Mestvlekken op witte gedeelten bont paard verwijderen: HOE?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:12

Ikzelf gebruik zoveel mogelijk het poetsblok, maar water met soda doet ook wonderen! :o

GQMMS

Re: Mestvlekken op witte gedeelten bont paard verwijderen: HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:23

Water met een sheut spiritus!
werkt heel goed!
doek in het water/spiritus en dan over de pony heen, werkt ideaal. en niet te koud voor de winter :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:23

er is maar één echt goed werkende oplossing
een grote stal en iedere avond bij binnenkomst zorgen dat hij schoon is
mijn voorkeur gaat uit naar rubbere matten op de vloer waar ze op kunnen liggen
geen strooisel en de mest netjes in een hoek leggen, zo worden ze zindelijk

verder weinig wassen want een vacht vol talg neemt nauwlijks vuil op, half-harde borstel er over en ze zijn weer schoon

werkt hier al jaren :j
had afgelopen zondag een wedstrijd en kreeg een 8 voor verzorging, paard was niet eens gewassen, wel netjes ingevlochten

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:33

Je kan je 6 jarige dochter ook vertellen dat het helaas niet mogelijk is om hem helemaal wit te krijgen...gewoon met een blokje erover heen voor de ergste plekken! Mocht ze wedstrijd rijden kan je de plekken met lauw water schoonmaken. Ik zou niet teveel troep gebruiken, gewoon lekker geelwit laten zijn!

UMayDreamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:36

Cowboy Magic, zoals meerderen al zeggen, super spul :j

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 10:45

Wij gebruikten vroeger bij de schimmel altijd droogschampo. Die krijg je bij het kruidvat en kost tussen de 2 en 5 euro ligt eraan welk merk je neemt en welk type. Ik was erg te spreken altijd over het merk de vergulde hand.
Tijdens de wedstrijden door deden we meestal alleen goed borsten of ff spons erover en in de winter was ie geschoren en had ie dekens op dus bijna nooit vies alleen de benen en dat deden we dan met droogschampo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:03

ginouque schreef:
Water met een sheut spiritus!
werkt heel goed!
doek in het water/spiritus en dan over de pony heen, werkt ideaal. en niet te koud voor de winter :)

Spiritus ontvet heel sterk en haalt dus de natuurlijke beschermlaag weg.
Dan is de vacht (op die plek) niet meer waterdicht.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:26

ik heb jarenlang een schimmel gehad en het beste werkt (wel nat) zelfde dag met een natte spons schoon maken en de staart alleen de plukken die vies zijn spoelen met water.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:49

Ben ik dan de enige die goede resultaten had met de groene zeep en sponsje???? heb vroegûh in Engeland een wit jachtpaard schoon moeten houden die het zelfs presteerde om aangebonden nog vieze plekken te maken. Kreeg iedere week weer complimenten dat hij zo netjes wit was....gele plekken gewoon goed bijhouden en niet te "oud" laten worden en dan hoef je je paard echt niet steeds te wassen of drijfnat te maken hoor ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:53

mijne staat op rubber matten, word 5 x daags uitgemest, en heeft iedere dag smerige knieen -:(- dus dat is ook de oplossing niet...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:01

Mijn bonte is door de weeks gewoon vies. Voor wedstrijden enzo was ik met de allergoedkoopste shampoo, en dan is ze zo weer schoon. Toen ik 'r net had heb ik me ook over laten halen tot allerlei peperdure shampoo's, speciaal voor witte stukken. Daar begin ik dus niet meer aan :wave: . Echt onzin om daar geld aan uit te geven, de volgende dag is ze weer vies. Lijkt me verstandig om je kind te leren dat het leven niet 'spotless' is.

Voor echt belangrijke dagen werkt wassen met betadine wel goed.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:03

Maureen ik maakte die van mij ook niet zeiknat gewoon een natte spons erover.
Kreeg altijd complimenten op wedstrijd

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:28

sandra8 schreef:
Maureen ik maakte die van mij ook niet zeiknat gewoon een natte spons erover.
Kreeg altijd complimenten op wedstrijd

Ja precies, jij deed het dus eigenlijk net zo, zelfde dag snel "wegpoetsen" en dan valt het reuze mee ;)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:47

zo'n zwart poetsblokje en dan met harde borstel eroverheen

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:02

Een poetsblokje werkt inderdaad heel goed!
Je moet alleen niet vergeten dat als die vuil is even schoon te maken.
Dit kan je gewoon doen door het blokje even langs de muur of grond te halen, dan gaat dat witte er vanaf en werkt die weer goed.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 18:14

Ik gebruik wanneer een schimmel hier een vlek heeft op concours; Stain Master.
Zorg ervoor dat je dan wel een nat doekje mee hebt, je sprayt dat over de vlek, doek overheen en weg vlek!

Werkt perfect, hoef ik de schimmel tenminste niet elke week te wassen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:06

Mareng schreef:
Je kan je 6 jarige dochter ook vertellen dat het helaas niet mogelijk is om hem helemaal wit te krijgen...gewoon met een blokje erover heen voor de ergste plekken! Mocht ze wedstrijd rijden kan je de plekken met lauw water schoonmaken. Ik zou niet teveel troep gebruiken, gewoon lekker geelwit laten zijn!

Helemaal mee eens. Hier ook een bonte met veel wit en een schimmel. Ze mogen gewoon paard zijn en dus ook gewoon liggen en rollen. Dat hoort erbij, heb ik zoonlief van kleins af aan geleerd. Voor wedstrijden zorg ik wel voor blinkend wit, maar verder niet te moeilijk doen. Veel wassen is voor de vacht erg slecht, net als al die chemische zooi. Sponsje en water doen al heel veel. Zorgen dat de stal schoonblijft. Veel buiten (zand en grond gaan er veel makkelijker af dan mest)

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:54

Even een toevoeging op mijn bericht van de vorige pagina, als ik geen wedstrijd heb, is mijn bonte ook gewoon paard hoor :j Laat maar lekker stofwolk en vetkees zijn. Ik poets 'm dan gewoon goed, rosborstel- borstel met stalen pinnetjes- harde borstel- zachte borstel en hij glimt je weer tegemoet :) Alleen voor de wedstrijden was ik 'm en heb ik die spray voor onderweg, als ie het weer eens presteert om zijn hakken bruin te krijgen :+

Zo'n blokje vind ik dus weer niet zo geweldig werken voor de vlekken, wel voor de horzeleitjes en ontharen tijdens verhaarperiodes.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:53

Ik was de schimmel ook zelden en hij staat de heledag lekker op het land.
Alleen een spraytje op z'n vlekken wanneer ik op concours ga en dan ben ik klaar :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:53

Ik zweer ook bij een poetsblok. Mijn pony heeft een ruime stal van zo'n 4x5 m. Overdag staat ze buiten vanaf dat het licht wordt totdat het weer donker wordt. Maar toch weet ze tijdens die paar uurtjes in haar ruime stal precies waar ze lekker in de stront kan liggen.
Als het nog nat is en kleeft, maar je wilt niet wassen, helpt een licht vochtige doek/spons of een soort droogshampoo/ green spot remover denk ik het best. Maar voor droog vuil zweer ik echt bij mijn schuurblokje!!!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 23:56

bison hand cleaner......kost bijna niets werkt super.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:15

talkpoeder en water mengen tot DIK mengsel en dan erop smeren en laten drogen !
effe met de harde borstel en schoon !

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:39

wodkalover schreef:
talkpoeder en water mengen tot DIK mengsel en dan erop smeren en laten drogen !
effe met de harde borstel en schoon !

Dat deden wij dus ook altijd maar dan met gewoon meel. S'avonds voor we op wedstrijd gingen erop en s'morgens dan eraf borstelen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 14:27

tine10 schreef:
Mareng schreef:

Helemaal mee eens. Hier ook een bonte met veel wit en een schimmel. Ze mogen gewoon paard zijn en dus ook gewoon liggen en rollen. Dat hoort erbij, heb ik zoonlief van kleins af aan geleerd. Voor wedstrijden zorg ik wel voor blinkend wit, maar verder niet te moeilijk doen. Veel wassen is voor de vacht erg slecht, net als al die chemische zooi. Sponsje en water doen al heel veel. Zorgen dat de stal schoonblijft. Veel buiten (zand en grond gaan er veel makkelijker af dan mest)

Oh, dat leer ik haar ook wel hoor :+ Het is alleen echt een tut met poetsen, pony vind poetsen ook heerlijk dus ach. en nee die vlekken gaan we er echt niet elke dag vanaf poetsen, maar voor de wekelijkse les is het wel zo netjes. En het was ook de vraag met het oog op wedstrijdjes (later, veeeeeeeeel later ;) )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:58

Nou, met al deze tips moet het dan helemaal goed gaan komen :D