xxMaxx schreef:Omdat zaadjes van het hooi in de neus vallen als ze omhoog moeten eten en dat is niet goed... Wist ik ook helemaal niet, van de grond eten is het beste blijkbaar. Ik geef mijn pony op zicht. Mijn pony is zo ontzettend druk dat hij nu van de brok wordt afgehaald dus alleen nog gras en kuil heeft nu + stroo. Als ik zie dat hij dunner wordt krijgt hij gewoon meer. Het komt wel goed denk ik
ik bedoel ook geen gewone hooinetten voor in de trailer, maar slowfeeder hooinetten
die hangen niet hoog, dus er valt ook niks in hun neus.
Peerke_ schreef:Mri schreef:Tis maar net wat je wil, er is ergens wel een berekening (op basis van droge stof per kg lichaams gewicht) maar die weet ik niet.
Een paard heeft ongeveer 1 tot 1,5 procent van zijn lichaamsgewicht per dag aan ruwe voedingsstof nodig.
Dus een paard van 550 kilo zou tussen de 5,5 en 8 kilo hooi per dag nodig hebben, als hij alleen hooi zou krijgen.
Een paard wat op stro staat, eet ook altijd wel wat stro, dus dan kun je minderen

ik vraag me af op dit klopt.
ik heb grote pakken hooi (in plasic), stel dat die 300 kilo wegen. ik doe daar krap 2 weken mee.
300 : 14 = 21 kilo per dag.
en dat voor een klein paard en een jaarling shet, die beide netjes op gewicht zijn. (en volgens mij wegen die pakken meer dan 300 kilo, dus zou het nog meer per dag zijn)
wordt nu eigenlijk wel nieuwsgierig, misschien toch eens een weegschaal mee naar stal nemen
Laatst bijgewerkt door loulou op 11-10-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt