Dik in zn vacht...*zucht*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:43

Heb toch besloten om maar te gaan scheren! Heb al een deken nu het machine nog ;) ik heb daar ook een topic voor aan gemaakt ik zal hem ff als link doorgeven.
Edit:
[VSW] Scheermachine vraag.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:06

gebruik een goeie zweet deken , voorkeur fleece binnen bijna half uur is je paard zo goed als droog!

SuzanH

Re: Dik in zn vacht...*zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:15

Tijdens het uitstappen doe ik een uitrijdeken op. En daarna gewoon zijn winterdeken

landinwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:19

Hoi,

Ik zou je paard in ieder geval laten wennen aan het geluid van het scheerapparaat. Dit kan je gewoon doen door hem aan te zetten en hem er dan niet er mee te scheren. Meestal is het gewoon het geluid wat hem afschrikt. Mijn paard vond bijv het geluid van klitteband aan zijn deken een ramp. Door hem gewoon te laten wennen aan het geluid was het opeens geen probleem meer. Met een beetje mazzel los je dan in ieder geval het probleem voor volgend jaar op...

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:25

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:26

Hier een stukje over zweten:

Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.

jecco_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:28

Cynthiaaapje schreef:
Als hij na het rijden op de wei gaat zou ik hem niet scheren en geen dekens op doen. Bekijk dit artikel maar eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Heeft mijn paard het koud?

haha precies hetzelfde stukje is dit, ook toevallig.. Telepathie?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:33

Denk het :P

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 08:35

Mijn paard heeft een te dikke vacht.. Hij staat zwetend op stal als ie van de wei afkomt, niet normaal. Ik moet een half uur uitstappen terwijl ik maar bijvorbeel een half uur goed heb gereden. maar bedankt voor de info!

GBoterbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:39

vosje456 schreef:
Hooi,
Mn paard zit als best dik in zn vacht. En met dit weer zweet hij zo. hoe kan ik het hem iets aangenamer maken voor hem?
-Scheren is nu nog even geen optie. Dat is namenlijk een behoorlijke karwei bij hem(hij wordt dan bang) en ik kan zelf niet scheren en er is meestal 4 man bij nodig om hem vast te houden. :')
-Afspuiten doe ik bijna al elke keer na het rijden.. Maar als ze daarna het land op gaan en het begint een beetje te waaien :n

In ieder geval niet afspuiten. Dan maak je hem door en door nat en dan is de kans op kou vatten wel groot.
Bezweet kan niet zoveel kwaad. Als hij bezweet op stal gaat even een zweetdek op omdat door stil staan ze te snel afkoelen, een plak hooi is ook afdoende (darmen produceren warmte en verminderd de afkoeling).
Als ze het land op gaan zou ik me als ik jou was niet zoveel zorgen maken, gras + lopen is genoeg om te zorgen dat de zweet geen probleem is. Afspuiten daarin tegen is riskant.

Scheren zou ik helemaal niet doen, je haalt een belangrijk stuk haar weg, na scheren is er van de capillaire werking of water afstotendheid niets meer over en zoals je kan begrijpen betekent dat niet veel goeds. Als je paard toch de hele dag op een dichte stal staat heeft ie daar dan niet zoveel last van, maar goed, dat is om te beginnen al niet echt diervriendelijk.

Volgend jaar optijd beginnen met dekens en dan heb je er een stuk minder last van. Ze krijgen alsnog wel vacht, maar niet meer zo absurd dik.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:09

Ik ga hem toch scheren ondanks sommige mensen het mij afraden(sorry!)
Ik zal volgend jaar optijd beginnen met de dekens sowieso.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:30

vroeg beginnen met deken, en scheren kan, dan laat je hem toch gewoon een beetje verdoven/suf maken door de dierenarts?