Peesbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:45

Ik gebruik zowel peesbeschermers en strijklappen voor m'n verzorgpaard.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:11

Ik gebruik peesbeschermers en strijklappen voor mijn pony. En ik heb ze ook om met longeren

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 20:40

In principe gebruik ik geen peeskappen, deze verzwakken de pezen alleen maar, en houden ook niet alle verwondingen tegen.

Enkel bij het springen of het crossen, maar dan zo min mogelijk.
En bij paarden met een nauwe beenstand, plathoeven, en bij lompe, overenergieke paarden. Maar dan ook alleen de probleemgebieden beschermen.
De groepen, en sporttakken waarbij de paarden verhoogde kans hebben op het opentikken of blesseren van eigen benen.

En natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar ja, je kan een paar nu eenmaal niet in een glazen kistje opbergen en beschermen. Want als er echt wat gebeurt houdt een peeskap dit ook niet tegen, vangt hoogstens de klap iets op. Een paard is en blijft nu eenmaal een paard.

blancatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:34

Bandages geven veel meer steun dan getten, dat is waar. Maar als het niet echt nodig is, vermijd dan getten e.d. dat is heus beter dan zoiets te nuteloos te gebruiken. Aan de discussie of het nu goed is of slecht voor de pezen en spieren,...daar komt roch waarschijnlijk geen eind aan.

Ik zou gewoon zeggen, heeft je paard het nodig, gebruik het dan, wil je je paard extra beschermen, daar kies je dan zelf voor,... Voor springen zijn voorgetten aangeraden en voor dressuur (als je zijgangen gaat doen) strijklappen. Voor de rest kan ik jullie ook niet helpen. Verward

Gebruik ze wel best niet op buitenritten, het zand en zweet kan gaan schuren. (Vooral op lange ritten afgeraden. Want als je nu een uur in de piste rijdt of een uurtje buiten, dat komt op hetzelfde neer natuurlijk. Maar een klein steentje in je get, kan grote gevolgen hebben Bloos!

Nou, ik hoop dat jullie eruit komen,...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:19

Locanda schreef:
In principe gebruik ik geen peeskappen, deze verzwakken de pezen alleen maar, en houden ook niet alle verwondingen tegen.

Enkel bij het springen of het crossen, maar dan zo min mogelijk.
En bij paarden met een nauwe beenstand, plathoeven, en bij lompe, overenergieke paarden. Maar dan ook alleen de probleemgebieden beschermen.
De groepen, en sporttakken waarbij de paarden verhoogde kans hebben op het opentikken of blesseren van eigen benen.

En natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, maar ja, je kan een paar nu eenmaal niet in een glazen kistje opbergen en beschermen. Want als er echt wat gebeurt houdt een peeskap dit ook niet tegen, vangt hoogstens de klap iets op. Een paard is en blijft nu eenmaal een paard.

Dat is echt achterhaald hoor lucy?. Vooral de BR en Eskadron geven echt geen steun.

Je hebt ervaring met zo'n lompe he die van mij hihi.

Klopt maar vroeger stonden ze 24/7 buiten en nu staat merendeel binnen de hele dag op stal energie op te bouwen. Logisch dat dan met bv losgooien de kans op ongelukken groter is. Ze lopen ookop die manier de meeste verwondingen op. Kijk stond leys nu 24/7 buiten is het heel wat anders dan zou ik niet zo vaak wat om hebben. We hebben nu allemaal verwende knollen die weinig gewend zijn. Ik voorkom het toch liever met beschermers dan dat ik de DA moet bellen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 20:07

Iedere beschermer knelt een beetje af, en verzwakt hetgene dat het beschermt ook lichtelijk. Die BR en Eskadron inderdaad niet veel.

En stel dat 't peerd een keer noodgedwongen zonder peeskappen eruit moet, extreem voorbeeld, bij brand ofzo. Dan is de kans op een blessure helemaal groot.

En wat ik helemaal belachelijk vind zijn van die mensen waarbij hun paard altijd peeskappen ommoet, maar in het land niet (nou is dat ook levensgevaarlijk vind ik) Maar het land is qua risico toch een grotere factor dan de losgooibak.

En natuurlijk heeft een paard dat op de een of andere manier een gevaar is voor zichzelf wel bescherming nodig. Zoals die lompe knol van jou he Prisca.
Maar als het niet nodig is ook niet doen, want ja er kan altijd wat gebeuren, maar nogmaals dit houdt een peeskap vaak niet tegen.
En trouwens er zijn ook nog schrikbarend veel mensen die een beschermer vaak te strak of juist te los omdoen, uit onwetendheid of soms uit haast. En dit brengt meer blessures en verwondingen met zich mee dan dat het voorkomt.
En nogmaals Pris, die knol van jou is ook wel ernstig hoor, die zou ik ook niet zonder bescherming de stal uit durven halen, in stal zou het bij hem soms zelfs wel nodig zijn Knipoog .

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 15:14

springen, buitenrijden, longeren altijd met peesbeschermers en strijklapppen.

Het grootste gedeelte van de week rij ik dus zonder bescherming, Kim heeft het tijdens het dressuurrijden niet nodig.