Gevoelige luchtwegen en stalbedekking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:42

paardjes123 schreef:
DoubleVv schreef:
Hier het zelfde geval
Ik heb onze hengst op schavelingen staan (na astma aanval), stro gaat niet meer vanwege zijn luchtwegen.Ik doe 2tot3pakken zaterdags in stal en gewoon ieder dag drollen eruit en natte plekken en woendags 1pak erbij.
Hij krijgt ook vochtig gemaakt hooi omdat ik geen voordroog wil geven. En wat hem ook goed helpt is kruidenslobber en muesli.

Dan ben je toch ontzettend veel kwijt per maand! :o

Hoe bedoel je dat?:)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:48

Voor ons oude (helaas inmiddels overleden) paard, die chronische bronchitis had, zijn we overgestapt op strokorrels. Het verschil was geweldig. En het heeft meer voordelen, waardoor we nog steeds strokorrels gebruiken, ook al is hij niet meer bij ons. Je moet even wennen aan het andere beeld (wij hadden voorheen stro), maar daar kijk je snel genoeg door heen. De voordelen zijn namelijk vele.

nynke55

Re: Gevoelige luchtwegen en stalbedekking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:33

Strokorrels zijn idd ideaal, mijn hoestende paard doet het er goed op. Maar het meest ideale vindt ik toch om het paard buiten te laten, als het enigzins kan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:15

maureen schreef:
De mijne staat op Hippo Gold, dat is gehakseld stro wat ontstoft en thermisch gesteriliseerd is. Normaal gehakseld stro is juist nog veel slechter voor een hoester dus dat zeker niet doen!!
De Hippo Gold neemt heel veel vocht op, wordt niet zoals vlas vies rood en bruin. Ik betaal per pak 7 euro, begin met drie balen en dan de drollen er dagelijks uit en na een aantal dagen ontstaat een "natte" plek onderop. Die schep ik er dan uit steeds zodra ik merk dat er zo'n aangekoekte plek onderop ontstaat. Iedere zaterdag gaat er één nieuwe zak in. Geen vieze lucht van de ammoniak zoals ik met stro had (merrie is een viespeuk)
http://www.bellinco.nl/hippogold/index.php

Mag ik vragen hoe lang jouw paard binnen staat bij dit verbruik? Die van mij staat nu nog op het land,en qua verbruik van strooisel valt het nu mee. maar straks staat ze toch weer op stal en heb je dus meer urine en mest in je stal.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:52

Ik heb vlas als bodem,en dat gaat prima.
Ook is het een fabeltje dat je het perse moet oppotten.
Ik pot het altijd wel op tot een zeker moment,maar het is niet zo dat het perse moet!
Mijn stalgenootje pot niet op,en doet vaak nog langer met haar vlas als ik.
Ik gooi meestal om te beginnen 3 pakken erin,en haal alleen de drollen eruit.
Op een gegeven moment zie je dan onder het losse spul,dat er zich een soort natte koek vormt.
Als die naar boven komt dan strooi ik een pak bij.
Verder gewoon drollen eruit halen en weer rechttrekken.
Eens in de zoveel tijd,haal ik de natte koek eruit,verdeel de rest wat nog goed is over de bodem en gooi daar weer 2 of 3 pakken bij.
Maar mijn stalgenootje doet het weer anders,en haalt heel regelmatig(geloof elke dag) de natte plek eruit en strooit een klein beetje bij.
Maar ook dat gaat prima!

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:47

Jibbel schreef:
maureen schreef:
De mijne staat op Hippo Gold, dat is gehakseld stro wat ontstoft en thermisch gesteriliseerd is. Normaal gehakseld stro is juist nog veel slechter voor een hoester dus dat zeker niet doen!!
De Hippo Gold neemt heel veel vocht op, wordt niet zoals vlas vies rood en bruin. Ik betaal per pak 7 euro, begin met drie balen en dan de drollen er dagelijks uit en na een aantal dagen ontstaat een "natte" plek onderop. Die schep ik er dan uit steeds zodra ik merk dat er zo'n aangekoekte plek onderop ontstaat. Iedere zaterdag gaat er één nieuwe zak in. Geen vieze lucht van de ammoniak zoals ik met stro had (merrie is een viespeuk)
http://www.bellinco.nl/hippogold/index.php

Mag ik vragen hoe lang jouw paard binnen staat bij dit verbruik? Die van mij staat nu nog op het land,en qua verbruik van strooisel valt het nu mee. maar straks staat ze toch weer op stal en heb je dus meer urine en mest in je stal.

In het stalseizoen (nu nog buiten) staat ze overdag in de paddock (10 tot 6) en 's nachts in buitenbox. Heb geen hele grote box maar ze is wel écht een viespeuk, veel urine en nat op stro, iedere dag weer.
Plus dat ze daar natuurlijk niet meer op mag vanwege het hoesten. De paar maanden dat ik eind vorig seizoen op de Hippo Gold overgegaan ben was een verademing.
Heel vroeger heeft ze ook op zaagsel gestaan maar kreeg daar hoefzweren van zoals iemand hier eerder geloof ik ook al zei. Aubiose in verleden op een andere stal ook gebruikt en was ook prima spul.
Vlas vindt ik vies en nat worden, maar dat is geen eigen ervaring maar wat ik om mij heen gezien heb ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:51

Dat hippogold klinkt wel mooi! Zal eens overleggen of dat iets is... 7 euro per pak vind ik absoluut niet duur trouwens. Dat zou uitkomen op 462 euro per jaar... Gezien wij 4 x 4 boxen hebben, zal het wel iets meer zijn, maar het is prima te doen per paard denk ik.

Eten ze het trouwens Maureen? En kan dat kwaad? Zou je eens een foto kunnen maken van jouw box?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:54

Het is idd niet zo duur, vond ik ook al. Aangezien ik voor het zaagsel al 9,50 betaal, tikt het hard aan.
De prijzen voor de strokorrel vond ik ook wel meevallen. Alleen StroVan is wel wat duurder.

@ Maureen: jouw paard staat dus nog vrij veel buiten overdag in de winter. Het scheelt dat die van mij erg schoon is op stal, dus het verbruik zal dan ongeveer vergelijkbaar zijn denk ik. Nu nog even op zoek naar een leverancier van alle producten hier in de buurt. :)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 10:09

Mijn vriendin zegt nu dat ze weleens gehakseld stro heeft gezien, maar ze dacht dat je dat niet kan ontdoen van schimmels?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 10:12

Ik gebruik al jaren de hennep van Hempbed en dat bevalt super. Neemt veel vocht op en er zit een brokje in met eucalyptus en citronella olie dat voor een frisse lucht blijft zorgen als de bodem vocht op neemt. Voor het knabbelen geef ik ruim voldoende ruwvoer en af en toe wat extra stro.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:48

Maureen, ik zou dan wel graag eens testresultaten zien van schimmelkweken. Bij mijn weten wordt Hippogold niet verhit.
Strokorrels daarentegen wel, doordat deze gepelleteerd worden onder druk (80-95gr)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:57

Pieteritus1 schreef:
Maureen, ik zou dan wel graag eens testresultaten zien van schimmelkweken. Bij mijn weten wordt Hippogold niet verhit.
Strokorrels daarentegen wel, doordat deze gepelleteerd worden onder druk (80-95gr)

Inderdaad; naar mijn weten wordt hippogold ook niet verhit, enkel gehakseld.
Zelf gebruik ik houtkorrels, die zijn 2 x verhit geweest waardoor er t.o.v. houtvezel/zaagsel ook geen abitienezuur e.d. in zit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:26

Dusss: willen we graag bewijs zien van het thermisch verhitten van de Hippogold. Voor zover ik logisch kan bedenken, is er ook geen mogelijkheid om deze vezel te verhitten, zonder vocht (indien zonder vocht verhit wordt: vlam in de pan). Vocht toevoegen en verhitten is én omslachtig én duur.
Houtkorrel en strokorrel moeten door een pers en worden langs die weg thermisch verhit.
De reden en hoe houtkorrel 2x verhit wordt, weet ik niet (1x kan ik verklaren: pelletering), strokorrel (althans Strovan) wordt 2 maal mechanisch ontstoft en 1x verhit/gepelleteerd.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:57

De houtkorrels die ik gebruik worden 2 x verhit; eerste keer om abitienezuur e.d. en vocht voor een groot deel te verdampen, 2de keer idd door pelletering, waarbij de rest van de schadelijke zuren verdampen en het echt kurkdroog wordt, waardoor het absorptievermogen enorm toeneemt. Daarna wordt de houtkorrel ook 2 keer ontstoft. In gebruik is het goedkoper en gezonder/beter dan houtvezel.
Eerlijk gezegd lijkt het me ook sterk dat gehakseld stro (hippogold) verhit wordt....

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:43

madamX schreef:
Pieteritus1 schreef:

Inderdaad; naar mijn weten wordt hippogold ook niet verhit, enkel gehakseld.
Zelf gebruik ik houtkorrels, die zijn 2 x verhit geweest waardoor er t.o.v. houtvezel/zaagsel ook geen abitienezuur e.d. in zit.

Nee, het wordt zeker niet enkel gehakseld want dat maakt het nog erger dan lang stro...Hoe het proces precies werkt wordt volgens mij nergens open en bloot vermeld :?
Ik heb ooit ergens een testresultaat gelezen maar weet niet meer waar....dit heb ik in ieder geval wel alvast gevonden...
http://www.hippogold.eu/MEDIA/hippogold ... nl_low.pdf
en
http://www.hippogold.eu/MEDIA/hippogold ... 011_nl.pdf
Ga m'n best doen meer te weten te komen ;)

O ja, foto van mijn stal kan ik wel maken maar het is vannacht de 1e nacht dat ze weer binnen staan na het weideseizoen dus alles spik en span schoon natuurlijk....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:51

In principe kan iedereen zo'n persbericht maken. Ik zou originele onderzoeksresultaten érg interessant vinden om te zien, dus daadwerkelijke tellingen van schimmelkolonies.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:28

Ik heb er één die na één plakje normaal hooi al staat te hoesten dus als Hippogold schimmels zou bevatten dan had hij er geen half jaar op kunnen staan zonder een kuch te geven.
Puur omdat ik aubiose prettiger vind ben ik weer over gegaan, ook hippogold geeft geen schimmels.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:36

Pieteritus1 schreef:
In principe kan iedereen zo'n persbericht maken. Ik zou originele onderzoeksresultaten érg interessant vinden om te zien, dus daadwerkelijke tellingen van schimmelkolonies.

Ik snap je redenatie, zou het zelf ook interessant vinden en ook de vergelijking m.b.t. vlas o.i.d. en niet alleen de verschillende soorten stro.
Maar ik kan niet anders dan uit ervaring spreken dat het goed bevalt, géén technische of wetenschappelijk verder onderbouwd onderzoek maar "ervaringsdeskundige" :D net als bigone ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:37

Het wordt gehakseld EN gewalst waardoor de structuur opener wordt, net zoiets als bij vlas gebeurt wanneer men daar linnen van wil gaan maken (gebeurt trouwens ook met eenzelfde techniek, niets nieuwe uitvinding...) Wanneer het stro vanaf het land van een goede kwaliteit is (goed oogstjaar) dan zal het weinig schimmels bevatten (100% schimmelvrij is niet mogelijk). Dan heb je goed spul. Maar als het een slecht seizoen is..... hebben ze een probleem; dan zullen de prijzen ook wel gaan stijgen....