Geen vlas meer te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:42

Paddenpad schreef:
Janflicka,dat heb je bij stro ook,het is altijd beter de paarden bij het verschonen buiten te zetten ivm opwaaiende deeltjes!

Ja dat klopt!
Maar bij spul van de houtzagerij,in elk geval wat wij toen hadden....was het echt extreem veel stof,kreeg zelf last van mn ogen en ademhaling.

vuurneon

Re: Geen vlas meer te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:48

Wij hebben het ook wel van de houtzagerij gekregen, vréselijk; zo afgrijselijk stoffig,ik werd er ziek van maar mijn paard werd er ook niet gezonder op... Wij hebben dat direct gedoneerd aan de stort.
Hopelijk valt het bij jou mee TS!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:48

janflicka schreef:
Paddenpad schreef:
Janflicka,dat heb je bij stro ook,het is altijd beter de paarden bij het verschonen buiten te zetten ivm opwaaiende deeltjes!

Ja dat klopt!
Maar bij spul van de houtzagerij,in elk geval wat wij toen hadden....was het echt extreem veel stof,kreeg zelf last van mn ogen en ademhaling.

Dat is dan zaagafval geweest en is inderdaad erg stoffig en ook nog eens slecht voor de hoeven omdat ze daar hoefzweren van kunnen krijgen,niet gezond nee of je moet het een beetje vochtig sproeien,maarja dat is niet echt de bedoeling!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:16

Paddenpad schreef:
Wij hebben in het voorjaar 600 pakken houtkrul opgeslagen doen we meer dan een jaar mee voor 4 stallen er gaan per week ongeveer 2.5 pak in een stal,bij de een wat meer bij de andere wat minder omdat niet ieder paard evenveel uitwerpselen en urine produceert.

Eerst hadden we vlas maar daar krijg je van die pannekoeken van en stro vinden we niks,op krullen blijven ze schoner en is makkelijker de boel schoon houden, je ruikt ook nooit geen ammoniaklucht.
Paarden staan hier wel de hele dag buiten en staan savonds en snachts op stal.

Iedere dag de moppen eruit en natte plekken,eens per week helemaal leeg.

Wij krijgen nooit van die plakken. Het is juist hartstikke mooi los spul.
Ik vind juist houtkrullen zo plakken. Je maakt een pak open en staat vervolgens 10 minuten met een reek erin te hakken om het los te krijgen. En dat wekt ook heel veel stof op.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:20

hier baaltje vlas ook 8 euro, baaltje hooi 7 euro

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:33

Ik heb mijn paarden al jaren op houtsnippers staan.
Bij ons in de buurt zit een bedrijf die van boomstammen (dennen) weide palen maken. De stammen worden eerst geschild en dan geschaafd tot ronde paalen, Het schaafsel gooi ik dus in de stal. Ik ben er zeer tevreden over, ik heb een pony die brokkelhoeven had toen die bij mij kwam. Nu een jaar later heeft hij kei harde hoeven en nooit scheuren of wat dan ook.
Volgens mijn hoefsmid komt dit door de hars en vocht die nog in het hout zit. Mijn hoefsmid zou dit graag willen als bodembedekking, maar woont te ver weg
Het is niet duur (6 euro per kuub), stof vrij en de mestballen zijn makkelijk te verwijderen. Ook is het gemakkelijk afvoeren, want de boeren hier in de buurt hebben het erg graag omdat het vochtvasthoud in de grond.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:41

Ik heb laatst ook eens 2 baaltjes vlas gekocht om eens te proberen omdat ze zeiden dat dat goedkoper zou zijn dan houtkrullen, ik vind het opzich best fijn, maar houtkrullen vind ik fijner en zijn ook nog eens goedkoper. Ik moest meer betalen voor vlas dan voor de houtkrullen, dus blijf mooi op de houtkrullen staan :')
Trouwens ik heb veel lichte paardjes en dan vind ik houtkrullen ook fijner daar blijven ze ook mooi schoon van. Heb met de houtkrullen nooit mestplekken en nu met de vlas hadden ze mestplekken.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:51

singasong schreef:
Alvaron schreef:
:n niet van lijnzaad, maar van de vlasplant

Vlaslemen, zijn de stengels van de vlas plant die overblijven wanneer het vlas (de vezels waarvan linnen wordt gemaakt) wordt gewonnen. Dus nee, het is geen bijproduct, maar een deel van de plant. En zoals Ibbel al aangeeft, de plantjes hebben 't moeilijk gehad deze zomer...

Meen je dat nou?? Dan weet die man waar ik het van heb zelf ook niet waar het vanaf komt :+

Maar hoe kan het dat ik veel lijnzaadjes tussen mijn vlas heb zitten?

Geen idee waar jouw lijnzaad zaadjes vandaan komen, in onze vlaslemen zitten geen zaadjes, wel soms wat dotjes vlas (beetje pluizige wolachtige dotjes). Rijst bij mij eerder de vraag of wat jullie hebben dan wel vlas is en geen lijnzaadstro.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:15

Alvaron schreef:
[Geen idee waar jouw lijnzaad zaadjes vandaan komen, in onze vlaslemen zitten geen zaadjes, wel soms wat dotjes vlas (beetje pluizige wolachtige dotjes). Rijst bij mij eerder de vraag of wat jullie hebben dan wel vlas is en geen lijnzaadstro.

Als je even googled op vlas dan zul je zien dat er wel degelijk lijnzaadjes 'aan' de vlasplant zitten omdat dit het zaad van de plant is. Die dotjes vlas heb ik er ook tussen zitten ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:06

Hier ook lijnzaad in de vlasbalen idd, enorm irritant want dat vinden de muizen ook erg lekker. Ik heb de eerste gaten alweer ontdekt :=

Hier overigens geen last van moeilijk te krijgen, maar ik heb het ook maar nodig voor 1 paard. Ik heb het een maand geleden besteld, en was nog gewoon 5.50 per baal wat ik van hem gewend ben.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:13

Ik heb vandaag mail gehad, dat hennepstrooisel wegens te kort niet geleverd wordt. Wellicht over een paar weken weer. Nou fijn dus. Weet iemand toevallig waar het nog wel wordt geleverd?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:43

Ik kreeg in ieder geval bericht dat Hippo Gold bijna verdubbeld wordt in prijs :$ Ik betaalde nu nog 7 euro per baal maar ze hebben een brief van de leverancier (Frans Thielen) gekregen waarop de prijsverhogingen staan per produkt. Alles gaat flink omhoog,ik meen strokorrels 5,50 euro duurder per baal, vlas afhankelijk dagprijs, Hippo Gold 6 euro duurder, en de rest weet ik zo even niet meer...
Mag wel een baantje erbij gaan zoeken ben ik bang.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:29

janflicka schreef:
Paddenpad schreef:

Ja dat klopt!

hie ook: dat spul is echt niet te vegelijken met krullen, bovendien zitten er vaak nog stukken (scherp!) hout tussen...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:54

Weet iemand toevallig nog een leverancier in de omgeving van Heerlen/Brunssum?

Hier in Duitsland kost een pak houtkrullen/vlas rond de 10,00.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:55

Wij betalen inmiddels 7,70 voor een baaltje vlas... baal er goed van.

DeandyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:58

en daarom hebben wij d epaarden op stalmatten staan met een laagje stro om bezig te zijn.

stro is overigens redelijk betaalbaar

grote pakken 60euro.
vlas 6 euro per baal , nu nog.
gelukkig staat e rmaar 1 pensionpaard op vlas...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:03

Wij hebben stalmatten met alleen achterin een randje vlas, stro vind ik echt een pokkewerk om uit te mesten en veel stal afval.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:05

maureen schreef:
Ik kreeg in ieder geval bericht dat Hippo Gold bijna verdubbeld wordt in prijs :$ Ik betaalde nu nog 7 euro per baal maar ze hebben een brief van de leverancier (Frans Thielen) gekregen waarop de prijsverhogingen staan per produkt. Alles gaat flink omhoog,ik meen strokorrels 5,50 euro duurder per baal, vlas afhankelijk dagprijs, Hippo Gold 6 euro duurder, en de rest weet ik zo even niet meer...

Wordt dit echt verdubbeld? Ik wil dit deze maand gaan bestellen, maar dan een hele pallet...

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:12

xxMaxx schreef:
maureen schreef:

Wordt dit echt verdubbeld? Ik wil dit deze maand gaan bestellen, maar dan een hele pallet...

Dat is in ieder geval wat ze me toen lieten zien, de brief ook van de leverancier zelf...Inmiddels is mijn paard verhuist en staat 24/7 buiten dus ik gebruik geen strooisel meer...kan je dus niet vertellen hoe en wat helaas. Ik had ook snel nog een heel pallet gekocht maar dat heb ik alweer verkocht ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:14

Hmmm, ja ik ben op zoek geweest naar een recent topic, maar dat was deze! Ik heb gemaild naar die in Haaren, nog niks terug gehad. Anders bel ik morgen maar. Werden de pallets gratis bezorgd of kwamen daar nog flinke kosten bij?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:22

Wij laten het stro uit Polen komen en houtvezel hebben wij meer dan voldoende, los gestort, op voorraad.
Wij komen de winter wel door met +/- 50 losse stallen en 5 loopstallen. We hebben van het zomer, begin van de herfst alles al besteld.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:22

hotchocolat schreef:
Weet iemand toevallig nog een leverancier in de omgeving van Heerlen/Brunssum?

Hier in Duitsland kost een pak houtkrullen/vlas rond de 10,00.

Ik betaal voor vlas €7,00 per pak. Vorige week nog 6,75 maar goed alle prijzen stijgen enorm.
Misschien is dit iets voor je?! Heerlen is niet zó ver weg...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:27

Heerlen is nog 80 km bij ons weg.

Heb je een adres via de pb?

Eerst je pb lezen wil ook wel eens helpen :o Thanks.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:29

xxMaxx schreef:
Hmmm, ja ik ben op zoek geweest naar een recent topic, maar dat was deze! Ik heb gemaild naar die in Haaren, nog niks terug gehad. Anders bel ik morgen maar. Werden de pallets gratis bezorgd of kwamen daar nog flinke kosten bij?

Ik heb het gekocht bij een groothandel in voeders etc. die verkooppunt is voor o.a. Hippo Gold, vlakbij waar ik stond dus die hebben het bij ons gebracht zonder extra kosten ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:39

Hmmm okee! Bedankt in ieder geval :j