Paard Allergische voor biks

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:51

@russel: het mag wat mij betreft wel wat milder tov Lusitana! Ze denkt alleen maar mee, net als jij!

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:48

madamX schreef:
16Eli schreef:
Er is bekend dat ze allergische is voor foenegriek, dus dat mag er niet in zitten.

Als dat bekend is, wat zijn het dan voor prutsers in Utrecht als ze je nog steeds granen adviseren?
En als zij weten dat het paard allergisch is voor foenegriek, waarom vertellen ze je dan niet om welke stof het gaat in foenegriek? (bv vitexine, tricine, naringinine, quercetine, tricine-7-O-bèta-D-glucopyranoside, N,N-dicarbazyl, glycerol monopalmitaat, stearinezuur, beta-sitosteryl glucopyranoside, ethylalpha-D-glucopyranoside, D-3-O-methyl-chiroinositol, sucrose, gallinezuur, o-coumarinezuur, p-coumarinezuur, rutine, caffeïnezuur, diosgenine, trigonelline, ascorbinezuur, catechol, tanninezuur). Een aantal van genoemde stoffen zitten nl ook in granen.

Dat over Foenegriek is bij de vorige eigenaar boven gekomen. Ze heeft dus nu weer iets nieuws. De DA waar ze komt is nog dezelfde als van de vorige eigenaar en die zal het dus wel weten. In Utrecht is er alleen uitgekomen dat ze waarschijnlijk allergische is voor een eiwit, maar dat er zo enorm veel soorten zijn. Dus dat ik verschillende soorten voer moest proberen. (het vervelende is dat mijn moeder steeds de DA en de kliniek hierover gesproken heeft, daardoor weet ik niet precies wat er gezegd is. Dit omdat ik vlak voordat ze naar de kliniek moest een ongeluk heb gehad). Ik weet niet of ze precies zouden kunnen onderzoeken waarvoor ze allergische is. Ik weet wel dat het bloed naar Engeland is gestuurd en dat het goed was..

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:49

Sammyoo schreef:
Eli, ik overweeg om op Marstall over te stappen. Ik hoor daar goede dingen over. Daar zou je voor jouw paard ook naar kunnen kijken.

Bedankt, dat merk ken ik niet.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:50

russel schreef:
Ik heb ook subli zonder gevoerd, ik vond het mat voer en na een aantal paar weken een heel mat en levenslustigloos paard. Misschien bij jouw paard juist niet..

Ja dat zal ik moeten ondervinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:26

Ik heb een tijdje de brokken van Healthy Herbs gevoerd en ik vond mijn oudje verdacht soepel, hij lust het niet graag omdat het niet is bewerkt, maar ik deed er een appel bij zodat hij vanzelf begon te eten. Mijn ervaring met het voer was erg positief, het is wel een stuk duurder dan je gewend bent, maar als je paard er baat bij heeft. Een goede basis van ruwvoer is toch het belangrijkste, de brokken is er bij...ik deed dan halverwege de winter vaak ook nog even een vitamineboost van een paar dagen.

Ik denk dat je daar meer aan hebt.

16Eli

Re: Paard Allergische voor biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 12:30

Ze heeft tot nu toe niet allergische gereageerd, heb het 2 dagen Subli Zonder geprobeerd. Denk dat ik maandag een zak koop. Ze krijgt nu van de DA een vitamine en mineralen poeder. Dat krijgt ze nu elke dag al 1,5 week. Tot nu toe merk ik nog niet veel verschil.
Misschien ook omdat ze bij ons op de manege erg slecht hooi hadden, maar we hebben nu eigen hooi :) Dus hoop dat ze dan weer wat meer pit krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:25

Merk je het al na 2 dagen dan of iets werkt...?

Het is trouwens allergisch zonder nog een e erachter hè ;)
Hij is blij. Hij is allergisch. Je zegt ook niet : hij is blije :P

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:33

pmarena schreef:
Merk je het al na 2 dagen dan of iets werkt...?

Het is trouwens allergisch zonder nog een e erachter hè ;)
Hij is blij. Hij is allergisch. Je zegt ook niet : hij is blije :P

Bedankt voor de verbetering :p
Als ze biks heeft gehad zie je al bultjes na een paar uur..
Vandaar dat ik denk dat je na twee dagen wel kan zien of ze er allergisch op reageert of niet. (ze heeft het 4x gehad)
Ik had ook niet zoveel (had bij iemand een beetje gehaald om te proberen), dus vandaar dat ik nu toch een zak ga halen en dan moet ik ervaren of het zo blijft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:22

@16Eli : als ze eerst op de stalling slecht hooi hadden zou dat ook de boosdoener kunnen zijn.
Vlak verder Soja ook niet uit; veel paarden kunnen daar ook niet tegen. Die van mij gaat er iig van aan de dunne.
Verder zit er wel verschil in de soort graan. Ik heb van haver altijd geleerd dat die het makkelijst te verteren is voor een paard.
Ik heb ook jaren Nature's best gevoerd, maar de verhouding suiker/zetmeel is nog best hoog. Iets waar ook veel paarden een probleem mee hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:54

Dat is dan wel weer mooi dat je het zo snel ziet , eigenlijk ideaal , als er dan iets mis , dan maar beter zo ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:02

Als een paard al allergisch is/was op een bepaald middel, zal het bij een volgende dosis daarvan snel allergisch reageren.

De meeste voedsel allergien openbaren zich vrijwel direct, tot enkele uren na inname, en ze hebben er niet veel voor nodig voordat het zichtbaar is.
Anders heb je eerder te maken met een voedsel intolerantie, waarbij het immuun systeem niet is betrokken. Dan kan na 24-48 uur de verschijnselen optreden en moet het paard er veel van, of het herhaaldelijk, innemen wil je wat gaan zien.
Maar twee dagen is dus in beide gevallen voldoende om te zien of het paard goed reageert.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:07

oplossing: geef gewoon geen biks meer

paarden kunnen zonder biks
mijn paard krijgt ook geen biks en ze leeft nog steeds

(biks is fastfood)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:01

Mijn pony krijgt ook van van alles bultjes. We hebben hem supervaak laten testen en daar kwam wel uit dat hij allergisch was, maar ze konden er niet achter komen waarvoor. Hij heeft er ook geen last van verder, dus zijn we maar gestopt met zoeken naar de oorzaak. Een paar jaar later werd hij hoefbevangen en is zijn voer veranderd. Van kuil ging hij over op droog hooi en van bix over op bietenpulp en nog iets later op safe&sound (beiden van dodson&horrell), ofwel hij kreeg voer zonder melassen, en viel heel veel af, met als gevolg dat de bultjes weg gingen.. Nu eet hij het niet meer en krijgt daarom weer bix en ipv hooi krijgt hij nu weer voordroog. Hij heeft wel een paar bultjes, maar hij is nu wel beter op gewicht te houden. Het gaat hier wel om hele kleine hoeveelheden krachtvoer (klein handje), omdat ik het voor de rest wel met de reactie hierboven eens ben; een paard hoeft geen krachtvoer. Pony krijgt het ook alleen voor het idee, omdat hij anders de enige is die niets krijgt.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar dit is mijn ervaring :) bij mij lijkt het een combi van overgewicht&melasse. Dus misschien als je voer hebt zonder melasse, wat hierboven ook wordt gezegd, dat het over gaat..

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:47

DubbelDun schreef:
@16Eli : als ze eerst op de stalling slecht hooi hadden zou dat ook de boosdoener kunnen zijn.
Vlak verder Soja ook niet uit; veel paarden kunnen daar ook niet tegen. Die van mij gaat er iig van aan de dunne.
Verder zit er wel verschil in de soort graan. Ik heb van haver altijd geleerd dat die het makkelijst te verteren is voor een paard.
Ik heb ook jaren Nature's best gevoerd, maar de verhouding suiker/zetmeel is nog best hoog. Iets waar ook veel paarden een probleem mee hebben.

Over het hooi zeiden inderdaad wel meer mensen, maar inmiddels kampen we er al 3 maanden mee..
Eerst hadden ze wel mooi hooi, maar sinds half september niet meer. Daarom denk ik niet dat het aan het hooi ligt.
Ook is ze ervoor naar Utrecht geweest en daar hebben ze wel net hooi/kuil. Op de een andere stal waar ik een poosje heb gestaan i.v.m. studie hadden ze ook mooi hooi, maar ook bultjes.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 08:52

Over geen biks voeren ben ik het mee eens. Maar dan krijgt ze als enige geen biks op een grote stal.
Op het moment krijgt ze nu een wortel als alle andere biks krijgen.
Alleen ik merk dat ze toch tekort komt, ze begint hout te knagen en ze is vrij sloom.
Nu hebben we sinds een paar dagen eigen hooi en ik hoop dat ze dan vooruit gaat.
Daarnaast krijgt ze (aanbevolen door de DA) een vitamine en mineralen poeder om haar weerstand wat omhoog te halen. Dit moet ze nu nog een week, maar vind haar nog steeds slomer dan eerst..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:11

Ik ben geen voorstander van niks bijvoeren.... je weet toch meestal niet wat er in je ruwvoer zit , dus voor de zekerheid is een complete maaltijd wel aan te raden zodat ze tenminste genoeg van de juiste stofjes binnenkrijgen.

Gewone biks of muesli daar zit vaak weer teveel rommel in of ze moeten er veels te veel van eten (aanbevolen hoeveelheid voor een pony bvb. als snel 1-2 kg terwijl het dier van meer dan een halfje al gaat stuiteren...) dus dat is ook niks.

Ik heb aardig wat goede merken geprobeerd en de koeken van Pavo bevielen goed , maar daar over hoor je toch nog best vaak dat paarden er niet zo goed op reageren. De VoerGezond-brokjes bevallen echt nog het beste. Lekker puur voer en ze hoeven er niet veel van te eten om toch aan hun aanbevolen hoeveelheid te komen. Zitten lekker in hun vel , niet te druk of te sloom , ideaal :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:16

pmarena schreef:
Ik ben geen voorstander van niks bijvoeren.... je weet toch meestal niet wat er in je ruwvoer zit , dus voor de zekerheid is een complete maaltijd wel aan te raden zodat ze tenminste genoeg van de juiste stofjes binnenkrijgen.

Gewone biks of muesli daar zit vaak weer teveel rommel in of ze moeten er veels te veel van eten (aanbevolen hoeveelheid voor een pony bvb. als snel 1-2 kg terwijl het dier van meer dan een halfje al gaat stuiteren...) dus dat is ook niks.

Ik heb aardig wat goede merken geprobeerd en de koeken van Pavo bevielen goed , maar daar over hoor je toch nog best vaak dat paarden er niet zo goed op reageren. De VoerGezond-brokjes bevallen echt nog het beste. Lekker puur voer en ze hoeven er niet veel van te eten om toch aan hun aanbevolen hoeveelheid te komen. Zitten lekker in hun vel , niet te druk of te sloom , ideaal :)

Je had het inderdaad eerder over voergezond. Heb ook even op de site gekeken.
Dat is inderdaad ook een idee :) Bedankt. Welke voer jij van voergezond?
Laatst bijgewerkt door 16Eli op 17-10-11 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:18

Als je paarden toch iets wilt voeren zonder dat ze veel 'kracht' binnen krijgen kun je ook een een zak Fibra of een zak Safe & Sound proberen. Worden ze te mager dan voer je wat Luzerne + RiceBran bij (niet voor wedstrijdpaarden). Dat is op basis van olie en zit geen melasse of ander 'suiker' in.

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:19

DubbelDun schreef:
Als je paarden toch iets wilt voeren zonder dat ze veel 'kracht' binnen krijgen kun je ook een een zak Fibra of een zak Safe & Sound proberen. Worden ze te mager dan voer je wat Luzerne + RiceBran bij (niet voor wedstrijdpaarden). Dat is op basis van olie en zit geen melasse of ander 'suiker' in.

Oke bedankt, dat kende ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:21

Alles is in NL te krijgen op de RiceBran na, die laat ik uit Duitsland komen (Reiskleie), al zit er ook wel een vertegenwoordiger in NL, maar verzending was ook niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:29

Hebben jullie dan iets voor een paard dat niet tegen weidehooi en gras kan, dus dus overjarig graszaadhooi krijgt en geen brok, omdat daar ook weer te veel suiker en eiwit in zit???Ben bang dat het dier gratenmager gaat worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:36

@russel: alles goed op gebitgebied??
Heb je al eens Luzerne + RiceBran geprobeerd??
De echte Luzerne (van Hugho) heeft geen toevoegingen en je hebt ze in grof en in fijn.
De grove is ong 4 cm en de fijne is echt fijn en kun je best ook iets nat maken.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 17-10-11 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:42

IK heb een keer een zak van subli gekocht en helaas vonden ze het niet lekker, tussen het hooi, pikte ze alles er rondom tussen uit. Smaakt die van hugo anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:44

16Eli schreef:
pmarena schreef:

Je had het inderdaad eerder over voergezond. Heb ook even op de site gekeken.
Dat is inderdaad ook een idee :) Bedankt. Welke voer jij van voergezond?

Gewoon de basisbrok :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:44

@russel: Ik heb het niet zelf geproefd :D maar het is gewoon puur luzerne zonder iets erbij.