen. Zal hem even opzoeken.

49,50 euro per tegel. Ik hoefde geen bezorgkosten te betalen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:44

thanks.

ze zijn wel behoorlijk aan de prijs...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:58

mariska32 schreef:
thanks.

ze zijn wel behoorlijk aan de prijs...

Ja dat klopt. Ik verwacht dan ook een hele goeie kwaliteit! Tegels die tenminste 10 jr. mee moeten gaan. Heb hier trouwens een stuk tegel liggen en moet zeggen dat het er echt top uitziet.

Anoniem

Re: strooisel duurder... hoe besparen? Rubber matten iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:17

Mijn verzorgpaarden staan al 8 jaar op rubbermatten. En 1 hoek ligt ongeveer 1 bij 1 m wat zand. Waar ze hun eventuele behoefte op kunnen doen. Maar dat doen ze bijna nooit.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:28

Ik zou het je niet aanraden om op een dergelijke manier een paard te stallen. Mijn paard heeft ook zo gestaan op een pensionstal. Het wordt een vieze bende. Ook heb ik wel eens gehoord dat de rubberen tegels (omdat die dingen stroef zijn) blessures kunnen geven ivm verdraaien. Weet dit alleen niet uit eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:06

sjanie schreef:
Ik zou het je niet aanraden om op een dergelijke manier een paard te stallen. Mijn paard heeft ook zo gestaan op een pensionstal. Het wordt een vieze bende. Ook heb ik wel eens gehoord dat de rubberen tegels (omdat die dingen stroef zijn) blessures kunnen geven ivm verdraaien. Weet dit alleen niet uit eigen ervaring.

Tenzij ze zindelijk zijn :D En die van mij hebben nog nooit een blessure gehad door de rubbere matten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:18

Een van mij staat ook op rubbermatten, met voor de helft zaagsel.

Hier ook geen last van blessures, integendeel. Ze heeft veel minder last van stalbenen nu ze op rubber staat dan voorheen op beton. Ze gaat er alleen niet graag op liggen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:49

Kunnen rubbertegels ook op oneffen vloeren gebruikt worden? Die dus niet naar 1 plek aflopen maar een beetje golven?

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:52

mijn pony staat ook op rubber.
half rubber , half betontegels.( buitenstal)
ik stro soms bij met stro , en soms niets....( als we ene paar dgn niets doen ligt er meestal stro in , dan blijft ie bezig )

en het gaat altyd prima

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:04

Een bekende van mij gebruikt ze ook voor in de stallen, met daarover een haarplukje stro om kosten te besparen. De stank die achterblijft doordat de pies i.c.m. de poep tussen de matten en vloer kruipt (omdat het niet weg kan lopen), is niet te harden. Op dat soort zaken zou ik niet besparen. Goed voer en fatsoenlijke bodembedekking waar een paard ook nog prettig in ligt, is geen luxe!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 19-10-11 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:08

singasong schreef:
mariska32 schreef:
zie het nergens staan.

Ja, ik heb inmiddels een prijsopgaaf gekregen. Zal hem even opzoeken.

49,50 euro per tegel. Ik hoefde geen bezorgkosten te betalen.

Pff wat duur. Ik heb gemiddeld € 15 per m² betaald, dan mag het ook wat minder lang mee gaan. Pff hier loop je op leeg.

Vwb de hygiene en staltegels, dat valt en staat met hoe schoon je de stallen houdt en wellicht het belangrijkste hoeveel strooisel je gebruikt.
Ingeval van vochtdoorlatende matten je zult dan ook een afvoer moeten hebben anders wordt het wel vlug een vieze bende.
@Bramazole; met je eens. Voor mij zijn rubbermatten extra en dat het uiteindelijk bespaarde op strogebruik is een mooie bijkomstigheid maar was niet het uitgangspunt waarom ik alle stallen voorzien wilde hebben van rubber matten.

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:27

Hai,
Ik heb ook speeltuin tegels in mijn stal liggen,die bevallen erg goed.In een deel van de stal had ik tegels liggen zoals singasong wil gaan proberen(dacht dat het beter de urine door zou laten)maar die heb ik inmiddels(2 jaar later)al weer vervangen voor speeltuin tegels.Mijn toch wel rustige paard had ze zo kapot.
Ze brokkelde gewoon af.Ook vond ik ze in gebruik zeker niet beter dan speeltuintegels.Let er wel goed op dat de matten die je gaat nemen stroef zijn ,anders glijd je paard er op weg .

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:30

Ik heb ook stal tegels in mijn stallen liggen. Het is best een prijzige grap, maar je doet wel langer met je stro voorraad ;)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:18

ik heb ook stalmatten en in de zomermaanden gebruik ik helemaal geen stooisel in de stal, in de wintermaanden alleen achterin tot halverwege wat vlas. meestal gooi ik er 1 pak per week in en schep elke dag de drollen eruit en om de dag wat nat. na 1 week is het pak zo goed als op en dan gooi ik er een nieuwe in.

de matten zijn vochtdoorlatend, maar omdat wij niet echt een afvoer hebben moet je ze wel regelmatig uit je stal halen om ze af te spuiten en de drap eronder te verwijderen. het tast wel je stalwand aan als je onderin een ijzeren u profiel heb om de houten planken in te doen en na loop van tijd vreed het zich ook in de beton.

maar ik vind het super fijn, zou niet anders meer willen.
het enige nadeel is dat je ze 2 x per jaar euit moet halen om schoon temaken en dat is zwaar werk, en vies werk.

Mijn paard stond voorheen op gewoon beton met vlas erop toen gebruikte ik meestal 3 a 4 pakken om te beginnen en dan elke week 1 tot 1,5 pak erbij. En dan maakte ik me stal 1 en soms 2 keer per half jaar helemaal leeg, dus als je rekend scheelt het mij dus ongeveer 32 pakken vlas per jaar.

geen blesure gehad doordat ze op matten staat, eerst had ze nog weleens wondjes omdat ze shcraapt en dan op de beton ging liggen nu ligt ze dus op die matten en ligt ze niet meer op de kale grond.

ik heb matten van 1 bij 1 had eerst wel van die kleinere maar die schraapte ze er zo uit, deze liggen veel vaster in de stal

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:16

Je kunt ook je paard langer buiten laten lopen. Dan wordt de stal niet zo smerig.
Wat ook helpt is de stal elke dag 2x uit doen. Dan kunnen ze de mest niet uit mekaar lopen en dan gooi je ook veel minder vlas/zaagsel weg.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:41

cabochon1 schreef:
Hai,
Ik heb ook speeltuin tegels in mijn stal liggen,die bevallen erg goed.In een deel van de stal had ik tegels liggen zoals singasong wil gaan proberen(dacht dat het beter de urine door zou laten)maar die heb ik inmiddels(2 jaar later)al weer vervangen voor speeltuin tegels.Mijn toch wel rustige paard had ze zo kapot.
Ze brokkelde gewoon af.Ook vond ik ze in gebruik zeker niet beter dan speeltuintegels.Let er wel goed op dat de matten die je gaat nemen stroef zijn ,anders glijd je paard er op weg .

En heb je geen nieuwe tegels gekregen?? Volgens mij heb je 10 jr. garantie op deze tegels?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 10:40

Scum schreef:
Je kunt ook je paard langer buiten laten lopen. Dan wordt de stal niet zo smerig.
Wat ook helpt is de stal elke dag 2x uit doen. Dan kunnen ze de mest niet uit mekaar lopen en dan gooi je ook veel minder vlas/zaagsel weg.

Ben het eerste helemaal met je eens. Is nog beter voor de paarden ook :D

Tweede is mogelijk als je 1 of 2 stalletjes moet mesten, maar anders heb je een dagtaak aan keutels vangen.
Bij mij staan de paarden maxmaal zo'n 12 uur op stal (alleen 's nachts). Meestal heb ik dan 4 tot 5 bulten mest. Als je dagelijks mest, dan kun je de stallen best netjes houden. Bij paarden die wat vlugger nat zijn, wil ik nog wel eens een pak vlas in de stal erbij gooien. Zo blijven ze ook mooi droog.

Ik ben bang dat wanneer je geen strooisel gebruikt in combinatie met rubberen matten dat rotstraal op de loer ligt. En hiervan heb ik nooit last. Nog wel eens als nieuwe pensionpaarden komen, maar na een tijdje/behandeling is het weg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:29

CoRiNa1983 schreef:
de matten zijn vochtdoorlatend, maar omdat wij niet echt een afvoer hebben moet je ze wel regelmatig uit je stal halen om ze af te spuiten en de drap eronder te verwijderen. het tast wel je stalwand aan als je onderin een ijzeren u profiel heb om de houten planken in te doen en na loop van tijd vreed het zich ook in de beton.

Zo doe ik het ook. Ik zet elke week de matten waar haar plasplek is schuin en laat ze uitlekken. 1x per maand spuit ik ze schoon (9-12 tegels). 1x per jaar gaat alles eruit en spuit ik schoon.

Onder de tegels waar haar plasplek is, blijft altijd wel wat urine staan en als het flink regent, komt de regen naar binnen zetten, dus extra vocht. Voor het behoud van je tegels en om de rottende stank van urine tegen te gaan, is het wel van belang regelmatig het vocht onder de tegels op de laten nemen door vlas/zaagsel.
Gelukkig heeft mijn stal wel iets afschot, dus de achterste rand heb ik vrij gehouden, zodat ik doordeweeks evt. erg nat zaagsel kan wegscheppen.

Het is een flinke klus elke week, maar goed, ze heeft nu iig minder last van haar luchtwegen.

Ik las ook nog iemand die iets zei over rotstraal en rubber matten. Ik denk dat je eerder last hebt van rotstraal als je op stro (of andere bodembedekking) staat, omdat je dan rechtstreeks in de vochtige/natte plekken staat waar lekker bacteriën in gaan broeien. Door het rubber zakt het vocht heel snel weg, dus trekt de urine ook niet in de hoeven. Rubber broeit ook niet, dus ik denk dat het heel erg meevalt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:22

[quote="Jibbel

Ik las ook nog iemand die iets zei over rotstraal en rubber matten. Ik denk dat je eerder last hebt van rotstraal als je op stro (of andere bodembedekking) staat, omdat je dan rechtstreeks in de vochtige/natte plekken staat waar lekker bacteriën in gaan broeien. Door het rubber zakt het vocht heel snel weg, dus trekt de urine ook niet in de hoeven. Rubber broeit ook niet, dus ik denk dat het heel erg meevalt.[/quote]

Ik heb iets geschreven over rotstraal icm rubberen matten zonder strooisel. Even voor de duidelijkheid, stro sluit het beste van alle strooisel amoniak af, maar dat ter zijde. Ik lees en hoor regelmatig dat mensen juist geen strooisel icm rubber matten gebruiken en juist dat lijkt me niet goed. Ze staan dan altijd in hun mest maar ook in hun urine (vocht heeft de tijd nodig om weg te zakken).

Bij mij liggen de matten er nu ruim een jaar in en ik heb ze er nog nooit uitgehaald. Ze liggen goed op elkaar aangesloten dus er kan geen mest en rommel tussenkomen. De plas wordt opgenomen door het strooisel. Bij mij in de stal stinkt het echt niet hoor!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:33

Ik heb op een vakantie adresje op rubber gestaan. Vond het heerlijk je schept zo de mest uit de stal. Geen rommel om de stal. Zij spoten 4 keer per jaar de matten af. Dat is wel even een klusje maar het uitmesten was zo gepiept.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:44

Die matten hebben wij thuis ook, ze staan momenteel alleen al een jaar ergens anders..
Bij ons loopt de stal hol, dus in het midden bleef onder de matten alle urine liggen.
Denk dat het verstandigst is om een goede onderbodem te hebben, iets van zand of met een goed afvoer systeem (zoals die koeienstallen), daar de matten op en dan de helft van de bodembedekking.
Bespaarde bij mij een aardig aantal balen strooisel (deed 2 keer zo lang met een pallet..)

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:38

Heb zelf ook rubber matten met klein laagje stro. Gaat prima.

xxx

cabochon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:28

Ik ben eigenlijk niet met de tegels terug gegaan Singasong.Misschien had ik dat wel moeten doen,maar het is niet bij ons in de buurt en het waren maar 3 tegels die heb ik weer door de oude (speeltuintegels) vervangen.Eigenlijk had ik gehoopt dat ze beter doorlatend waren. Ik heb nl. een stal met een beton vloer met afvoergoten .Daarop liggen de tegels en dan nog stro als bedekking.