Hoelang hooi bewaren en hoeveel kilo per dag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:14

loulou schreef:
4 kilo per dag? dat lijkt me erg weinig.

de hooinetten die ik elke dag voor mijn paard + shet vul zijn serieus zwaar, dat is echt veel meer dan 4 kilo. komt eerder in de buurt van het gewicht van een zak voer. en dat dan 2x per dag.

Hooinetten? Die ga ik sowieso niet ophangen, niet goed voor ze. Ja een paard+shet? Dit is voor een c-pony van 20 jaar..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:18

waarom zouden hooinetten niet goed zijn voor ze :?

ja ik snap dat jou pony minder nodig heeft dan een paard + shet, maar 4 kilo lijkt me erg weinig.

nu voer ik ook niet in kilo's, maar op zicht. ik neem aan dat je weet wat je pony nu krijgt? voer hem gewoon hetzelfde en kijk of je pony dikker of dunner wordt, dan kun je het daarop aanpassen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:21

loulou schreef:
waarom zouden hooinetten niet goed zijn voor ze :?

ja ik snap dat jou pony minder nodig heeft dan een paard + shet, maar 4 kilo lijkt me erg weinig.

nu voer ik ook niet in kilo's, maar op zicht. ik neem aan dat je weet wat je pony nu krijgt? voer hem gewoon hetzelfde en kijk of je pony dikker of dunner wordt, dan kun je het daarop aanpassen.

Omdat zaadjes van het hooi in de neus vallen als ze omhoog moeten eten en dat is niet goed... Wist ik ook helemaal niet, van de grond eten is het beste blijkbaar. Ik geef mijn pony op zicht. Mijn pony is zo ontzettend druk dat hij nu van de brok wordt afgehaald dus alleen nog gras en kuil heeft nu + stroo. Als ik zie dat hij dunner wordt krijgt hij gewoon meer. Het komt wel goed denk ik

Edit: en het paard kauwt op minder ruwvoer iedere keer dus ook niet bevorderlijk voor de tanden
Laatst bijgewerkt door Batlow op 11-10-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:24

xxMaxx schreef:
Omdat zaadjes van het hooi in de neus vallen als ze omhoog moeten eten en dat is niet goed... Wist ik ook helemaal niet, van de grond eten is het beste blijkbaar. Ik geef mijn pony op zicht. Mijn pony is zo ontzettend druk dat hij nu van de brok wordt afgehaald dus alleen nog gras en kuil heeft nu + stroo. Als ik zie dat hij dunner wordt krijgt hij gewoon meer. Het komt wel goed denk ik

ik bedoel ook geen gewone hooinetten voor in de trailer, maar slowfeeder hooinetten ;) die hangen niet hoog, dus er valt ook niks in hun neus.

Peerke_ schreef:
Mri schreef:
Tis maar net wat je wil, er is ergens wel een berekening (op basis van droge stof per kg lichaams gewicht) maar die weet ik niet.

Een paard heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van zijn lichaamsgewicht per dag aan ruwe voedingsstof nodig.
Dus een paard van 550 kilo zou tussen de 5,5 en 8 kilo hooi per dag nodig hebben, als hij alleen hooi zou krijgen.

Een paard wat op stro staat, eet ook altijd wel wat stro, dus dan kun je minderen :)

ik vraag me af op dit klopt.
ik heb grote pakken hooi (in plasic), stel dat die 300 kilo wegen. ik doe daar krap 2 weken mee.
300 : 14 = 21 kilo per dag.

en dat voor een klein paard en een jaarling shet, die beide netjes op gewicht zijn. (en volgens mij wegen die pakken meer dan 300 kilo, dus zou het nog meer per dag zijn)

wordt nu eigenlijk wel nieuwsgierig, misschien toch eens een weegschaal mee naar stal nemen :D
Laatst bijgewerkt door loulou op 11-10-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:24

Je kunt het beste 1 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht van de pony aanhouden. Dus ik denk dat je met 4 kilo wel goed zit, vooral omdat de pony overdag gewoon kan grazen. En als hij snel hoefbevangen is dan zou ik zeker uitkijken met teveel voeren. Mocht hij dunner worden van dit rantsoen dan kun je het altijd nog ietsje opvoeren.
Deze richtlijnen heb ik van overigens onze paardenkliniek meegekregen en wordt door de meeste voerleveranciers ook als richlijn aangegeven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:25

aisie schreef:
Je kunt het beste 1 kilo ruwvoer per 100 kilo lichaamsgewicht van de pony aanhouden. Dus ik denk dat je met 4 kilo wel goed zit, vooral omdat de pony overdag gewoon kan grazen. En als hij snel hoefbevangen is dan zou ik zeker uitkijken met teveel voeren. Mocht hij dunner worden van dit rantsoen dan kun je het altijd nog ietsje opvoeren.
Deze richtlijnen heb ik van overigens onze paardenkliniek meegekregen en wordt door de meeste voerleveranciers ook als richlijn aangegeven.

Okeee bedankt!!

_suus19_

Re: Hoelang hooi bewaren en hoeveel kilo per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:09

Onze pony was ook hoefbevangen, deze kreeg toen (dit gaat wel over de zomer, dus hij hoefde zichzelf er niet warm van te houden) 3x per dag een kratje van iets van 30x20x30 cm(http://www.euromaxx.nu/catalog/images/opbergbox.jpg) hooi (goed stevig gevuld, dan pastte er iets minder dan een halve plak hooi in) en in de paddock overdag een speciekuip hooi, passte 2 plakken hooi in. Op deze manier deden we ongeveer 3 dagen met een klein baaltje.
Dat was dus ongeveer 6 kilo per dag, pony weegt ongeveer 350 kilo. Dit was wel bedoeld om af te vallen aangezien hij hoefbevangen was. Hij kreeg verder niets aan gras erbij. Dit was ook wel oud hooi van het jaar ervoor zodat er minder voedingsstoffen in zouden zitten.

Ik denk dus dat zolang je pony nog gras kan eten en je koopt goede kwaliteit hooi dat 4-6 kilo wel genoeg is, maar als er geen gras meer is of er ligt sneeuw overheen ofzo, dan zul je denk ik wel iets meer moeten gaan voeren wil je dat je pony op hetzelfde gewicht blijft. Maar 20 kilo zoals hierboven wordt genoemd, lijkt me inderdaad een beetje overdreven, zeker voor een hoefbevangen pony. Maar zoals eerder ook al wordt gezegd, gewoon een beetje opletten je ziet het vanzelf als je pony te dik of te dun wordt :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:11

Peerke_ schreef:
Een paard heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van zijn lichaamsgewicht per dag aan ruwe voedingsstof nodig.
Dus een paard van 550 kilo zou tussen de 5,5 en 8 kilo hooi per dag nodig hebben, als hij alleen hooi zou krijgen.

Een paard wat op stro staat, eet ook altijd wel wat stro, dus dan kun je minderen :)

Ik meen me te herinneren dat deze berekening voor 'droge stof' geldt.
1 tot 1.5% van het lichaamsgewicht van pony/paard droge stof per dag.

Van wiki:
Goed hooi bevat een gemiddelde waarde van een 80% drogestofgehalte

Ofwel, voor een pony van 400 kg zou ik bij 1-1.5% ong 5 tot 8 kg per dag bijvoeren.

Zelf voer ik voordroog met een hoog droge stof gehalte, en voer ik op het oog. Met een unster meet ik af en toe wat ik in een hooinet prop. Gemiddeld krijgt mijn paard tussen de 15 en 20 kg voordroog per dag in de winterperiode. Ze staat dan niet op gras, dus het is puur voordroog en 1kg krachtvoer per dag. Wel loopt ze 5 dagen in de week (gem anderhalf uur), geef ik minder dan valt ze af, plus dat ik vind dat je met temperaturen als afgelopen winter lekker veel ruwvoer moet bijgeven om ze warm te houden. Mijn paard staat in de winterperiode 8-10 uur buiten op paddock.
Mijn paard is 1.66 en staat vrij hoog in haar energie, meer krachtvoer bijvoeren is niet echt een optie omdat ze dan nog meer energie heeft en dit niet omzet in 'vulling'.

Wij voeren hier 3x per dag. 's Avonds krijgt ze de grootste portie, ong 12 kg, hier blijft altijd wel wat van over in haar net wat ook de bedoeling is, hooinet krijgen ze als ze op stal komen (ong 18.00-18.30) en moeten ze de hele nacht mee doen. 's morgens krijgt ze een kleine portie afhankelijk van wat ze in haar net heeft overgelaten, zit er nog in dan krijgt ze een klein plukje voor het idee (madame eist ook voer als de andere 10 paarden het krijgen :') , is het net vrijwel leeg krijgt ze een 'normale' portie van een paar kilo. Op de paddock krijgt ze rond het middaguur een hooinet met een paar kilo.
Op deze manier is het mooi verdeeld en heeft ze op enkele uren per dag na (de paddockuren) onbeperkt beschikking over ruwvoer.
Echter niet alle paarden zijn geschikt voor onbeperkt ruwvoer en kunnen zich letterlijk ziek eten, besluit daarom niet zomaar tot 'onbeperkt ruwvoer' maar kijk naar het individuele paard en de voedingswaarde van het ruwvoer wat je aanbiedt.

djk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:56

wij hadden het onder het dak staan en dan zat dat folie er nog omheen en dat was voor wel wat meer paarden maar dat bleef opzich wel 2 weken goed.