Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:53

@vankje: Ik ben van mening dat er van een rijpaard een korte onnatuurlijke opwarming van het lichaam wordt gevraagd en de daarbij behorende afkoeling.
Als het paard dan klaar is met werken kan hij best opgedroogt zijn maar zijn lichaam en bespiering is nog steeds warmer dan het van nature bij een paard in de natuur zou zijn en dat is naar mijn idee het wezenlijk verschil.
Ik ben er van overtuigd dat een lichaam zich aan kan passen aan zijn leefomstandigheden dus in de natuur in de winter zal dit ook zeker gebeuren ,denk aan lichaamstempratuur,voeding, beweging etc en ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat de dagelijkse arbeid die wij vragen daar in past en zul je dus ook de leefomstandigheden daaraan aan moeten passen.
Let wel ik beweer niet dat ik de waarheid in pacht heb hoor maar dit is hoe ik er tegenaan kijk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:58

onze paarden staan ook in de nachten op stal, meer omdat we in de winter alleen een paddock hebben. Maar als ze 24.7 buiten zouden moeten, zou ik me lalleen erg druk maken als er ijzzel kwam. dat is het enige linke vind ik. de rest kun je tegen voeren Ze hebben zelf vacht, 24/7 ruwvoer, en enige schuilgelegenheid. Denk dat het best goed komt.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:09

Ik zou me niet al teveel zorgen maken hoor. Wij hebben een schuilstal maar daar heb ik ze zelden in zien staan. Liggen deden ze in het midden van de wei/paddock, ook in de sneeuw. Ik kon ´s ochtends precies zien waar ze gelegen hadden. Door en doornat werden ze niet, alleen de bovenste laag van de vacht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:18

Mirka, ik kan me voorstellen dat ik er misschien wel geruster op zou zijn als ze wél een schuilstal zouden hebben hoor maar ja dat is nu niet het geval ;( . De mijne vinden een uurtje op stal prima maar daarna gaan ze gewoon echt de boel lopen terroriseren :D dat is dus niet echt een oplossing (buiten het feit dat er geen stallen meer over zijn).

PercyLeen, ik zie mijn paarden amper liggen. Ik hoor wel van stalgenoten dat ze liggen hoor. De hele kudde gaat overigens gewoon in de sneeuw of op het natte gras liggen. Ik zou het ook fijner vinden als ze in bijvoorbeeld een berg kuil zouden kunnen liggen maar dat vernield je land zo :o.

Kainda, maar jij hebt idd een schuilstal en dat is voor je eigen gemoedsrust iig wel fijn. Mochten de mijne het écht zichtbaar koud krijgen, dan heb ik eventueel nog een heel assortiment aan dekens :D.
Wij hebben dus maar één noodstal voor ± 20 buitenpaarden. In extreme gevallen geloof ik best dat onze stalhouder bereid is iets te fixen maar 20 paarden extra ineens opstallen is gewoon geen mogelijkheid |(.

Sofy, dat is ook zo hoor :o. Maar vanwege al die wilde verhalen over een extreme winter en het feit dat de overige paarden vannacht weer opgestald worden, is mijn overtuiging af en toe een beetje wankel ;). Vorig jaar hebben ze het idd prima gedaan. Als de winter een enorme lading sneeuw met zich meebrengt, vind ik het ook niet erg, alleen die koude regen met die gure wind en dat dagen achter elkaar, daar maak ik me wel eens zorgen over.

Vuurneon, water wordt bij ons op stal door eenieder die zijn paard haalt ook gecontroleerd, 's nachts niet uiteraard :D. Onbeperkt voeren doen we hier wel. Er komt een baal kuil in de ruif en voordat ie leeg is, wordt hij bijgevuld. We kunnen de ruif ook niet echt afsluiten.
Waarom zijn die klontjes een probleem? Bedoel je dan de klontjes onder zijn voeten (dan snap ik het wel)? Of aan de sokjes?

Ajesca, waarom is dat een wezenlijk verschil? Ik train wel door maar wat ze moeten doen is niet heel veel in de winter. Mijn paarden staan sowieso al jaren zonder deken en hebben altijd in een buitenstal gestaan waar het ook aanvoelde als -15°C :D alleen stonden ze daar wel droog. En sinds bijna twee jaar staan ze dag en nacht buiten, ze zijn dus al wel 'gehard'.

Ze gaan na het werk wel weer bezweet naar buiten hoor :o Ajesca en Sofy. Ik heb te maken met twee beertjes in de winter, dat duurt eeuwen voordat die droog zijn, om nog maar niet te spreken van de shet die een vacht aanmaakt waar menig ijsbeer jaloers op is :D. Uiteraard zijn ze wel op adem en voelt het zweet koud aan. Héél soms leg ik een plukkie kuil op de nieren, meer voor mijn idee want na vijf minuten ligt het toch op de grond en wordt het opgegeten ;).

Thanks Sofy!!
Laatst bijgewerkt door Sees op 11-10-11 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:19

marleen_usar schreef:
Die van mij schuilen achter een strobalen muur, meer mag niet van de gemeente.Ben wel aan het rondkijken naar een noodplek.

Das wel erg,ik dacht dat je altijd een hutje mocht neer zetten.
Wat vervelend zeg ,succes met rondkijken.

Sees

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:23

Karev en Diesel, dank je wel!!

Diesel, stonden ze in de hete zomers wel in de stal?

Karev, maar vind je ijzel link vanwege het glijden of vanwege de kou?

Haffie83, nee helaas, sowiso moet een schuilstal altijd verplaatsbaar zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:36

Echt met sneeuw; dat ze van die ijspegelssokjes krijgen := Net als de staart, dat die zo zwaar wordt door de ijspegels.

Ik weet zelf nooit wat er ermee aanmoet; laten zitten of weg proberen te halen?

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:37

Mijn fries staat ook 24/7 buiten, ook de komende winter.
Hier is geen schuilstal, maar ze kunnen schuilen aan de bosrand, ook hebben ze 24/7 onbeperkt hooi/kuil voer.

Voor mij is de reden simpel, ik kan momenteel geen stalling betalen, heb geen werk meer, dus kan hem niet in vol pension zetten. Zielig is hij helemaal niet, hij doet het prima zo, dit wordt z'n tweede winter buiten.
Wij ervaren temperatuur heel anders dan onze paarden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 16:48

Packer, herkende je de profielfoto niet ;)? Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben op stal hoor, kunnen we elkaar steunen ;). Als de boel financieel weer aantrekt, ben je dan wel van plan hem weer op stal te zetten?

Vuurneon, aha dat. Ik laat het altijd maar zitten, zou ook niet weten hoe ik het weg moet krijgen :D.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:59

Ik vind het prima klinken, ze krijgen 24/7 te eten waardoor ze zich goed warm kunnen houden en hebben genoeg ruimte om te bewegen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als ze ook nog een schuilstal hebben, maar een flinke boom waarachter ze uit de wind kunnen staat doet anders ook prima dienst. Vaak is het ook zo dat paarden die wél een schuilstal tot hun beschikking hebben hier niet in gaan staan (tenzij alleen in de schuilstal eten te vinden is inderdaad).

Mijn pony staan zijn hele leven al 24/7 buiten, deze winter wordt de eerste winter op onze nieuw stal. Daar staat hij met nog 10 mini's op de paddock, half betegelt en half zand. Er is een overkapping waar +/- 5 pony's onder kunnen staan en de mestput is naast de paddock en ruim 2x zo hoog dan de gemiddelde pony, dus daar kunnen ze ook uit de wind staan.
Ze krijgen hier 2x per dag een flinke hoeveelheid kuil, wat inhoudt dat ze een paar uur per dag niet te eten hebben. Hiervoor kreeg hij van mij onbeperkt hooi, dus ik ben benieuwd hoe hij het er dit jaar op gaat doen.

Ik hoop in ieder geval zelf op een niet al te strenge winter, want deze stal is veel te ver weg voor mij om er naartoe te lopen als het te glad is voor een auto/scooter. :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:18

ijzel vanwege het glijden. niet vanwege de kou,hihi. Hier vorig jaar een paar dagen verplicht binnen gehad, omdat de weg naar de wei een ijsbaan was. Overdag smolt de zon, s´nachts vroor het op, spekglad, kon zel niet eens recht op blijven, daar breng ik mijn pony niet over.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:24

Die van mij staan dit jaar binnen maar hebben buiten gestaan 2 jaar terug, toen het ook zo koud was.
En ik moet zeggen dat als je geen schuilplek hebt, ik de paarden binnen zou zetten. Die van mij een draver,fjord en haf stonden uit zichzelf in de schuilstal en daar was het ook met alleen maar wat zaagsels heerlijk vertoeven. Echt een verschil met buiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:33

Mijn paard heeft vorig jaar dag en nacht buiten gestaan met een schuilstal tot door de hevige regen alles bijna onder water stond, toen heeft hij snachts binnen gestaan tot alles droog was.
Dit jaar blijft hij ook dag en nacht buiten wat voor weer het ook is, dekens heeft hij niet, maar we hebben 2 stallen openstaan waar hij en zijn ponyvriendje in kunnen en voor de stal is er nog een afdak.
Ook krijgen ze hun hooi in de stallen, waabij ik ze dus wel dwing om binnen te eten :)

Als ik nu aan de weide aankom staan ze eigenlijk alleen met heet weer onder het afdak, regen, wind, storm, mijn paard blijft lekker met zijn kont in de wind staan :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:02

De weerberichten zijn vreselijk inderdaad..
Mijn paard staat in een hit actief stal, wat in mijn ogen de perfecte stalling is voor in de winter. Ze krijgt geen deken op, maar heeft wel schuilmogelijkheid.
Ik denk dat je je over de kou niet eens zozeer heel veel zorgen hoeft te maken. Je paard en zijn vacht passen zich wel aan.
Wat wel belangrijk is is dat er een mogelijkheid is tot schuilen. Een boom kan voldoen.. Niet ideaal maar zal voldoen.
En wat ik dan eigenlijk t engste vind is, is er een stal waar je paard in kan als het ziek wordt? En het dus niet meer buiten kan staan?

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 18:59

Sees schreef:
Packer, herkende je de profielfoto niet ;)? Ik ben ook blij dat ik niet de enige ben op stal hoor, kunnen we elkaar steunen ;). Als de boel financieel weer aantrekt, ben je dan wel van plan hem weer op stal te zetten?

Vuurneon, aha dat. Ik laat het altijd maar zitten, zou ook niet weten hoe ik het weg moet krijgen :D.

Wahahahaha, nu valt het kwartje idd. Zelfs als het financieel zou kunnen, dan nog zou ik het niet doen. Hidde heeft snel last van een dikke koker en als hij buitenstaat, gaat het erg goed.
En het feit dat je zelf moet uitmesten enz, is voor mij een reden om het niet te doen.

Het punt is vaak, ook al heb je een schuilstal er staan, de paarden zie je er nooit in.
We steunen mekaar meid =:)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:01

Bliksem, dank je wel. Jouw nieuwe stal klinkt ook goed hoor. Is de paddock (en geen wei) een bewuste keuze? Ik hoop voor jou dan dat het niet te glad wordt idd of heb je ook zoiets als winterbanden voor een scooter :o? ?

Karev, ok dan snap ik het. Dat smelten en weer opvriezen is funest idd. Wij konden daardoor het bos niet in (bak was bevroren). Op het erf wordt bij ons gelukkig voldoende gestrooid. Onze stalhouder strooit ook voor de gemeente dus middelen en zout genoeg bij ons :D.

AaronYve, binnenzetten is geen optie. Ik doe mijn paarden er geen plezier mee (meer dan een paar uurtjes iig) maar buiten dat zijn de stallen ook 'op' ;).

Yontheke, dat klink ideaal, als de paarden zelf kunnen kiezen. Helaas kan dat bij ons niet. Verder is onze stal perfect hoor en hebben we niets te klagen.

Mallow, Ik heb vandaag nog eens kritisch naar de boom gekeken en het is wel echt een flinke jongen en daarbij staat er aan de achterkant van de wei nog een hele bomenrij waar ze wel iets uit de wind kunnen staan. Het land ligt ook op een heuvel maar het land waar zij in de winter komen te staan ligt net iets lager, dat scheelt ook wel iets denk ik. Een schuilstal zou voor mijn gemoedsrust (en misschien voor de paarden) wellicht fijner zijn maar ja die is er niet. En verder hebben de paarden het hier zo goed dat ik niet vanwege dat ene weg zou gaan. Er is een noodstal. Die moeten we wel delen met meerdere paarden. Nu moet ik zeggen dat ik mijn paarden eigenlijk altijd naar buiten heb gedaan de afgelopen jaren. Ook met koorst e.d. :o. Ik weet zeker dat er wel iets te regelen valt met de stalhouder mocht de nood aan de man zijn, alleen niet voor 10 paarden tegelijk ;).

Packer :D, ik ben het met je eens hoor wat dat binnen -en buitenzetten en mesten betreft. Wat naar van die koker. Is ooit vastgesteld hoe dat komt? En we steunen elkaar idd :D. Ik heb de warme kleren en handschoenen al klaar liggen!!

Weet je, als we al een schuilstal zouden hebben, moet deze wel héél groot zijn, overdag staan er namelijk 13 paarden in de kudde en 's nachts 5. Ik weet wel welke er zich overdag dan de godganse tijd staan vol te proppen zodat de rest niks te eten kijgt... :Y). Ik denk ook meer dat een schuilstal voor mijn gemoedsrust zou helpen als dat mijn paarden er meer dan een paar uur per jaar gebruik van zouden maken hoor ;).

Ik ben gewoon benieuwd hoe andere dan doen en tips zijn altijd welkom. Ik sla iig weer echinae in voor als de weerstand mocht verminderen. Verder heb ik voer dat, als je het warm maakt, goed is voor de luchtwegen ivm de aromatische kruiden.

Trouwens, voor de mensen die hun paard op stal hebben 's nachts; kiezen jullie een moment uit vanaf wanneer jullie paarden 's nachts weer op stal gaan of bekijk je het per dag?

Edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Sees op 11-10-11 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:02

Vorig jaar hebben wij mijn pony in de winter op stal gezet. Dit vond ik overigens helemaal niks.. Ze is een buitenpony en staat al een aantal wat jaren 24/7 op de wei. Als ik haar uit stal haalde was ze verschrikkelijk onrustig en gewoon niet handelbaar.
Dit jaar wil ik proberen haar op de wei te laten, ben hier ook zenuwachtig voor. Maar heb alle vertrouwen in dat de natuur zijn werk doet. Wel hebben wij een schuilstal en ontzettend veel bomen tot onze beschikking, maar weet uit ervaring dat ze hier zelden gebruik van maken :=

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:06

Rohol, blijven er nog meer buiten?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:06

Mijn verzorgpaarden staan ook 24/7 buiten, het hele jaar. Mét 2 ruime schuilstallen, dat wel. Maar ik vraag me af: Zal ik ze een winterdeken op doen of niet? Ik ben bang dat ze daardoor juist minder haar aan gaan maken en het alleen maar koud krijgen.
Of dat het gaat regenen en de deken helemaal zeiknat wordt, zodat ze nog uren onder een natte deken staan, al is het opgehouden met regenen. Wat zal ik doen?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:39

Ja er staan nog 2 welshjes buiten erbij. Deze hebben de afgelopen winter ook gewoon buiten gestaan en ging prima, zonder dekens of iets. Alleen ik dacht er goed aan te doen om de mijne binnen te zetten. Wel ben ik bang voor als het sneeuwt of het dan niet ontzettend glad wordt in de wei :\ Voorderest zijn er, in mijn geval, geen verdere redenen om haar niét buiten te zetten. En wij komen ook stallen te kort, 8 paarden en 4 stallen, dus ik heb weinig keus. Of wij moeten in de loods een stal bijbouwen maar dit lijkt mij ook niks, staat ze zo alleen..

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:08

Ik denk dat het liggen op een natte koude grond, met regen op je lijf misschien niet zo prettig is. Maar dat kan je uitproberen om zelf eens in een nat bed met het raam open te slapen.

ilstal gaat er niet komen, ik vermoed met een behoorlijke zekerheid dat dit niet mag van de gemeente en de langdgoedbeheerder waar eea van gepacht wordt :o.

Met onweer staan paarden over het algemeen trouwens juist niet onder de bomen maar gewoon midden in het open land met de kop in het gras :D. Het is overigens wel een érg grote boom vóór een bomenrij. Droog staan ze dus niet, uit de wind in principe wel.

Ik zou overigens ook liever de ruif onder de bomen hebben staan dan open op het land hoor maar helaas hebben we als pensionklanten niet alles in de hand :\.

We hebben van die waterbakken die tot -25°C zouden moeten kunnen volgens mij (ingegraven en met een bal die ze in moeten drukken voor ze bij het water komen). Maar dit wordt sowieso meerdere malen per dag gecontroleerd.

Dekens komen er in principe ook echt niet hoor. Ik heb me lang genoeg verdiept in de paardenvacht om tot de conclusie te komen dat door mensen gefabriceerde dekens nooit zo goed zullen werken als het dekentje wat de natuur zelf aanmaakt :D.

Ik ben er elke dag en met heel guur weer zet ik ze vaak even binnen met ruwvoer, warm slobbertje en laat ik ze opdrogen. Daarna moeten ze wel weer naar buiten (ik heb geen stal). Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat de heren zich uitlsuitend in een stal gedragen zolang er continu eten is en ze honger genoeg hebben, anders breken ze de tent af en gaan ze de buren terroriseren :D.

Ik vind het vooral interessant te lezen hoe andere mensen hun paarden 24h/7 hebben. Ik heb op verschillende stallen hier in de omgeving gekeken en op geen van de stallen waar ik geweest ben was er een schuilmogelijkheid.

Vorig jaar heb ik er eigenlijk ook geen nacht slecht om geslapen, ook omdat ik zag dat de heren het goed deden maar nu ze zo'n koude winter voorspellen... :(:).[/quote]

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:16

Vraag me af waarom je dit topic geopend hebt, je geeft al aan dat je vorig jaar ook geen nacht slecht geslapen hebt terwijl we vorig jaar ook een best strenge winter gehad hebben waarom dan nu in eens dit topic? Maak toch deels op uit je reactie's dat je geen verandering wilt

Ik vind dat je het verplicht bent om je paard een schuilstal te bieden en dat houd niet in afentoe even in stal zetten dat het paard zich even op kan warmen en vervolgens weer aan zijn lot over te laten in de koude gure wind. Dat is overigens pas slecht, paard een uurtje (om even een tijd aan te geven) binnen te zetten en weer naar buiten gooien wanneer het dier zich net begint te aclimatiseren.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:33

Een schuilstal is helaas niet overal een optie maar ik vind wel dat een paard wat 24/7 buiten staat altijd beschutting en een (redelijk) droge ligplek moet hebben. Onze pony's staan 24/7 buiten in een land dat aan alle kanten omringd is door boomwallen, ze kunnen dus altijd beschuttign vinden. Verder is er rondom de ruif en van de ruif naar het hek en de waterbak zand gestort zodat ze daar droog kunnen staat en liggen. Ook krijgen ze ind e winter onbeperkt voordroog en momenteel krijgen ze 3 a 4 keer per dag een flinke portie. Dit zijn voor mij wel basisbehoeften die in orde moeten zijn, ik zou ze nooit buiten zetten op een open vlakte waar ze blootgesteld worden aan de elementen maar ik heb op deze manier ook niet het gevoel dat ik ze te kort doe zonder schuilstal.
Mijn Haflinger staat al zijn hele leven 24/7 buiten zonder deken, voor onze c-pony wordt dit haar eerste winter buiten (ze komt van 24/7 stal in de winter dus dat is best wel een spannende overgang) zij heeft wel een deken op omdat ze toch niet voldoende vacht aanmaakte. Beide pony's hebben het ontzettend naar hun zin op deze manier.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:40

ook een bomenrand staat in de winter niet garant voor een droge ligplek, dat ze meer beschut zijn klopt.
Een schuilstal is niet moelijk te realiseren, je hebt ze zelf al verrijdbaar zodat je niet eens een vergunning nodig bent. Tevens 3 wanden plaatsen van hout kost niet veel en kan je paard een hoop profeit geven.

Verder vind ik niet dat een paard een redelijk droge plek moet hebben om te kunnen liggen indien gewenst, maar moet een goede droge ligplek hebben.
Hoe je het ook wend of keerd iets wat niet overdekt is is nooit en dan ook nooit droog in de winter.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:49

Mijn New Forest gaat nu voor het vierde jaar de winter in, 24/7 op de wei. ze staat met een Tinker een Schwarzwalder en een Fjord in de wei en die zijn nu al bezig met een dikke wintervacht aanmaken, die van mij is altijd wat later daarmee. maak me ook altijd een beetje zorgen maar het is altijd weer goedgekomen :) ze hebben wel altijd hooi tot hun beschikking, geen schuilstal, wel een flinke rij bomen achter in de wei waar ze dan nooit bij staan...
tja, ik weet dat het de vorige winters goed ging, dus neem aan dat het nu ook weer goed gaat!