Mag van beheerder niet longeren of rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:00

De grens ligt waar je m zelf neerlegt.
Osteopaat en DA moet volgens bokt voor elke scheet die overdwars zit ingeschakeld worden, dus daar zou ik niet te moeilijk over doen

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:01

Een grens kun je alleen bepalen wanneer je alle feiten weet,dan nog is niet voor iedereen zijn grens hetzelfde en er zijn altijd mensen die hun grens aanpassen.
Dus jouw zus kan hierin alleen maar zelf haar grens bepalen,dat kunnen wij niet voor haar doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:03

De pensionhouder heeft absoluut geen recht om te beslissen of en wanneer er een DA bij de pony moet komen kijken. Al zou ik zelf heel blij zijn met een stalhouder die in geval van een flinke wond of in geval van koliek eerst de DA belt en dan pas mij gaat bellen.
De stalhouder heeft ook geen recht om het te weigeren dat er gebruik gemaakt wordt van de accomodatie die hij/zij verhuurd. Daar betaal jij een bepaald bedrag voor, dus mag jij daar gebruik van maken. De stalregels in acht nemende natuurlijk.

Verder heel sneu voor je zus dat het leerproces "omgang en problemen met stalhouders" meteen zo zwaar is. Als ze er van uitgaat dat de stalhouder het beste met de pony voorheeft, meer ervaring heeft dan zij, kan ze misschien openstaan voor de zienswijze van de stalhouder en heel veel van hem/haar leren.
Is er gevraagd waarom de stalhouder denkt dat er een lichamelijk probleem is?
En als de pony verzekerd is (ik hoop ook voor ziektekosten) krijgt je zus een groot gedeelte van de DA kosten terug.

panic

Re: Mag van beheerder niet longeren of rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 13:14

Ze hebben ook gezegd dat als ze er niet zijn en iemand heeft en vermoeden dat er iets aan de hand is dat de dierenarts gelijk gebeld mag worden.

En ze pakt ook alle advies met beide handen aan. Het is niet zo dat ze een stokkreupel paard zou longeren of wat dan ook. Maar als jouw paardje uit je handen getrokken word en even verteld word dat je dat allemaal niet mag doen, zie ik niet echt een leermoment.
Want een beetje menselijk met elkaar omgaan is geen straf lijkt mij?

De stalhouder denkt dat de pony pijn heeft, omdat hij langzaam is. Nou als ik zo'n buik heb kan ik ook geen marathon lopen. Maar dan nog is zij geen dierenarts! Maar ze zijn inderdaad ook voor eerstelijn verzekerd.

En ze laat de dierenarts ook weer komen. Maar het is niet leuk als je verzekering straks een brief stuurt waarom er steeds een dierenarts komt terwijl ze op de rekening kunnen zien dat er niet echt iets aan de hand is. Wat moet je dan zeggen?

En dan is er nog steeds iets in mij wat zegt, dat de beheerder hier niet veel over te zeggen heeft.

Je kan ook gewoon inderdaad een beheerder zijn in plaats van een slavendrijver!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:24

Als de beheerder/stalhouder je de ruimte niet gunt om in alle rust met je pony om te gaan, dan is het misschien wel een aangewezen moment om toch naar wat anders uit te kijken.
Er zal wel een reden zijn geweest waarom er plek was zodat ze daar op stal konden komen te staan.
Voordat je echt een stal gevonden hebt waar je het helemaal naar je zin hebt, kon je weleens een aantal stallen hebben versleten.
Niets mis mee om te verkassen als je niet samen door een deur kunt. Maar dan moet je wel acties ondernemen.

panic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 13:29

Ik heb al 25 jaar paarden en ik sta ook niet meer op mijn eerste stal, en ben ook al een paar keer verhuisd. Dat is nou eenmaal zo inderdaad.

Maar het is gewoon jammer dat ze nu het gevoel hebben dat ze in een verschrikkelijk wereldje terecht zijn gekomen, terwijl het echt een heel leuk wereldje kan zijn.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips!

Het is duidelijk. Ik hoop dat ze er iets mee kan, of inderdaad een ander stalletje zoeken waar ze normaal met elkaar om kunnen gaan en advies geven in plaats van een kat! Want als je het niet naar je zin heb kan je ook niet volledig van je paardje genieten is mijn ervaring.

Van mij mag hier een slotje op!

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:45

een beheerder kan je een advies geven maar of je daar wat mee doet of niet blijft altijd je eigen keuze
het is de pony van je zus dus die bepaalt of er een dierenarts bij komt of niet

famschlott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:01

hey,
ik zou gewoon een andere leuke goedkope stal zoeken.
want als ze wat dikker zijn is het enige wat helpt longeren en als je dat dan al niet mag vind ik het erg.
trouwens het is haar eigen pony niet van die stal.
dat wil ik wel eens zien dat iemand zo doet tegen mij dat mag dan die persoon haar terrein nog zijn ik ben de geen die mijn eigen pony het beste kent simpel.
;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:49

Het probleem is dat wij de pony niet hebben gezien en dus ook niet weten wie er "gelijk" heeft...

Het zou zo maar kunnen dat de stalhouder ècht ziet dat dit beestje er helemaal niet klaar voor is om aan het werk gezet te worden , en dan is het alleen maar heel goed dat diegene er een stokje voor steekt en zegt : op MIJN terrein gaat dit niet gebeuren. Net zoals een stalhouder dat i.m.o. van andere zaken moet kunnen zeggen , iemand die een ziek paard wil laten werken of bvb, zijn paard helemaal afrost in de bak voor een klein foutje mogen ze van mij ook het paard uit handen trekken en dan even zeggen dat dat niet nogmaals gebeurt op deze stal.

Een stalhouder heeft op zich niks te zeggen over wat je met je pony doet...maar bepaalt wel wat hij of zij op het eigen terrein wel of niet toestaat. En ben je het daar niet mee eens dan is het logisch dat je een ander plekje zoekt.

In dit geval zouden ze het beste eens met de stalhouder in gesprek kunnen gaan over wat het probleem nu eigenlijk is en wat er moet gebeuren , laat die stalhouder er dan bij zijn als het beestje nagekeken wordt door degene die de stalhouder adviseert (de eerste de beste DA kijkt vaak maar vrij oppervlakkig...) en als ze dit niet willen of als dit geen oplossing is dan zal er toch naar een andere stal verhuist moeten worden.

Maar ga er in de eerste instantie even vanuit dat die stalhouder ook niet voor zijn lol zijn klanten in de weg gaat zitten , die bemoeit zich er waarschijnlijk ook liever niet dan wel mee :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:33

de beheerder mag niet zeggen wat je wel en niet met je pony mag doen hij mag je idd alleen maar adviseren wat je kan doen. ik zou zeggen laat de kinderen gewoon lekker rijden en longeren. anders laat je het keuringsrapport van de da zien aan de beheerder dan kan hij zien dat alles gewoon in orde is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:53

Als jouw zus het daar niet leuk vind omdat de stalbeheerder zo en zo doet, dan ga je toch gewoon naar een ander stal uitkijken, waar het wel beter bevalt.

Je moet niet te afhankelijk zijn van die ene plekje, stel dat deze stallen ermee willen ophouden, dan moet je toch hoe dan ook naar een ander stal uitkijken.

Een stalbeheerder mag iets zeggen als het vind dat iemand iets niet goed doet, bijvoorbeeld iemand die er wel paard/pony stalt maar er niet voor zorgt en of iemand die een dier rijdt die duidelijk pijn lijdt enzovoort en de eigenaar doet er niets aan dan is dat ook tegenwoordig een reden om ze te sommeren van stal te vertrekken.

Zo ook ooit op de stallen waar ik stond dat er iemand niet naar haar paard omkijkt, maandenlang niet en ze doet er helemaal niets aan ondanks het vele bellen van de stalbeheerder dat ze echt voor haar paard moet gaan zorgen, toen mocht ze vertrekken.

Ik denk dat in deze geval dat de beheerder jouw zus op eigen manier probeert te helpen/adviseren aangezien ze geen ervaring heeft met paarden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 19-10-11 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:06

Als de beheerder de pony werkelijk uit handen trekt gaat ze bij mij toch heel dik over de grens heen. een beheerder mag adviseren(net zoals ieder ander) en meer ook niet! Ze heeft van je zus haar pony af te blijven en te accepteren dat je zus hier de keuze maakt of er wel of geen dierenarts of osteo komt!! Is ze helemaal betoeterd!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:10

Share schreef:
Als de beheerder de pony werkelijk uit handen trekt gaat ze bij mij toch heel dik over de grens heen. een beheerder mag adviseren(net zoals ieder ander) en meer ook niet! Ze heeft van je zus haar pony af te blijven en te accepteren dat je zus hier de keuze maakt of er wel of geen dierenarts of osteo komt!! Is ze helemaal betoeterd!

Maar een beheerder mag wel beslissen of dingen niet op zijn/haar terrein mogen gebeuren. Wat dat betreft vindt ik dat deze beheerder het super doet, door te verbieden aan het werk te gaan met een pony waar van hij/zij duidelijk denkt te kunnen zien dat ie ziek is of pijn heeft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:19

Cassidy schreef:
De pensionhouder heeft absoluut geen recht om te beslissen of en wanneer er een DA bij de pony moet komen kijken. Al zou ik zelf heel blij zijn met een stalhouder die in geval van een flinke wond of in geval van koliek eerst de DA belt en dan pas mij gaat bellen.
De stalhouder heeft ook geen recht om het te weigeren dat er gebruik gemaakt wordt van de accomodatie die hij/zij verhuurd. Daar betaal jij een bepaald bedrag voor, dus mag jij daar gebruik van maken. De stalregels in acht nemende natuurlijk

Ben ik niet helemaal met je eens Cassidy!
Meeste pensionhouders hebben toch echt in het contract staan dat zij als ze het nodig achten een dierenarts bij je paard laten komen (op jouw kosten uiteraard!)

Ik vind het altijd een beetje vage verhalen over paardjes van de zus van en daar weer de tante van en die haar kinderen enz...enz...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:07

rapido schreef:
Cassidy schreef:
De stalhouder heeft ook geen recht om het te weigeren dat er gebruik gemaakt wordt van de accomodatie die hij/zij verhuurd. Daar betaal jij een bepaald bedrag voor, dus mag jij daar gebruik van maken. De stalregels in acht nemende natuurlijk

Ben ik niet helemaal met je eens Cassidy!
Meeste pensionhouders hebben toch echt in het contract staan dat zij als ze het nodig achten een dierenarts bij je paard laten komen (op jouw kosten uiteraard!)

Ik vind het altijd een beetje vage verhalen over paardjes van de zus van en daar weer de tante van en die haar kinderen enz...enz...

In de meeste gevallen is dat volgens mij alleen in geval van nood en het paard dus ernstig ziek is of op 3 benen in de wei/stal staat en je de eigenaar niet kan bereiken. Of zo'n spoed heeft dat je niet eerst de eigenaar zou kunnen bellen.
Verder heb ik mijn mening al gezegd en vindt ik zeker dat een stalhouder je mag verbieden om te werken met de pony als hij vindt dat het niet goed is. Geloof dat er maar weinig zouden zijn die je het zouden verbieden. Oogje toeknijpen en laat maar gaan want ach ze betalen. Vindt ik walgelijk, zo'n staleigenaar zou ik niet eens willen.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:15

Zo dit is de eerste staleigenaar die ergens om geeft idd. Kan natuurlijk ook heel irritant zijn. Maarja de kosten kan je zoiezo niet op haar verhalen ben ik bang... Beetje lastige situatie dit...

xxx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:43

Is het echt een eigenaar die alleen ingrijpt op het moment dat dingen echt niet kunnen, of een eigenaar die zijn klanten niet de vrijheid geeft om op een manier met hun pony om te gaan die hen goed lijkt? Want neem maar van me aan, dergelijke stalhouders heb je er zeer zeker tussen zitten.

Ik hoor in dit topic eerst dat er een DA moet komen omdat de pony bokt, en later in het topic dat er een DA moet komen omdat de pony te sloom is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:10

Imo betaald zij gewoon voor stalling en gebruik van de bak of wat dan ook.. een beheerder kan niet zeggen je MOET een dierenarts of osteo erbij laten komen. Dat beslist nog steeds de eigenaresse zelf evenals of erop gereden gaat worden ofniet.. Misschien heeft de beheerder er wel oog voor hoor maar misschien is het ook wel een pietluttig persoon die er voor een scheet die dwars zit al een dierenarts bijhaalt.. Prima voor haar eigen beestjes maar een ander blijft baas over zijn eigen beest... zou een mooie boel worden zeg.. als ik zelf niet meer kan bepalen wat er met MIJN dier wel of niet gebeurd.. Als ik niet eens de baas kan zijn over mijn eigen paard.. gaat er toch iets niet goed... en wellicht voor mij absoluut een overweging waard om een stal te zoeken waar ik wél baas ben over mijn eigen dier..

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:17

TS, is het voor jou niet mogelijk om eens met die stalhouder te gaan praten, als je zus en familie niet tegen hem/haar opgewassen is? En dat hoeft dan niet op een aanvallende manier, maar gewoon de situatie uitleggen en vragen waar zij het probleem ziet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:18

wat is de rol van de beheerder?
en wat zijn de afspraken?

als de beheerder alleen de stal leid(voeren, mesten, stallen verhuren) heeft deze geen recht van spreken of er moet echt sprake zijn van ernstige dierenmishandeling
als er niks is afgesproken hoeft hij/zij zich er ook niet mee te bemoeien.
jullie beest dus jullie moeten weten wat jullie er mee doen.
ook al zou je er op rijden als deze kreupel zou zijn is dat nog hun zaak niet.
als jullie het dier laten verhongeren/ vieze stal/ geen water geven dan mag een beheerder de dierenbescherming bellen

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:09

heidi1973 schreef:
een beheerder kan je een advies geven maar of je daar wat mee doet of niet blijft altijd je eigen keuze
het is de pony van je zus dus die bepaalt of er een dierenarts bij komt of niet

Eens. Het kan toch niet zo zijn dat de stalhouder bepaalt wat er gebeurt met jóuw paard? Of betalen ze de dierenarts ook?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:55

Hmz, mag de beheerder niet ook de dierenbescherming bellen als mensen op een kreupel paard doorrijden? Lijkt me een vorm van mishandeling, in tegenstelling tot verwaarlozing.

Een pony echt uit iemands handen trekken gaat wel erg ver, dan is diegene of heel erg onredelijk bezig, óf diegene maakt zich terrecht zorgen. Daar loop je als pensionhouder wel het risico mee dat de mensen bij je weggaan, dus lijkt me niet iets wat je snel doet als je klanten over wilt houden.