Hooi versus kuil.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hooi of kuil?

Hooi
66 (74%)
Kuil
23 (25%)

Totaal aantal stemmen: 89

mang

Re: Hooi versus kuil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 15:41

Het was gewoon helemaal droog.. Is het dan voordroog?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:18

als het voor het inpakken zo droog is dat het hooi lijkt, dan is het meestal mooie paarden voordroog.
Je hebt voordroog met 2 dagen drogen en schudden, en je hebt voordroog met 4 dagen drogen en schudden als het in het plastic gaat. Als het echt mooi weer is en wat vaker geschud kun je met 4 dagen ook "hooi" in plastic hebben. Dat probeer ik meestal. Helaas werken boer en weer niet altijd mee...
Afgelopen jaar hebben we helaas maar heel weinig kans gehad om echt hooi te maken wat zonder plastic kon. Daarom is het ook zo duur!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:52

mang schreef:

Als het echt helemaal droog is ingepakt kan het ingepakt hooi zijn. Je ruikt het vanzelf als je het pak opentrekt.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 19:00

Zo te zien heb ik een interessant topic geopend :D
Ik vind het erg interessant, dus post vrolijk verder!

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:06

mijn paarden krijgen altijd hooi. ik vind kuil koeienvoer en dat is ook wat ik hoorde...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:28

We hebben hier op stal alles wel gehad aan ruwvoer. en de ervaring is dat het wisselt per paard. Maar voor de meeste paarden en zeker de pony's bij ons geldt: hoe droger hoe beter.

Nattere kuil (maar niet zo nat als echt koeienkuil) konden de meesten niet goed tegen (aanhoudend diarree, last van de buik, pony's die dichtgroeiden etc) maar er waren ook enkele paarden die er helemaal geen last van hadden. Die heb je dus ook. Goede, drogere voordroog kunnen ze allemaal wel goed hebben.

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:31

Waves schreef:
We hebben hier op stal alles wel gehad aan ruwvoer. en de ervaring is dat het wisselt per paard. Maar voor de meeste paarden en zeker de pony's bij ons geldt: hoe droger hoe beter.

Nattere kuil (maar niet zo nat als echt koeienkuil) konden de meesten niet goed tegen (aanhoudend diarree, last van de buik, pony's die dichtgroeiden etc) maar er waren ook enkele paarden die er helemaal geen last van hadden. Die heb je dus ook. Goede, drogere voordroog kunnen ze allemaal wel goed hebben.

pony's die dichtgroeiden? (!) :?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:34

Dichtgroeien betekent dat ze te dik worden.
Mijn pony's hebben ook weleens een winter (of meer) op koeienkuil geleefd. Dat ging (gelukkig) altijd prima!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 19:57

Waratje schreef:
mang schreef:

Als het echt helemaal droog is ingepakt kan het ingepakt hooi zijn. Je ruikt het vanzelf als je het pak opentrekt.

Het ruikt gewoon als heel lekker hooi eigenlijk, kuil vind ik heel erg stinken. Dit ruikt gewoon heerlijk naar vers hooi. Het is ook echt kurkdroog.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:26

mijn voordroog (elke 2 weken een fris pak van 1e snee 2010) ruikt zelfs lekkerder dan mijn gekochte 1e of 2e snee 2010 hooi wat nu 3 maanden bij mij in de stal ligt (daarvoor in grote bult bij boerderij), maar dat ligt aan de manier van bewaren van het hooi. Toen ik het ophaalde was het nog mooifris en groen. Hooi moet je echt heel droog in een grote bult op zolder of andere goede vochtvrije, liefst donkere, en geventileerde opslag bewaren. De buitenste en bovenste pakken vangen dan het stof en vocht op en de pakken daaronder en binnen blijven dan mooi fris. Doordat je van buiten naar binnen voert kun je het redelijk goed houden/ Maar haal je elke keer kleine hoeveelheden en voer je het niet snel genoeg op, dan worden die pakken sneller muf en stoffig. Is mijn ervaring tenminste... Als er vocht bij kan door lekker of optrekkend vocht uit de bodem krijg je vieze plekken en schimmel...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:51

Wat voor soort kuil/voordroog ik kan gaan voeren, weet ik nog niet. Zal ik van de week eens navragen. Ik ga er van uit dat het goed spul is, omdat ik weet hoe die persoon is voor haar eigen paarden.
Het hooi dat ik kan krijgen is niet zo best. Sommige pakken zijn goed, andere zijn echt bruin, alsof ze in de zon hebben gelegen en mijn paardje eet sommige pakken niet eens...

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:42

Amalarab schreef:
Dichtgroeien betekent dat ze te dik worden.
Mijn pony's hebben ook weleens een winter (of meer) op koeienkuil geleefd. Dat ging (gelukkig) altijd prima!

oh haha... het klonk een beetje... apart... :oo
nouja dan weet ik dat ook weer! :))

dino_en_zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 00:29

Mijn paard wilde maar niet bijkomen en ik had echt al alles geprobeerd.(maismeel, speciale meusli's, gerst, veeeeel hooi, enz enz)
Toen ik ben overgestapt op kuil (paarden) hoefde ik minder te voeren en was ze binnen drie weken zienderogen voller. Ik blijf het nu geven ook aan mijn pony, die het overigens ook nog met veel meer smaak op eet!
Wij zijn er dus echt tevreden over.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 01:16

Ik heb het liefst wat ouder hooi.
Dit omdat ik mijn mini`s vrijwel onbeperkt hooi wil aanbieden,omdat ze op vlas staan en anders zichzelf daaraan vergrijpen :+
Onbeperkt kuil voeren,zou hun dood betekenen ;)
Zelfs van wat ouder hooi,komen ze al aardig aan als ik het onbeperkt geef...dus meng het nu zelfs met wat stro voor de knabbel.

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:10

mijn paard krijgt in principe hooi, kuil is hij gevoeliger op ivm eiwit
al vind hij n keer een beperkte portie dan wel weer lekker, wat dan zo n keer geen kwaad kan natuurlijk

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:01

Ik geef mijn paarden hooi. Ik heb ze ook wel kuil gevoerd, vonden ze heerlijk, maar hun maag raakte nogal van streek.