Bontje onder zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:12

Ik heb er een onder mijn springzadel, omdat die niet goed past, van mattes. Ik rijd maar een of twee keer in de week met dat springzadel dus vandaar. Maar toch ben ik van mening dat een zadel goed moet passen, en dan heb je ook niet van die dingen nodig. Net als met gelpads.. er zijn er bij die juist drukken, doordat ze in de kamer gaan zitten en dus versmallen. Onder mijn dressuurzadel komt dus niets als een dekje om het zweet op te vangen!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 17:17

Heb er juist gekeken heb er ook één van Christ (heb trouwens veelzijdig dat wat neigt naar springen) Je ziet dat ze nu prettiger loopt..
Als ze hengstig is (zoals nu Lachen ) dan heb ik meer moeite om door te zitten hoe ontspannen ze is ook, dus denk ik dat ze het wel fijner vind dat die bont er dan is

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:48

Als je zadel goed ligt heb je het in de dressuur niet nodig, vermindert alleen maar het contact tussen jou en het paard.
Met springen vangt het natuurlijk wel de eventuele klappen op

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:58

Ik had er eentje gekocht voor mijn veelzijdigheidszadel, omdat deze iets te breed was. Zadel ging er alleen maar beroerd door liggen, heb dat ding 2x gebruikt en ligt nu werkloos in de kast.

Ik ben sowieso niet zo'n fan van onderleggers, een zadel wat zonder goed past gaat er alleen maar minder goed van liggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:19

Citaat:
Ik moet wel effe aan mijn berichtje toevoegen dat als je inderdaad springt of gaat springen een bontje of gelpad wel goed is! Dit omdat de meeste ruiters/ amazones terug knallen in hun zadel en zo het paard ieders keer een klap krijgt! Een bontje of gelpad is in dit geval misschien wel een aanrader!

Als je als ruiter elke keer terug knalt in het zadel is het eerder tijd voor wat spring en zitlessen ipv een schaap onder je zadel.

Het gebeurd altijd wel een keer daar niet van.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:18

enne het schapenvachtje blijft na veelvulsdig wassen mooi hoor (bij mij tenminste) alleen de bovenkant het zwarte van katoen is nogal vaal.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:23

een echt schapenbontje is erg goed, maar met eengoed zadel niet perse nodig
en ja, het blijft veel langer goed en mooi dan eensjabrakje
ik was het maar heel af en toe, borstel het soms uit met een pinnenborstel of roskam

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 23:26

Ipsilonka schreef:
Er heeft begin dit jaar een test gestaan in de Bit dit ging over onderleggers(gelpads etc. maar ook schapenbontjes). Daar kwam de schapenbonte onderlegger als beste uit de test. Ik heb hem ook liggen onder mijn dressuurzadel en vind het erg mooi staan en het is dus nog goed ook.

Ik meende dat de Polypad daar het beste uitkwam....dat kost ook een schep Euri, maar die heb ik aangeschaft en die bevalt super.
Die bontjes vind ik een te hoog hype-gehalte hebben (ik ben gewoon tegen trends). Mar het zal ongetwijfeld best goed zijn als je zadel niet echt past. Maarja, ik zou dan eerder iets aan het probleem gaan en voor datzelfde geld m'n zadel laten aanpassen bij de zadelmaker....

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:09

Die bontjes vind ik een te hoog hype-gehalte hebben (ik ben gewoon tegen trends).

Dan duurt mijn trend al bijna 20 jaar, want al zolang heb ik een bontje (niet altijd) onder het zadel

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 09:17

Ik heb ook een bont-onderlegger onder mijn zadel gehad, op aanraden van de zadelmaker en in eerste instantie dierenarts. Odin heeft een gevoelige rug (m.n. zijn huid) en schapenbont is het meest natuurlijke materiaal wat je op zijn rug kunt leggen dus volgens mijn DA het beste.

Maar ik heb dus weer zo'n paard wat juist drukkingen krijgt door het schapenbont! Na 2 dagen gebruik van de onderlegger had hij een drukking op zijn rug! Dus na bezoek van de DA moest hij er weer onderuit. Volgens hem raakte bij Odin door de warmte van de schapenwol zijn huid geirriteerd en te warm, waardoor er kleine ophopinkjes onder zijn huid kwamen en er een drukking ontstond.

Na dit voorval rijd ik met een gewoon (katoenen) shabrak met hierop een ouderwets (en volgens de Bit test bar slecht) Alfa-gelpad. Daarop mijn zadel en..... problemen helemaal weg!

Wat ik hiermee wil aangeven, is dat niks standaard goed of fout is voor een paard. De een zal er baat bij hebben, de ander (zoals Odin) helemaal niet. Er is geen eenduidig antwoord op te geven of een bontje goed is of niet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 10:41

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik moet wel effe aan mijn berichtje toevoegen dat als je inderdaad springt of gaat springen een bontje of gelpad wel goed is! Dit omdat de meeste ruiters/ amazones terug knallen in hun zadel en zo het paard ieders keer een klap krijgt! Een bontje of gelpad is in dit geval misschien wel een aanrader!

Als je als ruiter elke keer terug knalt in het zadel is het eerder tijd voor wat spring en zitlessen ipv een schaap onder je zadel.

Het gebeurd altijd wel een keer daar niet van.

Idd een beetje slim paard springt dan niet meer. Kijk het kan een keer gebeuren maar omdaar nu een bontje voor onder te leggen kan je je geld beter in dressuurlessen steken.

Ik heb het ook niet zo op gelpads en andere dingen. Ik ben toen op aanraden ermee gaan rijden omdat hij toen zijn rug vaak vasthield met springen. Het doet ook geen kwaad dus waarom niet. Onder mijn dressuurzadel komt helemaal niets alleen een normale dunne shabrak.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:38

Ik heb er een onder mn springzadel, ligt prima en ding blijft prima mooi in de was.. Alleen ik heb alleen maar een bontje en geen shabrak en daar zijn de meningen nog meer over verdeeld, ik vind het nl onzin om én een shabrak én een bontje eronder te leggen, wil ook nog wel een beetje contact met de paardenrug hebben..
Als het schaap in de machine zit rij ik met alleen een shabrak en merk dat het wel anders ligt en rijd.. Maar of het nou echt beter of slechter is? Geen idee, vind het bontje gewoon erg practisch om te gebruiken.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:24

Ja die hype is mij ook opgevallen, maar ik vind m nogal vreemd want - net als op de foto - zie je m dan óp een andere schabrak liggen! Ik heb ze ook - voor onder mijn dressuur- en springzadel, maar dan van echte schapenvacht en die zijn al járen duur. In guldens waren ze ook al 170 gulden! Dat je m niet moet gebruiken als je zadel goed ligt vind ik onzin, je gebruikt altijd een schabrak en ik heb liever echt bont dan een stoffen, voor de vacht én voor z'n rug. En het bevalt prima!!

Al die kleurtjes in schabraks, dat is past modegevoelig! Ik heb 2 jaar met een bontje gedaan en heb nu een nieuwe.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:47

Afbeelding
Ik heb deze (van Christ), alleen in het zwart, onder m'n dressuurzadel liggen. Alfie wil graag een echt lamsvel voor z'n ruggetje omdat er anders een bult op komt Huilen maakt niet uit wat er onder het zadel ligt, alleen met een schaap op z'n rug verschijnt die bult niet.

Ik heb 'm nu al bijna 2 jaar, wordt vrijwel iedere dag gebruikt, regelmatig gewassen in de wasmachine en gedroogd in de droger en nog steeds ziet ie er als nieuw uit. 't is een rib uit je lijf, maar je hebt wél wat OK dan!

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:44

Bij Marco heb ik er nu eentje onder liggen zodat zijn zadel wat beter op de rug past. Aangezien we het zadel hebben gekocht toen Marco nog behoorlijk rond was, kwam een tijdje geleden ineens een schoft te voorschijn . Ik heb het schapenvacht gekocht omdat het het zadel wat smaller maakt en het natuurlijk als beste uit de test kwam bij Bit, en hij reed er een stuk fijner mee als zonder.
Nu sta ik op het punt om mijn zadel te laten opvullen, zodat ik het bontje weer eronderuit kan doen....

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 16:55

leuk, nu zijn we er dus nog niet uit! Boos!

Iedereen heeft weer een andere mening over die dingen.

Ik denk dat het idd per paard verschilt.

Maar zolang het niet nodig is denk ik niet dat ik er een aanschaf voor de trend. Beetje dure trend.
Mijn zadeltje is prima zonder. Nog nooit een plekje of wat dan ook gehad. Zadel ook speciaal voor madam gekocht en op maat laten maken dus dan verwacht je dat ook wel.

Ik vind inderdaad dat er tegenwoordig wel meer naar trends word gekeken in plaats van ernaar te kijken of jij (of je paard) het nodig hebt. Zo heeft mijn paard bijv. ook geen winterdeken. Gewoon omdat ze het niet nodig heeft.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:02

rebeltje schreef:
Dat vroeg ik me laatst nou ook af. Dit kwam er bij mij uit:

Een bontonderlegger is alleen nodig als je zadel niet 100 % goed ligt. En je moet er wel eentje van echt schapenvacht hebben. Ook heeft hij lang zo veel effect niet als hij onder het zadel ligt inplaats van onder het dekje.

Ik neem aan dat met bontonderlegger gewoon een sjabrak wordt bedoeld? Deze is zeker niet bedoelt als compensatie voor niet goed passende zadels. Een zadel moet gewoon goed liggen, ook zonder sjabrak, punt. Ik heb zelf (in een 'rijke' periode Haha! ) een sjabrak van schapenvacht gekocht. Kost een vermogen maar gaat lang mee, absorbeert zweet en is zacht voor de paardenrug. En het ziet er ook nog eens mooi uit.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:07

hey, dit is mij ook maar verteld in de ruitersport zaak. En door nog een paar mensen. Mijzelf lijkt het ook niet echt een ideale oplossing als je zadel niet goed ligt. Dat kan zon bontje toch niet verhelpen. Maar je verwacht van die mensen (van een klein zaakje niet van de hyporama enz) dat ze er toch wel wat verstand van hebben. ik koop het alleen als het nodig is en niet omdat het mooi is. Zie mijn vorige berichtje.

Zadels pas je zoiezo toch zonder dekje of bontje???

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:43

klopt, passen doe je zonder iets eronder.
Rebeltje, wilde jij zo'n bontsjabrak kopen dan??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 18:46

CielitoLindo schreef:
Ik heb er een onder mn springzadel, ligt prima en ding blijft prima mooi in de was.. Alleen ik heb alleen maar een bontje en geen shabrak en daar zijn de meningen nog meer over verdeeld, ik vind het nl onzin om én een shabrak én een bontje eronder te leggen, wil ook nog wel een beetje contact met de paardenrug hebben..
Als het schaap in de machine zit rij ik met alleen een shabrak en merk dat het wel anders ligt en rijd.. Maar of het nou echt beter of slechter is? Geen idee, vind het bontje gewoon erg practisch om te gebruiken.

de reden dat een shabrak onder het zadel word gebruikt, is dat het leer zo beter word beschermd tegen slijtage !!!! en zweet is ook alles behalve goed voor het leer, beetje dom dus dat je altijd zo rijd, je zweetbladen gaan dan veel eerder naar de kl0te !
en waarom is het volgens jou practisch?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 20:54

Nou, ik zat een tijdje terug over zon dekje te denken. Maar ik vond het echt iets te duur zon 120 euro.
Ik vind het wel mooi. Maar zolang het niet nodig is geen 120 eurotjes mooi.

Misschien als ik n leuk prijsje win. Haha!