Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madamX schreef:16Eli schreef:Er is bekend dat ze allergische is voor foenegriek, dus dat mag er niet in zitten.
Als dat bekend is, wat zijn het dan voor prutsers in Utrecht als ze je nog steeds granen adviseren?
En als zij weten dat het paard allergisch is voor foenegriek, waarom vertellen ze je dan niet om welke stof het gaat in foenegriek? (bv vitexine, tricine, naringinine, quercetine, tricine-7-O-bèta-D-glucopyranoside, N,N-dicarbazyl, glycerol monopalmitaat, stearinezuur, beta-sitosteryl glucopyranoside, ethylalpha-D-glucopyranoside, D-3-O-methyl-chiroinositol, sucrose, gallinezuur, o-coumarinezuur, p-coumarinezuur, rutine, caffeïnezuur, diosgenine, trigonelline, ascorbinezuur, catechol, tanninezuur). Een aantal van genoemde stoffen zitten nl ook in granen.
pmarena schreef:Merk je het al na 2 dagen dan of iets werkt...?
Het is trouwens allergisch zonder nog een e erachter hè
Hij is blij. Hij is allergisch. Je zegt ook niet : hij is blije
DubbelDun schreef:@16Eli : als ze eerst op de stalling slecht hooi hadden zou dat ook de boosdoener kunnen zijn.
Vlak verder Soja ook niet uit; veel paarden kunnen daar ook niet tegen. Die van mij gaat er iig van aan de dunne.
Verder zit er wel verschil in de soort graan. Ik heb van haver altijd geleerd dat die het makkelijst te verteren is voor een paard.
Ik heb ook jaren Nature's best gevoerd, maar de verhouding suiker/zetmeel is nog best hoog. Iets waar ook veel paarden een probleem mee hebben.
pmarena schreef:Ik ben geen voorstander van niks bijvoeren.... je weet toch meestal niet wat er in je ruwvoer zit , dus voor de zekerheid is een complete maaltijd wel aan te raden zodat ze tenminste genoeg van de juiste stofjes binnenkrijgen.
Gewone biks of muesli daar zit vaak weer teveel rommel in of ze moeten er veels te veel van eten (aanbevolen hoeveelheid voor een pony bvb. als snel 1-2 kg terwijl het dier van meer dan een halfje al gaat stuiteren...) dus dat is ook niks.
Ik heb aardig wat goede merken geprobeerd en de koeken van Pavo bevielen goed , maar daar over hoor je toch nog best vaak dat paarden er niet zo goed op reageren. De VoerGezond-brokjes bevallen echt nog het beste. Lekker puur voer en ze hoeven er niet veel van te eten om toch aan hun aanbevolen hoeveelheid te komen. Zitten lekker in hun vel , niet te druk of te sloom , ideaal
DubbelDun schreef:Als je paarden toch iets wilt voeren zonder dat ze veel 'kracht' binnen krijgen kun je ook een een zak Fibra of een zak Safe & Sound proberen. Worden ze te mager dan voer je wat Luzerne + RiceBran bij (niet voor wedstrijdpaarden). Dat is op basis van olie en zit geen melasse of ander 'suiker' in.
16Eli schreef:pmarena schreef:Ik ben geen voorstander van niks bijvoeren.... je weet toch meestal niet wat er in je ruwvoer zit , dus voor de zekerheid is een complete maaltijd wel aan te raden zodat ze tenminste genoeg van de juiste stofjes binnenkrijgen.
Gewone biks of muesli daar zit vaak weer teveel rommel in of ze moeten er veels te veel van eten (aanbevolen hoeveelheid voor een pony bvb. als snel 1-2 kg terwijl het dier van meer dan een halfje al gaat stuiteren...) dus dat is ook niks.
Ik heb aardig wat goede merken geprobeerd en de koeken van Pavo bevielen goed , maar daar over hoor je toch nog best vaak dat paarden er niet zo goed op reageren. De VoerGezond-brokjes bevallen echt nog het beste. Lekker puur voer en ze hoeven er niet veel van te eten om toch aan hun aanbevolen hoeveelheid te komen. Zitten lekker in hun vel , niet te druk of te sloom , ideaal
Je had het inderdaad eerder over voergezond. Heb ook even op de site gekeken.
Dat is inderdaad ook een ideeBedankt. Welke voer jij van voergezond?