moet ik mij schuldig voelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: moet ik mij schuldig voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:58

ik denk ook dat je paardje het nu meer naa zn zin zou hebben ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:48

Ragdollcat schreef:
Ninx schreef:
De meeste pony's vallen om wanneer ze de gehele dag mogen grazen...
De enige 'must' wanneer je ze op zand hebt is dat ze wel ruwvoer kunnen eten, en dat het hooi niet vanuit het zand gevoerd wordt.... als in: van de grond af.

Paarden die de hele dag op zand staan en niets te vreten krijgen zijn niet alleen zielig, maar bevinden zich in een levensgevaarlijke situatie....

Leg eens uit waarom het levensgevaarlijk is? paarden gaan toch niet zand eten?

Paarden die 5 tot 8 uur (of zelfs misschien langer) zonder ruwvoer staan lopen risico op koliek, maagzweren, slecht werkende darmen en stress...... zo'n lange tijd zo weinig (niks) eten is zeer ongezond voor paarden.
Een grazer mag en kan niet vasten.

ps: uit frustratie en 'om maar gewoon die buik en darmen te vullen' gaan ze zand of mest eten.... niet allemaal, maar zeker heel wat paarden...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:06

Ok duidelijk, bedankt.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:24

Joh, je hoeft je helemaal niet schuldig te voelen. Nu staat je paard de hele dag buiten, terwijl hij op die andere stal 3/4 van de dag binnen zou staan. Omdat het er wat rommeliger is denk jij misschien dat het een stap achteruit is, maar paarden zien dat helemaal niet.. Als het maar veilig is allemaal ;)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:18

ik ben jaloers hoe jij hem nu houd super oplossing zo toch!

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:18

Ach er zijn paarden die het veel erger hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:43

Ideale situatie in mijn ogen, mits er overdag ook genoeg hooi is en een maatje. Dan kan je paard het niet veel beter hebben. Die van mij lopen op een kale wei, mogen ook niet veel op het gras, omdat ze anders te dik worden en bevangen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 08:54

Ik denk dat jij je er veel drukker om maakt dan je paard. Zo te lezen heeft je paard het prima. Hij staat lekker buiten met soortgenootjes.
Als je verder goed op zijn voer let dan is het echt geen probleem dat hij op zand staat. Mijn paard staat wel de hele dag op een 'wei' maar die is zo kaal dat het inmiddels ook meer een zandvlakte is en zij heeft het prima naar haar zin.

mimooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:36

Je hoeft je zeker niet schuldig te voelen hoor!! :(:)
Als hij verder goed te eten krijgt, en voldoende beweging, is het toch prima!
Het maakt een paard echt niet uit ofdat hij gereden word in een verlichte binnenbak, of buiten op een maisplak. Hoewel....waarschijnlijk vinden de meeste die maisplak wel zo leuk.
Wat dat zand eten betreft. Als je hem hooi geeft op de grond, kan er inderdaad zand mee naar binnen gaan. Maar als je twee keer in de week een beetje lijnzaad kookt, en dit bij het voer doet, neemt deit het zand gewoon weer mee uit de darmen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:39

Mijn 2 jonge hengsten hebben bij gebrek aan meer geschikt land bijna 2 jaar op een vrijwel kale wei gestaan, wel continue beschikking over ruwvoer en die zijn er bepaald niet slechter van geworden ;-)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 09:47

Jouw pony staat zo te lezen in een soortgelijke situatie als wij onze pony's nu houden. En ik vind het ideaal. Geen te dikke pony's door teveel gras (die van ons komen nu ook 2 tot 3 uurtjes op de wei), en lekker buiten op het zand met soortgenootjes en voldoende ruwvoer en een stal om eventueel in te schuilen. Een hele dag op het gras is (zoals al meerdere keren vermeld is) niet perse goed voor je paard. De meeste (sobere rassen) worden er juist te dik van met alle gevolgen van dien.

Dus stoppen met schuldig voelen en lekker gaan genieten van je paardje op zn nieuwe stekkie!

_Lisanne89_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:39

Het is wel lekker voor je paardbdat hij lekker naar buiten en binnen kan wanneer hij wil,, er zijn meer paarden die bijna Hele dag op stal staan dus je hoeft je echt niet schuldig te voelen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:44

Ninx schreef:
Paarden die 5 tot 8 uur (of zelfs misschien langer) zonder ruwvoer staan lopen risico op koliek, maagzweren, slecht werkende darmen en stress...... zo'n lange tijd zo weinig (niks) eten is zeer ongezond voor paarden.
Een grazer mag en kan niet vasten.

ps: uit frustratie en 'om maar gewoon die buik en darmen te vullen' gaan ze zand of mest eten.... niet allemaal, maar zeker heel wat paarden...

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Een paard hoeft niet de hele dag zoveel te eten als hij kan, maar moet wel de gelegenheid hebben om de hele dag te kunnen knabbelen. Door het knabbelen (bijvoorbeeld van een kale weide of een slowfeeder) maken ze speeksel aan wat het maagzuur neutraliseert. Anders krijg je een grote kans op maagzweren (en die ontdek je vaak veel te laat!!)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:48

Begrijp ik het goed dat hij wanneer hij op het zand staat helemaal niets te eten krijgt? Daar zou ik dan niet blij mee zijn, met de rest wel. Kun je niet regelen dat ze een hooinet krijgen op het zand?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:23

Kinke schreef:
Begrijp ik het goed dat hij wanneer hij op het zand staat helemaal niets te eten krijgt? Daar zou ik dan niet blij mee zijn, met de rest wel. Kun je niet regelen dat ze een hooinet krijgen op het zand?

Uit de openingspost kan ik toch opmaken dat ze een inloopstal in kunnen waar een paar keer per dag kuil wordt gevoerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:35

oeps...verkeerd begrepen :o }:0 :D
Denk dat paardje dolblij is met deze plek.