vind het een erg strak schema en vindt ook de tijd die hij mag "werken" lang. Meestal is het 10 minuten of een kwartiertje
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-11 15:20
_Esther_87_ schreef:
Balen dat je zo weinig reactie krijgt zeg...Je mag zelf de kliniek niet bellen zeker?
Dat denk ik niet, daarnaast vind ik het ongepast om zelf te doen. Immers, de kosten zijn ook voor de manege dus de keus blijft aan hun in hoeverre ze de kliniek erbij betrekken.
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-11 15:21
Arizona schreef:
Jammer dat de manege niet meewerkt. Heeft het paard al eens eerder een peesblessure aan hetzelfde been gehad?
Hij heeft nog nooit iets gehad. Beestje is nu 12 jaar oud en naar mijn weten geen dag kreupel geweest. Hij heeft eens een weekje een lichte hoefzweer gehad en een lichte koliekaanval, maar dat is voor zover ik weet het enige.
Pffoee Jolien, dat klinkt niet best! Vind het schema wat je hebt mee gekregen ook aan de pittige kant, maar heb verder geen ervaring met peesblessures dus vind mij zelf ook niet in de gelegenheid daar te over oordelen.
Koelen kan in mijn ogen echt he-le-maal geen kwaad. Koelen remt de ontstekingsreactie. Ook wordt bij langdurig koelen de doorbloeding gestimuleerd waardoor afvalstoffen 'makkelijker' het lichaam kunnen 'verlaten' dus gewoon mee doorgaan hoor!
Verder vind ik de reactie van de manege teleurstellend, zo ken ik ze helemaal niet. Wat betreft ermee lopen terwijl die nu kreupelt: ik zou het zelf persoonlijk niet doen. Kreupelen is een teken van pijn en pijn is een teken van een ontsteking o.i.d. Tevens kan een paard ergens anders in zijn lichaam de boel gaan compenseren om maar onder die pijn uit te komen, waardoor die de rest van zijn lichaam extra kan gaan belasten. Maargoed, nogmaals, ik ben geen DA en ben dan ook van mening dat alleen een DA jou het juiste advies mee kan geven.
Verder ken ik wel genoeg paarden welke bij een peesblessure lekker een half jaar of een jaar het land op gaan om te herstellen, dus misschien is hem in de paddock doen niet zo'n slecht idee. Ik weet welke grote paddock jij bedoelt en daar kan die echt wel mooie daagjes vol maken hoor! Je zou bijna zeggen: gooi hem er lekker hele dagen in, kwak er hooi bij en laat hem herstellen. (maar nogmaals: overleg met een DA is een pré! Ga niet uit van wat wij zomaar tegen jou zeggen).
Meid, probeer nog eens een serieus gesprek aan te gaan! Voor hetzelfde geld hebben ze het er nu enorm druk met weet ik wat en reageren ze daarom zou lauwtjes, maar de stalmanager kennende (en ze is zelf ook paraveterinair afgestudeerd) staat ze daar echt wel open voor! Kom op, niet opgeven!
Thanks Dymphke:) Het valt mij eerlijk gezegd ook erg tegen van de manege, ik had deze reactie niet verwacht. Ik weet niet goed wat ik nu moet. Ik laat hem vanavond in ieder geval even stilstaan zodat alles even weer kan bijkomen in z'n lijf en dan zien we morgen weer verder. Ik zou de DA wel willen bellen, maar zoals ik hiervoor al aangaf vind ik dat ongepast aangezien het niet om mijn paard èn mijn geld gaat.
Maar juist daarom misschien de taak om aan te geven bij de manege dat je je echt zorgen maakt. Gewoon vertellen wat je hier ook neerzet: hoe jij de situatie ziet betreft collin, dat je niet goed weet wat je nou moet doen (aan het schema houden terwijl Collin toch aangeeft dit niet aan te kunnen) etc. En daarbij misschien ook aangeven dat je echt niet als een zeur wilt overkomen, maar dat je je gewoon daadwerkelijk zorgen maakt.
Sadira
Geplaatst: 14-10-11 21:15
Pfoe, Jolien toch Wat erg dat het weer zo met Collin gaat zeg. Ik snap dat het het paard van de manege is en dat je daarom niet te veel buiten ze om wil doen, maar als ik jou was zou ik sowieso tenminste een keer proberen een goed gesprek met ze aan te knopen (desnoods bel je ze of je een afspraak met ze kan maken om even rustig te kletsen), en als ze daar niet voor open staan...ja, ik zou de dierenarts bellen. Gewoon om kort om advies te vragen als dat kan: zeggen dat je dat schema volgt en dat hij weer kreupel is gaan lopen, en wat je nu moet doen. De manege is misschien de eigenaar, maar jij bent degene hier die het beste overzicht heeft op de situatie, want jij bent er elke dag bij. Je kunt eventueel ook vragen aan de manege of die het goed vinden als je de dierenarts belt, omdat je je echt zorgen maakt en je een deskundige wil horen.
Heb je het overigens over *naam verwijderd*? Echt? Zo ken ik haar inderdaad echt niet. Ik hoop dat het hier gewoon om langs elkaar heen praten gaat, want jeetje, dit ben ik verder niet van ze gewend. Ik denk dat ze echt wel openstaat voor het horen van je mening hoor! Maar misschien is het zoals ik zei slim om even echt een afspraak te maken dat jullie er samen over praten, want anders kan het zijn dat ze er toch maar half met d'r aandacht bij zit. Druk mens
Ik hoop dat het goedkomt hoor! Niet opgeven, inderdaad. Collin is een superpaard, en ik ben blij dat hij jou heeft Goed te horen dat je er zoveel moeite in steekt. Hou ons op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door Martine op 15-10-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Naam verwijderd.
@ Eline: denk dat de manege ook een prima overzicht heeft over deze situatie. Hun staan er alleen denk ik iets anders in. Verder is het niet zo netjes om een naam te noemen (...) .
@ Eline: ik denk inderdaad dat ze wel prima weten waar het om gaat, zij zullen ook zien dat het niet goed gaat. En zo niet, dan horen ze het wel van mij. Maar ik wil morgen op stal even de stalmanager aanspreken en inderdaad eens vragen of we dit kunnen bespreken. Ik heb overigens expres ervoor gekozen om het over de stalmanager te hebben en niet zozeer de naam te noemen. Ik vind persoonlijk niet dat deze genoemd hoeven te worden;)
UPDATE: Gistermiddag belde de manege mij, dat ze zelf even naar Collin hebben gekeken en dat het zeer waarschijnlijk is dat hij last heeft van zijn hoeven. Deze waren namelijk helemaal afgesleten, niet onlogisch als je je bedenkt dat hij al 2,5 maand zonder ijzers op het harde loopt. Vanavond doe ik dus het stap- en drafwerk voor een keer in de bak en morgen krijgt hij weer ijzers onder. Daarna kijken we verder hoe we het schema weer oppakken.
We zullen het zien, maar we hebben goede hoop. Hij loopt op het zachte namelijk veel beter dan op het harde, dus dat kan een teken zijn dat zijn hoeven zeer doen. Daarnaast zullen de afgesleten hoeven ook niet echt bijdragen aan zijn "voetcomfort". De ijzers zullen dus hoe dan ook wel weer fijner voor hem zijn.
I'll keep you posted!
Jolien87
Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 09:00
Gisteravond heb ik met Collin in de dressuurbaan gereden en dat ging heel goed:D Heb eerst 10 minuten ingestapt. Vervolgens 5 keer 3 min. stap om 2 min. draf gereden (dus 25 minuten) afwisselend op beide handen en tot slot weer een paar minuten uitgestapt. Na die tijd was er niks aan de pees te voelen, geen warmte of zwelling dus een goed teken! Vandaag krijgt hij ijzers onder en de rest van de week mag ik uitwerken naar een uur in de bak. Volgende week zien we dan weer verder hoe en wat.
UPDATE: het gaat heel goed nu. Ik heb vandaag voor het eerst een uur met Collin 3 om 2 gereden en nadien was er niks te voelen aan de pees. Morgen doen we dit nog een keer en dan gaan we dinsdag verder met een nieuw schema.
Super om te lezen dat het nu de goede kant op gaat met Collin...
Ik ben momenteel ook met mijn paard op aan het bouwen vanuit een peesblessure (diverse gaatjes in de peesband van de diepe buiger). Ik heb haar laten behandelen met een bloedplaat transfusie... Echt een super behandeling. Na 6 weken waren de gaatjes dicht en moest ik weer beginnen met haar. Ik heb geen schema gekregen. De boodschap van mijn DA was goed naar het paard luisteren en daar het opbouwen aan aanpassen. Ik moest ook gaan draven, maar de eerste week heb ik alleen gestapt onder het zadel, de week erna een cowboy drafje en nu 4 weken later doen we weer normaal draven, maar niet langer dan 45 minuten buiten... In de bak max een half uur als deze goed erbij ligt...
Veel succes en geluk met Collin...
joyce B
Gisteravond weer voor het eerst licht dressuurwerk gedaan voor ruim een half uur. Dit ging best aardig, hij begint nu ook weer wat losser te komen:) met de pees gaat het super, afgezien van het bultje (wat op de scan bindweefsel bleek te zijn) en er zijn geen zwellingen Meer te voelen. Af en toe wordt hij nog wel iets warm, maar dat is niet alarmerend:)