welke bemesting voor eczeempaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: welke bemesting voor eczeempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:24

Voor zover ik weet is er geen poedervorm meer; het zijn allemaal korrels geworden die je gewoon met een kunstmeststrooier kan uitrijden.
Uitstrooien kan ook met de hand, idd direct nadat een stuk 'kaal' gegeten is; het mag het gehele jaar door gebruikt worden (valt niet onder mestwetgeving), dat is ideaal want zo voorkom je groei stop in het gras (hele seizoen gras beschikbaar).

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:41

iana schreef:
Die Frugifer, vind ik ook interessant ;) ik ga eens kijken of die hier verkrijgbaar is.

verkrijgbaar via www.voergezond.nl

maras

Re: welke bemesting voor eczeempaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:47

Maar heeft het zin om in de wintermaanden dat Frugifer te strooien of moet ik daar in maart mee beginnen over het hele land een keer met de kunstmeststrooier en daarna elk kaal gegeten landje bij houden met de hand, wat is daar het beste methode in ?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:53

Ibbel schreef:
Paardenmest geeft nauwelijks grasgroei. (Gecomposteerde) paardenmest uitrijden is een leuke manier om van je mesthoop af te komen, maar verder doet het niets. Ja, de grond verzuren, zodat je meer moet kalken. Kalk is trouwens ook geen mest, maar verhoogt alleen de zuurgraad maar.
Wil je gras laten groeien, is laten injecteren met koeien- of varkensmest het effectiefst, en op lange termijn beter dan kunstmest strooien. Kunstmest doodt het bodemleven, en geeft zoutstapeling (kunstmest is in feite een zout, alleen geen keukenzout), waardoor je daar ook steeds meer van nodig hebt.

Gecomposteerde paardenmest is prima om over je weide te doen (1x per jaar) de andere keer doe je drijfmest/kunstmest.
Daarnaast verhoogd kalk de zuurgraad niet, kalk verlaagd zuurgraad juist ;).
Daarnaast bestaat kunstmest vooral uit Stikstof (en calcium, fosfor etc)

Maar voor TS: Wat ik/wij altijd doen, in het voorjaar drijfmest (dit doe je voordat het gaat regenen, en als het boven de 10/15 graden is). Waarschijnlijk heb je nu veel zuring, dus zal je ook kalk bij moeten blijven strooien (of alles keer opnieuw ploegen en behandelen?) Wij strooien eigenlijk nooit kalk, de weides die bemest zijn vertonen ook geen zuring.
Eind van het jaar/herfst, voordat het gaat regenen doen wij er de stalmest op, dat zelf composteert. Meestal doen we dan 2/3 dagen de paarden er niet op of we laten een strook onbemest.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:04

Doen jullie dan ook af en toe een bodemtest? Zoja, waar kan je dat binnenbrengen? Ik heb al gehoord dat je deze bij AVEVE kan binnenbrengen?
Kalk strooien we elk najaar, alleen de bemesting heb ik overgeslagen... het gras staat erg dunnetjes en het groeit bijna niet bij.
Maken jullie dan mesthopen op de weide zelf? In een hoek ofzo, of totaal op een ander stuk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:07

Caira schreef:
Gewoon alle mest op een mesthoop, en dan in het voorjaar over het land uitrijden. Je kunt wat oude mest onderop leggen zodat de hoop snel op gang komt. En dan elk jaar het laatste beetje laten liggen.

Bedoel je hier de mest van de paarden die op het land dat bemest gaat worden staan?
Ik zou dan namelijk zeggen dat de verhoudingen van de voedingsstoffen steeds schever worden. Tekorten worden groter omdat die niet worden aangevuld, en overschotten worden ook groter. Die worden via de mest uitgescheiden en die mest gooi je daarna weer op het land.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:10

Ja, hier ben ik ook benieuwd naar of de verhoudingen blijven kloppen?
Moeilijk allemaal als je der zo begint over na te denken...ik vind het wel leuk om te lezen hoe jullie dit aanpakken...met deze, laat jullie gaan...ik luister :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:12

maras schreef:
Maar heeft het zin om in de wintermaanden dat Frugifer te strooien of moet ik daar in maart mee beginnen over het hele land een keer met de kunstmeststrooier en daarna elk kaal gegeten landje bij houden met de hand, wat is daar het beste methode in ?

Het mag het hele jaar uitgestrooid worden, behalve wanneer er vorst in de grond zit.
Of het zinvol is, is een ander verhaal: zinvol is het wanneer het gras het ook echt opneemt. Dat is over het algemeen vanaf maart het geval, maar het is aan te raden organische mest al in februari uit te strooien ivm vrijkomen van voedingsstoffen, zodat deze in maart beschikbaar zijn voor het gras. Maar als er in februari of maart nog strenge vorst in de grond zit, gaat die vlieger niet op, dan zal je echt moeten wachten totdat de vorst uit de grond is en het bodemleven actief wordt.