Hoeven krabben?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slimke

Re: Hoeven krabben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:50

Bij ons op de manege krijgen de paarden na het rijden te eten. Ook moeten we voor het opzadelen poetsen en dus ook de hoeven uitkrabben.

Bij mijn vorige verzorgpaardjes moesten we van de eigenaar eigenlijk voor én na het rijden de hoeven krabben. ikzelf deed dit niet, wel controleerde ik na het rijden op steentjes, omdat er erg veel stenen in de bak lagen.

Op zich lijkt het me dus het handigste om voor het werken de hoeven te doen en na het werken alleen even te controleren. Dus poetsen, werken, voeren, weide. of het paard moet al op de weide staan voordat je begint met poetsen en werken natuurlijk...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 20:59

Poetsen, hoevenuitkrabben, werken, hoeven chekken, afsponsen + vliegenspraytje, eten, terug op het land ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:07

ik krab ook niet elke keer de hoeven als ik haar poets.

Bij mij is het poetsen, werken en na het werk ff een zacht borsteltje er over, vooral waar ze gezweet heeft. In de zomer spoel ik haar schoon. Daarna de weide of paddock op. Voeren gebeurd op vaste tijden dus daar hoeft ik niets mee te doen.

Na een buitenrit krab ik wel altijd de hoeven. Verder vaak 2x per week.
Hoefsmid gaf ook aan dat als ze niet op het harde of de steentjes komen het niet nodig is elke keer uit te krabben.

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:26

Ik krab altijd de hoeven voor en na het werken uit. Gewoon omdat er anders door steentjes etc zweren kunnen ontstaan in de hoeven (is al een x gebeurd). Als je alleen de bak in en uit gaat is het niet zo nodig om na het rijden nog een x uit te krabben (alleen even controleren) lijkt mij.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:37

Altijd voor en na het werk uitkrabben, ik moet over een pad met steentjes naar de bak. Toen wij vorig jaar ergens anders stonden heeft mijn paard een hoefontsteking gehad, doordat er een steentje was ingegroeid. Daardoor ben ik extra alert op steentjes in de hoeven.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:39

Door te poetsen masseer je als het ware de vacht en de huid. Dit is gelijk goed voor de spieren, het warmt we spieren alvast een beetje op. Dit betekent niet dat je dan niet meer hoeft in te stappen maar het is wel beter om voor het rijden te poetsen, na het rijden kan het uiteraard ook nog!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:02

Wat gek dat iedereen na het werk voert. Dat voer is toch om het paard energie te geven zodat hij z'n werk kan doen. Het zou veel logischer zijn als je eerst voert, dan een uurtje wacht (in dat uur kun je borstelen en hoeven krabben als je dat nodig vindt) en dan aan het werk zetten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 01:14

Je hoeft niet per sé te poetsen en ook hoeven uitkrabben hoeft niet per sé, zorg alleen dat de plek waar zadel/singel/hoofdstel komt 'glad' is. :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:06

ik krab altijd de hoeven uit dit om rotstraal, hoefzweren of straalkanker te beperken tot een heel laag niveau (dat ze het niet zo heel snel kunnen krijgen.) Poetsen doe ik ook altijd voor en na het rijden. Dit om drukplekken van het zadel met vuil te voorkomen en om de bloedtoevoer naar spieren en gewrichten te verbeteren. en na het rijden om jeuk van opgedroogd zweet te voorkomen en dat je geen afdrukken ziet op het lichaam van het paard. ik rij altijd eerst voordat ik mijn paarden eten geef dit om koliek te voorkomen. Het is helemaal niet erg om te rijden voor het eten want als ze eerst gegeten hebben nemen ze toch de engerie nog niet op dat is altijd voor de dag erna. daarom moet je een paard voor een rustdag minder voer geven en op de rustdag zelf weer voor de volgende "werk"dag dan heb ik het nu natuurlijk over krachtvoer. hooi of kuilgras kan je gewoon normaal blijven voeren op een rustdag je mag dan zelfs iets meer geven omdat ze dan minder brok krijgen. Als je recreatief rijd kan je pony/paard ook zonder krachtvoer als je hem maar genoeg ruwvoer voert en dan kan je hem altijd muesli voeren om hem toch een beetje extra energie te geven.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:27

poetsen, werken, voeren en je moet altijd je paard zen hoeven uitkrabben, als je dat niet doet kunnen ze rotstraal krijgen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:09

Rotstraal komt niet door het niet uitkrabben...
Die paar minuten dat het paard dan schone hoeven heeft... Dat compenseer je niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:34

Precies... ik heb liever dat hij rondloopt met hoeven vol aangestampte aarde dan dat ik ze iedere dag uitkrab en 'm dan weer de drek in stuur.

En straalkanker vanwege niet uitkrabben, daar heb ik nog helemáál nooit van gehoord.

HiskeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:08

Wij krabben de hoeven voor en na het werken uit.