Wat heeft mijn CAVIA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:08

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:
Dat voer (Cavia super CC) heb ik wel eens voor ze gekocht.
Ze eten er geen korrel van!! Ze vinden die korrels zo vies!!
Als het gemengd is met ander voer, laten ze het ook altijd staan. Boos!
Ik had toen wel een miskoop gedaan, was de bedoeling dat ik gemengd voer kocht. Blond

Dan heb je ze gewoon verwend Haha!
Gewoon alleen die vitamine C brokjes geven en hooi, voorlopig even helemaal niets anders. Ook geen groenvoer.
Geloof me dan gaan ze het echt wel eten en het is veel gezonder voor ze!
[/quote]

Cavia Super CC is nu al op.
Dat was toen al een tijdje geleden.
Maar ze moesten er wel 2/3 dagen mee doen toen.
En nee, volgens mij laten ze zich gewoon dood verhongeren. Verward

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:10

Ik ga nu ff me hond uitlaten, nu ik er tijd voor heb. Party!! En nu het droog is!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:18

Relliej schreef:
Ik bedoel niet in de kooi, maar voor de kooi.
Dat kan toch wel. Verward

Nee dat kan niet, dan krijgen je zeugjes ook mijt als blijkt dat het beertje mijt heeft.
En waarom zou je dat willen doen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:19

Relliej schreef:

Dan koop je nieuwe.
Ze laten zich echt niet dood hongeren.
Zoals je nu bezig bent heb je veel meer kans dat je beertje dood gaat.
Ga toch alsjeblieft naar de dierenarts met dat diertje of breng hem hier.
Ik word er echt triest van.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:24

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:
Ik bedoel niet in de kooi, maar voor de kooi.
Dat kan toch wel. Verward

Nee dat kan niet, dan krijgen je zeugjes ook mijt als blijkt dat het beertje mijt heeft.
En waarom zou je dat willen doen?
[/quote]

Oh ok, het is dus net een ziekte als verkoudheid.
Ik zou dat willen doen om te kijken of hij dan wel wat levendiger is.

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:26

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:

Dan koop je nieuwe.
Ze laten zich echt niet dood hongeren.
Zoals je nu bezig bent heb je veel meer kans dat je beertje dood gaat.
Ga toch alsjeblieft naar de dierenarts met dat diertje of breng hem hier.
Ik word er echt triest van.
[/quote]

Ik wacht nog heel even. Ik weeg hem vanmiddag weer. FF kijken hoe snel zijn gewizhtverlies is. En hem witlof, etc.. geven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:28

Relliej schreef:

Je cavia is ziek. Wat het precies is kan alleen een DA zien.
Zieke cavia's moeten echt zo snel mogelijk naar een DA want ze verslechteren heel snel tot de dood erop volgt.
In ieder geval is zeker dat jouw cavia's veel te weinig vitamine C krijgen en dat is op den duur ook dodelijk.
Het zal best wel dat jouw beer iets levendiger wordt als hij bij de zeugjes (of andere beertjes, cavia's zijn en blijven groepsdieren die eigenlijk niet alleen horen te zitten) wordt gezet maar daar wordt hij niet minder ziek door. Hij hoort gewoon behandeld te worden.
Dat is normaal en hoort er gewoon bij als je een huisdier neemt.
Als je dat niet wilt (of je moeder niet) dan moet je geen huisdier nemen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:29

Relliej schreef:
Ik wacht nog heel even. Ik weeg hem vanmiddag weer. FF kijken hoe snel zijn gewizhtverlies is. En hem witlof, etc.. geven.

En wat schiet je daar mee op? Aan witlof heeft je cavia niets, zit veel te weinig vitamine C in.

Maar ik hou ermee op. Je wilt geen niet echt advies, je wilt alleen maar weten hoe je kunt voorkomen dat je naar de dierenarts moet.
Arme cavia Verdrietig

superbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:30

Relliej schreef:
We hebben deze week ook voer gehaald van XtraVital.
Dat haalt mijn vader helaas niet altijd. Omdat het zo duur is.
Hierin zit ook extra vitamine C in. Maar ook: hoogwaardige luzerne,
erwten, alfalfahooi, tarwe-extrudaten, bonen, johannes-brood, haver,
havermout, luzerne-extrdaten, hoogwaardige soja, tarwevlokken.

Nog even wat informatie over het voer van Cocini:
Zo'n zak is 800 gram.
Vitamine A: 20.440 [iE/kg]
Vitamine D3: 1.400 [iE/kg]
Vitamine E: 53 [iE/kg]
Vitamine C: 425 [iE/kg]
.

Dit is veel te weinig vitamine C. Koop gewoon caviavoer met minstens 1000 mg vit.C per kg en dan hoef je ook niet te klooien met vitamineC tabletjes. Wat een onzin.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:33

superbinkie schreef:
Dit is
veel te weinig
vitamine C. Koop gewoon caviavoer met minstens 1000 mg vit.C per kg en dan hoef je ook niet te klooien met vitamineC tabletjes. Wat een onzin.

Als een cavia al een gebrek heeft aan vitamine C is het toedienen van vitamine C tabletten geen onzin maar kan het zelfs levensreddend zijn!
Een DA geeft ook een stoot vitamine C als een cavia een vitamine C gebrek heeft Knipoog

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:34

ThePast03"]
[quote="Relliej schreef:

Je cavia is ziek. Wat het precies is kan alleen een DA zien.
Zieke cavia's moeten echt zo snel mogelijk naar een DA want ze verslechteren heel snel tot de dood erop volgt.
In ieder geval is zeker dat jouw cavia's veel te weinig vitamine C krijgen en dat is op den duur ook dodelijk.
Het zal best wel dat jouw beer iets levendiger wordt als hij bij de zeugjes (of andere beertjes, cavia's zijn en blijven groepsdieren die eigenlijk niet alleen horen te zitten) wordt gezet maar daar wordt hij niet minder ziek door. Hij hoort gewoon behandeld te worden.
Dat is normaal en hoort er gewoon bij als je een huisdier neemt.
Als je dat niet wilt (of je moeder niet) dan moet je geen huisdier nemen.
[/quote]

Ik wil wel naar de DA gaan maar mijn moeder niet. Boos!
En dan is ze nog dierenartsassistente geweest. Verward

Wat kan ik nou het beste doen met mijn cavia, behalve naar de DA.
Dat wil niet zeggen dat ik niet naar de DA gaat!!!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:36

ThePast03 schreef:
of breng hem hier.

Kon dat maar. Ik moet morgen op kamp van school tot vrijdag. Dus kan ik niet op hem letten.

superbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:37

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:41

Relliej"]
[quote="ThePast03"][quote="Relliej schreef:
[Schurft is het niet. Dat controleerde de dierenwinkel meteen. Maar ze zeiden dat het dat niet was (omdat het dan over heel z'n lichaam moet zitten, en dat is bij hem niet zo). Er zit ook geen schilfertjes op zijn oren, maar donker, vies plakkerig spul. Paprika en sinaasappel heeft nooit van mijn cavia's gelusten. Witlof, appel en peen wel. Dus dat geef ik ook het meest (vooral witlof).
[/quote]

Fijne dierenwinkel is dat en gelijk ook weer het bewijs dat een dierenwinkel geen DA is en je daar dus ook geen adviezen moet inwinnen mbt ziektes en verzorging Boos!
Schurft kan in het beginstadium wel degelijk alleen bij de oren zitten!
Als het al over het hele lichaam zit is het in vergevorderd stadium!!

In appel en peen zit vrij weinig vitamine C dus daar schiet je weinig mee op. Witlof zit iets meer in dacht ik maar lang niet genoeg.
Zorg alsjeblieft dat je vitamine C bij je cavia binnenkrijgt, in tabletvorm want die druppels is veel te weinig. Desnoods onder dwang!
En ga naar de DA!

In welke groentes zit wel veel vitamine C in??
Kan ik dat eens uitproberen bij hem?!!
[/quote]

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:47

Relliej"]
[quote="ThePast03 schreef:
Koop bij Kruidvat vitamine C tabletjes en geef die aan de cavia.

Gewoon vitamine tabletjes voor mensen? Verward
[/quote]

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:54

Relliej"]
[quote="Relliej"][quote="[*olduser*] schreef:

[/quote][/quote]

Inderdaad gewoon vitamine C tabletjes voor mensen. Die met sinasappelsmaak vinden de meeste cavia's wel lekker.
Anders gewoon even klein maken en in zijn bekkie stoppen, dan krijgt hij de smaak snel te pakken!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:54

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-03 10:57

Waar heeft de cavia last van?
Vertoont de cavia de volgende symptomen:

kale plekken met huidschilfers eventueel met korsten en wonden.
Kijk dan bij Schurft, Schimmel, Demodex, Schilferige plek op rug,"gebroken rug", Haarverlies door lever aandoening of Scheurbuik

Zeer kleine wormachtige gele beestjes in de vacht of kleine spikkeltjes aan de haren of maden in een open wond.
Kijk dan bij Luizen, Vachtmijten of Maden

De cavia is zwanger of heeft jongen en wordt kaal op buik en achterhand.
Kijk dan bij Haarverlies tijdens zwangerschap

De cavia heeft onregelmatige vlakken van langere en kortere haren en knaagt aan zijn haar.
Kijk dan bij Haarbijten

De cavia heeft een vieze natte of (vettige) plek op zijn kont of buik.
Kijk dan bij Urinevlekken of Vetklier

De cavia heeft bulten of zwellingen op of onder zijn huid
Kijk dan bij Verstopte talgklier, Abcessen of Tumoren

Alle antwoorden zijn nee Verward

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 10:59

Niet goed gezocht, kijk ook hier:

Dwangvoeren

Let er bovendien altijd op of de cavia nog wel actief is en nog wel eet. Zodra de cavia minder eet of een deel van zijn eten laat liggen dan is er wat aan de hand en moet er snel ingegrepen worden. Dit omdat als de cavia helemaal stopt met eten hij snel achteruit gaat. De darmen van de cavia zijn er op ingesteld om continu voedsel te verwerken en als er geen voedsel binnen komt dan komen ze stil te liggen en dan kunnen ze niet meer op gang komen. Als een cavia dus meer dan 24 uur niets heeft gegeten dan is hij per definitie ten dode opgeschreven! Zodra gemerkt wordt dat de cavia minder eet, moet de oorzaak achterhaald worden. Als de cavia diaree of darmgassen heeft, dan mag in geen geval groente gegeven worden (appel of wortel kan soms nog wel in kleine hoeveelheid). De cavia moet veel hooi krijgen. Als hij helemaal geen krachtvoer of hooi meer wil eten dan moet de cavia gedwangvoerd worden.

Dwangvoeren kan je het beste doen met babyvoeding zoals 'fruithapje' of andere groenteprutjes (geen vlees!). Met een spuit of pipet kan de voeding diep in de keel worden gebracht. Het beste kan het spuitje tussen de kiezen (ca 1,5 cm diep in de bek) worden geklemd. De cavia moet het dan wel doorslikken en kan het niet uitspugen. Let er op dat de cavia slikt. Als een cavia in een te ver gevorderd stadium is dan slikt hij ook niet meer en heeft het geen zin. Meestal vinden ze het lekker en slikken ze het door. Voer 4 - 6 keer per dag zoveel als je er in krijgt (4-8 spuitjes). Als de cavia weer gaat eten dan kan het dwangvoeren afgebouwd worden.

Vitamine C

Vitamine C is van levensbelang voor cavia’s. Net als mensen kunnen cavia’s dit niet zelf maken en moeten deze vitamine door middel van de voeding binnen krijgen. De voeding van de cavia is dus erg belangrijk om ziekten te voorkomen. Wanneer een cavia een verlaagde weerstand heeft of ziek is dan heeft hij extra vitamine C nodig. Extra vitamine C kan je toedienen door tabletten in de bek in te geven. Hiervoor kunnen 50-60mg tabletten zonder suiker gebruikt worden. Deze zijn verkrijgbaar bij het Kruidvat of de Etos. De tablet moet diep in de bek (tussen de kiezen) worden ingebracht want anders spuugt de cavia het uit. Als de cavia kauwt dan is het goed.

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 12:03

ontwormen kun je ook even proberen,als ze wormen hebben worden ze erg lusteloos en mager gewwon de pasta van exil die ook geschikt is voor pups en kittens,en ik zou zeker die vitamine druppels vaker geven want 1 keer per maand is echt te weinig!!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:15

ThePast03"]
[quote="Relliej"][quote="Relliej"]
[quote="ThePast03 schreef:

[/quote][/quote]

Inderdaad gewoon vitamine C tabletjes voor mensen. Die met sinasappelsmaak vinden de meeste cavia's wel lekker.
Anders gewoon even klein maken en in zijn bekkie stoppen, dan krijgt hij de smaak snel te pakken!
[/quote]

Waarom zou je vitamine C tabletten geven? Zoveel moeite is het toch niet om je cavia's elke dag een stuk appel, een flinke pluk gras, paprika, of ander groenvoer of fruit te geven? Dat is stukken beter dan al die rare tabletten!
Ik heb hier 15 cavia's en ze krijgen allemaal hope farms gemengd en hope farms brokken (dat mengen we door elkaar) een flinke pluk hooi, en dus ook allemaal een flinke pluk gras, of een stuk appel, of rode kool, en al die bende die je kan geven.
Ze hebben bij ons nog nooit gebrek aan vitamine C gehad, dus als je gewoon elke dag fruit en/of groenvoer geeft (wat weinig moeite is) kunnen ze heel goed zonder vitamine C tabletten.
In parika zit ook heel veel vitamine C trouwens. Haha!

En als je cavia vieze oortjes heeft kan het zijn dat hij mijten heeft. (krijgen ze schurft van Knipoog ) Dat kan je behandelen met Bogena anti mijt, maar ga gewoon langs de DA als je je cavia levend wil houden. Ze takelen erg snel af. Scheve mond

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:20

Lepeltje schreef:
Waarom zou je vitamine C tabletten geven? Zoveel moeite is het toch niet om je cavia's elke dag een stuk appel, een flinke pluk gras, paprika, of ander groenvoer of fruit te geven? Dat is stukken beter dan al die rare tabletten!
Ik heb hier 15 cavia's en ze krijgen allemaal hope farms gemengd en hope farms brokken (dat mengen we door elkaar) een flinke pluk hooi, en dus ook allemaal een flinke pluk gras, of een stuk appel, of rode kool, en al die bende die je kan geven.
Ze hebben bij ons nog nooit gebrek aan vitamine C gehad, dus als je gewoon elke dag fruit en/of groenvoer geeft (wat weinig moeite is) kunnen ze heel goed zonder vitamine C tabletten.

Normaal gesproken is het ook helemaal niet nodig om tabletjes te geven maar deze cavia is ziek en heeft zo te lezen een enorm gebrek aan vitamine C.
Als je alles gelezen had had je ook gezien dat ik al een keer eerder aangaf dat een da dan ook een vitamine C stoot geeft.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:21

Je kan je caaf het beste gewonen vitamine C tabletjes van Roter geven (die zijn voor mensen maar je kan ze heel goed aan je vaaf geven!). Elke dag een tabletje en hij heeft genoeg vitamine C. Vaak vinden ze die tabletjes nog lekker ook.
Maar als je ook maar een klein vermoeden hebt dat je caaf niet meer eet, moet je echt meteen naar de dierenarts gaan. Als een cavia stopt met eten, gaan zijn darmen stilliggen en dan gaat hij dood. Er moet dus altijd iets in zijn buik zitten wat hij kan verteren.
Verder moet je ervoor zorgen dat hij altijd lekker veel hooi heeft, dit hebben ze nodig voor hun spijsvertering (en ze vinden het erg lekker, gaan er ook vaak onder kruipen). Verder natuurlijk goed caviavoer (Ik gaf ook altijd de Hopefarms Cavia super CC. Die bestaan in alleen korrels en ook in select: met lekkere dingetjes erdoorheen.) Die van mij kreeg altijd alleen de korrels, en die vond hij lekker en at hij gewoon op. Verder gaf ik hem voor de lekker een knabbelstang oid. En elke dag een stukje groente of fruit. In groente en fruit zit echter veel te weinig vitamine C voor cavia's, dus elke dag een tabletje erbij is echt geen luxe!

Echt, ga meteen naar de dierenarts als je caaf niet meer eet. Voor je het weet ben je ze kwijt!!
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 23-09-03 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:21

ThePast03"]
[quote="Lepeltje schreef:

Normaal gesproken is het ook helemaal niet nodig om tabletjes te geven maar deze cavia is ziek en heeft zo te lezen een enorm gebrek aan vitamine C.
Als je alles gelezen had had je ook gezien dat ik al een keer eerder aangaf dat een da dan ook een vitamine C stoot geeft.
[/quote]

Ja klopt, sorry.. Scheve mond Ik las net een stukje terug en moet je wel gelijk geven dan.. Knipoog
Maar ik blijf erbij dat ze beter snel naar een DA kan gaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 13:22

Lepeltje schreef:
En als je cavia vieze oortjes heeft kan het zijn dat hij mijten heeft. (krijgen ze schurft van Knipoog ) Dat kan je behandelen met Bogena anti mijt, maar ga gewoon langs de DA als je je cavia levend wil houden. Ze takelen erg snel af. Scheve mond

Dat heb ik ook al gezegd maar volgens haar dierenwinkel is het alleen maar mijt als je cavia van achter tot voor onder zit
Ik heb ook al meerder keren gewaarschuwd dat cavia's heel snel achteruit gaan maar ze mag niet naar de DA van haar moeder die dierenartsassistente is geweest.
Misschien toch handiger om alles te lezen, hoef ik niet zoveel te typen Haha!