Voor het eerst de winter dekenloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Voor het eerst de winter dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:22

Onze newforest die nog nooit op stal gestaan heeft en bang is voor dekens rolt met veel regen ook af en toe, maar dat was ook hartje zomer met regen.
Volgens mij geen probleem.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:28

Hie ook eentje voor het eerst zonder deken, al had ik wel schrik met de nachttemperaturen rond 1 a 2 graden van vorige week. Nu gelukkig terug wat warmer. Ik had verwacht dat er al meer haar ging op staan, maar het is nog maar een cm'tje lang... Maar volgens mij doe ik mijn paard er een groot plezier mee want hij was ook geen dekenfanaat :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:35

Mijn paarden staan ook zonder deken! Ik moet zeggen dat het me tot nu toe erg bevallen is! Vorig jaar was ik nog bang met zweet en rijden etc maar daar maak ik me ook niet druk meer om! Mijn volwassen merrie is wat mijn vorige da noemde chronisch verkouden maar heeft hier echt niet meer last van sinds zonder deken staat. Vorig jaar had ze er volgens mij zelfs minder last van dan de voorgaande jaren..

Voor het plaatje vind ik ze toch mooier als ze onder een deken staan maar goed om het daar nu om te doen :s

Ik vind dat wij mensen ons niet moeten bemoeien met hun prachtig zelf regelende temperatuurverschijning! Ik moet zeggen dat ik er misscien stiekem ook wel een beetje jaloers op ben als mens zijnde O:)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:39

mirka1994 schreef:
Mijn paarden staan ook zonder deken! Ik moet zeggen dat het me tot nu toe erg bevallen is! Vorig jaar was ik nog bang met zweet en rijden etc maar daar maak ik me ook niet druk meer om! Mijn volwassen merrie is wat mijn vorige da noemde chronisch verkouden maar heeft hier echt niet meer last van sinds zonder deken staat. Vorig jaar had ze er volgens mij zelfs minder last van dan de voorgaande jaren..

Voor het plaatje vind ik ze toch mooier als ze onder een deken staan maar goed om het daar nu om te doen :s

Ik vind dat wij mensen ons niet moeten bemoeien met hun prachtig zelf regelende temperatuurverschijning! Ik moet zeggen dat ik er misscien stiekem ook wel een beetje jaloers op ben als mens zijnde O:)

Nou...zie je ons al als bosaap rondlopen :+

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:44

Dat niet, maar ik moet zeggen dat ik zelf ook wel eens gek wordt van die 3 of 4 lagen kleren om het warm te krijgen. Dus in dat opzicht ben ik best jaloers, dat als ik voldoende zou eten (en geloof me dat doe ik :p) dat ik het dan niet koud zou hebben. Ja dat lijkt me wel wat :=

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:01

mirka1994 schreef:

Ik vind het echt zo lelijk, een paard met zo'n tafelkleed op zijn lijf. :D

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:05

Ik bedoel dan de vacht niet de deken :') _O-

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:08

Oh, wat ben ik jaloers op jullie. Mijn ouwetje begint steeds meer te kwakkelen en ik durf het gewoon niet meer aan zonder deken. Voorheen stond hij ook in de winter altijd zonder deken en dat ging prima, maar nu kan hij door koliekproblemen en artrose helaas niet meer zonder. Ik ben gek op teddybeerpaarden, dus aan mij is die wintervacht wel besteed :D

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:14

Ik heb een twijfelgevalletje.. Mijn Quarter merrie heeft het eerste jaar dat ik haar had met deken op gestaan aangezien ik haar in de wintertijd gekocht had. De winter daarna ook met deken omdat ik wilde trainen etc.
Winter daarna zonder deken gestaan i.v.m. drachtigheid, dat ging opzich goed alleen had ze zo'n dun vachtje dat ze wel eens stond te springen/bibberen om naar binnen te mogen. Daarom twijfel ik of ik haar tch nog een deken op zou doen, ze heeft op dit moment nog maar weinig vacht en verwacht dat dit ook minimaal bij haar blijft.
Dus vroeg me af of dat nog mogelijk zou zijn om nu toch nog een op te doen? Ga deze winter weer trainen aangezien ik een binnenbak mogelijkheid heb gevonden waar ik gebruik van kan maken.
Daarnaast ga ik ook nog gewoon het bos met haar in.
Iemand tips/ideeen??

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:18

Met rijden hoef je je niet druk te maken hoor lovemyladie :-) Zolang je je paard goed uitstapt voor je haar terug zet in het land of op stal is er niks aan de hand. Wel zou ik zorgen dat ze voldoende hooi te eten heeft! Of het verstandig is om er nu nog mee te beginnen weet ik eigenlijk ook niet.. Ik zelf vind het niet erg koud op het moment, en als ze savonds binnen staat scheelt het ook al. Als je besluit haar dekenloos te proberen zorg dan wel dat ze voldoende hooi heeft om haar kacheltje te stoken. Dat is wel een vereiste om ze dekenloos te laten!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:29

Volbloed hier in pension staat ook zo te wiebelen in de wei daarom toch deken opgedaan. Anders is ze de hele dag aan t lopen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:22

Ik heb het een paar jaar geleden geprobeerd bij mijn paard. Maar dat was helaas geen succes. Onbeperkt hooi en ander voer hadden geen effect en ze werd op den duur zo mager dat het gevaarlijk werd. Dus helaas, ze staat nu weer elke winter onder de dekens.

Maar bij jou paard hoeft het natuurlijk helemaal niet zo te gaan. Zo lang je ervoor zorgt dat hij echt voldoende ruwvoer krijgt (4-6 kg per dag is niet veel voor een paard als het echt koud is) dan moeten de meeste paarden het redden lijkt me zo.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 28-10-11 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:32

Helaas zijn er uitzonderingen idd Appie... Maar je hebt iig geprobeerd, en zonder te proberen zou je het nooit weten..

Voeren julie ook nog speciale kruiden bij ofzo voor de weerstand? Ik voer in de winter dan toch een poedertje voor de luchtwegen omdat mijn volwassen merrie daar gevoelig voor is. En de kleine geef ik dan ook voor de zekerheid. Omdat ik toch vind dat er te weinig in het hooi en gras zit. En ze krijgen bij mij geen kilos brok (waar naar mijn idee ook niet alles in zit)..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:44

mirka1994 schreef:
Helaas zijn er uitzonderingen idd Appie... Maar je hebt iig geprobeerd, en zonder te proberen zou je het nooit weten..

Voeren julie ook nog speciale kruiden bij ofzo voor de weerstand? Ik voer in de winter dan toch een poedertje voor de luchtwegen omdat mijn volwassen merrie daar gevoelig voor is. En de kleine geef ik dan ook voor de zekerheid. Omdat ik toch vind dat er te weinig in het hooi en gras zit. En ze krijgen bij mij geen kilos brok (waar naar mijn idee ook niet alles in zit)..

Ik gaf mijn paard ook altijd allerlei poedertjes en kruiden voor haar luchtwegen, want ze is er ook erg gevoelig voor. Maar sinds ik Herba mix van Mijten voer heeft de DA nooit meer hoeven komen voor luchtwegproblemen. En je hoeft er maar weinig van te voeren. _/-\o_

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:46

Thnx ik ga eens even googlen :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:29

Denk dat paarden niet snel gaan hoesten van de kou maar van slecht geventileerde stallen en tocht.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:32

kevje06 schreef:
Denk dat paarden niet snel gaan hoesten van de kou maar van slecht geventileerde stallen en tocht.

Klopt ook wel, was ook alleen ff een antwoord op de vraag van de poster boven jou.
Vooral stof is funest voor een paard wat gevoelige luchtwegen heeft. Maar dit heeft weinig te maken met het onderwerp van dit topic.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 19:44

Mijn paarden staan buiten en hebben beschikking over een tent om te schuilen..zal eerder het hooi zijn wat stoffig is denk ik..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 14:54

Hoe gaat het bij jullie?

Mijn paard heeft geen extra vacht aangemaakt. De haren zijn denk ik iets korter dan 1,5 cm, eigenlijk gewoon hetzelfde als een paar weken geleden.
Ze lijkt het niet koud te hebben dus ik laat het lekker zo. Het andere paard wat geen deken op heeft is al veel wolliger. Maar misschien kan mijn merrie gewoon beter warmte vasthouden of is de vacht kort al isolerend genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:58

Ik heb een paar jaar terug de deken afgehaald, maar ik twijfel nu heel erg of ik de deken niet weer op ga leggen...
Met deken blijft hij zo mooi schoon!
Maar goed, het is nu nog droog, land is droog.. Dus het hoeft nu nog niet. Maar als hij weer verandert in een blubber geval dan weer ik nog niet wat ik ga doen...

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:06

hoi,

Mijn pony (Melody) gaat dit jaar ook zonder dekens en word dus ook voor het eerst niet geschoren.
Vind het zelf niet zo fijn al dat haar maar zelf lijkt ze er geen last van te hebben. Ze heeft HKO en loopt goed zolang ze lekker op de wei staat.

Ik poets haar om de dag en ze heeft wel een vrij dikke vacht al maar nog geen hele lange haren. Ze krijgt niet heel veel hooi (te dik) Zo'n 5 kg maar als het echt heel erg koud word dan krijgt ze wel wat meer.

Laten jullie je paarden met heel veel regen ook zonder deken? Ik ben van plan om dan gewoon een regendekentje om te doen, ze staat overdag buiten maar als het nou echt de hele dag regent vind ik het een beetje sneu eigenlijk om zo zonder deken te zetten..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:09

Hier ook, ben in het begin begonnen met de deken, maar al snel af gedaan onder de mom 'als het echt koud word kan ik hem altijd nog opgooien'. Ondertussen ligt ie er nog steeds niet op, ik heb de indruk dat ie het 10 keer fijner vind zonder dan met. Al ga ik hem denk ik wel opdoen als het straks gaat regenen want hij kan niet schuilen in zijn paddock. Per 1 december gaan we verhuizen naar een nieuwe stal met een inloop en een stalletje, dan gaat ie definitief af want dan kan hij ook goed zelf aangeven of die het koud heeft met de regen of niet.

Wel probeer ik snachts voldoende hooi te geven (lastig, want ik probeer het met het hooi wat ik nog heb uit te zingen tot 1 december) zodat ie dan lekker warm kan blijven.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:18

Sinds ik op een nieuwe stal sta krijgt mijn merrie dit jaar voor het eerst weer geen deken over.
Op deze stal staan ze overdag in de winter nog gewoon lekker op het gras. Op mijn vorige stal stond ze de hele dag in paddock waarbij ze weinig bewoog. Toen vond ik het wel echt nodig dat ze een warme deken over had, zodat ze niet ziek zou worden en dr spieren warm bleven.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:21

Focussed schreef:
Hoe gaat het bij jullie?

Mijn paard heeft geen extra vacht aangemaakt. De haren zijn denk ik iets korter dan 1,5 cm, eigenlijk gewoon hetzelfde als een paar weken geleden.
Ze lijkt het niet koud te hebben dus ik laat het lekker zo. Het andere paard wat geen deken op heeft is al veel wolliger. Maar misschien kan mijn merrie gewoon beter warmte vasthouden of is de vacht kort al isolerend genoeg.

Ze zal zocht wel een wat dikkere vacht hebben dan een paar maanden terug zeker?

En het scheelt volgens mij inderdaad ook wel per paard hoor hoe dik ze in de vacht zitten. Maar als je paardje haar vacht echt niet dikker is geworden zou ik me wel wat zorgen gaan maken denk ik..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:32

Ik laat mijn paard en shet ook lekker zonder deken. Nu staan ze wel dag en nacht buiten, met schuilhok, dus ik twijfel of ik bij echt slecht weer niet toch de deken op doe. (bij het paard dan). Ze hebben al een lekkere wintervacht, alleen heeft het paard nu erg veel roos en haar haren staan bij de kou niet alleen rechtop, maar zelfs naar voren. Heeft iemand een idee hoe dit kan? De shet heeft alleen schilfers op haar buik, waar het haar bij elkaar komt, ze lijkt daar ook een beetje kaal, vooral bij de uiers.