Drinkbak probleem (automatische drinkbak is eng)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:30

Tinky12 schreef:
Dat probleem heb ik ook gehad,met beetje geduld kun je dat oplossen.

's morgens heeft hij het meeste dorst,even halster omdoen.Bakje vullen en met z'n neus erin duwen...omdat hij enorme dorst heeft zal hij dat meteen drinken.Dan halsterje vasthouden en bakje opnieuw vullen,laat hem maar gewoon een beetje van kleine afstand bekijken en vervolgens weer met neus in bakje water drukken.

Uiteindelijk zul je hem zover krijgen dat hij drinkt en dat je voorzichtig water laat stromen als hij drinkt en dan lukt de rest ook wel.Heb er met die van mij 3 dagen over gedaan maar daarna snapte hij dat dit gesis water betekende en geen kwaad kon.

Niet te snel opgeven met rust,geduld en belonen komt het wel in orde hoor.Geen drama ;)

Wel belangrijk dat je dit oefend als hij echt dorst heeft en vooral geen emmers in de stal ophangen.

Ben nu 10 dagen bezig en vandaag is ze dan eindelijk komen drinken terwijl ik heel langzaam het water erin liet stromen.
Vind een hele nacht zonder water gewoon lang.
En ze likt hem wel helemaal leeg, waarbij ze die lepel gewoon vermijdt met d'r kleine neusje.
Kuil propt ze er niet in. Ze is erg netjes op d'r stalletje :D

Krista

Re: Drinkbak probleem (automatische drinkbak is eng)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:33

echt, koop zo'n staafventieltje, scheelt je een hoop kopzorgen dat ze te weinig drinkt!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:35

ik zou het persoonlijk gewoon nog even volhouden. uiteindelijk gaan ze echt wel uit de waterbak drinken.

als je dat niet wil is zo'n ventieltje inderdaad een goede oplossing.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:35

Ben bang dat het water er dan nog uitschiet net zoals nu. Of valt dat mee?
Ze schrikt nml echt van dat PSSSSJJJT en het water wat hard tegen d'r neus komt.
Met een vlotter (die nog afstelbaar is ook, las ik bij de info) stroomt het er rustiger in denk ik.
Of kan dat met zo'n staafventiel ook? (En dan moet dat nog wel passen.)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:39

Kun je haar niet laten wennen aan het griezelige geluid door haar een brokje te geven in je hand naast de waterbak op het moment dat je het enge geluid laat klinken? Waardoor ze dat geluid positief gaat associeren. Eerst brokje in je hand ernaast. En als ze besluit dat dat een tof geluid is (want=eten) dan met hand in het bakje (ofzo) in elk geval steeds iets dichterbij.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:45

troi schreef:
Kun je haar niet laten wennen aan het griezelige geluid door haar een brokje te geven in je hand naast de waterbak op het moment dat je het enge geluid laat klinken? Waardoor ze dat geluid positief gaat associeren. Eerst brokje in je hand ernaast. En als ze besluit dat dat een tof geluid is (want=eten) dan met hand in het bakje (ofzo) in elk geval steeds iets dichterbij.

Is een idee. Kan het proberen (al is ze niet zo voer gericht)
Ze drinkt er inmiddels dus wel uit als ik de lepel ietsje in duw en dan beloon ik haar ook (naast dat ze water krijgt) met stem en een aai.
Zodra het water harder stroomt is ze weg. Het is volgens mij ook meer het vele water wat eruit komt klotsen dan het geluid. En ja... zo lang kan je die lepel niet ingeuwd houden op volle snelheid zonder drinkend paard _O- want dan staat de stal blank.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:45

op de pensionstalling waar ik gestaan heb hadden ze dit soort waterbakken
Afbeelding

die maken niet veel geluid en je kunt ook nog eens instellen hoe snel of langzaam het water in de bak stroomt. bij heel langzaam maakt hij al helemaal nauwlijks geluid.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 14:47

Hoe werken die staafventielen dan? Moeten ze op dat zwarte duwen zeg maar?

Voordeel van de vlotterbakken vind ik nml dat ze zichzelf vullen en mevrouw dus niks hoeft aan te raken. Heb het idee dat ze gewoon erg gevoelig is op het neusje (kruising Welsh-Arabiertje) zowel qua waterstroom ertegen aan als induwen van iets.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:49

Ja, zo eentje hebben wij ook op de wei! Daar hebben ze minder moeite mee, want zodra ze hun neus erin stoppen om het er-al-in-staande water te drinken, komt er al nieuw water. Deze gaan véél lichter dan die met een lepel. En het geluid is niet zo hard.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:50

een kogelkraantje er tussenzetten lijkt me niet geschikt.
TS heeft hetover een gesloten systeem met constante druk. Daar kan je niet zomaar in gaan "knijpen".
De bak van hierboven hadden wij ook op stal, die gaan behoorlijk soepel. Maar als je dan toch een nieuwe bak moet kopen kan je wellicht beter meteen eentje met vlotter kopen

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 14:55

loulou schreef:
op de pensionstalling waar ik gestaan heb hadden ze dit soort waterbakken
Afbeelding

die maken niet veel geluid en je kunt ook nog eens instellen hoe snel of langzaam het water in de bak stroomt. bij heel langzaam maakt hij al helemaal nauwlijks geluid.

deze zijn inderdaad fijn en kun je heel langzaam laten lopen

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:07

Zilfstar schreef:

Voordeel van de vlotterbakken vind ik nml dat ze zichzelf vullen en mevrouw dus niks hoeft aan te raken. Heb het idee dat ze gewoon erg gevoelig is op het neusje (kruising Welsh-Arabiertje) zowel qua waterstroom ertegen aan als induwen van iets.

Ja, ze duwen tegen dat zwarte aan, en dat loopt 't water heel rustig. Mijn merrie (een Arabier) is dus ook zo'n meut met dr neus. Die klepel kreeg ze niet ingedrukt en dan dus keihard dat psssjjjt er achteraan :n no way dus.
Dit zwarte deel van het ventiel hoef ik zelf ook maar heel licht aan te raken en dan loopt ie al. Voordeel van dat wij 'm met een koppelstukje op zo'n 'klepel-'bak hebben gezet, is dat het staafventiel wat meer naar voren is dan bij de bak zoals hierboven afgebeeld. Daardoor tikt ze 'm nog makkelijker aan en water loopt er zachtjes uit. We hebben de druk op de waterleiding niet te hoog staan, dus dat gaat gewoon goed.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 15:18

Krista schreef:
Zilfstar schreef:

Ja, ze duwen tegen dat zwarte aan, en dat loopt 't water heel rustig. Mijn merrie (een Arabier) is dus ook zo'n meut met dr neus. Die klepel kreeg ze niet ingedrukt en dan dus keihard dat psssjjjt er achteraan :n no way dus.
Dit zwarte deel van het ventiel hoef ik zelf ook maar heel licht aan te raken en dan loopt ie al. Voordeel van dat wij 'm met een koppelstukje op zo'n 'klepel-'bak hebben gezet, is dat het staafventiel wat meer naar voren is dan bij de bak zoals hierboven afgebeeld. Daardoor tikt ze 'm nog makkelijker aan en water loopt er zachtjes uit. We hebben de druk op de waterleiding niet te hoog staan, dus dat gaat gewoon goed.

OK, die druk is dan wel een belangrijke factor idd. Want hier staat vrij veel druk erop omdat het naar 40 stallen over 3 complexen moet.
Maar er zijn dus meerdere opties mogelijk! Dus dat ga ik allemaal even voorleggen aan stalhouder.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:07

ik had dat probleem vorig jaar ook met mijn veulens, heb toen in de paddock waar hun staan ook een drinkbak met een vlotter geplaatst en hier dronken ze direct uit. Waar ik nu profijt van heb is dat ze nu doorhebben dat een drinkbak niet eng is en dat er water uit hoort te komen, dus nu drinken ze in de wei ook gewoon uit de drinkbakken met lepel :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:42

Valt er ook niks af te stellen aan de lepel die nu in die drinkbak zit?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 08:58

Nou, landbouwwinkel gemaild en wat blijkt: er is dus geen enkele fabrikant die een vlotterbak maakt voor een doorlopend systeem (dus aansluiting onder en boven). Dus dat gaat hem niet worden. :(

Ga nu zowiezo door met oefenen met die lepelbak en kijken of er toevallig op stal ergens eentje hangt die minder zwaar gaat. Afstellen lukt niet nml.
En ga eens kijken naar zo'n ventiel en of dat op die bestaande bak te monteren is of dat ik een gehele bak moet kopen. (ligt even aan de huidige bak)

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:32

ik lees even mee, mijn paard staat al sinds april op een nieuwe stal en drinkt nog steeds niet uit de drinkbak. 's Ochtends heeft ze dus superdorst als ze de wei ingaat. Heb al vanalles geprobeerd maar niks werkt. Het probleem is alleen dat ze er niet bang van is. Ze vertikt het alleen om te drinken!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:41

In de stal hebben wij er een die je niet echt hard hoeft in te drukken, klein beetje druk is voldoende. :j In de wei hebben we vlotterbakken.

Lastig zeg..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:26

Vandaag een stapje verder gekomen :D
Mevrouw had ook geen water op de wei, dus toen ik klaar was met wat werk met haar ben ik de stal met haar ingegaan. Ze durfde nu te drinken terwijl ik de lepel flink ingeduwd hield en zo heeft ze even flink bijgetanked. Vanmiddag zouden de waterbakken weer gevuld worden op de wei hoor.

Ik heb nu hoop dat ze er iets van gaat snappen. Maar de lepel gaat echt heel zwaar. Ik heb diverse andere waterbakjes geprobeerd, maar ze zijn allemaal zwaar. Nu dat ze wel durft te drinken bij flink stromend water heb ik de hoop dat een staafventiel miss wel gaat werken. Dat gaat als het goed is minder zwaar om in te drukken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:31

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:33

Yep, zoiets bedoel ik idd. ben met de levernacier van onze drinkbakken op stal nu in de weer om te kijken of ipv de lepel een staafventiel te plaatsen is. Dan hoef ik alleen zo'n ventiel te kopen. En anders wordt het zo'n soort bak :j maar moet wel op een doorlopend systeem aan te sluiten zijn. En daar kom ik bij Agradi niet goed achter.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:34

Hmm dat is wel lastig. :j Wel fijn dat de leveranvier zo meedenkt!

amybokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:30

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 17:51

amybokt schreef:
HoiHoi..
Zie dat er hier druk gepraat wordt!
Ik heb even een site vlug opgezocht en dit lijkt mij wel een goede drinkbak!
http://www.boerderijhandel.nl/klein_jon ... liter.html

Ja, maar deze kan niet aan ons doorlopend systeem gehangen worden. Daarvoor is een boven- en onderaansluiting nodig.

Heb van de leverancier inmiddels gehoord dat onze huidige drinkbak helaas niet aan te passen is. Hij heeft wel een andere bak voorgesteld die wel aan ons doorlopend systeem gekoppeld kan worden. Een bak met staafventiel dus. Heb deze nu besteld. Ben dan wel even wat eurootjes armer, maar daar hebben we een potje voor. Pown moet wel goed kunnen drinken! Nu hopen dat dit snel binnen is EN gaat werken voor onze pown.

HapjesMaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:52

Ik had het vroeger ook dat mijn pony niet uit de waterbak wou drinken, uiteindelijk dee ze het wel. Misschien dat het vanzelf gebeurt en tijd nodig heeft, uiteindelijk drinkt ze wel uit de waterbak :P