Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 00:34

Schuilmogelijkheid is inderdaad een goeie. Wij verhuizen naar het huis naast ons grote weiland, waar wij al een ruime schuilstal hebben. In ons geval is dat punt dus in elk geval al geregeld.

Verder ben ik echt super blij met jullie lijstjes! :j Ik was nog niet zo ver gekomen. (Er zijn zoveel details om aan te denken!)

Het is natuurlijk voor een deel persoonlijk wat fijn is of juist niet, zoals hooi buiten de stallen voeren of in de stal en lage stalwanden of juist gesloten stalwanden. Over dat laatste twijfelen wij nog heel erg.

Onze stallen zijn half hoog aan de binnenkant. Zo kunnen ze aan beide kanten heel goed contact maken met de buurman (zelfs kriebelen als het nodig is) en ze kunnen tot hun borst aan de muur gaan staan, waardoor ze nog meer ruimte hebben.

Afbeelding
(Veulen in de stal. De muren zijn dus echt niet hoog.)

Dat is nog nooit fout gegaan, maar de paarden zien dat ook niet als uitgang, omdat er alleen mensen door de binnendeuren gaan. De paarden gaan door de buitendeuren. Daarvan kan de bovendeur dicht als ik bang ben dat ze er over gaan.

Afbeelding
(Buitendeur)

De nieuwe stal kan door de ligging moeilijk buitendeuren hebben, dus wordt het meer een binnenstal. Dan wordt het dus een ander verhaal, waardoor ik nog niet weet wat wijs is.

De opmerking over stopcontacten met klepje is slim! Die hebben wij nu ook in de stal, maar ik had daar natuurlijk niet over nagedacht. Misschien was ik die glad vergeten in de nieuwe stal.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 01:06

Ik zou aan onze stal veranderen dat er onder de waterbakken een waterafvoer zit, gebeurt niet vaak maar op de 8 stallen toch 1 x per jaar en altijd als het niet uitkomt. Dan blijft er 's nachts een waterbak hangen en stroomt er de hele nacht water, de waterbakken zitten voorin (dit ivm vorst niet op de buitenmuur) en de stro roosters voor afvoer urine achterin de stal dus het water loopt wel naar achteren in de put maar je bodembedekking is wel zijk nat.

Verder heeft er een keer iets over brand preventie gestaan en hiervan heb ik onthouden dat je geen electra en waterleidingen (kunststof) boven je paarden moet maken. Bij brand gaat dit smelten en ze krijgen hier lelijke brandwonden van.

ceylonsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:09

Ik zou geen stopcontacten en lichtknoppen meer plaatsen bij de wasplaats, nu moet ik altijd rekening houden dat ik niet met de slang richting de electra spuit!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:54

Ik zou zorgen dat de stallen helemaal dicht zijn, evt. met stuk tralies ervoor natuurlijk. En tussen de muren in een gat met tralies er tussen waardoor de paarden elkaar kunnen zien en ruiken. Voor het sociale contact.
En ik zou vooral zorgen voor de juiste afmetingen, stel er komt straks een regeling over hoe groot de stallen moeten zijn dan ben je voorbereid.
Ik heb ook net nieuwe stallen maar ben het met heel veel dingen neit echt eens. Ze hebben maar zo wat gebouwd zonder dat ik er wat over in te brengen had.. Dus daar baal ik wel heel erg van ik had het zelf heel anders gedaan. Zo kom je de stal binnen, is er 1 lichtknop voor het voorste gedeelte van de stal en dan moet je een stukje door het donker lopen om naar de lichtknop te lopen voor het achterste gedeelte van de stal. En ook als het weer uit moet, de helft van de tijd denk ik oh ja! En dan moet je weer helemaal terug lopen om het achterste gedeelte de lamp uit te doen. Is niet echt over nagedacht en super irritant.
Ik heb dan 2 stallen waarbij gewoon een muur is aan de voorkant, zoals op de foto van _Lorette_ . Met de bouw heb ik al gezegd, dat is te laag. En toch is het zo gebleven. Maakt voor mijn oude fjordenbeest niet zoveel uit maar mijn mini shetlander wil er vaak overheen springen.
De andere 2 stallen hebben wel tralies en wat ik daarbij nog mis is een gat waar je met je voerschep doorheen kan. Die kan nog wel gemaakt worden maar het is wel iets waar je over na zou moeten denken.

Wat ik zelf ook nog wel handig vind is een wc, ik heb de stal niet bij huis en als je moet dan kun je ook gewoon gaan :D En ook wij hebben bij 2 stallen roosters erin, het loopt ook helemaal af naar het midden zodat alle plas er heen loopt en dus ook in de put terecht komt. Scheelt heel erg veel met uitmesten.
Zou ook alvast over een handige plek voor een zadel/tuigen kamer na gaan denken en ook daar iets van verwarming in maken. En ook een plaats waar je je hooi, krachtvoer en stro/zaagsel/vlas wat je ook gebruikt op kan slaan. Dat mis ik nu op de grond wel een beetje, heb het nu in een lege stal staan maar het is wel de bedoeling dat alle stallen straks vol komen. Ik heb wel een hooizolder dus daar kan ik wel veel op kwijt. Die kan ik nu nog niet gebruiken omdat ze nog druk aan het timmeren zijn.
Oh en de sloten van de stal. Ook niet geheel onbelangrijk. Als je een muur hebt waar je dan met een pin in moet om de stal dicht te doen zal ik er een plaatje op maken. Als je dat niet doet word het gat in de muur steeds groter en dan zit er speling op. Uiteindelijk zal de stal dan ook niet zo geweldig goed meer dicht kunnen.
Een geisoleerd dak is ook aan te raden :D Altijd een constante temperatuur (wij hebben wel altijd alle deuren dicht maar er is ook ventilatie). Is het buiten warm dan is het binnen kouder dan buiten. Is het buiten koud dan is het binnen warmer dan buiten. Eigenlijk altijd een constante temperatuur maar je ervaar het zo als je de schuur in en uit gaat.

En wat ik zelf echt helemaal ideaal vind, als je daar de ruimte voor zou hebben. Een binnen longeerbakje. Heb stage gelopen bij een bedrijf dat dat had, vind het ideaal. Kun je toch altijd longeren. Nadeel ervan is wel dat je met de hand alles aan moet harken of je moet er iets anders op verzinnen. Ik vind het in ieder geval super :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:05

Dankjewel voor je bijdrage! Wij moeten het helaas doen met een beperkte ruimte om nog binnen het bestemmingsplan te mogen bouwen. Een wijziging in het bestemmingsplan gaat het ons veel geld kosten en dan kan het ook jaren duren voor wij toestemming krijgen (ALS we al toestemming krijgen), dus daar wagen wij ons niet aan. Een overdekt longeerbakje zal er daardoor helaas nooit komen. Was wel een droom van mij... :Y)

Mijn ideale stal kan in geen geval gerealiseerd worden, want er is bijvoorbeeld geen ruimte voor een wasplaats. Dat zou ten koste gaan van een stal en we hebben er toch echt minimaal 4 nodig.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:58

Ik sta op een kleine stal. Paarden worden binnen en buiten gezet ( zomers 24/7 buiten ), er wordt gemest en dekens worden gewisseld. Bij de prijs inbegrepen zit hooi en viel kuilgras. De stallen zijn redelijk 3m bij 3m. En de eigenaar is vriendelijk.

We hebben veel weide! En swinters een aantal paddocks waar ze niet als haringen op elkaar staan, de blubber is op acceptabel niveau.

Alleen hebben we een buitenbak die niet voor bak doorkan! Hij is gedraineerd maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er ligt gratis mega zwaar zand is met stukken steen en dakpannen erin?! Er is van te voren overigens wel duidelijk gezegd dat het niet echt een bak was. Maar daar moet je ook in longeren, of in de paddock/wei. De weides worden overigens niet gemest, of dat moet je zelf doen. De paddocks ook niet. Ik betaal hier 200 euro per maand voor.

Voordelen:

- Je kunt zo 3 maanden in het ziekenhuis liggen en je paard wordt gewoon gevoerd, gemest en buiten gezet.
- Alle paarden worden tegelijk door eigenaar ontwormd ( zit niet bij prijs is )
- Dekens worden gewisseld
- Vriendelijke eigenaar.
- Grote weilanden!
- Modder management in paddocks op redelijk niveau vergeleken bij anderen.
- Fantastische uitrijdmogelijkheden
- Kantine met koelkast
- Toilet

Nadelen

- Geen fatsoenlijke bak of longeerplek!
- Geen vaste verlichting bij 'bak' ( je moet zelf een verlengsnoer uitrollen, in de blubber in het donker! )
- geen zadelkasten aanwezig
- Geen droge plek waar je je dekens uit kunt hangen.
- Vies kuilgras

Wat ik zou veranderen:

- Goede buitenbak met goede drainage en bodembedekking! ! Bakwanden dicht getimmerd zodat de wind het zand niet steeds in de hoek blaasd, en goede verlichting! En natuurlijk regelamtig even trekken.
- Aparte longeerplek.
- Drinkbakken buiten ( nu moeten ze uit de sloot drinken en daar kunnen ze niet altijd even gemakkelijk bij.
- Goede droge plek om dekens op te hangen.
- Aparte poetsplaats waar je je paard aan twee zijden vast kan zetten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:17

Dat is nog niet helemaal de reactie waar ik om vroeg. Jij hebt het meer over het stalmanagement, terwijl ik op zoek ben naar voordelen en nadelen van stalGEBOUWEN. :) Dus alleen de handigheidjes van de staldeur, stalwand, grootte, indeling, licht, water, gangpad, etc.

2see

Re: Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 03:58

wij krijgen ook een schuur waar we stallen in gaan maken. Dus lees even mee :-)
Ik zit over van alles te twijfelen. ten eerste schuifdeur of gewone staldeur?
Voor de ruimte maakt het bij ons niet uit. Want wij krijgen dan een tussenpad van 5 meter.
Maar wat vinden jullie nou een voordeel aan schuifdeur of normale (openklap deur) ?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:10

Oh, een gangpad van 5 meter lijkt me heerlijk! :D Dat past bij ons helaas niet qua ruimte. Dan wordt de stal te groot om binnen het bestemmingsplan te passen. Wat voor een schuur krijgen jullie? Hoe groot, van welk materiaal en heb je al nagedacht over de indeling?

Ik krijg een kleiner gangpad, maar ik twijfel ook over schuifdeuren en opendraaiende deuren. De schuifdeuren worden nog wel eens uit de rails getrapt/gebeukt, voorals als het paard door de opening denkt te kunnen als je de schuifdeur net ietsje open hebt gezet. (Bij vriendin ondervonden.) Ik dacht aanvankelijk dat ze zo'n deur minder snel open zouden duwen met hun neus, maar ik heb twee weken terug gezien dat zelfs mijn lieve, ietswat sullige pony de schuifdeur meteen helemaal open zet als 'ie niet helemaal dicht zit. En ik had echt gedacht dat ze dat nooit zou snappen/doen! Dus dan weet ik wel hoe dat met mijn paarden gaat. :7 Ik heb bij een schuifdeur wel het voordeel van de ruimte.
Opendraaiende deuren gaan waarschijnlijk langer mee. Ze nemen wel meer ruimte in beslag, maar als je ze dicht doet, zou je daar geen last van moeten hebben. Ik denk dat ik een schuifdeur sneller dicht doe dan een draaideur als ik een paar seconden wegloop, maar als de schuifdeur niet meer perfect sluit (of als er strooisel tussen zit), dan valt dat 'voordeel' weer weg.

Ik ben er nog niet uit.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:27

Wat ik heel belangrijk vind is dat de ruimte tussen eventuele tralie's 5cm zijn en niet groter, dan kan je paard nooit vast komen te zitten met zijn benen. In het nieuwe gedeelte hebben wij dat en in het oude gedeelte staat dat nog op mijn verlanglijstje. Verder vind ik openslaande deuren ook makkelijker als schuifdeuren. Verder succes met je plannen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:44

In een beperkte ruimte zou ik absoluut gaan voor schuifdeuren. Op mijn vorige stal hadden we die ook en daar hebben we eigenlijk nooit last ondervonden van paarden die ze zelf open maken. Deuren sloten ook altijd netjes, soms even opletten met stro ertussen maar verder nooit gezeur. Alleen in het oudere gedeelte ( + 15 jaar ) wilden de paarden de deuren wel eens open maken, maar daar stonden vooral hengsten en jonge paarden dus dat ging ook vaak wel wat lomper. Maar ook dat is met een simpel hengstenkettinkje op te lossen.

Het scheelt je heel veel werkruimte in een beperkte ruimte als je voor schuifdeuren gaat tov openslaande deuren.

Verder zou ik inderdaad goed opletten met de afmetingen van je stal, denk dat je binnenkort anders echt gezeur krijgt over die afmetingen.
Daarnaast zou ik zeker zorgen voor voldoende natuurlijk licht. Eventueel wat ramen (laten maken) in de muren zodat voldoende daglicht naar binnen komt of een open nok in het dak of gewoon een paar golfplaten vervangen door doorzichtige platen. Scheelt je een heel hoop licht.

Kunststof wanden zijn zeker aan te raden als het langer mee moet.
Persoonlijk zou ik graag luiken hebben in de deuren die ook gewoon dicht kunnen (en dan niet met zon inzet stuk want die zijn vaak zo eruit gewipt door de paarden) maar een vast systeem.
http://www.hetgroteveld.nl/TestSite/sys ... 0_0146.jpg
Dit idee dus.

Qua vloer zou ik gaan voor een klinkervloer of een gietvloer. Gietvloer kun je ook wat makkelijker een grote schoonmaak op houden ;) Gewoon alle stallen leeg, hoge druk erop en water wegtrekken en klaar is kees.

Zorg voor voldoende (kunst)verlichting in iedere stal. Voor de paarden fijn maar ook voor jezelf (denk aan 's winters mesten) en ik zou zorgen voor een aantal 'waaklampjes' voor snachts. Wij hebben bijvoorbeeld tussen iedere stal een soort lantaarntje op de muur zitten (hebben een stenen tussenwand), dat is een beetje schemerig licht en die blijven snachts aan. Zo is er toch wat licht maar het scheelt een hoop in energiekosten.

Zorg voor voldoende stopcontacten, niets is zo onhandig als gehannes met verlengkabels als je een keer stroom nodig hebt voor bijv. het scheren van paarden. Dus voldoende stopcontacten op verschillende plaatsen in de stal mét afdekklepjes! heel belangrijk in de stallen.

Zorg ook voor voldoende ventilatie. Grote open deuren zijn fijn natuurlijk, maar het is ook wel lekker (zeker s zomers) als er ook snachts wat ramen oid open kunnen blijven.

Verder hebben wij op stal stallen waarvan de hele voorwand open kan. Heel prettig met machinaal mesten en ook als je bijv. een keer een kolieker oid hebt sta je zelf wat veiliger ;) Maar daarvoor moet je de ruimte hebben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:46

Onze stallen zijn 3x3... als het ging had ik veel liever 3,5 x 3,5 of 3x4...

Hoe groter, hoe properder!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:05

Thanks voor de tips!

De paarden maken binnen een week schuifdeuren open als ze op een kier staan, dat weet ik zeker. Maar ik had nog niet aan een kettinkje gedacht. Dat is inderdaad een goed idee!

De stallen worden 3,5 x 3,5. Dat moet groot genoeg zijn voor onze paarden. We hebben ze niet veel groter dan 1.65 m.

Een halfopen bovenluikje vinden wij te klein. Het moet minimaal de breedte van de deur zijn.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:17

Ik heb beige kunststof planken en die bevallen goed. Stal wordt door de lichte kleur veel lichter. In een hoek van de stal, naast de spuitplaats, heb ik een dichte tussenwand geplaatst met aan de voorkant een dichte deur. Een walk-in zadelkast. Ideaal! Vooral omdat alles voor het grijpen ligt omdat hij naast de spuitplaats ligt. Ik heb de drink- en voetbal ieder in een andere hoek vd stal, de drinkbak niet bij de buitenmuren. Van de 3 stallen heb ik er 1 met verwijderbaar luik. De andere 2 zijn ad voorzijde open, zgn. V-vormige voorwand. Bevalt prima, zelfs bij mijn 1.75 m grote ruim met verlatingsangst, die toch regelmatig even alleen thuis moet blijven. Ik heb overigens wel stroom bij de spuitplaats, net om het hoekje met klepje er voor. Als je foto's wilt kan via pb. O ja, ik heb draaideuren. Bevalt prima, maar heb breed middenpad, zou anders schuifdeuren genomen hebben. Succes en veel plezier met plannen maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:57

Voordelen:
- boxen in een loods
- ruime stallen
- kunststof voorpanelen
- weefrekken in de voorkant, zodat ik per paard kan kiezen voor open of dicht
- beugels voor dekens, had ze alleen niet op de deur moeten zetten want met open weefrek verdwijnt er wel eens iets in de stal :+
- lichtdoorlatende platen in het dak
- verlichting boven de tussenmuur per 2 stallen, in het gangpad, op de wasplaats en bij het solarium zodat je overal licht kunt hebben
- spuitplaats met warm en koud water en daarnaast nog een kraanaansluiting binnen en buiten
- gedraineerde rijbaan
- stalbord (krijt of wyteboard), omdat je zo makkelijk boodschappen kunt doorgeven als je man/vriend/ouders/buren/verzorgers/vrienden een keer voor je voeren en data plus telefoonnummers op kunt schrijven van smid, DA, ontwormen, les, etc. Mn die noodnummers op stal is hier al heel fijn geweest.
- overkapping buiten de stal tegen de regen. ik moet nog dakgoten bij de buitenstallen.
- waterbak en voerbak ver uit elkaar. Er wordt niet veel gesopt meer terwijl ik voorheen de muesli uit de waterbak moest vissen.
- veel stopcontacten en verlichtingsknoppen aan beide kanten van de stal.
- ook een groot stroom voorziening voor een industrieel wasmachine. Kun je op stal je dekens, dekjes en andere zooi wassen.

Nadelen (of wat nog moet):
- Als ik een nieuw gebouw zou maken zou ik de paarden in vierkantvorm rond een patio zetten met de nodige voorzieningen. Helaas moest ik het doen met de loods die er stond en ik vind het jammer dat er geen stallen tegenover elkaar pasten.
- De betonvloeren zijn prettig maar ze zijn niet aflopend en er is geen urinegoot.
- Muren zijn opgetrokken uit betonmetselstenen. Zag er leuk uit bij anderen maar schilderen was een crime en wel noodzakelijk ivm de grauwheid van de steen. Daarnaast is het niet prettig met schroeven want voerbakken komen er regelmatig met pluggen en al weer uit, grote uitgesleten gaten achterlatend. Volgende keer wordt het baksteen.
- Je wilt echt niet schilderen in een hele lichte tint verf :+
- had betere ventilatiemogelijkheden willen hebben, nu is het de poorten open en daar is het weer niet altijd naar.
- de tijd van het jaar weer: zorgen dat het echt -15 moet zijn voor het allemaal gaat bevriezen. Hier moet bij de nachtvorst al afgetapt voor de zekerheid en met een langdurige vorst wordt je het sjouwen met jerrycans en het uitmesten van doorweekte stallen (omgegooide cementbakken) echt heel erg beu.
- grote opslag voor hooi en stro. Het ligt nu in het gangpad en dat is eigenlijk te smal als het vol ligt met balen en ik kan geen wintervoorraad aanleggen of in grote hoeveelheden goedkoper inslaan.
- ik zou volgende keer afsluitbare snuffelluikjes met gaas achterin de wanden plaatsen. Ik ben wel blij met de hoge tussenwanden.
- ivm verzekering een apart zadelkamertje. Ik heb mijn zadels in de stal zelf en dat is in gebruik erg praktisch maar voor diefstal ook :+
- ongeveer drie keer zoveel kastruimte als je vooraf denkt nodig te hebben :)) en ruimte voor zaken als uitmestgerief maar ook bijv. een hogedruk, een stoomreiniger, noem maar op. Denk ook aan een overkapping voor je trailer en je trekker.
- elektrische boiler (die hing hier eerst in de badkamer bij de oude eigenaar). Of permanent insteken of eerst een half uur opwarmen.
- bij het solarium balken langszij zodat ze niet schuin kunnen gaan staan maar de ruimte wel groot genoeg is om er langs te kunnen opzij.
- sproeiinstallatie bij bak en weilanden/paddocks
- ik had de paddock ook ineens moeten draineren.
- dekenrekken in de aparte zadelkamer. Die van mij hangen in stal en pasgewassen dekens zijn met drie dagen onherkenbaar van stof, stro en spinnenwebben.

EDIT: o ja, we zijn bezig met een uitloopje voor de buitenstallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:04

o ja, hier bewust gekozen voor schuifdeuren. Ik vind draaideuren niet fijn in gebruik, omdat je zelf achteruit moet om de deur te openen en ik heb wel eens brutaaltjes te gast die dat moment te baat nemen om zich op te dringen. Daarnaast ligt er ook wel eens stro in het gangpad en dat kan je draaideur ook blokkeren. De schuifdeuren bevallen goed tot dusver.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:05

Wat ik vaak mis is goede verlichting. Bv een extra lamp in de boxen die je apart aan kan doen.
En een plek met heel veel verlichting voor als bv de dierenarts komt of als je gaat scheren.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 09:38

Wij hebben vorig jaar nieuwe stallen gekregen, omdat onze oude schuur afgebroken moest worden.
Wij hebben gekozen voor 3 stallen van 3x4 en 1 merriestal van 4x4. De stallen zijn van schotten, die van onder dicht zijn met bamboe. Wij kijken van huis uit tegen de stallen aan (stallen staan onder afdak met doorvoor windgaas) en vonden kunststof niet mooi en bij houten planken krijg je op termijn te veel spleten.
De tussenwanden zijn een meter helemaal van hout en de achterste 3 meter hebben tralies aan de bovenkant. Hierdoor kunnen de paarden contact hebben met elkaar, maar kunnen ze zich ook terugtrekken. Als er eens een paard niet is, kan de rest elkaar toch zien, dit bevordert de rust op stal (zeker met eventueel veulens die op stal blijven als moeders gereden wordt)
De voorwanden zijn helemaal draaibaar, zodat we met een heftruc kunnen uitmesten (de dagelijkse mest halen we gewoon met de kruiwagen eruit), maar je moet dan wel genoeg ruimte hebben voor de stallen (toch zeker zo'n 5 a 6 meter), zodat de heftruc er goed in en uit kan draaien.
We hebben ook speciaal gezocht naar voorwanden zonder drempel (op de vloer zit dus niets). Een drempel vind ik zelf erg vervelend als je de stallen aanveegt.

In de voorwanden zit een schuifdeur met afsluitbaar luik. De paarden hebben hier echt genoeg aan en kunnen lekker naar buiten kijken, maar het luik kan ook dicht als er bijvoorbeeld een afgespeend veulen in staat of een paard wat het niet leuk vindt als er anderen voor langs lopen.

Wij hebben zelf ook gekozen voor een kleine tralie afstand, omdat we al een keer meegemaakt hebben dat een afgespeend veulen door alles heen wou gaan, ook bij rollen etc in de stal is het fijn als je zeker weet dat ze niet vast kunnen komen te liggen.

De voeropening is bij ons ook afsluitbaar. Zodat een veulen nooit een mogelijkheid ziet om ook maar ergens door heen te willen kruipen.
Klinkt alsof we heel veel veulens fokken, maar dat blijft beperkt tot meestal 1 per jaar.

Verder hebben wij gelijk bij de bouw een waterpompsysteem aan laten leggen, zodat het water niet meer kan bevriezen. Er zit een soort van thermostaat op, die je bij strenge winters wat hoger zet en het water wordt eigenlijk steeds rondgepompt, waardoor het niet meer kan bevriezen. Afgelopen winter hingen de ijspegels aan de drinkbakjes zelf, maar het water was van een goede temperatuur.

Wij hebben een poestplaats buiten gemaakt. Bij regen is het wat minder makkelijk, maar dan poetsen we gewoon op stal, maar verder is het ideaal. Je kunt het paard lekker vastzetten, zonder dat die alle kanten opdraait en we kunnen daar ook afspuiten.
Daarbij is warmwater trouwens wel makkelijk. Wij hebben daarvoor een systeem op het lichtnet, wat steeds het water wat erdoor loopt verwarmt. Dus geen geiser of iets dergelijks.
Warm water is wel heel makkelijk, je hebt toch wel regelmatig iets schoon te maken op stal of alleen je handen wassen is ook fijner met warm water.

Ookal hebben wij maar 4 boxen, we hebben wel een voerkar. Heel prettig, want het voer ligt lekker afgesloten en omdat onze kar uit 3 vakken bestaat, kunnen we ook muesli (en merrie/veulenbrok) er in kwijt.

Vanuit de stallen kunnen wij direct naar de buitenbak en het weiland. Het pad erheen is afgezet en dat is erg fijn en makkelijk. Mocht er eens een paard ontsnappen dan kan het tenminste geen kant op.

Wij hebben boven alle stallen een tl balk hangen, zodat we altijd genoeg licht hebben, maar dat gebruiken we alleen als we echt in het donker moeten werken. Als we er niet zijn hebben we een aantal bullseyes (van die kleine eivormig stallampen), die genoeg licht geven om te voeren en voor de paarden ook prettig zijn. Dit licht staat op een klok, en gaat 's morgens en 's avonds vanzelf aan en uit.

Als strooisel gebruiken wij gehakseld koolzaadstro. In gebruik hetzelfde als hennepstrooisel of vlas, maar het kan niet zoveel kwaad als de paarden er eens een hapje van eten. Het scheelt wel heel veel in volume mest vergeleken met gewoon stro. Dus als je de mest zelf moet afvoeren is dit zeker het overwegen waard.

Voor onze spullen hebben we een kast laten timmeren. Hij is wel wat groot uitgevallen, maar eigenlijk nog te klein voor alle spullen. Hij bestaat uit 3 gewone deuren met daarachter plaats voor zadels, hoofdstellen, dekjes, dekens etc.. En hij is afsluitbaar, wat voor de verzekering weer nodig is.

Een vorstvrije plek (kast) voor eventuele medicijnen, glansspray etc. is ook wel een goed idee.

Veel succes en plezier met het uitzoeken van alle spullen en het realiseren van het nieuwe onderkomen. Het wordt vast en zeker genieten als alles straks klaar is.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 20:23

@ elbee: heb jij deze kleur kunststof stalplanken? http://www.govaerts-recycling.be/sp/bin ... len_nl.php. Krijg die ik bedoel niet lekker in beeld maar ik bedoel die beige :)
Hoe bevallen de kunststof planken? Zijn deze goed schoon te houden? wij vinden namelijk de beige kleur zo op de computer echt super mooi. Maar vragen ons af of deze wel een beetje proper blijven zeg maar :+ Zou jij ze weer kiezen?

@ lorette: ja wij hebben zitten denken over indeling kleur maat enz. enz. Maar we krijgen een stenen schuur met raampjes aan de bovenkant. De paarden kunnen helaas niet met een hoofd eruit, maar dit gaan we msschn in de toekomst nog wel veranderen. Het is een hele lichte en ruime schuur. We zitten te denken aan kunststof stalplanken. Maar weten nog niet wat dit allemaal gaat kosten.

De stallen willen we 3.50 x 4 maken. En 1 of 2 stallen inloop en waarschijnlijk worden deze dan ook wat groter. (voor de veulens) De gehele paardenschuur is 13 x 21 meter. met aan de korte zijde links en rechts 2 deuren en aan de lange zijde in de hoek een schuifdeur. Maar hoe en wat.....zucht.... daar zijn we zekerst nog helemaal niet uit :o

Maar super al die ideeen en tips hier.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:14

mensen nog meer tips??

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:22

Afbeelding
Sorry, had niet geabbonneerd. Hier een foto. Kunststof bevalt super wordt niet snel vies, ze knagen er niet aan, met sopje of hogedrukspuit schoon te maken als nodig us. Ik vind de uitstraling mooi, geen plastic look.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:39

Die voorwanden willen wij ook! Waar heb jij ze besteld? :) Ik vind het er super uitzien.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:25

Ik stuur je een pb

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:26

wij zijn er wel een beetje uit wat we gaan doen. Maar alleen de planken nog niet. We zitten eigenlijk met het (probleem) :o dat we de bamboe stalplanken eigenlijk wel het mooiste vinden, maar hoe is dit in het gebruik?
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ziet dit er uit na een tijdje?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:08

Overgehaald? Of eigen keuze? Waar ik mijn boxen vandaan heb bleven ze mij tot vervelens toe bamboe onder mijn neus duwen. Kreeg het idee dat ze een partij hadden liggen waar ze niet vanaf kwamen .Bamboe moet geolied worden en neemt net als hout vuil op. Ik heb al werk genoeg en wilde daarom geen bamboe. Volgens mij wordt het nog niet lang in paardenboxen gebruikt, geen idee hoe het op lange termijn blíjft.