zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:53

Joyce, de kosten voor productie zijn de laatste jaren juist lager geworden dan vroeger en hoe kan het dan dat die lagere kosten niet terug te zien zijn in de verkoopprijs?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:03

Hoezo lager geworden dan vroeger Lovely?
Wat is dan goedkoper geworden? Kun je dat toelichten?

1: de machines worden steeds duurder
2: de brandstof wordt steeds duurder
3: de prijzen voor grondstoffen/materiaal (plastic) gaan omhoog
4: de tarieven van de loonwerkers gaan omhoog

Wat is er dan goedkoper geworden?

Je ziet aan de hooiprijzen dat die erg hoog liggen, maar aan de kostprijs van hooi dat die nog vrij laag ligt doordat er minder dure machines aan te pas komen, geen plastic en men handmatig zelf kan opruimen.

Ik heb nu 5 jaar paarden aan huis en hooi van eigen land en de afgelopen jaren zijn de kosten per voordroogbaal alleen maar gestegen... En dan betaal ik nog niet eens voor het maaien, schudden en op wiersen leggen omdat een boer dat doet in ruil voor de mestrechten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:11

reden voor stijgende hooiprijzen is: er wordt minder gehooid omdat

1: de zomers tegen zaten (vroeg in het jaar mooi bestendig droog en warm weer, maar nog weinig gras, en dan slechtere nattere zomers)
2: men wikkelt nu meer in plastic omdat het sneller geoogst kan worden, minder risico op schimmelvorming/hooibroei/stoffig slecht voer, en het is buiten op te slaan.

Aan de andere kant komen er steeds meer mensen met paarden, mensen met paarden aan huis of pensionstallen die niet in hun eigen behoefte kunnen voorzien en dus via de markt in moeten kopen (of rechtstreeks via de boer), daardoor wordt de vraag hoger en stijgen de prijzen. Hooi is schaarser dan voordroog, dus stijgen die prijzen sneller...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:20

Machines worden niet duurder omdat ze ook duurzamer zijn, langer meegaan en minder gauw stuk zijn. Als je het macro-economisch bekijkt dan is er de laatste jaren juist minder geinvesteerd in grote machines en gebruikt men nog machines van enkele jaren oud, die dus minder in afschrijving kosten dan een gloednieuwe. Ondertussen worden de balen tegenwoordig bijna alleen nog maar in grote balen geperst en dat is nogal een verbetering met vroeger toen kleine balen de maat waren. Die marktverschuiving heeft voor de producerende partij zeker voordeel opgeleverd aan de kostenkant, maar die wordt makkelijk ontkent. Daarbij komt ook nog eens dat door het verpakken het gras minder lang op het land hoeft te liggen waardoor er dus minder verloren gaat door onverwachte buien. Bovendien kan het ingepakte gras langer op het land blijven en hoeft het niet voor de regen binnen te zijn waardoor de arbeidskosten dalen omdat het werk verdeeld kan worden en niet een hele regio in 2 dagen zijn baaltjes binnen moet halen ivm het weer. Dit zijn slechts een paar aspecten die ook meetellen in de vorming van de prijs en de markt, maar dan kijk ik wel naar een iets langere termijn dan 5 jaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:30

tja, dan is de loonwerker diegene die de meeste marges pakt...
Voor de gewone klant is het allemaal duurder geworden. Zeker als je niet het schaalvoordeel en de belastingvoordelen hebt die een boer heeft...

Overigens is het vaak nog steeds een race tegen de klok om het gras droog in de baal of bult te krijgen.... Zeker met de afgelopen 2 's zomers met weinig goede momenten.
Op die momenten hebben de loonwerkers het hier heel druk en gaan ze regelmatig door tot diep in de nacht en op zondag als het moet...
Ook de kerkgaande boeren... En vorig jaar viste ik naast het net en had niemand meer tijd om dat van mij nog droog in de baal te krijgen omdat het eerder ging regenen dan voorspelt dus alles een dag naar voren moest.
Vervolgens is veel hooi natgeregend...
Ik heb het "halfnat" in de baal laten persen en voor kostprijs verkocht aan iemand die 50 paarden en een melkerij had... Die voert zulke balen in een dag op, daar gebeurd niets mee, maar ik zelf kon er niets mee. mede door hun formaat (80 bij 80 bij 1,80) Was blij dat ik er geen verlies op had %) (17x€15,- exclusief verplaatsen)

Denk dat er bij de boeren en paardenhouders in verhouding inderdaad meer gras overblijft van betere kwaliteit dan vroeger dankzij de voordroogbalen. En ook minder hooibroei voor komt ;)

Verder denk ik dat de markt ontdekt is ;)
eerst verkochten de boeren het voor kostprijs, omdat het overschot was, nu hebben de tussenhandelaren het gat mooi opgevuld en sommige boeren die rechtstreeks verkopen zullen misschien weer de marktprijzen vragen omdat ze zien/horen dat het er voor betaald wordt... Ze moeten toch ergens hun beleg mee verdienen nu de overheidssteun en melkprijzen zo tegen vallen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:41

We wonen hier in Nederland en 'slechte zomers' komen vaker voor, niet alleen de afgelopen 2 jaar. Nu kun je zelfs eerder inpakken dan dat je vroeger kon, en is het dus veel minder een race tegen de klok (=regenbui). Plus dat je tegenwoordig buienradar hebt, dat was er vroeger allemaal niet toen had je alleen pelleboer. Als je hooi tegenwoordig nog natregent voordat je het in pak hebt, dan doe je volgens mij echt iets niet goed.

Feit blijft dat de prijzen hoog gehouden worden omdat de paardensector toch de portemonnee wel trekt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:47

@joyce B
Ik betaal 15 euro per baal van 550 kilo, inclusief: maaien, schudden, balen, wikkelen en ophalen/plaatsen.
(dit wordt allemaal door dezelfde loonwerker gedaan).

Hoe meer balen, hoe goedkoper het persen/wikkelen is. Mijn schoonvader bv, betaald voor persen en wikkelen +/- 9 Euro per stuk.

Ik heb nu kleine balen (30/35 kilo) gewikkeld hooi gekocht voor 5E per baal.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:22

Brainless dat zijn ook onze kosten, maar in het vorige topic werd ik aan het kruis genageld omdat het onmogelijk was dat ik maar €15,- kwijt was qua productie van het hele riddeltje met als eindproduct 600 kilo balen

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:26

Pashon schreef:
Brainless dat zijn ook onze kosten, maar in het vorige topic werd ik aan het kruis genageld omdat het onmogelijk was dat ik maar €15,- kwijt was qua productie van het hele riddeltje met als eindproduct 600 kilo balen

Nu moet je wel alles vertellen; je hebt een eigen pers. Alleen rekende je de aanschaf daarvan volgens mij niet mee.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:29

uryanne kan nog 100 keer zeggen dat alles meegerekend is, maar schijnbaar blijven er mensen die weten wat er bij ons in de boeken staan..
Misschien is het ook wel een stukje ontkenning dat sommige mensen nu met de neus op de feiten gedrukt worden dat ze wel degelijk teveel betaald hebben.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:42

Ik heb (uit mijn hoofd) voor persen en wikkelen
17 voor grote balen betaald
En 4 euro voor die kleintjes.
Dan komt daar nog maaien, draaien en opduinen bij.

Voor mij dus onmogelijk er 5 euro voor te vragen.
Dan kan ik in de zomer beter een stel jonge koeien of paarden laten lopen.

Ik kan en wil al het werk niet zelf doen.
Aanschaf en onderhoud spullen te hoog.
Uren tijd kan ik beter bij de baas werken.
Ik ben maar een gewone hobbyist die gras over heeft.
Dikke wint hoef ik niet maar voor de kostprijs gaat het ook niet weg.
Dan kopen de mensen hun eigen land met bijbehorende hypotheek maar.

Dat de boer-loonwerker ook niet gaat sponsoren aan de paarden hobby van een ander begrijp ik ook.
Ik krijg het idee dat teveel mensen eerste rang met kwaliteit willen zitten maar er ook niets voor over hebben.

daar is 1 tip voor
Alles zelf doen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:49

Wij betalen voor ons strooisel op jaarbasis welgeteld €0.

In de houtzagerij in ons dorp zien ze ons graag komen om hun van hun houtskrullen af te helpen... 1x per maand gaan we anderhalf uurtje zelf houtskrullen scheppen, het is een klotejobje, maar als wij er op jaarbasis zo'n €2000 mee kunnen besparen (aan €5 per pak geteld) weten we wel waarom we het doen...

En ons hooi betaalden wij voor grote balen €14 voor persen, wikkelen en transport.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:25

Pashon schreef:
uryanne kan nog 100 keer zeggen dat alles meegerekend is, maar schijnbaar blijven er mensen die weten wat er bij ons in de boeken staan..
Misschien is het ook wel een stukje ontkenning dat sommige mensen nu met de neus op de feiten gedrukt worden dat ze wel degelijk teveel betaald hebben.

Ik ben er van overtuigd dat het minder kan dan wat ik heb betaald. Daar gaat het mij ook niet om.
Punt is (en daar is de rel in het vorige topic ook over begonnen) dat je je kostprijs-berekening niet wil/ kan laten zien.

Wanneer je alles zelf doet moet je toch rekening houden met afschrijving en aanschaf machines? Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb een trekker + balenpers gezien die ongeveer €10.000 moest kosten. Dan heb je een gebruikte machine.
Hoeveel balen moet je dan persen wil je deze eruit hebben?
Het maakt toch niets uit of je loonwerker bent of privepersoon? De aanschaf van je materiaal heb je altijd.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 19:36

niemand heeft uberhaupt gevraagd naar de kostprijzen tevens gaat dat verder niemand aan. Dat houd in dat jij onze boekhouding wil zien en er zijn nog een aantal dinge privé. en daar is de rel helemaal niet over begonnen in het vorige topic.
en heeft er verder iemand zijn/ haar prijzen uitgelegd hoe die op bepaalde productieprijzen komt? nee dus beetje flauw om te gaan zeggen dat de rel begonnen is omdat ik niet de boekhouding open en bloot op internet ga knallen.

De aanschaf van de machine's hebben wij niet gezien wij alles nieuw gekregen hebben, onderhoud word gedaan kost ons ook geen cent enige wat wij moeten rekenen is de diesel (rode met een liter prijs onder de €1,-) en de folie voor het inwikkelen. Folie hebben wij 3 jaar terug enorm groot ingekocht met als resultaat dat wij het nog goedkoper kregen gezien de grootheidskorting en we er nu nog gebruik van maken wat dus inhoud dat wij momenteel de folie niet aan hoeven te schaffen terwijl die juist vrij duur geworden is in verhouding tot een aantal jaren terug. De uren die we kwijt zijn? per snede hooien ongeveer per keer 2 uur dat houd in dat wij afentoe even door het land heenlopen kijken of het droog genoeg is om te persen en bij het opslaan zijn wij aanwezig de rest word gedaan door personeel. Uiteraard zijn die kosten meegenomen maar dat is het voordeel van erg goedkope werknemers hebben en om dat direct ook maar uit te leggen voordat men begint over onderbetalen jada jada jada het zijn polen en die werken volgens een andere CAO.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:27

ik wordt een beetje moe van al dat gekissebis over wel of niet te veel betalen voor hooi/ stro etc. Dat stallingen duurder worden etc. is niet meer als normaal denk ik.
Als je je eens verdiept in alle kosten en ook qua boekhouden etc, of pak een cursus hippisch management mee dan kom je er achter dat we altijd paarden voor veel te lage prijzen hebben kunnen stallen in Nederland.
Ieder ander met een bedrijf is toch gericht bezig met winst maken, waarom mag dat niet in de paardenhouderij? Dat houdt eigenlijk in dat je naast ALLE kosten die er gemaakt worden en een stukje gereserveerd voor investeringen er nog een normaal loon uit moet kunnen komen dat gerelateerd zou kunnen worden aan een normale werkweek. (40uur) En pensioenopbouw, arbeidsongeschiktheidsverzekering, ziektenkosten, wa/opstal verzekeringen waterschap, belastingen zijn dingen die ook geregeld/betaald moeten worden etc. etc.
Ze werken echt niet 7 dagen per week omdat het zo leuk is met al die paarden, vaak is het ook een stukje noodzaak omdat iemand in dienst nemen een best dure grap is.

Zelfde met de hoefsmid en dierenarts, die doen het ook alleen maar omdat het zo leuk is? Als je paard er een ijzer af heeft, is het fijn als hij er gratis een nieuw ijzer onder slaat en dat is goede service maar eigenlijk werkt hij dan gewoon voor niets. Dat is toch raar? Dierenarts idem dito, als je ziet wat voor een uren die maken in een week en dat salaris na 6 jaar universitaire studie en de risico's die ze lopen met die paarden....

Als iedereen die hier zo over door blijft gaan op bokt, gewoon een dekje minder koopt of wat minder zou bokken en wat meer zou werken dan valt die kostenverhoging toch ook prima te betalen? :o

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:01

Pashon schreef:
Uit het vorige topic is wel duidelijk geworden dat het heel regionaal gebonden is wat de prijzen zijn van bepaalde spullen. Toch is vlas uit het hele land te bestellen en kan je zo de goedkoopste uitzoeken. met hooi en stro zit je toch al gauw tegen de hoge verzendkosten aan te hikken.

Janflicka je bericht is erg onduidelijk te lezen. Bestel je per pallet of haal je per baaltje of?
als ik het goed begrijp betaal je voor zowel vlas als hooi €7,50 zijn dat kleine balen hooi of de wat zwaardere?

Wij bestellen op stal altijd tegelijk,en ieder voor zich.
Bv ik heb 5 balen vlas nodig,mn stalgenootje 4,en weer een ander ook wat.
Dat word gebracht op een soort open vrachtwagentje.
Volgens mij kunnen we dan beter samen doen en een pallet afnemen wat wat voordeliger is?
De balen hooi,zijn gewoon kleine balen.
Denk dat ze een kilo of 20/25 zijn.
De grootte wil nog weleens verschillen,de ene keer zitten er bv 10 plakken in,maar een andere baal kan weleens 7 of 8 plakken bevatten.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:07

janflicka, hoe groter je besteld hoe goedkoper je uit bent, maar meestal geld dat pas vanaf een x aantal pallets en niet per pallet al is het per pallet al wel wat goedkoper als dat je per baaltje doet. Als je stalgenoten ertoe bereid zijn om het samen te doen uiteraard onder goede afspraken dan zou ik toch zeker groter gaan inkopen. Bel diverse fouragehandelaren op en zoek op internet (b.v. mp) naar dealers en vraag zo offertes op, nooit direct bij de eerste akkoord gaan omdat de prijs leuk klinkt er is altijd eentje die goedkoper is! enkel dat is een kwestie van goed zoeken en dat kost even tijd

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:21

Er zijn blijkbaar 2 soorten mensen in dit topic;
1. krijgen materiaal en kunnen dus goedkoop produceren
2. moeten alles zelf bekostigen en komen dus vanzelfsprekend op een hogere kostprijs uit.

Wanneer de mensen die onder categorie 1 vallen dit nu eerst even vermelden voordat ze de mensen uit categorie 2 betichten van het zijn van opgrijpers, is er wat mij betreft geen discussie meer. Want dan is het voor iedereen duidelijk dat het vergelijken van categorie 1 en 2 hetzelfde is als het vergelijken van appels en peren.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:29

helemaal niet. er zijn meer mensen die ook al gereageerd hebben in beide topics zelfs dat de prijzen wel degelijk kunstmatig hooggehouden worden. kwestie van lezen en in geval van niet duidelijk simpelweg gewoon vragen? is een stuk fijner als bij voorbaat aannames maken die niet kloppen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:34

Geen aanschaf en geen onderhoud geeft geen realistische weergave van de prijzen.
Dit kan en mag dan ook niet serieus genomen worden in de prijzen die daaruit genoemd worden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:38

zeker weten wel. zoals ik al eerder aangaf als mensen gewoon normaal dingen vragen en niet bij voorbaat aannames maken had ik ze met liefde het gehele verhaal verteld. De onderhoudsbeurten zijn al bij deze prijzen inbegrepen ondanks dat het niet uit mijn portomonee gaat word het uiteraard wel gedaan.
Maar nogmaals kan bij sommige mensen nogal verkeerd aankomen dat ze met de feiten geconfronteerd worden dat ze teveel betalen en de productieprijzen komen niet enkel bij mij voor, maar bij meerdere mensen uit beide topics dus in hoeverre zullen het spookprijzen zijn?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:39

schrikdraad schreef:
Geen aanschaf en geen onderhoud geeft geen realistische weergave van de prijzen.
Dit kan en mag dan ook niet serieus genomen worden in de prijzen die daaruit genoemd worden.

Dank u schrikdraad ;)
Voor de liefhebbers (en met name Pashon) lees pagina 26 even door van het gesloten topic.
Sorry dat ik het een beetje persoonlijk maak, maar Pashon heeft altijd gezegd dat ze alles meenam in haar berekening. Dat ze daarmee geen rekening houdt met al de anderen die wel kosten hebben aan materiaal vind ik zeer onterecht en (zoals schrikdraad al zegt) haar prijs mag dan ook niet vergeleken worden met de prijs van anderen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:41

Ik weet niet of de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, ga ik dus ook niet over oordelen.
Ben alleen net wel geschrokken van de prijzen voor vlas, ging vandaag in een naast gelegen dorp even snel 3 baaltjes halen en mocht € 25,00 afrekenen.

Voor mijn hooi (voordrooghooi, baaltjes van ca. 35/40 kilo) betaal ik € 7,50 en voor droog verpakt hooi (ontstoft en ca. 15 kilo) € 6,00.

Ben blij dat ik maar 1,5 paard (een grote van 1.76 mtr en een iniemini van 0,76 mtr aan de "vreet" hoef te houden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 23:43

uryanne lezen is lastig hé? zoals eerder gezegt is alles meegenomen in de productieprijzen dus dat houd in dan ook echt alles.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:47

Pashon schreef:
uryanne lezen is lastig hé? zoals eerder gezegt is alles meegenomen in de productieprijzen dus dat houd in dan ook echt alles.

Zie het laatste bericht van schrikdraad. Je had eerder moeten vertellen dat je geen kosten had aan materiaal. Dan hadden de anderen daar rekening mee kunnen houden en alle begrip gehad voor je lagere kostprijs, zoals ik dat ook heb.