Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:58

Caira schreef:
Voor hetzelfde geld is zijn hooi om 11 uur al op, dan begint hij natuurlijk aan het stro want een paard moet minimaal 16-18 uur kunnen eten. Oplossing zou dus ook een hooinet of meer ruwvoer kunnen zijn.

Ik heb deze ervaring met mijn paard wel. Sinds ik voor hem een hooinet heb gekocht bij hooinet.nl heeft hij de hele nacht hooi & eet hij zijn stal niet meer leeg. Mijn paard heeft gewoon ontzettend veel ruwvoer nodig en als dat niet voor handen is bedenkt hij iets anders.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:59

@ asjemenou
Waarom haal je iedere week de hele stal leeg???
Dat heb ik bij vlas nog nooit gehoord, normaal haal je alleen de natte plek eruit of haal je 1x per 2 a 3 maanden de stal leeg en vul je die weer opnieuw.
Het lijkt met dat je moeilijk een mooi bed krijgt als je de stal helemaal leeg haalt iedere week.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:00

Klopt tijn8 ben het met je eens :j
Met vlas hoor je het een beetje op te potten, dit zorgt ook voor een warme ondervloer..
Laatst bijgewerkt door doom op 15-09-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:02

de vlas stal haalde ik eigenlijk helemaal nooit leeg, alleen met de grote schoonmaak in de zomer dan.
Alleen het hele donkerrode vlas moet je er uit halen en de drollen.
De rest moet je zien als het matras voor je paard

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:03

Kan je niet afspreken dat je maandelijks iets meer betaalt zodat je extra stro mag gebruiken? Of gaat het ze niet om de kosten?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:04

ik vind het ook niet erg bij te moeten kopen hoor, als hij maar droog kan staan dat is me een hoop waard.
Er is gewoon niet tegen uit te mesten.

Ik denk dat ik het even aan ga kijken mbt het uitmesten, ik merk dat qua hoeveelheid uitmesten de meningen verschillen. Het matras idee is op zich prima, maar 't is en blijft wel de bedoeling dat hij droog staat!

Dussss ik ga aanvragen dat ik op vlas mag, zelf voorraad erbij opslaan en een hooinet aanschaffen (ga kijken op hooinet.nl ook) en een strookje stro uitproberen of dat werk. en dan maar weer op 't beste hopen! Goh bedankt iedereen voor alle reacties!

Yvonne1313

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:06

@htess, ons stalgeld is net verhoogd naar 310 en juist met die verhoging tegelijk het strogebruik aan banden gelegd, mocht eerst dus wel gewoon iedere dag een plakje erbij gooien en gewoon uitmesten, maar dat wil de staleigenaresse niet meer.
Nu is ze niet gemeen ofzo, alleen nu moet ik het dus steeds vragen en eerlijk gezegd ben ik niet van plan nog meer verhoging te gaan betalen.... (heb ik nu toch al gedaan dmv stalgeldverhoging?)
Ze sprak erover dat vlas dus een optie is, alleen verschaft ze dat dus eigenlijk OOK niet onbeperkt en moet ik ook bijkopen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:07

Hallo yvonne ,
Ik heb als gouden tip

Een paar bollen mest van een andere ruin in je paard zn box leggen en dan zal hij op dat plekje blijven poepen :j

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:08

@shilady Ook die truuc is niet aan ons voorbij gegaan, maar echt die vent van mij........ een monster is 't, gewoon het liefst lekker overal! en dan de wals erdoorheen dansen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:08

310 euro in de maand? Allemachtig wat een absurd bedrag! En dan ook nog moeilijk doen over een plakje stro, wat een afzetters.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:10

mja....dat bedrag ben je bij ons op stal ook kwijt maar dan loopt je paard wel overdag in de wei, ook in de winter.
Word er voor je gemest en zelfs de dekens worden gewisselt..........

HBtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:10

Ik vind eigenlijk dat een pensionhouder moet zorgen dat elk paard er netjes bij staat. Helemaal voor dat geld. Er zullen vast ook paarden staan die heel schoon zijn en dus minder stro verbruiken.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:11

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:11

310 euro voor zo weinig weidegang én zo weinig stro vind ik afzetterij, sorry. Wordt er dan wel voor je uitgemest?

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:13

jeetje mina jij betaalt voor hoor, en dan krijg je dit, maargoed daar ging het niet over.

Wat voor stro hebben jullie? kort of lang?

Want inderdaad als je lang stro hebt neem je de hele stal zo mee.. Kort stro vind ik zelf erg makkelijk bij mijn viezerik, rondjes lopen waardoor hij een heus wandelpad weet te crieeren in zijn stal. Ik ben heel erg gaan potten met altijd stro erbij en werkelijk alleen de plas en poep eruit halen. Dan Inmiddels heb ik t nu zo ver dat ik niet iedere dag hoef te mesten maar hij kan nu zelf 2 dagen staan.. Al moet ik zeggen dat hij hele dagen buiten staat..

Ik zou proberen er een dikke laag in te kweken waardoor het droog blijft, (niet schoon).
Denk alleen dat het met het stro gebruik bij jullie moeilijk gaat
Laatst bijgewerkt door louiisie op 15-09-11 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:14

Hier ook de eigenaar van een zwijn...

Die van mij eet het niet, maar wandeld te veel door zijn stal.
Hapje eten pakken.. naar de deur lopen (andere kant stal), daar op je gemakje opeten en dan weer terug naar de ruif, via kijkje bij de buren.
Mest namelijk wel redelijk op 1 plek (nou ja 2), maar loopt er door heen.

Dat is leuk voor zijn spijsvertering, slecht voor je stro bodem.
Ziet er dus ook altijd uit als een vuilnisbelt, helaas.

Hij is ook nog eens van de voorbeen graaf en maai, dus trekt dan de boel ook nog overhoop.
(als hij kliekjes kuil aan het zoeken is)

Veel meer stro zou uitkomst zijn, dan lijkt het in verhouding minder vies. (zelfde hoeveelheid mest verdeeld over mee stro is minder donker gekleurd)

Mijn andere paard staat op vlas, maar voor mijn zwijntje geen optie, die woelt dat om.

Overigens is bij vlas dus inderdaad niet de bedoeling dat je dat er elke week helemaal uit haalt.
Met vlas, dus als hij geen stro meer kan knabbelen, wel extra ruwvoer aanbieden!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:16

Tja Ciara, bij ons in de omgeving zijn dit wel de prijzen.
Al de grote stallen zijn het afgelopen jaar omhoog gegaan vanwege de stroverhoging.
Ik begrijp dan ook wel dat je dingen niet onbeperkt mag pakken.
Hoe vervelend het ook is als je een vies paard heb..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:17

grapjas :D ;) , we komen uit precies dezelfde omgeving, en dit zijn hier absoluut niet de prijzen hoor. Zeker niet voor de service die TS omschrijft.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:18

haha nou echt wel ik leg ook mijn nadruk op de grote stallen
( lees beukers, molendijk, steenen kamer,) de stallen in bergen/schoorl zijn nog hoger in prijs.
Poelenburg enzo

Overgens zijn dit wel allemaal all in stallen he ene wel met weidegang en de ander weer niet..
Laatst bijgewerkt door doom op 15-09-11 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:20

Hier in Schoorl en bergen liggen de prijzen tussen de 175 en de 250 euro max. Poelenburgh is idd duurder, maar daar wil je je paard niet hebben staan, als we het over diervriendelijkheid hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:21

Maar genoeg hierover, dat is een ander onderwerp. Als er maar 3x per dag hooi gevoerd wordt is vlas ws ook geen optie. Als hij geen stro meer kan knabbelen komt hij absoluut ruwvoer en kauwtijd tekort.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:23

Ik weet idd dat er ook stallen zijn met andere prijzen.
maar als we dus over de grote stallen met binnenbak etc gaan praten is dit toch echt de prijs :D

Het gaat gewoon de spuigaten uit, het blijft maar een hobby :o

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:25

Tijn8 schreef:
@ asjemenou
Waarom haal je iedere week de hele stal leeg???
Dat heb ik bij vlas nog nooit gehoord, normaal haal je alleen de natte plek eruit of haal je 1x per 2 a 3 maanden de stal leeg en vul je die weer opnieuw.
Het lijkt met dat je moeilijk een mooi bed krijgt als je de stal helemaal leeg haalt iedere week.

Ik haal de stal iedere week leeg omdat dan het vlas echt rood is gekleurd en naar rotte eieren ruikt. Mijn Belgje is echt een varken. Aan het eind van de week haal ik ook alleen de natte plekken eruit --> dat is dus bijna de hele stal leeg.
Echt waar, elke dag alleen het poep en de natte plekken eruit maar toch is het niet anders dan dat we elke week opnieuw beginnen. het is wel een enorme meerprijs, maar goed, haar voetjes staan in elk geval droog, meer interesseert me niet.

Onze stal kost overigens 330 per maand, plus zelf inkopen van vlas wat ongeveer op 80 euro per maand neerkomt. Daarbij betaal ik ook aanzienlijk meer omdat ik graag veel hooi/kuil voer ipv kilo's biks.
Hier in de omgeving ben je al blij als je een stal hebt voor 300 euro .... meeste zijn zelfs zonder weiland of paddocks.

Binnenkort verhuizen we naar een andere stal 350 euro in de maand maar dan wel gebruik van winterpaddocks en zomers veel weidegang.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 15:30

Tja dat zijn de prijzen hier, natuurlijk kan het voor minder, maar dan heb je niet zo'n fantastische rijbaan als wij hebben, gewoon 365 dagen per jaar een perfect gedraineerde bodem (ook in de paddocks) en midden in een recreatiegebied. er is overigens zomers wel weidegang, maar onbewaakt en toegankelijk voor iedereen en daar wil ik die van mij dus niet hebben (midden in recreatiegebied waar altijd enge dingen gebeuren) nee daar komt ie niet.

Ik heb ook een tijdje goedkoper gestaan bij een boer, maar dat was het niet, plus dat ik fanatiek dressuur/springen en recreatief rij, dus de stal is voor mij top plus leuke mensen. Dat hij wat minder buitenkomt, tja hij krijgt aandacht genoeg en komt er gemiddeld zo'n 9 uur per dag uit als ik mijn rij en tutsessies meetel, en toen ik wel 24/7 bij de boer stond werd hij er echt niet beter van! Dus nee prima allemaal ik heb geen klachten over de stal ansich, alleen over die viespeuk z'n bodemstrooisel.....

Maar het feit dat ik niet onbeperkt mag pakken snap ik ook wel met de hoge stroprijzen, maar ja het ene paard is de andere niet en inderdaad er staan op stal wel "schone' paarden, die minder gebruiken, mag ik dan niet dat plakje hebben denk ik dan altijd, maar goed. Als we onze huizen verkocht hebben en we gaan verhuizen willen we hem aan huis hebben en heb ik het zelf voor het zeggen.

Vooralsnog moet ik het dus nu hier met de oplossingen die jullie aandragen doen.

@sjolvir, ik weet niet of mijn zwijn ook 't vlas om zou woelen, dat moet ik dan dus ook maar proberen.... dat kan inderdaad ook nog, dan is ook vlas geen oplossing :(

@petrea rubbermatten gaat staleigenaar zeker niet goed vinden en lijkt mij eerlijk gezegd ook niet echt wat...

@caira, nee we mesten zelf uit

Meer ruwvoer als we op vlas gaan snap ik wel, dat gaat hij dan ook krijgen!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:31

jeetje, dan maakt die van jou het wel erg bont zeg!