Mok in de sokken, niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:24

Oja? Nou mijn ideeen zijn op ,heb al zoveel geprobeerd op dus sta voor alles open :D
En dan voor een grote hond ofzo ?

Zou het kunnen om de sokken te trimmen zeg maar dus wel scheren maar niet hélemaal kaal.. *ja denk hardop hoor := *

Caira

Re: Mok in de sokken, niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:25

Ja ik heb ook 10 jaar gezeurd voordat ik echt een oplossing had. En nee die oplossing is niet scheren :P

Gewoon die voor honden idd, ik heb 3 pipetjes verdeeld over 4 benen. Bij mijn merrie is het al ruim 4 maanden geleden en ze heeft nog geen keer gestampt! Morgen ga ik ons belgisch trekpaard er ook mee behandelen!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:27

Scheren is het beste wat je kunt doen. Je kunt beter zien hoe de aandoening verloopt en of de medicijnen goed aanslaan. Plus het gemak van het behandelen.
Oke, het is niet zo mooi maar wel veel handiger!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:29

Maar je haalt ook de natuurlijke beschermlaag weg Nalanta, en dat zou ik op dit soort momenten niet graag doen, vooral niet als je je paarden 24/7 buiten houdt. Dat heeft niets met schoonheid te maken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:30

Klopt, maar de medicijnen zijn veel makkelijker aan te brengen. Haar groeit weer aan, je moet het misschien wat langer en beter in de gaten houden maar de behandeling gaat veel gemakkelijker en hoeft dan dus ook minder lang te duren.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:32

Als je aan het welzijn en de gezondheid van je paard denkt, scheer je die sokken er gewoon af!
Groeien vanzelf wel weer aan hoor..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:34

Aangroeien duurt 6 maanden tot 1 jaar. De kans op bacteriele mok neemt wel drastisch toe als je de sokken scheert. Mijt kun je goed behandelen met de methode die ik net aangaf of met sebacil, bij beiden is scheren niet nodig. Bij mok door voeding is inwendig behandelen nodig, ook daarbij is scheren niet nodig. Alleen bij bacteriele mok of bij CLP is scheren noodzakelijk, het eerste zul je niet snel bij sokkenpaarden aantreffen, het tweede kun je voorkomen door goed op mijten te blijven bestrijden. Ik ben VOOR preventief behandelen tegen mijt, ipv behandelen bij problemen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:35

Ik lees even mee, ik heb een haflinger die mok heeft , maar niks lijkt te helpen. Ik knip de sokken ook af en heb al van alles geprobeerd maar tot nu toe werkt er niks.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:36

Welke voeding krijgt je haf?

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:37

Nou Caira poging nummer 17236478 hihi, maar ik ga het eens proberen!
Want ja hij staat met dit weer 24/7 buiten oók in de winter en dan denk ik ja het is toch wel bescherming maar goed vuil kan er natuurlijk ook makkelijk bij met dit drassige weer.. (Zijn sokken zijn trouwens helemaal zwart dus kan niet echt goed het verloop zien van de haren zeg maar zoals het plaatje in dit topic :) )
Neem je dan die pipets voor 25+ kg ?

*edit; ik ben zeker vóór de gezondheid van mijn paard dan het mooie plaatje maar ik wil er wel zeker van zijn dat dat het goede is. Als er uiteindelijk nog niets werkt gaan ze er zeker af maar ze zitten er niet voor niets natuurlijk en wil wel eerst andere dingen proberen..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:38

Ja die voor zo veel mogelijk kilo's. Ik heb nu echt al veel tinkermensen gesproken die het geprobeerd hebben en ze zijn allemaal laaiend enthousiast! Ik hoop dat het voor jouw paard ook werkt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:42

Mijn haflinger krijgt nu paardenkuil. Het is van goede kwaliteit, daarvoor heeft hij altijd op goed hooi gestaan maar dat maakte geen zichtbaar verschil. Hij krijgt geen brok. En momenteel is hij al een stuk afgevallen.
Ik heb echt al van alles geprobeerd. Ik zal eens opnoemen wat er al geprobeerd is:
*Sebacil
*Moktabletjes
*Hydrocortiderm
*Afkrabsel van de huid.
*Zinkzwavel pasta
*Mokthee
*Allerlei andere mokzalven
*Mokzalf van de Da waar onder andere droogzetters inzit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:43

is het bemest? want dat kan ook nog wel eens een euvel zijn.

Heb je hem al eens gereinigd met een drainage kuur? Want als het een inwendig iets is kun je aan de buitenkant behandelen tot je een ons weegt, het zal niet werken.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:44

Ik heb toen mijn fries 3 jaar geleden mok had alleen de kootholtes geschoren. De rest van de sokken viel er gewoon overheen dus je zag er niets van! Gelukkig heeft ze nadien geen mok meer gehad! :))
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 09-10-11 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:45

Caira schreef:
is het bemest? want dat kan ook nog wel eens een euvel zijn.

Heb je hem al eens gereinigd met een drainage kuur? Want als het een inwendig iets is kun je aan de buitenkant behandelen tot je een ons weegt, het zal niet werken.

Dat heb ik ook al geprobeerd, drainage compositum, allerlei kruiden. Ik heb zelfs dat spul gegeven tegen insuline resistentie op advies van Den Hoek.Ik gok dat het wel bemest word, aangezien de paardenkuil gekocht word bij een boer. Het gekke is de mok zit in alle 4 de kootholtes en als alle korstjes eraf zijn dan blijft er een kale roze plek over en daar groeit geen haar. Uiteindelijk komt er gewoon weer mok.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 09-10-11 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:45

Sorry hoor maar ook ik zou geen moment twijffelen waarom moet je dan nog gaan aansukkelen met die sokken ???
Vind sommige reacties op bokt op mensen die de sokken van hun tinker fries of whatever hebben afgeschoren ook echt suf
Iedereen moet zelf weten wat die doet maar als het paard mok heeft of iets anders wat niet hoort onder zn sokken dan snap ik het 100% dat ze deze keuze maken .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:46

Daar ben ik dan ook bang voor, mijn merrie reageert gelijk als ik bemest hooi voer, soms al na 1 dag!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:48

Ik kan dat helaas niet veranderen, aangezien ik op een pensionstal sta. Maar op mijn oude stal kreeg hij hooi en daar bleef hij ook mok houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:17

Semmerd schreef:
Ik vind het ook heel lastig, die sokken zitten er natuurlijk niet voor niets..
Mijn trekpaard heeft toen 2 injecties gehad maar bleef last houden na een af-krabseltje was het dus mijt en kreeg ik sebacil om te wassen maar helpt niets. Dierenarts adviseerde wel om kort te knippen omdat ze natuurlijk niet van de "frisse wind" en licht houden maar wel rekening mee moest houden om ze er uit eindelijk mischien af te halen dus zit nu erg in dubio wat te doen. Want is het wel handig nu met de herfst/winter..

gewoon volledig kaal scheren.
als je het nu netjes kaal doet, kun je de mijten perfect behandelen, en door preventieve behandeling je paard altijd mijtvrij houden. binnen de twee maand is de sok al deels teruggegroeid en hoef je niet meer te scheren.
Met de sokken is het heel moeilijk om de mijten volledig weg te krijgen.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:31

ik zou ze er zo af scheren als dat zou werken, ze zijn er nu toch ook af
omdat hij geschoren is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:30

Een mijtenbehandeling is prima te doen met sokken :) Ik zet het been gewoon in een emmer water, goed nat maken tot op de huid, en dan in een emmer met sebacil.
Maar er zijn zelfs middelen tegen mijt die je gewoon over de rug moet doen, of maar op een klein deel van het been hoeft te doen.

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:33

Weet je toevallig welk spul dat was 8nnemiek?
Ik heb toen gewassen met Sebacil maar werkte helemaal niets. En een in een emmer zetten daar is Chris het niet mee eens. (al geprobeert heel mijn sebacil mengeltje de goot in haha)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:49

Weet je wat ook goed werkt, formaline met een scheutje hoof clear en dat verdund met water met een spuit opbrengen +:)+ rugspuit werkt super.
Wel handschoenen aantrekken want het bijt erg, vreemd genoeg heb ik bij mijn paard nooit een reactie daar op gehad. :?
Scheren niet scheren, ik zal ook niet snel scheren, maar meer omdat ik van mening ben dat er na het scheren veel meer vuil in kan komen.
En het is hier giga nat in het land dus de wonden zouden dan ook veel natter blijven.
Maaaaarrr mocht het dusdanig erg zijn dat de veearts tegen mij zal zeggen dat ik zou moeten scheren dan zou ik het absoluut gelijk doen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:07

Semmerd, ik weet niet meer hoe het heet, maar ik had het hier op bokt ergens gelezen in een topic over CPL. Het was iets met een C.. :+ daar heb je ook weinig aan waarschijnlijk :')

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:33

mnkortleve ; Formaline word ik niet heel vrolijk van als ik dat opzoek eerlijk gezegt :).

O 8nnemiek nee inderdaad dat schiet niet op nee,maar ik kan altijd even de topics afstruinen of ik wat zie met een C :D