Stal te klein?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:09

mijn paard staat met zijn 1.68 in een stal van 2 bij 4 (ongeveer) en hij ligt veel, red zich er prima in.. .komt ook s'winters wat minder lang buiten. Hij heeft snel last van stalbenen, maar nu nog neits gezien (afgelopen 2 winters)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:37

GamblersCup schreef:
Te klein. Te smal eigenlijk, in dit geval. 2,5 m is echt kort, daar moet zo'n dier makkelijk kunnen draaien, liggen etc. Dus nee, ik zou hier mijn paard niet in zetten. En als beide boxen het paddockje dan ook nog moeten delen waardoor het afgewisseld moet worden: dikke vette no go! Ik vind 15 tot 18 uur op stal echt veels te lang, heb je echt geen mogelijkheid ze ergens op de wei te knikkeren? Want zo'n paddockje (tenminste, ik begrijp uit het verhaal dat het een klein paddockje is) voldoet ook niet aan de basisbehoeften van een paard.

Te smal, daar ben ik ook beetje bang voor.
De paddock is nu nog 10 x 10 meter, maar wordt 15 x 15 meter. Dan hebben ze ook nog de uitloop voor de stal, die tussen de stallen en de paddock ligt.

Wat betreft weidegang: ze komen elke dag op de wei. 's Zomers langer dan 's winters, maar ze gaan eruit.
24/7 buiten ben ik geen voorstander van, zeker niet met een paard wat in de sport loopt.:n

Maar goed, wat zijn precies de basisbehoeften van een paard?
Dan denk ik maar weer dat er ook heel veel paarden op maneges/pensionstallen zijn die maar heel weinig of zelfs nooit buiten komen. Daarbij vergeleken hebben die van mij het dan wel weer goed.
Aan de andere kant zijn er mensen die menen dat paarden 24/7 buiten moeten lopen. Maar vaak is dat voor veel mensen die paarden hebben/houden lang niet haalbaar.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 15:40

EmptyWords schreef:
mijn paard staat met zijn 1.68 in een stal van 2 bij 4 (ongeveer) en hij ligt veel, red zich er prima in.. .komt ook s'winters wat minder lang buiten. Hij heeft snel last van stalbenen, maar nu nog neits gezien (afgelopen 2 winters)

Dat is een mooi bericht.

Maar uit de antwoorden/tips die ik tot nu toe gekregen heb, zijn de meningen over een 2,5 x 4 meter stal nogal verdeeld.

roosie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:51

En zou het een idee zijn om de stal van de haflinger iets smaller te maken, waardoor die van de fries iets breder wordt?

EmptyWords

Re: Stal te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:10

meningen zijn over alles nogal verdeeld... het is vooral wat je merkt aan je paard, is die er gelukkig mee? mijn paard lijkt zich niet te deren aan de smalle stal, loopt er zelf in zonder dwang oid....(misschien ook wel voor het eten, ik kan helaas niet in zijn hoofd kruipen). kijk vooral naar wat jij en wat je paard prettig vind

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:12

Een haf kan ook best lang zijn natuurlijk. Zou de stal voor hem niet smaller maken geloof ik...
Lastig hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:27

Ik zie het verband "een paard wat in de sport loopt" en "altijd (ook 's nachts) toegang tot de paddock hebben" niet, eerlijk gezegd.
Dat is toch heerlijk voor de paarden: een inloopstal waar ze in kunnen wanneer ze dat willen, en een paddock waar ze vrij kunnen bewegen.
Blijkbaar heb je de mogelijkheid om ze dit te bieden, maar kies je er desondanks voor om ze allebei apart in een klein hokje op te sluiten.
Dat begrijp ik echt niet. :n

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:30

roosie10 schreef:
En zou het een idee zijn om de stal van de haflinger iets smaller te maken, waardoor die van de fries iets breder wordt?

Dat hadden wij ook bedacht, maar dat gaat niet lukken. De stal is gemaakt van vaste panelen, het tussenschot moet vastgemaakt worden op een frame van een van de panelen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:31

IMJ schreef:
Een haf kan ook best lang zijn natuurlijk. Zou de stal voor hem niet smaller maken geloof ik...
Lastig hoor!

De Haf is (nog) een vrij kleine (1.40) smalle pony. Ze is nu 2,5...
Idd lastig dilemma...:j

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:32

nadita schreef:
Dogr818 schreef:
Ben nu de theorie voor het ruiterbewijs aan het bestuderen en daar wordt gezegd: minimaal 2 keer de schofthoogte van het paard in breedte en hoogte...

In de hoogte is geen probleem ;)
Maar je zegt in de breedte, en in de lengte dan?

Haha! Excuus, ik bedoelde minimaal 2 keer schofthoogte in breedte en lengte!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:33

JoviBan schreef:
Ik zie het verband "een paard wat in de sport loopt" en "altijd (ook 's nachts) toegang tot de paddock hebben" niet, eerlijk gezegd.
Dat is toch heerlijk voor de paarden: een inloopstal waar ze in kunnen wanneer ze dat willen, en een paddock waar ze vrij kunnen bewegen.
Blijkbaar heb je de mogelijkheid om ze dit te bieden, maar kies je er desondanks voor om ze allebei apart in een klein hokje op te sluiten.
Dat begrijp ik echt niet. :n

Ik bedoel 24/7 op de wei.
Idd, een inloopstal is heerlijk en dat kan ook. Dat hebben ze nu ook.
Enne, ik sluit ze niet op in een hokje. Nu klinkt het net alsof ik ze in een bezemkast heb staan.
2,5 x 4 is nog altijd ruimer dan de gemiddelde 3 x 3 box, toch?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:37

het zou eigenlijk wel moeten kunnen, ik zie er niet echt problemen in :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:37

Onze stallen zijn 2.75x3. Beide hebben dito 2 luiken die altijd open staan, dit oogt niet alleen ruimer, maar biedt ook meer ruimte. In de éne staat een merrie van 1.65 m. Gaat prima. Ze kan vlot draaien. Ze gaat 's nachts ook lekker liggen, maar niet rollen (vind ik persoonlijk een voordeel van een wat kleinere/smallere stal). Overdag staan ze trouwens in de wei.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:48

effe een vraag zou het tussenschot volledig "dicht" zijn (al danniet met een tralie gedeelte) of zou het een wand van +/- 1.50 hoogte zijn? Want dan kan je fries alsnog z'n hoofd over de wand doen indien nodig om te draaien, als denk ik eigenlijk dat 2.50 geen probleem mag zijn.
die 20 cm minder danin mijn stal vroeger, gaat het echt niet maken...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:49

oh! Dat is wellicht mooi en sociaal!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 16:52

petitparis schreef:
effe een vraag zou het tussenschot volledig "dicht" zijn (al danniet met een tralie gedeelte) of zou het een wand van +/- 1.50 hoogte zijn? Want dan kan je fries alsnog z'n hoofd over de wand doen indien nodig om te draaien, als denk ik eigenlijk dat 2.50 geen probleem mag zijn.
die 20 cm minder danin mijn stal vroeger, gaat het echt niet maken...

Dat is ook een goed idee. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Want het plan was wel om er een dicht tussenschot tussen te maken, dus van onder hout en bovenste gedeelte traliewerk. Zo hebben ze dat nu ook bij hun andere stallen.
Hihi, die wand moet dan niet TE hoog zijn, anders kan de Haf er niet overheen kijken ;) Zij is maar een ukkie.
Maar zo'n wand kan je natuurlijk zo hoog laten maken als je zelf wilt.

Heb jij ervaring met zo'n 'laag' schot? Dan kunnen ze wel meer contact ook hebben en is idd het draaien makkelijker.
Het enige waar ik dan weer 'spoken' van ga zien, is dat ze met de voorbenen over het schot hangen....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:56

Behalve dan dat een paard dat dominant is en een ander dier dat daar van onder de indruk is , niet gaan werken met een half open tussenschot met zo'n smalle stal.... een onderdanig paard gaat daar echt niet op z'n gemak naast staan als die hals + kop dreigend over het schot heen komen :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:01

Het schot zou in ieder geval hoog (of laag) genoeg voor je fries moeten zijn! Maar als ie hafje dan aanvalt is het ook geen goed plan natuurlijk.
Je zou het kunnen proberen? Gaat het niet doe je er alsnog wat tussen (betongaas/tralies).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:36

IMJ schreef:
Het schot zou in ieder geval hoog (of laag) genoeg voor je fries moeten zijn! Maar als ie hafje dan aanvalt is het ook geen goed plan natuurlijk.
Je zou het kunnen proberen? Gaat het niet doe je er alsnog wat tussen (betongaas/tralies).

Nee, zo erg is het niet. Alleen samen in de paddock ging dus niet. Dat hebben we vorig winter wel gemerkt.
Maar ik denk zeker dat het met een halfhoog middenschot wel goed gaat. Haf en Fries zijn beide erg sociaal, alleen samen in een kleine ruimte gaat niet.
Aanvallen zal ie zeker niet doen ;)

ALS we toch besluiten de paarden naar de merrie/veulenbox te verkassen, gaan we zeker het idee van het halfhoge tussenschot realiseren :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:53

als de paarden elkaar kennen en ze krijgen voer van de gemeenschappelijke wand weg, dan zie ik eigenlijk weinig problemen, met een lage scheidingswand.
Aangezien de haf kleiner is, is het niet noodzakelijk dat die ook makkelijk over de scheidingswand kan kijken. Dus naar veiligheid toe is hoger beter, voor het sociaal contact zou lager dan weer idealer zijn...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:08

nadita schreef:
De paddock is nu nog 10 x 10 meter, maar wordt 15 x 15 meter. Dan hebben ze ook nog de uitloop voor de stal, die tussen de stallen en de paddock ligt.

Die paddock is groter dan ik uit je verhaal opgemaakt heb. Als je die paddock nou in 2 deelt, dan hebben ze ieder ruim 100 m2 paddock. Laat de deuren dan fulltime open naar de box, naast weidegang (ook al is het erg weinig wat ze krijgen) is dat prima, kunnen ze tenminste buiten hun kont keren.

nadita schreef:
24/7 buiten ben ik geen voorstander van, zeker niet met een paard wat in de sport loopt.:n
Hier ga ik maar niet op in :(

nadita schreef:
Als je oprechte interesse hebt in je dier, ga dan maar eens op internet kijken. Dan ga jij je paarden niet in te kleine boxen zetten als ze veels te weinig op het land lopen.

nadita schreef:
Dan denk ik maar weer dat er ook heel veel paarden op maneges/pensionstallen zijn die maar heel weinig of zelfs nooit buiten komen. Daarbij vergeleken hebben die van mij het dan wel weer goed.

Ja, zo kun je het heel goed voor jezelf goedpraten, dat doen veel mensen. Jammer voor de dieren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:35

GamblersCup schreef:
nadita schreef:

Die paddock is groter dan ik uit je verhaal opgemaakt heb. Als je die paddock nou in 2 deelt, dan hebben ze ieder ruim 100 m2 paddock. Laat de deuren dan fulltime open naar de box, naast weidegang (ook al is het erg weinig wat ze krijgen) is dat prima, kunnen ze tenminste buiten hun kont keren.

nadita schreef:
Hier ga ik maar niet op in :(

nadita schreef:
Als je oprechte interesse hebt in je dier, ga dan maar eens op internet kijken. Dan ga jij je paarden niet in te kleine boxen zetten als ze veels te weinig op het land lopen.

nadita schreef:

Ja, zo kun je het heel goed voor jezelf goedpraten, dat doen veel mensen. Jammer voor de dieren.

Gamblerscup: mss ook het hele topic lezen, TS geeft aan dat de paarden overdag een deel van de dag in de weide komen, en de rest van de dag in de paddock, slechtste geval gaan ze snachts op stal. daarnaast maken ze een halfhoog schot, zodat de fries zich makkelijk kan draaie (ALS dat al problemen zou opleveren!) en ze onderling sociaal contact kunnen hebben.

Ik denk dat TS het vrij goed voor elkaar zal hebben op deze manier ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:41

Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen ;)

Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:06

GamblersCup schreef:
Duhelo, ik lees het hele topic, reactie voor reactie. En wat jij schrijft, komt ook allemaal in mijn reactie terug. Misschien mijn reactie even GOED doorlezen ;)

Er werd gesproken over het afwisselen in de paddock. En dit zou betekenen dat er steeds een paard opgeholt staat in een te smal stalletje.

Ik vind dat er een beetje overdreven wordt kwestie van 24/07 buiten ed hier op bokt.
Iedereen roept maar dat een paard altijd buiten moet, etc.
als er iemand afkomt dat de stal een halve meter minder breed is (maar totale oppv wel 1 m² groter is dan standaard box van 3*3!, en de tussenwand laag is zodat het paard zonder moeite kan keren (if is je paard meer dan 2.5 m van borst tot kont gemeten? ), en dat het paard iedere dag enkele uren kan scharrelen is het niet goed.
Wat verwacht je, dat alle paarden op de wereld 24/7 buiten lopen want dat is de natuur?
newsflash: alles wat we doen met paarden is niét natuurlijk, en niet alle mensen hebben de mogelijkheid of willen het paard 24/7 buiten hebben.Denk dat Ts al op een hele goede weg zit, met haar ruime stal en enkele uren vrije loop buiten, toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:35

Ik weet niet waarom je mij quote en het dan over 24/7 buiten hebt?