Ijzers vallen af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Ijzers vallen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:29

Vind ik niet ;). Ik ken paarden die bij elke smid ijzers eronder uit trekken ;). En dat met springschoenen niet doen :).

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:31

Ik ken veel hoefsmeden, me eigen hoefsmid werkt bij de paardenkliniek. Bij ons op stal heeft iedereen een andere smid maar nu met dit drassige land heeft iedereen er wel af en toe last van. Wel apart dan

ikke schreef:
colette_007 schreef:
Ja... Maar ik snap niet wat daar onzin aan is ofzo? *Ben ik nu zo blond :o*

Ijzers die onder een paard uitvallen zijn ALTIJD terug te voeren op slecht timmerwerk van de smid! De rest is dus onzin of op z'n best symptoombestrijding.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:34

paardjes123 schreef:
Ik ken veel hoefsmeden, me eigen hoefsmid werkt bij de paardenkliniek. Bij ons op stal heeft iedereen een andere smid maar nu met dit drassige land heeft iedereen er wel af en toe last van. Wel apart dan

Nee, dat is niet apart, dat zegt iets over de opleiding van de verschillende smeden.......
Dat ze bij een kliniek werken zegt me niks; daar heb ik ook veel ellende vandaan zien komen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:38

Sorry maar 1 van deze hoefsmeden is een aantal jaar terug nederlandskampioen geworden hoefsmederij. Tja dat lijkt mij wel deskundig-bekwaam genoeg

ikke schreef:
paardjes123 schreef:

Nee, dat is niet apart, dat zegt iets over de opleiding van de verschillende smeden.......
Dat ze bij een kliniek werken zegt me niks; daar heb ik ook veel ellende vandaan zien komen.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:26

dat hoeft geen slecht timmerwerk van de smid te zijn het kan ook zo zijn dat de ijzers er te lang onderzitten en dan vallen ze er gewoon vanaf! ik heb dat ook een keer gehad omdat me smid op vakantie was en de smid niet eerder kon moest hij 4 weken langer op zijn ijzers staan en nu 3 weken kon ik de ijzers er zo met me handen aftrekken. en daar heb ik nooit eerder last van gehad omdat hij altijd netjes optijd om de 8 weken naar de smid gaat.

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:10

Ijzers zijn ook onzin ;)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:21

trust2011 schreef:
Ijzers zijn ook onzin ;)

Soms zijn ze noodzakelijk. Als je het topic doorleest zijn er genoeg redenen omer wel een ijzer onder te zetten.

Probeer je op deze mannier aan je nuttige posts te komen?

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:06

Nee het is nooit noodzakelijk.. helaas denken veel mensen dat:(
Wat bedoel je met nuttige posts?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:39

Soms is het zeker noodzakelijk, mijn paard had bijvoorbeeld toen ik hem kocht hele slechte hoeven waardoor er in zn voorhoef een enorme scheur ontstond die bijna tot aan zn kroonrand doorscheurde. Als ik er op dat moment geen ijzers onder had gedaan was het leed veel erger geweest. 8)7
Helaas heb ik ook problemen met ijzers die er gewoon niet onder blijven zitten bij verschillende hoefsmeden. Soms kan ik 2 dagen later al ijzers gaan zoeken in de wei.. :Y)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:23

Ik mag aannemen dat je smid je paard al langer beslaat en dat het eerder goed ging? Als dit niet zo is kan het misschien aan je smid liggen, anders kan het ook in het weiland zitten: Het is wat vochtiger en de ijzers zuigen vacuüm in de modder waardoor je ze inderdaad sneller kunt verliezen. Als je paard er ook een keer op gaat staan, gaan ze er iets sneller onderuit.

Voor de wedstrijd, het winterseizoen is aangebroken, dus er wordt toch binnen gestart nu. Ik zeg, de ijzers er onderuit in de winter en in de zomer weer eens kijken of je ze nodig hebt. Voor buitenritten kun je hoefschoenen overwegen, zie onderschrift, deze zijn op wedstrijden niet toegestaan maar beschermen wel de hoef van je paard tijdens het rijden, mocht hij/zij zonder ijzers zeer gevoelig zijn.

Succes!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:40

trust2011 schreef:

Dan mag jij me eens uitleggen wat ik met mijn haf met een dunne zool en hoefwand moet doe om deze zonder pijn buiten te laten lopen?
Pony is nu 7 en heeft nu het tweede seisoen ijzers achter de rug. Daarvoor heb ik het altijd zonder geprobeerd, ook diverse hoefsmeden bij gehad helaas zonder resultaat.
Doordat elk steentje onder de voorvoeten zeer doet verkramt ze en moet de osteopaat of fysio weer langs komen.
De osteopaat heeft mij de laatse keer verteld dat het dierkwellerij is om deze pony zonder ijzer te laten lopen. Hoefschoenen hebben we ook geprobeerd maar helaas verlies ik die nog al snel.

Wat is jou advies voor deze pony (behalve de rest van haar leven op de weide) om haar zonder ijzer nog te laten lopen.
Ik woon in de Eifel, de ruiterpaden zijn hier erg stenig en ongelijk.

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:43

Ik zou je adviseren per direct te stoppen met het berijden van je pony.
Dierenkwellerij en egoistisch is het om dit paardje nog te berijden met zulke voeten.
Je gaat niet in hoeven lopen rammen om er zelf nog op te kunnen rijden!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:52

trust2011 schreef:
Dierenkwellerij en egoistisch is het om dit paardje nog te berijden met zulke voeten.

Pardon!? Waarom adviseer je niet gelijk een enkeltje frikandellen?

De pony zit met ijzers blijkbaar prima in zijn vel en kan daardoor probleemloos de Eifel door.
Waarom zouden ze daar met ijzers niet samen van mogen genieten ipv de pony in de wei laten verpieteren.

*edit* niet persoonlijk bedoeld maar ik vraag me oprecht af waarom iemand zo zwart-wit een ander kan adviseren zonder de situatie ter plekke te kennen.
Ik vraag me ook af wat trust2011 zou doen als ze in deze positie zou zitten. Oordelen vanachter de computer is altijd zo lekker makkelijk...
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 24-10-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 23:54

Gelukkig hebben we hier een paar zeer vakbekwame hoefsmeden op bokt die weten dat een ijzer nooit afgetrapt mag worden of sterker. IJzers zijn nooit nodig. Na deze wijze lessen ga ik m'n mandje opzoeken. Zoveel informatie in 1 topic.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:09

trust2011 schreef:

Dus ik kan haar idd beter de frikandellen in laten gaan, gezien dat de weides hier ook niet geheel steenvrij zijn.
Ik zal er over nadenken, of misschien toch maar afgaan op het kundige advies van de smid.

Het is al laat ik moet er ook nog even een nachtje over slapen. Het is zeker veel info rond dit tijdstip

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:28

trust2011 schreef:

Ik heb er 1 die absoluut niet zonder kan.
Was het maar zo dat het wel kon..... dan had ze geen problemen meer.
Zonder (voor)ijzers loopt ze niet goed/kreupel op het harde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:39

trust2011 schreef:

hmmm, er zijn zoveel paarden die niet lekker lopen op een grof puinpad en zelfs met ijzers is het af en toe nog lastig en dan doen ze er zooltjes onder om de zool te beschermen. Zo vreemd is dat niet...
Mijn paarden lopen prima op vlakke bodem, maar uitstekend puin en stenen doen pijn. Niet voor niets dat paarden bij vorst heel voorzichtig lopen op opgevroren kapotgelopen modderweides...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:59

trust2011 schreef:

Jij bent duidelijk niet in staat om te denken in oorzaken, gevolgen, oplossingen en symptoombestrijdingen en dan met name op de glijdende schaal daarvan.

Tegen de tijd dat je kunt denken in termen tussen 1 en 100 in plaats van tussen 0 en 1, mag je eens komen proberen iets zinnigs te melden

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:59

trust2011 schreef:

Jij wilt duidelijk een aantal posts hebben om een bepaalde reden.

Mijn paard is verlamd geweest, sleept daardoor met een been. Zonder ijzers had ik hem naar de slager kunnen brengen, omdat zijn hoeven dan gewoon te kort zouden zijn geworden. Met ijzer (dat ook flink slijt) heeft hij een prima leven!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:30

ikke schreef:
trust2011 schreef:

Jij bent duidelijk niet in staat om te denken in oorzaken, gevolgen, oplossingen en symptoombestrijdingen en dan met name op de glijdende schaal daarvan.

Tegen de tijd dat je kunt denken in termen tussen 1 en 100 in plaats van tussen 0 en 1, mag je eens komen proberen iets zinnigs te melden

Och, ze is iig niet de enige.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:39

hotchocolat schreef:
Wat is jou advies voor deze pony (behalve de rest van haar leven op de weide) om haar zonder ijzer nog te laten lopen.
Ik woon in de Eifel, de ruiterpaden zijn hier erg stenig en ongelijk.

Goeie hoefschoenen aanschaffen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:41

Ik heb marquis en cavallo's liggen. Maar ben er toch niet heel tevreden over. Zonde want met name de Marquis hebben me heel veel geld gekost.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:43

Hoefschoenen hebben ook nadelen. Gaan vaak schuren op de huid, komt vuil in, rubber remt teveel op asfalt, worden nog wel eens verloren onderweg. en zijn eigenlijk niet bedoeld voor een gebruik van 24/7.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:05

Easyboots glove kunnen 24/7 onder blijven en je hebt ook glueon, hoefschoenen eronder lijmen :D

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:09

Niet alles past omdat de hoeven breeder zijn dan dat ze lang zijn. Ik heb in de schuur nog een paar nieuwe dozen liggen met easy boots (weet alleen niet welke :o ) die ik nog passen wil.